Gemeenteblad van Zederik
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zederik | Gemeenteblad 2016, 180391 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zederik | Gemeenteblad 2016, 180391 | Verordeningen |
Treasurystatuut gemeente Zederik 2016
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 11 oktober 2016;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet, de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido), de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo), de Uitvoeringsregeling Financiering decentrale overheden (UFDO), Wet Houdbare Overheidsfinancien (wet Hof), Schatkistbankieren voor decentrale overheden en de Financiële verordening gemeente Zederik;
Een bedrag op basis van de Wet Fido ter grootte van een percentage van het begrotingstotaal van de gemeente bij aanvang van het jaar.
Het aantrekken van een lange termijn financiering ten behoeve van een specifiek, zelfstandig project, dit in tegenstelling tot totaalfinanciering. Projectfinanciering wordt vaak gebruikt bij publiek-private samenwerkingen voor de financiering van projecten voor gebiedsontwikkeling, infrastructuur, woningbouw en uiteenlopende openbare voorzieningen.
Een gemeente kan/mag iets tot de publieke taak rekenen wanneer het particulier bedrijfsleven niet of tegen bijzonder hoge kosten in een voorziening voorziet, waardoor deze niet of voor velen niet bereikbaar is. Een gemeente bepaalt – gemotiveerd en transparant – in principe zelf wat onder de publieke taak moet worden verstaan en hoe deze zal worden uitgeoefend. In de Wet Fido is geen sprake van een inkadering van het begrip publieke taak.
Een bedrag bij de aanvang van het jaar op basis van een ingevolge de Wet Fido gefixeerd percentage van het begrotingstotaal van de gemeente dat bij herfinanciering niet mag worden overschreden.
Bij totaalfinanciering wordt pas geleend als alle ‘bankrekeningen’ een negatief saldo vertonen. Hierdoor zijn de rentekosten zo laag mogelijk en wordt de kas-geldlimiet optimaal benut. Bij de methodiek totaalfinanciering zijn leningen niet gekoppeld aan specifieke uitgaven of investeringen, maar aan het saldo van wat de gemeente in totaal uitgeeft en binnenkrijgt.
de Gemeentewet;
II Doelstellingen van de treasuryfunctie
De treasuryfunctie van de gemeente dient tot:
Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet fido, Regeling Ruddo en respectievelijk de limieten en richtlijnen van dit treasury statuut.
III Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De gemeente kan derivaten hanteren of, in afwijking van het eerste lid, middelen uitzetten anders dan ten behoeve van de publieke taak, indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut.
Een besluit tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, wordt niet eerder genomen dan nadat de raad een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen. Het publiek belang moet door het college worden gemotiveerd.
Bij de uitzettingen wordt rekening gehouden met de bepalingen uit schatkistbankieren decentrale overheden, zoals opgenomen in artikel 8.
(Tijdelijke) overtollige middelen worden door de Treasury, overeenkomstig artikel 2, eerste lid van de Wet Financiering Decentrale Overheden, in ’s Rijks schatkist aangehouden;
Uitgezonderd van de verplichting om in ’s Rijks schatkist te worden aangehouden, zijn;
middelen voor zover deze, gerekend over een kwartaal gemiddeld het drempelbedrag niet te boven gaat, zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, aanhef en onder a. en artikel 7, tweede lid, van de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden;
middelen aangehouden in de fondsen, bedoeld in artikel 15.47 van de wet Milieubeheer, zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, aanhef en onder b., van de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden;
middelen op een G-rekening als bedoeld in artikel 1, onder k, van de Uitvoeringsregeling inleners-, keten- en opdrachtgeversaansprakelijkheid 2004, zoals bepaald in artikel 7, eerste lid, aanhef en onder c., van de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden.
De Treasury is het toegestaan haar overtollige middelen in de vorm van leningen uit te zetten bij andere decentrale overheden, met dien verstande dat de gemeente geen leningen mag verstrekken aan de toezichthoudende provincie, zoals bedoeld in artikel 2, derde lid, van de Wet financiering decentrale overheden.
Delegatie en mandaat, administratieve organisatie en interne controle
Op grond van de Wet fido wordt het treasurystatuut uitgewerkt in de Paragraaf financiering en treasury in de begroting. Daarin wordt in elk geval aandacht besteed aan de rentevisie, de rente-risiconorm, de kasgeldlimiet en het aantrekken en uitzetten van middelen voor de korte en de lange termijn.
Het college kan onder nader te stellen voorwaarden bevoegdheden mandateren aan ambtelijk medewerkers. De nader te stellen voorwaarden hebben betrekking op de administratieve organisatie en interne controle waaronder de handhaving van de functiescheiding, zoals die hierna in artikel 13 is beschreven.
De raad wordt door middel van de treasuryparagraaf in de tussentijdse rapportages geïnformeerd over de voortgang van de uitvoering van de treasuryparagraaf in de begroting. Het college van burgemeester en wethouders legt rekening en verantwoording af in de Paragraaf financiering en treasury in de jaarrekening.
XIII Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
Bij de in artikel 14 lid 3 bedoelde mandatering wordt in elk geval rekening gehouden met:
Bij het aantrekken en uitzetten van middelen wordt onderscheid gemaakt in kort- en langlopende middelen. Bij kortlopende middelen wordt de transactie vooraf geautoriseerd door de treasurer en de controller, met dien verstande dat indien de transactie een bedrag omvat van € 500.000 of meer tevens een autorisatie door een lid van het college, de portefeuillehouder financiën is vereist. Bij langlopende middelen wordt de transactie altijd vooraf geautoriseerd door de treasurer, de controller en de wethouder financiën.
Een medewerker van de financiële administratie is verantwoordelijk voor de administratieve vastlegging en afhandeling van de transacties. Alle relevante gegevens en originele documenten worden bewaard in het archief van de financiële administratie. De treasurer ontvangt afschriften van op een transactie betrekking hebbende documenten ten behoeve van het treasurydossier.
Bij afwezigheid van medewerkers treedt een vervangingsregeling in werking om de voortgang van de werkzaamheden te garanderen. In deze regeling wordt het principe van de bovenstaande functiescheiding gehandhaafd. De vervangingsregeling maakt onderdeel uit van het onder artikel 13 lid 4 genoemde mandaatregister.
XIV Informatieverstrekking aan derden
Ingevolge artikel 8 van de wet fido is de gemeente verplicht informatie aangaande de treasury te verstrekken aan de toezichthouder (provincie) en het CBS. De treasurer levert deze informatie, na autorisatie door de controller.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zederik, gehouden op 21 november 2016.
De secretaris,
De voorzitter,
Bijlage bij het treasurystatuut:
verstrekte mandaten in het kader van de treasury, onderdeel van het mandaatregister.
Bijlage bij Het treasurystatuut van de gemeente Zederik.
Voor de verstrekte mandaten is de volgende vervangingsregeling van kracht:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-180391.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.