Instellingsbesluit adviescommissie Sociaal domein Peelgemeenten

 

 

Het Algemeen bestuur van het openbaar lichaam Peelgemeenten,

Gelet op:

Artikel 24 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, artikel 20 van de gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten;

Het voorstel van het Dagelijks bestuur om een vaste adviescommissie sociaal domein in te stellen;

Besluit:

Instellen van een adviescommissie Sociaal domein Peelgemeenten.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    adviescommissie: de vaste adviescommissie Sociaal domein Peelgemeenten;

  • b.

    Algemeen bestuur: het Algemeen bestuur van het openbaar lichaam Peelgemeenten;

  • c.

    BMS: Bijzondere bijstand, minimabeleid en schulddienstverlening hieronder mede begrepen de Regeling gehandicaptenparkeerkaarten en gehandicaptenparkeerplaatsen;

  • d.

    colleges: de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten;

  • e.

    Dagelijks bestuur: het Dagelijks bestuur van Peelgemeenten;

  • f.

    deelnemende gemeenten: de rechtspersoon als bedoeld in artikel 1:1 vierde lid Awb waartoe onderscheidenlijk de colleges van burgemeester en wethouder Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren behoren;

  • g.

    Peelgemeenten: de gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten;

  • h.

    Sociaal domein: de gezamenlijke naam voor de Wmo, Jeugd en BMS;

  • i.

    voorzitter: de voorzitter van de adviescommissie Sociaal domein Peelgemeenten.

Artikel 2 Adviescommissie

  • 1.

    Er is een adviescommissie Sociaal domein Peelgemeenten. De adviescommissie wordt ingesteld voor onbepaalde tijd.

  • 2.

    De adviescommissie is belast met de advisering aan het Dagelijks bestuur en Algemeen bestuur over de aan Peelgemeenten opgedragen taken op het terrein van het Sociaal domein.

  • 3.

    De adviescommissie kan door het Dagelijks bestuur en Algemeen bestuur geconsulteerd worden voor aangelegenheden op het gebied van het Sociaal domein.

  • 4.

    Adviezen van de adviescommissie worden ondertekend door de voorzitter.

Artikel 3 Bevoegdheden

  • 1.

    De adviescommissie is bevoegd gevraagd en ongevraagd adviezen te verstrekken aan het Dagelijks bestuur en het Algemeen bestuur.

  • 2.

    Onverminderd het gestelde in het eerste lid brengt de adviescommissie aan het Dagelijks bestuur en/of Algemeen bestuur advies uit over:

    • a.

      Beleidsontwikkelingen op het gebied van het Sociaal domein;

    • b.

      Inkoop- en aanbestedingsaangelegenheden met betrekking tot het Sociaal domein.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De adviescommissie bestaat uit 6 leden, zijnde alle portefeuillehouders Sociaal domein van de deelnemende gemeenten.

  • 2.

    De adviescommissie wijst uit zijn midden de voorzitter aan. De plaatsvervangend voorzitter wordt aangewezen door en vanuit de leden van de adviescommissie.

  • 3.

    Het Dagelijks bestuur benoemt de voorzitter en de leden van de adviescommissie.

  • 4.

    Het lidmaatschap eindigt, behoudens door het verloop van de benoemingsperiode, tevens;

    • a.

      op eigen verzoek van het lid;

    • b.

      door beëindiging van het wethouderschap in de eigen gemeente;

    • c.

      door intrekking van het benoemingsbesluit door het Algemeen bestuur en/of Dagelijks bestuur.

Artikel 5 Vergaderorde en werkwijze

  • 1.

    De adviescommissie vergadert ten minste 6 keer per jaar en voorts voor zover de voorzitter dit voor een goede vervulling van de taken nodig acht, dan wel wanneer ten minste drie leden daarom verzoeken.

  • 2.

    Een vergadering vindt uitsluitend doorgang indien tenminste vier leden aanwezig zijn.

  • 3.

    De vergaderorde wordt bepaald door de adviescommissie op voorstel van de voorzitter.

  • 4.

    De leden afkomstig uit dezelfde deelnemende gemeente hebben gezamenlijk één stem. De overige leden hebben ieder één stem. In totaal kunnen er 5 stemmen uitgebracht worden, gelijk aan het aantal deelnemende gemeenten.

  • 5.

    Besluiten worden genomen op basis van de meerderheid van stemmen.

  • 6.

    De voorzitter kan besluiten ambtelijke medewerkers of derden voor een vergadering uit te nodigen teneinde hun advies te geven op een onderwerp, dan wel een (nadere) toelichting op een agendapunt te verschaffen.

  • 7.

    De adviescommissie kan een reglement van orde vaststellen.

Artikel 6 Openbaarheid

De vergaderingen van de adviescommissie zijn niet openbaar, tenzij de voorzitter of tenminste de helft van het aantal ter vergadering aanwezige leden anders besluit.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit treedt de dag na bekendmaking in werking.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: Instellingsbesluit adviescommissie Sociaal domein Peelgemeenten.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen bestuur van 21 december 2016.

Algemeen bestuur,

H.J. Mak

de voorzitter

H.J. Woltring

de secretaris

Naar boven