Gemeenteblad van De Ronde Venen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Ronde Venen | Gemeenteblad 2016, 161696 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Ronde Venen | Gemeenteblad 2016, 161696 | Beleidsregels |
Beleidsregels resultaatgericht financieren Wmo
Wijziging Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning De Ronde Venen 2016
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen,
overwegende dat het wenselijk is om voor de pilot resultaat gericht werken beleidsregels op te stellen voor de toewijzing van huishoudelijke hulp en thuisbegeleiding en hiertoe de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning De Ronde Venen 2016 te wijzigen
Gelet op de Verordening maatschappelijke ondersteuning De Ronde Venen 2015 en artikel 4:81 van de Awb;
In deze beleidsregels worden de volgende begrippen gehanteerd:
Hoofdstuk 3.1 Hulp bij het huishouden komt te luiden:
Hoofdstuk 3.1 Hulp bij het huishouden
Het kunnen voeren van een huishouden maakt langer zelfstandig wonen in de eigen leefomgeving mogelijk. Adequaat een huishouden voeren is een zeer subjectief begrip waarop eenieder eigen normen en waarden hanteert. Om dit te objectiveren en zo beter de noodzaak voor een maatwerkvoorziening vast te stellen zijn alle werkzaamheden vastgelegd in resultaten en is vastgelegd welke werkzaamheden nodig zijn om deze te behalen.
3.1.1 Omschrijving resultaatgebieden
Het college verstrekt een maatwerkvoorziening voor ondersteuning en regie bij het huishouden aan inwoners en die beperkingen ondervinden bij het zelfstandig leven in de eigen leefomgeving. De maatwerkvoorziening wordt uitgedrukt in resultaten. Of deze resultaten ook echt behaald worden, wordt getoetst door een klantervaringsonderzoek dat jaarlijks door de gemeente wordt uitgevoerd. Tevens kan de evaluatie van het ondersteuningsplan aanleiding zijn om de beschikking te herzien. (zie bijlage)
Zelfredzaamheid binnen het huishouden (middels begeleiden bij het laten doen van het huishouden: het aanleren van activiteiten in het huishouden ten behoeve het zelfstandig blijven wonen en sociaal/persoonlijk functioneren. Deze ondersteuning moet leiden tot beter zelfstandig wonen, is tijdelijk van aard en ter voorkoming van meer ondersteuning.
De mate en omvang waarin huishoudelijke ondersteuning wordt toegekend is afhankelijk van het zorgprofiel.. Er zijn 5 profielen te onderscheiden. Aan elk profiel hangt een geldbedrag per 4 weken en globaal de activiteiten conform de periode die het CAK hanteert voor berekening van de eigen bijdrage.
Op basis van een gesprek en onderzoek wordt bepaald welk zorgprofiel passend is Het onderzoek bestaat uit een gesprek met de inwoner door de gemeente. Daarna wordt onderzocht welke ondersteuning het meest passend is bij de situatie van de inwoner. Daarna krijgt de inwoner via een indicatie die leidt tot indeling in een zorgprofiel. Daarna volgt een beschikking waar het zorgprofiel en de werkzaamheden wordt opgenomen. Met de beschikking gaat de inwoner naar de zorgaanbieder. De zorgaanbieder maakt vervolgens met de inwoner de afspraken over de exacte invulling in de periode van 4 weken. Deze afspraken worden vastgelegd in het ondersteuningsplan. Dit ondersteuningsplan wordt opgenomen in het zorgleefplan van de inwoner. Een schriftelijke kopie wordt naar de gemeente gestuurd en bewaard bij de beschikking. Eén keer per jaar vindt er een evaluatie plaats tussen de zorgaanbieder en de inwoner. De gemeente ontvangt een schriftelijke kopie van deze evaluatie en stuurt bij indien nodig.
De Servicepunten De Ronde Venen krijgen een belangrijk rol bij het uitzoeken van mogelijkheden in de algemene voorzieningen. Ook krijgen zij op termijn een belangrijke rol in het herkennen van nieuwe signalen uit de samenleving.
De gemeente weegt het volgende mee om het profiel te bepalen:
Het te behalen resultaat met het bijbehorende profiel wordt in het ondersteuningsplan opgenomen.
De aanbieder bespreekt het te behalen resultaat met de klant en spreekt af wat de hulp doet en wat de klant zelf doet. De aanbieder kan ervoor kiezen om eens per 2 weken bij de inwoner langs te komen. Dit kan alleen met instemming van de inwoner.
3.1.4 Basisnorm van een schoon huis
Uitgangspunt bij resultaatfinanciering in ondersteuning en regie bij het voeren van een huishouden, is ‘een schoon en leefbaar huis’. Het gaat om de ruimten die nodig zijn voor het normale gebruik van de woning. Deze ruimten dienen met enige regelmaat schoongemaakt te worden. Dit wil niet zeggen dat alle vertrekken wekelijks of meer wekelijks schoongemaakt moeten worden. Het betekent dat het huis niet vervuilt en periodiek schoon wordt gemaakt om zo een algemeen aanvaard basisniveau van ‘schoon’ te realiseren. De taken en frequenties bij het begrip schoon en leefbaar huis moeten per geval duidelijk worden omschreven. Hierdoor is het duidelijk wat er verwacht wordt in dit arrangement.
De frequentie geeft aan hoe vaak de ruimten voor dagelijks gebruik schoongemaakt moeten worden. De frequentie geeft aan wat als een maximaal algemeen aanvaard basisniveau wordt beschouwd. De frequentie om de bovenstaande taken uit te voeren is afgeleid van het CIZ protocol Indicatieadvisering voor Hulp bij het Huishouden. Bij het opstellen van de profielen is uitgegaan van deze basisnorm van wat onder een schoon huis wordt verstaan.
In het gesprek met de gemeente, om te inventariseren wat er echt nodig is om de inwoner een voorziening te verstrekken welke een passende bijdrage levert inzake de wet Wmo (zie art. 2.3.5 Wmo 2015), is het ook belangrijk om een overzicht van de leefsituatie en omgeving te krijgen. Hiermee worden alle levensgebieden bedoeld.
Voorliggende/algemene voorzieningen.
Bij een acuut psychisch probleem kan het zijn dat er eerst behandeling nodig is. Dit is dan voorliggend. Daarnaast kan er gekeken worden of de vraag mede opgelost kan worden in de algemene voorzieningen. Zo nee, is dat een signaal dat er wat ontwikkeld moet gaan worden of gaan we richting maatwerkvoorziening.
Zorgprofielen A t/m C zijn bedoeld om ondersteuningsvragen van inwoners op te lossen in de algemene voorzieningen. Er wordt dan geen maatwerkondersteuning aangeboden. Het Servicepunt kan hierin ook een belangrijke schakel gaan worden in het meedenken in ontwikkelen van nieuwe algemene voorzieningen.
Zorgprofielen 1 t/m 5 zijn bedoeld om ondersteuningsvragen van inwoners op te lossen in maatwerkvoorzieningen. De algemene voorzieningen alleen zijn niet (meer) voldoende om de inwoner op een passende manier te ondersteunen. Het basisprofiel is zorgprofiel 2 (voormalig HH1). Er kan ook een combinatie gemaakt worden van A t/m C en/of 1 t/m 5 voor zover de ondersteuning (deels) ook binnen een algemene voorziening gevonden kan worden.
In de zorgprofielen 1 t/m 5 zijn werkzaamheden opgenomen die mogelijk bij de maatwerkvoorziening ingezet worden om een passende bijdrage te realiseren comform art. 2.3.5 Wmo 2015. De taken zijn niet uitputtend opgenomen in de zorgprofielen. Afhankelijk van de individuele zorgvraag kunnen taken toegevoegd worden.
3.1.5 Inzet zorgprofiel 4 en 5
Zorgprofiel 5 geeft een behandeling weer of onderdelen van een behandeling. Zorgprofiel 4 wordt toegekend als de behandeldoelen behaald zijn en er afschaling mogelijk is. Profiel 4 en 5 en wordt maximaal voor één jaar toegekend, met mogelijkheid tot verlenging. De andere profielen kunnen voor een langere periode worden afgegeven. De beschikking wordt voor max 3 jaar afgegeven.
De inwoner betaalt via het CAK een inkomensafhankelijke bijdrage die gerelateerd is aan de kostprijs van het werkelijke aantal uren afgenomen hulp bij een zorgprofiel van 2 t/m 5.
3.1.7 eigen bijdrage zorgprofiel 1
Zorgprofiel 1 wordt ingezet als tijdelijke maatwerkvoorziening met een duur van max. 3 maanden. Er wordt standaard een uurprijs berekend aan de inwoner van € 10,00 per uur. De door de inwoner gekozen zorgaanbieder stuurt de inwoner hiervoor een rekening. De aanvulling tot het afgesproken uurtarief (volgens het huidige, geldige contract) wordt aangevuld door de gemeente. Daarvoor stuurt de betreffende zorgaanbieder een 4-wekelijkse factuur naar de gemeente.
De rechten en verplichtingen die gelden op grond van een beschikking voor hulp bij het huishouden welke is afgegeven vóór 1 november 2016 blijven gelden gedurende de looptijd van de beschikking, doch ten hoogste tot en met uiterlijk 31 december 2017. Na deze datum gelden beschikkingen voor hulp bij het huishouden als genomen onder deze Beleidsregels resultaatgericht financieren Wmo.
Op een bezwaar- of beroepschrift dat vóór de datum van inwerkingtreding van deze Beleidsregels resultaatgericht financieren Wmo is ingediend en waarop op die datum nog niet onherroepelijk is beslist, wordt beslist met toepassing van paragraaf 3.1 van de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning De Ronde Venen 2016, zoals vastgesteld bij collegebesluit van 16 februari 2016.
Op 25 oktober 2016 heeft het college van burgemeester en wethouders de beleidsregels resultaatgericht financieren Wmo vastgesteld.
In verband met werken met te behalen resultaten bij de huishoudelijke hulp en thuisbegeleiding is het noodzakelijk voor de toewijzing richtlijnen vast te stellen in de vorm van beleidsregels. Het gaat dan om wat voor ondersteuning er nodig is om aan het eindresultaat te voldoen. Zoals het schoonhouden van de ruimten die voor dagelijks gebruik noodzakelijk zijn en ook daadwerkelijk gebruikt worden, schone kleding en linnengoed, het verzorgen van de maaltijden of het organiseren en plannen van het huishouden en de inzet van vrijwilligers. In de beleidsregels is daarnaast te lezen welke frequentie gehanteerd wordt.
Deze beleidsregels treden in werking op 1 november 2016.
Naast de wettelijke verplichting van een klantervaringsonderzoek wordt ook gebruik gemaakt van het kwaliteitsmodel dat de zorgaanbieders hanteren. Bijv het HKZ (harmonisatie Kwaliteit Ziekenhuizen). Volgens de HKZ wordt 1x per jaar het ondersteuningsplan geëvalueerd. De resultaten die het ondersteuningsplan betreffend worden teruggekoppeld aan de gemeente. De gemeente voegt de evaluatie van het ondersteuningsplan toe aan de bestaande beschikking.
Belangrijk is de signaalfunctie in gesprek met de gemeente. Signalen kunnen omgezet worden in producten. Vanuit de gemeente kan er meer gestuurd worden op gewenste resultaten. Een subsidie kan dan ook veel gerichter worden verleend. Dat maakt dat er een beter samenspel kan ontstaan tussen gemeente en maatschappelijke partners door op deze manier te werken met zorgprofielen.
De taken die uitgevoerd moeten worden in de zorgprofielen, worden beschreven onder hoofdstuk 3.1 Hulp bij het huishouden onder de resultaatgebieden 1, 2 en 3. Door de zorgprofielen niet uitputtend in te vullen, wordt zowel de aanbieder als de inwoner gestimuleerd anders over de hulpvraag na te denken.
Mocht de inwoner hiertoe niet in staat zijn, dan zullen we zorgdragen voor een passende ondersteuning.
Binnen De Ronde Venen wordt al veel aan vrijwilligerswerk gedaan. Tympaat de Baan verwacht voor het eind van het jaar meer dan 500 vrijwilligers te hebben ingeschreven. Om een stimulans te blijven geven aan het aantal vrijwilligers wordt er samenwerking gezocht met het team Participatie. Er wordt momenteel onderzocht of er mogelijkheden liggen bij inwoners die ingeschreven staan binnen het werkcentrum. De verwachting is dat na de pilot daar meer duidelijkheid over komt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-161696.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.