Gemeenteblad van Ouder-Amstel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ouder-Amstel | Gemeenteblad 2016, 183524 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ouder-Amstel | Gemeenteblad 2016, 183524 | Beleidsregels |
Financieel besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Ouder-Amstel 2017
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ouder-Amstel;
gelet op de artikelen 2, 11, derde en vierde lid, 12, tweede lid, 13, tweede lid, 14, vierde lid, 16, 17, tweede lid, en 21, derde lid van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Ouder-Amstel 2015;
gelet op artikel 11, vierde lid van de Verordening Jeugdhulp Ouder-Amstel 2015
besluit vast te stellen het Financieel besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Ouder-Amstel 2017.
Artikel 1. Bijdrage voor algemene voorzieningen
Artikel 2. Bijdrage voor maatwerkvoorzieningen maatschappelijke ondersteuning
De hoogte van de bijdrage in de kosten bedraagt nooit meer dan de werkelijke prijs van de verleende ondersteuning. Bij hulp bij het huishouden, individuele begeleiding, groepsbegeleiding en kortdurend verblijf is de werkelijke prijs de prijs per eenheid maal het aantal door de cliënt afgenomen uren, dagdelen of etmalen. De bij de berekening van de eigen bijdrage gehanteerde prijzen bij hulp bij het huishouden, individuele begeleiding, groepsbegeleiding en kortdurend verblijf zijn:
Artikel 3. Persoonsgebonden budget maatschappelijke ondersteuning
1. De hoogte van een pgb voor een hulpmiddel is ten hoogste de kostprijs van de maatwerkvoorziening die de aanvrager op dat moment zou hebben ontvangen als de maatwerkvoorziening in natura zou zijn verstrekt blijkens een offerte van een door de gemeente gecontracteerde aanbieder.
5. Een niet professionele ondersteuner is iemand die niet voldoet aan de eisen voor een professionele ondersteuner.
6. Een pgb-houder is vrij in het inkopen van ondersteuning tegen een hoger tarief dan het gemeentelijke tarief bij een professionele ondersteuner zonder vrijwillige storting te doen.
7. Beheer van het pgb is niet toegestaan door een professionele aanbieder die ook ondersteuning levert aan de pgb-houder. Uitgezonderd zijn familieleden in de eerste tot en met de derde graad.
8. Per soort pgb jaarlijks kan aanspraak worden gemaakt op een vrij-besteedbaar bedrag van € 250. De hoogte van het budget wijzigt hierdoor niet. Over het vrij-besteedbare deel van het budget is geen verantwoording noodzakelijk.
9. Indien een pgb wordt aangevraagd voor een voorziening waarvoor geen tarief “in natura” is vastgesteld heeft het college de bevoegdheid om alsnog een tarief vast te stellen.
Artikel 4. Persoonsgebonden budget Jeugdhulp
1. De hoogte van een pgb voor een professionele ondersteuner bedraagt ten hoogste:
Heeft de verplichting om professionals in te zetten die geregistreerd staan in een beroepsregister[1];
8. Een niet professionele ondersteuner:
b. Is verplicht bij (een vermoeden van) Huiselijk Geweld en Kindermishandeling contact op te nemen met Veilig Thuis voor advies of het doen van een melding.
9. Een pgb-houder is vrij in het inkopen van ondersteuning tegen een hoger tarief dan het gemeentelijke tarief bij een professionele ondersteuner zonder vrijwillige storting te doen.
10. Beheer van het pgb is niet toegestaan door een professionele aanbieder die ook ondersteuning levert aan de pgb-houder. Uitgezonderd zijn familieleden in de eerste tot en met de derde graad.
11. Per soort pgb kan jaarlijks aanspraak worden gemaakt op een vrij-besteedbaar bedrag van € 250. De hoogte van het budget wijzigt hierdoor niet. Over het vrij-besteedbare deel van het budget is geen verantwoording noodzakelijk.
12. Indien een pgb wordt aangevraagd voor een voorziening waarvoor geen tarief is vastgesteld heeft het college de bevoegdheid om alsnog een tarief vast te stellen.
[1] Met de registratie bij het Kwaliteitsregister Jeugd voldoet de professionele ondersteuner aan deze eis.
Artikel 5. Financiële tegemoetkomingen meerkosten
2. Een vergoeding van de collectief aanvullende verzekering (CAV) van Zorg en Zekerheid kan op aanvraag aan personen met een beperking of chronische psychische of psychosociale problemen en die daarmee verband houdende aannemelijke meerkosten hebben, en die een inkomen hebben lager dan 130% van het toepasselijk sociaal minimum, worden toegekend.
Het college kan jaarlijks de in het kader van dit financieel besluit geldende bedragen verhogen of verlagen conform de ontwikkelingen van het prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Aanvragen die zijn ingediend voor 1 januari 2017 worden afgehandeld krachtens het Financieel besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Ouder-Amstel 2016 versie II.
Artike l 8. Inwerkingtreding en citeertitel
De genoemde prijzen bij hulp bij het huishouden en kortdurend verblijf zijn de prijzen van de goedkoopste aanbieders, waarmee voor 2017 een contract is afgesloten voor de levering van hulp bij het huishouden en kortdurende verblijf in natura. De genoemde prijzen bij individuele begeleiding en groepsbegeleiding zijn lager dan de feitelijke kostprijzen. De genoemde prijzen liggen tussen de prijs die het CAK in 2015 hanteerde voor de berekening van de eigen bijdrage (€ 14,20 per uur of per dagdeel) en de feitelijke prijzen in. Het hanteren van de feitelijke kostprijzen bij de berekening van de eigen bijdrage vanaf 2018 wordt eind 2017 opnieuw beoordeeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-183524.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.