Verordening op de heffing en de invordering van leges van de gemeente Slochteren 2017

De raad van de gemeente Slochteren;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 15 november 2016;

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet ;

 

besluit vast te stellen de:

 

Verordening op de heffing en de invordering van leges van de gemeente Slochteren 2017

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

 

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in dezelfde kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag van het kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

 

Artikel 2 Belastbaar feit

 

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

 

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

 

 

Artikel 3 Belastingplicht

 

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

 

 

Artikel 4 Vrijstellingen

 

Leges worden niet geheven voor:

 

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten, gegevens van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • d.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • e.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

 

 

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

 

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overige in dit artikel bepaalde.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

 

 

Artikel 6 Wijze van heffing

 

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.

 

 

Artikel 7 Termijnen van betaling

 

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

 

Artikel 8 Kwijtschelding

 

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

 

 

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

 

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

 

 

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

 

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

 

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • c.

    hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

  • d.

    hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

  • e.

    onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen)

 

Een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

 

 

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

 

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

 

 

Artikel 12 Overgangsrecht

 

  • 1.

    De ‘Legesverordening 20156’, vastgesteld op 17 december 2015 door de raad van de gemeente Slochteren en laatstelijk gewijzigd bij collegebesluit van 26 april 2016, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 3.

    Indien het voorstel van Rijkswet tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het van rechtswege laten vervallen van reisdocumenten van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd (Kamerstukken I 2015/2016, 34358 (R2065), nr. A), tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt, wordt in artikel 2, onder nummering van de bestaande tekst tot eerste lid, een tweede lid toegevoegd, luidende:

    • 2.

      Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding

 

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

 

Artikel 14 Citeertitel

 

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2017.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2016.

  

,voorzitter

  

,griffier.

 

 

Tarieventabel leges

 

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2017 van de gemeente Slochteren

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Gereserveerd

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gereserveerd

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Gereserveerd

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Onderzoeken

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Hoofdstuk 11 Overschrijving omgevingsvergunning

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Wet Bibob

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 Kinderopvang

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

1.1.1.1

maandag tot en met woensdag voor eigen inwoners

€ 300,00

1.1.1.2

maandag tot en met woensdag voor niet-inwoners

€ 350,00

1.1.1.3

donderdag en vrijdag voor eigen inwoners

€ 305,00

1.1.1.4

donderdag en vrijdag voor niet-inwoners

€ 385,00

1.1.1.5

zaterdag voor eigen inwoners

€ 730,00

1.1.1.6

zaterdag voor niet-inwoners

€ 920,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap voor 08:00 uur of na 18:00 uur:

€ 1314,00

1.1.3

Onder een huwelijk of partnerschapsregistratie van eigen inwoners wordt verstaan een huwelijk of partnerschapsregistratie, waarvan minimaal één van de partners in de gemeente Slochteren woonachtig is. Alle overige huwelijken of partnerschapsregistraties zijn huwelijken of partnerschapsregistraties van niet-inwoners.

 

1.1.4

Kostenloze huwelijksvoltrekkingen en kostenloze partnerschapsregistraties vinden plaats in het gemeentehuis op woensdagmorgen om 09:00 uur en 09:30 uur. Deze worden voltrokken door een bij de gemeente Slochteren werkzame ambtenaar van de burgerlijke stand, waarbij alleen de noodzakelijke wettelijke formaliteiten worden uitgevoerd en maximaal 10 gasten (incl. getuigen) aanwezig mogen zijn.

 

1.1.5

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek:

€ 200,00

1.1.6

Het tarief voor het ambtshalve laten fungeren van gemeenteambtenaren als getuigen bij de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, per getuige, per kwartier:

€ 12,50

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.1.7.1

een trouwboekje of partnerschapboekje

€ 15,00

1.1.7.2

een duplicaat trouw- of partnerschapboekje

€ 17,50

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 12,50

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.2.1

van een nationaal paspoort:

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,70

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,40

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort)

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,70

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,40

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,70

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,40

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,40

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 50,60

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,60

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5. genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,50

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 38,90

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

1.3.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 3,00

1.3.4

Het tarief bedraagt voor de kosten proces-verbaal (leges vermissing)

€ 21,00

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.1.1 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

1.4.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking:

€ 7,50

1.4.2

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.2.1 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

 

1.4.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking:

€ 7,50

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier:

€ 12,50

1.4.4

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen:

€ 22,69

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen:

€ 2,27

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet:

€ 7,50

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

€ 7,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 19,00

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

€ 19,00

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, structuurplan, dorps- of stadsvernieuwingsplan:

 

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 2,00

1.8.1.1.2

in formaat A3

€ 6,00

1.8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, structuurplan of dorps-of stadsvernieuwingsplan:

 

1.8.1.2.1

In formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 14,80

1.8.1.2.2

In formaat A3

€ 14,80

1.8.1.2.3

In formaat A2

€ 40,00

1.8.1.2.4

In formaat A1

€ 40,00

1.8.1.2.5

In formaat A0

€ 40,00

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 10,00

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een schermafdruk in het kader van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen

€ 5,00

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift in het kader van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen

€ 10,00

1.8.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent gegevens met betrekking tot publiekrechtelijke beperkingen, bouw- en woningtoezicht, ruimtelijke ordening en/of bodeminformatie

€ 150,00

1.8.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift uit de kadastrale massale output per object

€ 14,80

1.8.7

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen/afschriften/plots/prints omtrent de administratieve kadastrale aanduiding en/of geometrische ligging, dan wel de hypothecaire registratie, dan wel een publiekrechtelijke beperking per inlichting (kadastrale balie) het tarief zoals vermeld in de Regeling tarieven Kadaster.

 

1.8.8

Het tarief bedraagt van het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 12,50

1.8.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

 

1.8.9.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

€ 0,25

1.8.9.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

€ 0,25

1.8.9.3

het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

€ 0,25

1.8.9.4

het gemeentelijk digitaal pandenbestand, per pand

€ 0,25

1.8.10

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het geven van een beschikking inzake huisnummering

€ 50,00

1.8.11

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent adresgegevens en overige administratieve velden (incl. bodemgegevens):

 

1.8.11.1

straat-huisnummer-letter,toevoeging- postcode-woonplaats (per record)

€ 0,25

1.8.11.2

extra veld bij adresrecord (per record)

€ 0,15

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 7,50

1.9.1.3

tot het verkrijgen van een stempel als bewijs van garantstelling

€ 7,50

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 12,50

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina:

€ 0,35

Hoofdstuk 11 Gereserveerd

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 100,00

1.12.1.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandwet

€ 25,00

Hoofdstuk 13 Gereserveerd

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een beschikking op aanvraag van een standplaatsvergunning:

 

1.14.1.1

a.met een geldigheidsduur voor maximaal één dag

€ 25,00

1.14.1.2

b.met een geldigheidsduur voor maximaal één week

€ 25,00

1.14.1.3

c.met een geldigheidsduur voor maximaal één maand

€ 75,00

1.14.1.4

d.met een geldigheidsduur van meer dan één maand

€ 75,00

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1.1

voor een ontheffing of vrijstelling in het kader van de Winkeltijdenwet, het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet dan wel de Verordening inzake de winkeltijden

€ 125,00

1.15.1.2

tot het wijzigen van een in onderdeel 15.1.1 bedoelde ontheffing

€ 25,00

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€ 56,50

 

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 34,00

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 25,00

Hoofdstuk 17 Gereserveerd

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet

€ 204,25

1.18.1.1

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 127,65

1.18.1.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.19.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 75,00

1.19.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

a.indien het een incidentele ontheffing betreft

€ 16,00

 

b.indien het een langlopende ontheffing betreft

€ 2,00

1.19.1.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) (waarnaast de kosten voor het geneeskundig onderzoek tevens in rekening worden gebracht)

€ 50,00

1.19.1.4

voor het reserveren van een gehandicaptenparkeerplaats

€ 100,00

1.19.1.5

tot het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart na vermissing

€ 15,00

1.19.1.6

tot het verkrijgen van een evenementenverkeersregelaarspas op grond van artikel 1.1 lid 3 Regeling Verkeersregelaars 2009

€ 10,00

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 7,50

1.20.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.20.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,35

 

kleurenafdruk per pagina op A4-formaat

€ 0,70

 

per pagina op papier van A3-formaat

€ 0,70

 

kleurenafdruk per pagina op A3-formaat

€ 1,40

1.20.1.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€ 0,35

1.20.1.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.1.2.1 en 1.20.1.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk voor het formaat:

 

 

A3 29,7 x 42,0

€ 5,00

 

A2 42,0 x 59,4

€ 7,50

 

A1 59,4 x 84,1

€ 10,00

 

A0 84,1 x 118,9

€ 12,50

1.20.1.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 15,00

1.20.1.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,35

1.20.1.5

informatie door middel van een kopie in digitale vorm of een informatiedrager, voor zover handelingen moeten worden verricht zoals het bewerken van documenten, per pagina:

€ 0,25

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing geluidhinder als bedoeld in artikel 4.6 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 50,00

1.20.3

Vervallen

 

1.20.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing van het verbod om afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderzijds vuur te stoken (onder deze ontheffing worden paas- en vreugdevuren verstaan) als bedoeld in artikel 5:33 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 275,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

nvt

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om beoordeling van een verzoek om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 250,00

2.2.2

om beoordeling van een principeverzoek, bedoeld te leiden tot een formeel standpunt van het college omtrent de passendheid van een initiatief binnen een bestemmingsplan of omtrent de bereidheid om aan een initiatief in beginsel planologische medewerking te verlenen

€ 500,00

2.2.3

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

25% van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk, hoofdstuk 4, hoofdstuk 9a van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, wordt het tarief berekend conform onderstaande tabel met een startbedrag van:

€ 250,00

 

 

 

2.3.1.1.1

Tabel

 

Categorie

Objectsoort

 

A

Nieuwbouw woning en uitbreiding van de woning t.b.v. wonen

 

1

Woning, vrijstaand

€ 8,00 /m³

2

Woning, twee aaneen gebouwd

€ 7,00 /m³

3

Woning, meer dan twee aaneengebouwde woningen

€ 6,00 /m³

 

 

 

B

Overige bouwwerken niet vallend onder categorie A

 

 

Indien de bouwkosten € 1.000,00 of minder bedragen wordt overeenkomstig 2.3.1.1 het minimumbedrag aan leges geheven van

€ 250,00

 

Indien de bouwkosten meer bedragen dan € 1.000,00 wordt overeenkomstig 2.3.1.1 het minimumbedrag aan leges geheven en voor elke € 1.000,00 of een gedeelte ervan boven de € 1.000,00 vermeerderd met

€ 30,00

 

 

 

2.3.1.1.2

Leges omgevingsvergunning inzake bouwactiviteiten zijn gebaseerd op objecten zoals deze zijn na bouw, verbouw of aanbouw.

 

2.3.1.1.3

De genoemde categorieën van objectgrootte worden vastgesteld op de grootte zoals deze zal zijn na bouw, verbouw of aanbouw.

 

2.3.1.1.4

Het aantal te rekenen m³ is de inhoud tussen de buitenwerkse gevelvlakken (en/of de harten van gemeenschappelijke scheidsmuren) en de dakvlakken, zulks met inbegrip van erkers en dakkapellen, te rekenen vanaf de onderste vloer (incl. kelderruimten, souterrains).

 

2.3.1.1.5

Het aantal te bouwen m³, als genoemd onder punt 2.3.1.1.4, wordt naar boven afgerond op gehele m³.

 

2.3.1.1.6

Voor de indeling in categorieën A, B (woning, overige bouwwerken/ gebouwen niet vallend onder categorie A) wordt aangesloten bij de bepalingen van de wet WOZ.

 

2.3.1.1.7

Voor de op te leggen leges geldt per omgevingsvergunning inzake bouwactiviteiten een maximum van € 100.000,-.

 

2.3.1.1.7.1

In afwijking van 2.3.1.1.7 geldt specifiek en alleen voor woningbouw(projecten) dat, indien er sprake is van een aanvraag voor meer dan 40 woningen, er gerekend wordt met het starttarief plus een samengesteld tarief, gebaseerd op een gemiddeld tarief per woning:

Het gemiddelde tarief per woning wordt berekend door het totale legesbedrag voor alle in de aanvraag begrepen woningen te delen door het aantal woningen.

Voor de eerste 40 woningen in de aanvraag geldt steeds het gemiddelde tarief als bedoeld onder sub a, waarbij het totaal nooit meer bedraagt dan het maximum tarief als bedoeld onder 2.3.1.7 en

voor alle daaropvolgende woningen in de aanvraag geldt steeds 75% van het gemiddelde tarief als bedoeld onder sub a.

 

2.3.1.1.8

Het in dit hoofdstuk berekende bedrag wordt verhoogd met het bedrag advieskosten in verband met toetsing door de welstandscommissie, deze bedragen worden direct doorberekend en zijn gebaseerd op de berekening zoals deze wordt gehanteerd door de welstandscommissie. Nb. tabel met advieskosten is te vinden op de website www.slochteren.nl.

 

 

 

 

2.3.2

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.2.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.2.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

2.3.3

Aanhoudingen

 

2.3.3.1

Vervallen.

 

2.3.3.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een omgevingsvergunning die wordt verleend met toepassing van artikel 3.5 van de Wabo, wordt het overeenkomstig 2.3.1 of 2.3.6 berekende bedrag verhoogd met

€ 500,00

 

 

 

2.3.4

Bouwen zonder verleende omgevingsvergunning

 

2.3.4.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan of bouwwerk waarvan de bouw zonder omgevingsvergunning is aangevangen of voltooid, wordt het overeenkomstig 2.3.1 berekende bedrag met een derde deel verhoogd. De kosten worden afgerond op helen voor de komma.

 

 

 

 

2.3.5

Beoordeling aanvullende gegevens

 

2.3.5.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

€ 250,00

 

 

 

2.3.6

Aanlegactiviteiten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 500,00

2.3.6.2

In afwijking van het bepaalde onder 2.3.6.1 bedragen de leges in geval de aanvraag betrekking heeft op diepe bodemingrepen op agrarische cultuurgronden met een archeologische dubbelbestemming

€ 60,00

 

 

 

2.3.7

Planologisch strijdig gebruik of strijdige bouw- of aanleg activiteit

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.7.1.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

na toepassing van artikel 2.10 tweede lid (aanvraag bouwactiviteit wordt aangemerkt als verzoek planologisch strijdig gebruik) of artikel 2.11 eerste lid (aanvraag aanleg activiteit wordt aangemerkt als verzoek planologisch strijdig gebruik);

in alle andere gevallen:

€ 250,00

€ 500,00

2.3.7.1.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

€ 500,00

2.3.7.1.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€12.500,00

2.3.7.1.4

vervallen

 

2.3.7.1.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 900,00

2.3.7.1.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€12.500,00

2.3.7.1.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€12.500,00

2.3.7.1.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 250,00

 

 

 

2.3.8

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

2.3.8.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 250,00

2.3.8.2

de overeenkomstig het in 2.3.8.1 genoemde tarief geheven leges worden vermeerderd met de bedragen genoemd in 2.3.8.3 indien en voorzover deze op het bouwwerk of de inrichting, waarop de verleende vergunning betrekking heeft, van toepassing zijn.

 

2.3.8.3

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van de opslag als bedoeld in artikel 2.3.8.2 bedraagt voor:

 

 

een bouwwerk voor zover daarin bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft aan meer dan 10 personen;

1.een bouwwerk voor zover daarin bedrijfsmatig of in het kader van

verzorging nachtverblijf zal worden verschaft aan meer dan 10

personen jonger dan 10 jaar, of

2.meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapten personen:

met een oppervlakte van:

 

 

minder dan 100 m2

€ 150,00

 

100 tot 500 m2

€ 500,00

 

500 tot 1.000 m2

€ 800,00

 

1.000 tot 5.000 m2

€ 1600,00

 

5.000 tot 10.000 m2

€ 2000,00

 

10.000 tot 50.000 m2

€ 2950,00

 

50.000 m2 of meer

€ 3600,00

 

 

 

2.3.9

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 2005 en Monumentenverordening 2008 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 5 Monumentenverordening 1998 en artikel 10 Monumentenverordening 2005 een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.9.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 100,00

2.3.9.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 2005 en Monumentenverordening 2008, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of gemeentelijke monumentenverordeningen een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 250,00

 

 

 

2.3.10

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.10.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

2.3.10.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo:

€ 500,00

2.3.11

Aanleggen of veranderen (uit)weg

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

- het maken van uitweg naar de weg of verandering brengen in een bestaande uitweg naar de weg waarvoor op grond van een bepaling in artikel 2:12 van Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist;

- het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist;

- het dempen van een sloot of het veranderen van een sloot waarvoor op grond van artikel 4:9a van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist;

als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 75,00

 

 

 

2.3.11a

Aansluitverordening riolering

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een rioolaansluitvergunning, per aansluiting:

€ 75,00

 

 

 

2.3.12

Kappen

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 75,00

 

 

 

2.3.13

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.13.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 250,00

2.3.13.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.13.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 250,00

2.3.13.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 250,00

2.3.13.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing voor hogere grenswaarden als bedoeld in de Wet geluidhinder, per bouwplan

€ 900,00

2.3.14 t/m 2.3.16

Gereserveerd

 

 

 

 

2.3.17

Advies

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de in hoofdstuk 9a genoemde onderdelen bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde dag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

2.3.17.3

Indien bij vergunningverlening wordt afgeweken van een advies als bedoeld in artikel 2.26 van de Wabo of een advies dat wordt voorgeschreven krachtens een bepaling in een bestemmingsplan, worden de leges verhoogd met het bedrag:

€ 400,00

 

 

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 600,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

2.4.2

Per tweede of volgende activiteit binnen een aanvraag waarop afdeling 3.4 Awb van toepassing is:

€ 100,00

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf aanvraag omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

 

2.5.1.1

Vervallen.

 

2.5.1.2

Vervallen.

 

2.5.1.3

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning doch voordat een advies is gevraagd van de Welstandscommissie, deze aanvraag wordt ingetrokken wordt een teruggaaf van 75% van de leges verleend.

 

2.5.1.4

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning inzake bouwactiviteiten en na ontvangst van een welstandsadvies doch voor het verlenen van de omgevingsvergunning deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt een teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.

 

2.5.1.5

Indien de gevraagde omgevingsvergunning inzake bouwactiviteiten wordt geweigerd, wordt een teruggaaf van 25% van de geheven leges verleend.

 

2.5.1.6

Indien de melding “start werkzaamheden” binnen 7 dagen voor de start van de werkzaamheden en de melding “gereedmelding bouwwerk” binnen 14 dagen na het gereedkomen van de werkzaamheden schriftelijk is gemeld bij ons, zal teruggaaf van de geheven leges als vermeld in 2.3.1 worden verleend ten bedrage van:

€ 50,00

2.5.2 t/m 2.5.3

Gereserveerd

 

 

 

 

2.5.3a

Verhogingen en verlagingen leges planologische verzoeken

 

2.5.3a.1

Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld onder, 2.3.7.1.4 of 2.3.7.1.5 wordt geweigerd voordat publicatie als bedoeld in artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht heeft plaatsgevonden, worden de leges voor de aanvraag verminderd tot:

€ 500,00

2.5.3a.2

Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 2.3.7.1.3, 2.3.7.1.6 of 2.3.7.1.7 wordt geweigerd nadat publicatie van een ontwerpbesluit als bedoeld in artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht heeft plaatsgevonden, worden de leges voor de aanvraag verminderd met:

25%

2.5.3a.3

Indien aanvrager de aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 2.3.7.1.3, 2.3.7.1.4, 2.3.7.1.6 of 2.3.7.1.7 intrekt voordat het besluit is vastgesteld, worden de leges voor de betreffende aanvraag verminderd:

 

2.5.3a.3.1

Indien nog geen principebesluit is genomen om de procedure al dan niet te voeren, tot:

€ 500,00

2.5.3a.3.2

Indien nog geen vooroverleg als bedoeld in artikel 5.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening heeft plaatsgevonden, met:

30%

2.5.3a.3.3

Indien nog geen publicatie van een ontwerpbesluit als bedoeld in artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht heeft plaatsgevonden, met:

10%

2.5.3a.3.4

Na publicatie van het ontwerpbesluit

5%

2.5.3a.4

Indien een aanvraag ingevolge artikel 2.10 tweede lid Wabo wordt aangemerkt als een aanvraag om vergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid Wabo en de omgevingsvergunning kan worden verleend met toepassing van artikel 2.12 eerste lid onder a, 3°, en toepassing van dit laatste artikel wordt geweigerd, doch in plaats daarvan wordt voor de aangevraagde activiteiten een andere procedure gevoerd, dan worden geen leges voor de weigering van het besluit in rekening gebracht, maar de leges voor die andere procedure.

 

2.5.3a.5

Indien ingevolge artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening in verband met een aanvraag een exploitatieplan moet worden vastgesteld, worden de leges verhoogd met

€12.500,00

2.5.3a.6

Indien ten behoeve van de behandeling van een verzoek als bedoeld onder 2.3.7 gegevens en/of onderzoeken zijn ingediend of verricht als bedoeld onder 2.9a.1, worden de leges voor het verzoek verhoogd met de toepasselijke onder 2.9a.1 genoemde leges voor het verkrijgen van en de beoordeling van die gegevens en/of onderzoeken.

 

2.5.3a.7

Verminderingen als bedoeld onder 2.5.3a.1 tot en met 2.5.3a.4 hebben geen betrekking op gemaakte kosten voor adviezen en onderzoeken, alsmede de daarbij behorende behandelings- en beoordelingskosten.

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo.

€ 100,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 250,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Vooroverleg

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om beoordeling van een principeverzoek, bedoeld te leiden tot een formeel standpunt van het college omtrent de mogelijkheid om meegenomen te worden in een halfjaarlijks verzamelbestemmingsplan voor herzieningen, wijzigingen of uitwerkingen:

€ 250,00

2.8.2

Herziening bestemmingsplan

 

2.8.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening:

€12.500,00

2.8.2.2

Indien de aanvraag meegenomen kan worden in een halfjaarlijks verzamelbestemmingsplan wordt het bedrag ad. € 7.500,00 voor de inhoudelijke werkzaamheden voor ieder initiatief in het betreffende verzamelplan in rekening gebracht.

 

 

Het bedrag voor de procedurele werkzaamheden ad € 5.000,00 worden evenredig verdeeld over het aantal deelnemende initiatieven aan het betreffende verzamelbestemmingsplan met een minimum van 10% van het genoemde bedrag

 

2.8.3

Wijziging of uitwerking bestemmingsplan

 

2.8.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 7.500,00

2.8.3.2

Indien de aanvraag meegenomen kan worden in een halfjaarlijks verzamelwijzigings- of verzameluitwerkingsbestemmingsplan wordt het bedrag ad. € 4.500,00 voor de inhoudelijke werkzaamheden voor ieder initiatief in het betreffende verzamelplan in rekening gebracht.

 

 

Het bedrag voor de procedurele werkzaamheden ad € 3.000 worden evenredig verdeeld over het aantal deelnemende initiatieven aan het betreffende verzamelwijzigings- of verzameluitwerkingsbestemmingsplan met een minimum van 10% van het genoemde bedrag.

 

2.8.4

Vermindering

 

2.8.4.1

Indien de aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan is voorafgegaan door een op die aanvraag betrekking hebbende aanvraag om beoordeling van een principeverzoek als bedoeld in artikel 2.2.2 en 2.8.1 van deze verordening, worden de ter zake van het vooroverleg en/of de beoordeling geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.8.2.2.

 

2.8.4.2

Indien de aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van een bestemmingsplan is voorafgegaan door een op die aanvraag betrekking hebbende aanvraag om beoordeling van een principeverzoek als bedoeld in artikel 2.2.2 en 2.8.1 van deze verordening, worden de ter zake van het vooroverleg en/of beoordeling geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een uitwerkingsplan of een wijzigingsplan als bedoeld in artikel 2.8.3.2.

 

2.8.5

Intrekking

 

2.8.5.1

Indien de aanvrager de aanvraag om een herziening, wijziging of uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.8.2 en 2.8.3 intrekt voordat de gevraagde herziening, wijziging of uitwerking is vastgesteld, worden de leges voor het betreffende verzoek verminderd:

 

2.8.5.1.1

Indien nog geen principebesluit is genomen om de procedure al dan niet te voeren, tot:

€ 200,00

2.8.5.1.2

Indien nog geen vooroverleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening heeft plaatsgevonden, met:

30 %

2.8.5.1.3

Indien nog geen publicatie als bedoeld in artikel 3:12 Algemene wet bestuursrecht heeft plaatsgevonden, met:

25%

2.8.5.1.4

Na publicatie van het ontwerpbesluit, met:

5%

Hoofdstuk 9 Onderzoeken

2.9.1

Onderzoeken

 

2.9.1.1

Het tarief dat geldt op grond van deze titel wordt verhoogd als een aanvraag op grond van een wettelijk voorschrift, bestemmingsplan of beleidsregel alleen kan worden afgehandeld wanneer een extern advies wordt ingewonnen of onderzoek wordt gedaan op het gebied van of met betrekking tot:

 

 

archeologie;

(geo)hydrologie;

natuurbeschermingswetgeving;

milieuwetgeving;

milieueffectrapportages;

luchtkwaliteit;

stedenbouw, landschappelijke inpassing en/of planologie;

planschade(risico);

geluid(hinder);

externe veiligheid;

verkeer en vervoer;

ondernemings- of bedrijfsplannen;

noodzaak (tweede) bedrijfswoning;

volwaardig agrarisch bedrijf;

gesteldheid van bodem

met de kosten van de externe adviseur of externe adviseurs resp. het onderzoek, vermeerderd met per advies of onderzoek (m.u.v. advies welstandscommissie en in geval van procedure als bedoeld onder 2.5.3a.5, 2.3.7.1.3, 2.3.7.1.6, 2.3.7.1.7, 2.8.1 en 2.8.2):

€ 250,00

2.9.1.2

In afwijking van het bepaalde onder 2.9.1.1 worden de kosten van de externe adviseur(s) resp. het onderzoek voor een archeologisch bureau onderzoek dat wordt verricht met het oog op een aanvraag als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b van de Wabo, voorzover de aanvraag ziet op diepe bodemingrepen op agrarische cultuurgronden met een archeologische dubbelbestemming, slechts gevorderd voorzover zij meer bedragen dan € 500,00 en vervalt het in dat lid genoemde vaste bedrag.

 

2.9.1.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem:

€ 250,00

2.9.1.4

In afwijking van 2.9.1.3. geldt dat indien de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, in het laatst geldende digitale data-uitwisselingsformaat (SIKB 0101) voor bodeminformatie worden ingediend (naast de indiening in pdf), het tarief voor het in behandeling nemen van de aanvraag bedraagt:

€ 150,00

2.9.1.5

Onverminderd het bepaalde in 2.9.1.1 bedraagt het tarief terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake het voorkomen van archeologische waarden in de bodem:

€ 250,00

2.9.1.6

Onverminderd het bepaalde in 2.9.1.1 bedraagt het tarief terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van andere onderzoeken:

€ 250,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 250,00

Hoofdstuk 11 Overschrijving omgevingsvergunning

2.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verlenen van toestemming voor de overdracht van een omgevingsvergunning aan een ander rechtspersoon:

€ 50,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 350,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3, voor een rechtspersoon als bedoeld in artikel 4 van de Drank- en Horecawet

€ 250,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor de aan een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet verbonden voorschriften of beperkingen

€ 25,00

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 25,00

3.1.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en horecaverordening

€ 90,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning):

 

3.2.1.1

-indien het aantal aanwezigen niet meer dan 300 personen bedraagt:

€ 100,00

3.2.1.2

-indien het aantal aanwezigen meer dan 300 personen bedraagt:

€ 350,00

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning op grond van artikel 2:25 Algemene plaatselijke verordening voor het organiseren van:

 

3.2.2.1

een barbecue

€ 25,00

3.2.2.2

een Sinterklaasintocht

€ 25,00

3.2.2.3

een rommelmarkt, snuffelmarkt e.d. als bedoeld in artikel 5.22 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 25,00

3.2.3

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een ontheffing voor kamperen als bedoeld in artikel 4:18 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 150,00

3.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 25,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening

€ 300,00

Hoofdstuk 4 Wet Bibob

3.4.1

Indien een aanvraag voor een vergunning leidt tot een advies van het Landelijk Bureau BIBOB, wordt het tarief van de vergunning verhoogd met het actuele tarief van het BIBOB-advies.

 

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

3.6.1.1

een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een inrichting als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Brandbeveiligingsverordening

€ 250,00

3.6.1.2

een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een tijdelijke inrichting als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Brandbeveiligingsverordening.

€ 250,00

3.6.2

Het tarief bedraagt voor het wijzigen, aanvullen of intrekken van de voorwaarden waaronder de vergunning als bedoeld in 3.6.1.1 en 3.6.1.2 is verleend:

€ 65,00

Hoofdstuk 7 Kinderopvang

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 1.45 en 2.2 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 50,00

3.7.2

In afwijking van 3.7.1 geldt dat een gastouder geen leges in rekening worden gebracht, indien het gaat om een wijziging ten aanzien van (het aantal) opvanglocaties.

 

3.7.3

Het tarief onder 3.7.1 en 3.7.2 wordt verhoogd met het actuele tarief van een exploitatieonderzoek door de GGD.

 

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 25,00

 

Behorende bij raadsbesluit van 15 december 2016.

 

De griffier van de gemeente Slochteren,

 

Rekenvoorbeeld bij Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Aan onderstaande berekening kunnen geen rechten worden ontleend.

bijvoorbeeld 38 woningen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

inhoud rijenwoningen (m³)

 

 

tarief (€)

 

 

subtotaal (€)

18.500,00

 

 

 

 

6,00

 

 

111.000,00

startbedrag aanvraag omgevingsvergunning

 

 

 

250,00

 

 

 

 

 

 

 

max. tarief

100.000,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bijvoorbeeld 68 woningen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

inhoud rijenwoningen (m³)

 

 

tarief (€)

 

 

subtotaal (€)

30.000,00

 

 

 

 

6,00

 

 

180.000,00

startbedrag aanvraag omgevingsvergunning

 

 

 

250,00

 

 

 

 

 

 

 

totaal

180.250,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gemiddelde tarief per woning

180.250/68

2.650,74

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

voor de eerste 40 woningen

 

 

 

40 x tarief

106.029,60

 

 

 

 

 

 

 

max. tarief

100.000,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28 daaropvolgende woningen

 

 

 

28 x tarief

74.220,72

 

 

 

 

 

 

 

-25%

18.555,18

 

 

 

 

 

 

 

tarief

55.665,54

 

 

 

 

 

 

 

totaal

155.665,54

Naar boven