Gemeenteblad van De Ronde Venen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Ronde Venen | Gemeenteblad 2016, 32637 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Ronde Venen | Gemeenteblad 2016, 32637 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit Maatschappelijke Ondersteuning De Ronde Venen 2016
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen;
Overwegende dat de gemeenteraad in de hiervoor genoemde verordening heeft bepaald dat het college ter uitwerking van de Verordening maatschappelijke ondersteuning De Ronde Venen 2015 nadere regels dient te stellen. Overwegende dat deze nadere regels zijn vastgesteld in de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning De Ronde Venen 2016. Overwegende dat de financiële bepalingen separaat van deze beleidsregels worden vastgesteld.
-Besluit Maatschappelijke Ondersteuning De Ronde Venen 2016
Hoofdstuk 1. Bijzondere regels over het persoonsgebonden budget (pgb).
Artikel 2. Hoogte persoonsgebonden budget
Voor de berekening van de hoogte van het pgb baseert het college zich op een percentage van de tarieven die jaarlijks door de Nederlandse Zorgautoriteit (Nza) worden vastgesteld. Via deze tarieven bepaalt de NZa welke zorg de aanbieders in rekening mogen brengen en wat de zorg (maximaal) mag kosten. Het college maakt onderscheid tussen een pgb die ingezet wordt bij een zorgaanbieder en een pgb die ingezet wordt in het sociale netwerk:
Onder zorgaanbieder wordt verstaan een aanbieder die geregistreerd is in een kwaliteitsregister (afhankelijk van welke vorm van zorg wordt geleverd) en is ingeschreven bij de kamer van koophandel. Indien een pgb-houder zijn budget bij een zorgaanbieder wilt inzetten, bedraagt het pgb bedrag 75% van het laagste bedrag voor een voorziening in natura. Indien dit niet toereikend is wordt het pgb bedrag berekend aan de hand van maximaal 75% van het op dat moment geldende NZa tarief (het Nza tarief van jaar waarin de aanvraag plaatsvindt).
Voor pgb-houders die het budget inzetten in het eigen sociale netwerk (niet bij een zorgaanbieder) wordt het pgb bedrag gebaseerd op maximaal 50% van het geldende NZa tarief (het Nza tarief van het jaar waarin de aanvraag plaatsvindt).
Een actuele PGB tarievenlijst is te raadplegen via de website van de gemeente.
De verantwoording van het persoonsgebonden budget door de budgethouder aan het college vindt plaats:
de budgethouder dient de besteding van het persoonsgebonden budget te verantwoorden door overlegging van een opgaafformulier van de uitbetaalde pgb. Dit formulier dient vergezeld te gaan van ingediende declaraties door de zorgverlener en kopieën bankafschriften, waaruit blijkt dat het PGB is betaald aan de zorgverlener;
Artikel 5. Omvang van eigen bijdragen
De bedragen per vier weken, de inkomensbedragen en de percentages die gelden voor de berekening van de eigen bijdrage zijn gelijk aan die genoemd in artikel 3.8, eerste lid van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015.
Voor een inschatting van de eigen bijdrage kunt u gebruik maken van de rekenhulp op de website van het Centraal Administratie Kantoor (CAK): www.hetcak.nl
Hoofdstuk 3. Hulp bij het huishouden, kortdurend verblijf, begeleiding.
Artikel 6. Vaststelling bedrag persoonsgebonden budget hulp bij het huishouden, begeleiding en kortdurend verblijf.
De vaststelling van een persoonsgebonden budget vindt ten aanzien van hulp in de huishouding, begeleiding en kortdurend verblijf als volgt plaats:
De omvang van de toe te kennen hulp in de vorm van een persoonsgebonden budget wordt uitgedrukt in uren, afgerond naar decimalen, per week. Het pgb bedraagt voor hulp bij het huishouden:
Wanneer een pgb-houder zijn budget bij een zorgaanbieder wilt inzetten, 75% van het laagste bedrag voor een voorziening in natura. Indien dit niet toereikend is wordt het pgb bedrag berekend aan de hand van maximaal 75% van het op dat moment geldende NZa tarief (het Nza tarief van jaar waarin de aanvraag plaatsvindt).
Voor pgb-houders die het budget inzetten in het eigen sociale netwerk (niet bij een zorgaanbieder) wordt het pgb bedrag berekend aan de hand van maximaal 50% van het op dat moment geldende NZa tarief (het Nza tarief van jaar waarin de aanvraag plaatsvindt). Een actuele PGB tarievenlijst is te raadplegen via de website van de gemeente.
Hoofdstuk 4. Woonvoorzieningen.
Artikel 7. Vaststelling persoonsgebonden budget voor woonvoorzieningen
Indien de technische levensduur van een woonwagen of een woonschip ten tijde van indiening van de aanvraag minder dan vijf jaar is, of de standplaats van de woonwagen binnen vijf jaar voor opheffing in aanmerking komt of het woonschip niet tenminste nog vijf jaar op de ligplaats mag liggen, bedraagt het pgb voor aanpassing maximaal € 2.500,00.
Hoofdstuk 5. Het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel
Artikel 8. Vaststelling bedrag persoonsgebonden budget voor het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel
Het persoonsgebonden budget voor vervoersvoorzieningen wordt vastgesteld op basis van de tegenwaarde van de aankoopprijs van de goedkoopst-compenserende voorziening inclusief onderhoud, reparatie, verzekering e.d. zoals dat door het college aan de leverancier wordt betaald.
Artikel 9. Collectief vervoer en bedragen individuele vervoersvoorzieningen
a. Het bedrag dat per jaar verstrekt wordt voor gebruik van een (eigen) auto bedraagt € 1.117,00.
b. Het bedrag dat per jaar verstrekt wordt voor gebruik van een taxi bedraagt € 1.117,00.
c. Het bedrag dat per jaar verstrekt wordt voor gebruik van een rolstoeltaxi bedraagt € .674,00.
d. Het bedrag dat per jaar verstrekt wordt voor gebruik van een bruikleenauto bedraagt € 721,00.
e. Voor gebruik van collectief vervoer geldt per zone het tarief van € 0,65 per zone.
Het prijspeil wordt enerzijds bepaald door gemeentelijke afspraken over de toe te passen indexering, bijvoorbeeld voor de vergoedingen voor vervoer en woningaanpassingen.
Anderzijds zijn afspraken in de contracten met de leveranciers leidend zoals bij de hulp bij het huishouden en de hulpmiddelen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 16 februari 2016
Burgemeester en wethouders van gemeente De Ronde Venen
de secretaris, de burgemeester,
Naast de Verordening is er ook een besluit maatschappelijke ondersteuning. In dit Besluit zijn alle bedragen bij elkaar gebracht, die op basis van de Verordening moeten worden vastgesteld. Daarnaast zijn alle regels waarvoor de Verordening een delegatiebepaling voor het college bevat in het Besluit ingevuld.
Het voordeel van het opnemen van alle bedragen in een Besluit is dat bij wijziging van de bedragen (bijvoorbeeld omdat er aan de hand van de prijsindex een bijstelling van bedragen plaatsvindt) niet de Verordening gewijzigd moet worden. Bijstelling van het Besluit door het college kan aanzienlijk sneller plaats vinden.
Vaststelling van het Besluit door het college kan uiteraard pas als de Raad de Verordening heeft vastgesteld en de Verordening is gepubliceerd.
Per hoofdstuk worden vervolgens alle nog vast te stellen bedragen opgenomen, zodat die ingevuld kunnen worden en het Besluit spoort met de Verordening.
De systematiek van de Verordening is dat steeds algemene voorzieningen, waaronder collectief vervoer, het primaat hebben. Bij algemene voorzieningen is geen persoonsgebonden budget mogelijk, waar tegenover staat dat de algemene voorziening een snel te realiseren oplossing biedt en er een eenvoudige en lichte toelatingstoets geldt .
Voor alle andere voorzieningen geldt dat er een persoonsgebonden budget kan worden gevraagd, waarbij dan de volgende bijzondere regels gelden.
Verstrekking van een persoonsgebonden budget vindt plaats op verzoek van de aanvrager. Dit kan bij voorkeur tegelijk met de aanvraag, indien op dat moment al duidelijk is dat de aanvrager dit wenst. Het is de taak van de gemeente om de aanvrager goed te informeren over de voor- en nadelen van zowel een verstrekking in natura als een persoonsgebonden budget.
Een aanvrager komt in eerste instantie in aanmerking voor een algemene voorziening. Is die niet passend, dan kan de aanvrager eventueel een individuele voorziening ontvangen. Daarna kan op verzoek van de aanvrager verstrekking in de vorm van een persoonsgebonden budget plaatsvinden. In hoofdstuk 5.2 van de Beleidsregels voorzieningen maatschappelijke ondersteuning De Ronde Venen 2016 zijn de voorwaarden om voor een pgb in aanmerking te komen verder uitgewerkt.
Een deel van het persoonsgebonden budget is vrij besteedbaar en hoeft niet verantwoord te worden. De aanvrager kan het vrij besteedbare bedrag besteden aan extra telefoonkosten in verband met zorgverleners, een lidmaatschap van een budgethoudersvereniging, kleine administratie kosten als postzegels, kleine attentie voor de zorgverlener, briefpapier, enz.
In principe wordt in de gemeente De Ronde Venen een eigen bijdrage gevraagd bij alle maatwerkvoorzieningen, er zijn echter enkele uitzonderingen:
Geen eigen bijdrage wordt gevraagd in de volgende gevallen: Bij een verstrekking van een individuele vervoersvoorziening, ten behoeve van een:
Geen eigen bijdrage wordt gevraagd bij een verstrekking van een:
Artikel 5Omvang van de eigen bijdrage
De in dit artikel genoemde bedragen gelden per 1 januari 2015 en zijn door het Ministerie van VWS vastgesteld (Staatscourant 2014, nr. 420). Dat zijn bedragen die relevant zijn voor de vaststelling van de eigen bijdrage en het eigen aandeel.
Artikel 6Vaststelling bedrag persoonsgebonden budget voor hulp bij het huishouden, kortdurend verblijf en begeleiding
In dit artikel wordt aangegeven hoe het persoonsgebonden budget voor de hulp bij het huishouden, kortdurend verblijf en begeleiding wordt vastgesteld. De omvang van de toe te kennen hulp in de vorm van een persoonsgebonden budget wordt uitgedrukt in uren (en indien van toepassing dagdelen), afgerond naar decimalen, per week.
Dienstverlening SVB Servicecentrum PGB
Voor de budgethouders heeft de gemeente een contract afgesloten met de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De vergoedingen voor de dienstverlening van de SVB Servicecentrum PGB bestaan uit een drietal elementen: vastrecht, dienst salarisadministratie en de overige kosten. De gemeente betaalt deze kosten voor iedere budgethouder.
Voor het vastrecht worden de volgende diensten verleend:
Artikel 7Vaststelling persoonsgebonden budget voor woonvoorzieningen
In lid 1 is geregeld hoe het persoonsgebonden budget voor een woonvoorziening wordt vastgesteld.
Het gaat daarbij om de kosten van de door het college goedgekeurde offerte. Daarin kan een aantal kosten teruggevonden worden. Te denken valt hierbij aan de kosten van bouw, maar ook aan eventuele kosten architect, kosten van vergunningen en kosten van toezicht.
Door uit te gaan van de kosten van de goedgekeurde offerte is het mogelijk per offerte andere kosten mee te nemen. Zo zullen toezichtkosten bij een kleine verbouwing geen rol spelen. Om welke kosten het gaat is uitgewerkt in de beleidsregels. De leden 2 tot en met 8 vermelden de bedragen die verstrekt kunnen worden als het gaat om woonvoorzieningen
Artikel 8en 9 Collectief vervoer en bedragen individuele vervoersvoorzieningen
Het eerste lid regelt de uitvoering van het primaat collectief vervoer. In onze gemeente is deze vorm van vervoer bekend onder de naam “Regiotaxi”.
Het tweede lid legt een aantal bedragen vast voor de (bruikleen)autokostenvergoeding, de taxikostenvergoeding en de vergoeding van de rolstoeltaxi. Onder welke voorwaarden deze bedragen worden toegekend, volgt uit de Verordening en is in de beleidsregels verder uitgewerkt.
Artikel 10 Vaststelling bedrag persoonsgebonden budget voor rolstoel
In onze gemeente verstrekken we sportvoorzieningen zoals bijv. een sportrolstoel of handbike en wordt alleen verstrekt als een persoonsgebonden budget. Dit persoonsgebonden budget is niet kostendekkend en dient beschouwd te worden als tegemoetkoming in de kosten van aanschaf en onderhoud voor een periode van drie jaar. In geval van top-sportbeoefening zal de verstrekking van een sportvoorziening niet aan de orde zijn, omdat er sprake zal zijn van voorliggende voorzieningen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-32637.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.