Beleidsregels resultaatgericht financieren Wmo

Wijziging Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning De Ronde Venen 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen,

 

overwegende dat het wenselijk is om voor de pilot resultaat gericht werken beleidsregels op te stellen voor de toewijzing van huishoudelijke hulp en thuisbegeleiding en hiertoe de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning De Ronde Venen 2016 te wijzigen

 

Gelet op de Verordening maatschappelijke ondersteuning De Ronde Venen 2015 en artikel 4:81 van de Awb;

BESLUIT:

 

vast te stellen de navolgende wijziging van de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning De Ronde Venen 2016 (Beleidsregels resultaatgericht financieren Wmo)

 

Artikel I Begripsbepalingen:

In deze beleidsregels worden de volgende begrippen gehanteerd:

 

a. Ondersteuningsplan:

het plan waarin de afspraken tussen inwoner en zorgaanbieder zijn vastgelegd. De resultaten van deze afspraken staan in het zorgprofiel.

 

b. Zorgprofiel:

de beschreven resultaatgebieden waarmee de inwoner ondersteund wordt in zijn hulpvraag.

 

c. Resultaatfinanciering:

in de oude situatie werd beschikt via het toekennen van uren huishoudelijke ondersteuning en/of begeleiding licht. In de nieuwe situatie wordt beschikt in resultaten. Per resultaatgebied krijgt de zorgaanbieder een vast budget per vier weken.

 

d. (Zorg)leefplan:

het zorgdossier van de inwoner. In dit plan staan alle leefgebieden vermeld en de afspraken per leefgebied die de inwoner ondersteunen in het zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen.

 

Hoofdstuk 3.1 Hulp bij het huishouden komt te luiden:

 

Hoofdstuk 3.1 Hulp bij het huishouden

Het kunnen voeren van een huishouden maakt langer zelfstandig wonen in de eigen leefomgeving mogelijk. Adequaat een huishouden voeren is een zeer subjectief begrip waarop eenieder eigen normen en waarden hanteert. Om dit te objectiveren en zo beter de noodzaak voor een maatwerkvoorziening vast te stellen zijn alle werkzaamheden vastgelegd in resultaten en is vastgelegd welke werkzaamheden nodig zijn om deze te behalen.

 

3.1.1 Omschrijving resultaatgebieden

Het college verstrekt een maatwerkvoorziening voor ondersteuning en regie bij het huishouden aan inwoners en die beperkingen ondervinden bij het zelfstandig leven in de eigen leefomgeving. De maatwerkvoorziening wordt uitgedrukt in resultaten. Of deze resultaten ook echt behaald worden, wordt getoetst door een klantervaringsonderzoek dat jaarlijks door de gemeente wordt uitgevoerd. Tevens kan de evaluatie van het ondersteuningsplan aanleiding zijn om de beschikking te herzien. (zie bijlage)

 

Resultaten zijn:

  • 1.

    Een schoon en leefbaar huis: het gaat hierbij om het schoonhouden van de ruimten die voor dagelijks gebruik noodzakelijk zijn en daadwerkelijk gebruikt worden:

    • Een woonkamer;

    • De in gebruik zijnde slaapkamers;

    • De keuken en de sanitaire ruimten;

    • Verkeersruimten (gangen en overloop);

    • Schone kleding en linnengoed (bij uitzondering, niet standaard indiceren)

  • 2.

    Regie op het huishouden (Middels organisatie, advies en/of instructie van het huishouden.

    Hieronder wordt in ieder geval verstaan:

    • Plannen en organiseren van huishoudelijke activiteiten: opstellen planning werkzaamheden, beheer van de levensmiddelenvoorraad, houdbaarheid in koelkast;

    • Maaltijden bereiden: smeren boterhammen, klaarzetten drinken en opwarmen van warme maaltijden;

    • Aandacht voor hygiëne in huis in algemene zin.

  • 3.

    Zelfredzaamheid binnen het huishouden (middels begeleiden bij het laten doen van het huishouden: het aanleren van activiteiten in het huishouden ten behoeve het zelfstandig blijven wonen en sociaal/persoonlijk functioneren. Deze ondersteuning moet leiden tot beter zelfstandig wonen, is tijdelijk van aard en ter voorkoming van meer ondersteuning.

    • Ondersteuning bij uitvoeren of overnemen van eenvoudige of complexe taken/activiteiten, of bij oplossen van praktische problemen die buiten de dagelijkse routine vallen;

    • Ondersteuning bij het beheren van (huishoud)geld;

    • Ondersteuning bij de administratie (alleen in de zin van oefenen);

    • Ondersteuning bij gebruik openbaar vervoer (alleen in de zin van oefenen);

    • Ondersteuning Niet-lijfgebonden persoonlijke verzorging binnen de Wmo;

    • Ondersteuning bij of overnemen van post openmaken;

    • Voorlezen en ondersteuning bij het regelen afhandeling praktische zaken;

    • Ondersteuning bij het plannen en stimuleren van contacten in persoonsgebonden sociale omgeving;

    • Ondersteuning bij communicatie in de persoonsgebonden omgeving;

    • Ondersteuning bij of begeleiding naar beweging richting collectieve voorzieningen,

    • Onderzoeken van inzet mantelzorgers en/of vrijwilligers en het bieden van advies en ondersteuning aan de leefomgeving van de inwoner.

3.1.2 Omvang ondersteuning

De mate en omvang waarin huishoudelijke ondersteuning wordt toegekend is afhankelijk van het zorgprofiel.. Er zijn 5 profielen te onderscheiden. Aan elk profiel hangt een geldbedrag per 4 weken en globaal de activiteiten conform de periode die het CAK hanteert voor berekening van de eigen bijdrage.

 

Op basis van een gesprek en onderzoek wordt bepaald welk zorgprofiel passend is Het onderzoek bestaat uit een gesprek met de inwoner door de gemeente. Daarna wordt onderzocht welke ondersteuning het meest passend is bij de situatie van de inwoner. Daarna krijgt de inwoner via een indicatie die leidt tot indeling in een zorgprofiel. Daarna volgt een beschikking waar het zorgprofiel en de werkzaamheden wordt opgenomen. Met de beschikking gaat de inwoner naar de zorgaanbieder. De zorgaanbieder maakt vervolgens met de inwoner de afspraken over de exacte invulling in de periode van 4 weken. Deze afspraken worden vastgelegd in het ondersteuningsplan. Dit ondersteuningsplan wordt opgenomen in het zorgleefplan van de inwoner. Een schriftelijke kopie wordt naar de gemeente gestuurd en bewaard bij de beschikking. Eén keer per jaar vindt er een evaluatie plaats tussen de zorgaanbieder en de inwoner. De gemeente ontvangt een schriftelijke kopie van deze evaluatie en stuurt bij indien nodig.

 

De Servicepunten De Ronde Venen krijgen een belangrijk rol bij het uitzoeken van mogelijkheden in de algemene voorzieningen. Ook krijgen zij op termijn een belangrijke rol in het herkennen van nieuwe signalen uit de samenleving.

 

3.1.3 Afwegingskader

De gemeente weegt het volgende mee om het profiel te bepalen:

  • de samenstelling van het huishouden: gaat het om één persoon of meer personen? Zijn er nog meer gezinsleden die verzorgd moeten worden of die juist kunnen meehelpen? Is er sprake van gebruikelijke zorg?

  • werkzaamheden die gedaan moeten worden en waar ondersteuning bij nodig is: als alleen het zware schoonmaakwerk gedaan hoeft te worden kan een lager profiel ingezet worden dan als er daarnaast ook lichte taken gedaan moeten worden.

  • het type hulp (alleen schoonmaken, helpen met organiseren, omgaan met complex gedrag),

  • mogelijkheden om tot andere oplossingen te komen (als er mogelijkheden zijn om tot een andere oplossing te komen kan iemand lager worden ingeschaald);

  • beperkingen van de inwoner.

  • het persoonlijk plan van de inwoner.

Het te behalen resultaat met het bijbehorende profiel wordt in het ondersteuningsplan opgenomen.

De aanbieder bespreekt het te behalen resultaat met de klant en spreekt af wat de hulp doet en wat de klant zelf doet. De aanbieder kan ervoor kiezen om eens per 2 weken bij de inwoner langs te komen. Dit kan alleen met instemming van de inwoner.

 

3.1.4 Basisnorm van een schoon huis  

Uitgangspunt bij resultaatfinanciering in ondersteuning en regie bij het voeren van een huishouden, is ‘een schoon en leefbaar huis’. Het gaat om de ruimten die nodig zijn voor het normale gebruik van de woning. Deze ruimten dienen met enige regelmaat schoongemaakt te worden. Dit wil niet zeggen dat alle vertrekken wekelijks of meer wekelijks schoongemaakt moeten worden. Het betekent dat het huis niet vervuilt en periodiek schoon wordt gemaakt om zo een algemeen aanvaard basisniveau van ‘schoon’ te realiseren. De taken en frequenties bij het begrip schoon en leefbaar huis moeten per geval duidelijk worden omschreven. Hierdoor is het duidelijk wat er verwacht wordt in dit arrangement.

Normering schoon huis

 

Taken

Frequentie (max.)

Licht huishoudelijk werk

Stof afnemen, ragen (hoog/laag)

Wekelijks

 

Kamers opruimen

Wekelijks

Zwaar huishoudelijk werk

Schrobben/dweilen/soppen (toilet, badkamer, keuken,

verkeersruimten)

Wekelijks

 

Bedden verschonen

1 maal per 2 weken

 

Opruimen huishoudelijk afval

Wekelijks

 

Stofzuigen

Wekelijks

 

Ramen lappen aan binnenzijde

1 maal per kwartaal

Wasverzorging

Kleding en linnengoed sorteren en wassen in wasmachine

Alleen bij uitzondering, max. drie maanden

 

Ophangen en afhalen

Alleen bij uitzondering, max. drie maanden

 

Vouwen en opbergen

Alleen bij uitzondering, max. drie maanden

De frequentie geeft aan hoe vaak de ruimten voor dagelijks gebruik schoongemaakt moeten worden. De frequentie geeft aan wat als een maximaal algemeen aanvaard basisniveau wordt beschouwd. De frequentie om de bovenstaande taken uit te voeren is afgeleid van het CIZ protocol Indicatieadvisering voor Hulp bij het Huishouden. Bij het opstellen van de profielen is uitgegaan van deze basisnorm van wat onder een schoon huis wordt verstaan.

 

3.1.4 Zorgprofielen

In het gesprek met de gemeente, om te inventariseren wat er echt nodig is om de inwoner een voorziening te verstrekken welke een passende bijdrage levert inzake de wet Wmo (zie art. 2.3.5 Wmo 2015), is het ook belangrijk om een overzicht van de leefsituatie en omgeving te krijgen. Hiermee worden alle levensgebieden bedoeld.

 

Voorliggende/algemene voorzieningen.

Bij een acuut psychisch probleem kan het zijn dat er eerst behandeling nodig is. Dit is dan voorliggend. Daarnaast kan er gekeken worden of de vraag mede opgelost kan worden in de algemene voorzieningen. Zo nee, is dat een signaal dat er wat ontwikkeld moet gaan worden of gaan we richting maatwerkvoorziening.

 

Zorgprofielen A t/m C zijn bedoeld om ondersteuningsvragen van inwoners op te lossen in de algemene voorzieningen. Er wordt dan geen maatwerkondersteuning aangeboden. Het Servicepunt kan hierin ook een belangrijke schakel gaan worden in het meedenken in ontwikkelen van nieuwe algemene voorzieningen.

Zorgprofiel

Taken

Resultaat

Kosten/eigen bijdrage

A

Geen maximum inzet vastgesteld door gemeente.

In overleg wat kan met vrijwilligers/netwerk/familie. Boodschappen doen, koffie drinken, wassen van kleding, drogen van kleding, strijken van kleding.

Overig textiel

Eigen kracht is maximaal benut.

Algemene voorzieningen zijn ingezet

Welzijn op recept (via verwijzers. Per september 2016 beschikbaar)

– Gratis

– Kleine eigen bijdrage (bijv ergens koffie gaan drinken na het boodschappen doen is voor rekening van de inwoner)

B

Geen maximum inzet vastgesteld door gemeente.

Klussen in huis of tuin ondersteunen mantelzorger door inzet respijtzorg (oppas)

Meegaan naar doktersbezoek op reguliere basis.

Eigen kracht is maximaal benut.

Algemene voorzieningen zijn ingezet met aanvullende diensten

– Onkostenvergoeding bijv. auto € 0,30 per km (via Automaatje).

– Klussen in tuin of huis, (uurprijs vast te stellen door Welzijn) Verwijzing via Welzijn.

C

Geen maximum inzet vastgesteld door gemeente.

Maatwerkvoorziening door gemeente

Combinatie van A, B of 1

Maatwerk met algemene voorzieningen in combinatie met beschikking is behaald.

– Van gratis tot kleine bijdrage, vast te stellen door Welzijn

– Tot onkostenvergoeding zoals vastgesteld door welzijn

Zorgprofielen 1 t/m 5 zijn bedoeld om ondersteuningsvragen van inwoners op te lossen in maatwerkvoorzieningen. De algemene voorzieningen alleen zijn niet (meer) voldoende om de inwoner op een passende manier te ondersteunen. Het basisprofiel is zorgprofiel 2 (voormalig HH1). Er kan ook een combinatie gemaakt worden van A t/m C en/of 1 t/m 5 voor zover de ondersteuning (deels) ook binnen een algemene voorziening gevonden kan worden.

 

In de zorgprofielen 1 t/m 5 zijn werkzaamheden opgenomen die mogelijk bij de maatwerkvoorziening ingezet worden om een passende bijdrage te realiseren comform art. 2.3.5 Wmo 2015. De taken zijn niet uitputtend opgenomen in de zorgprofielen. Afhankelijk van de individuele zorgvraag kunnen taken toegevoegd worden.

Zorgprofiel

Taken

Resultaat

Kosten

1

Sleutelwoord: Extra en kortdurend

Max. 3 mnd

Complementair op zorgprofiel 2

Max. 4 uur per week met aanvulling door gemeente. Daarna volledige kostprijs voor rekening van de inwoner.

Zoals genoemd in resultaatgebieden 1, 2 en 3.

Behouden van een stabiele (gezins-) situatie

Kortdurende ondersteuning met aangepaste beschikking

Indien noodzakelijk. Voorkeur gaat uit naar combinatie zorgprofiel A en/of B

Inwoner betaalt € 10,00 per uur, gemeente betaalt rest van de kosten tot max. kostprijs (nader af te spreken)

Bekostiging vanuit de regeling Huishoudelijke Hulp Toelage.

Er is GEEN sprake van een aparte eigen bijdrage via het CAK.

2

Basis

S tructureel

Resultaatgebied 1 (complementair op ZP 1)

HO een schoon/leefbaar huis.

De gebruikte ruimtes in huis worden schoongehouden. In overleg met de klant wordt bepaald hoe vaak deze handelingen gebeuren.

Keuken en sanitaire voorzieningen max 1x per week, woonkamer en gebruikte ruimtes max 1x per week

€ 190.00,– per vier weken

3

Midden

Regie HH

Resultaatgebieden 1, 2 en 3

Organisatie:

1. Plannen en organiseren van hh activiteiten, opstellen planning werkzaamheden, beheer van de levensmiddelenvoorraad, houdbaarheid in koelkast.

2. Maaltijden bereiden: smeren boterhammen, klaarzetten drinken en opwarmen van warme maaltijden.

Aandacht voor hygiëne in huis in algemene zin.

In acute nood: (te beoordelen door ambtenaar)

Schone kleding en linnengoed (max. 6-12 weken)

HO en Regie hebben op het huishouden.

De gebruikte ruimtes in huis worden schoongehouden. In overleg met de klant wordt bepaald hoe vaak deze handelingen gebeuren.

Keuken en sanitaire voorzieningen max 1x per week, woonkamer en gebruikte ruimtes max 1x per week

€240,– per vier weken

4

Zwaar

Beg / hh

Resultaatgebieden 1,2 en 3

Vooral gericht op afschaling van zorg ZP 5

Organisatie:

Plannen en organiseren van hh activiteiten, opstellen planning werkzaamheden, beheer van de levensmiddelenvoorraad, houdbaarheid in koelkast.

Maaltijden bereiden: smeren boterhammen, klaarzetten drinken en opwarmen van warme maaltijden.

Aandacht voor hygiëne in huis in algemene zin.

In acute nood:

Schone kleding en linnengoed (max. 6-12 weken)

Begeleiden bij het laten doen van het huishouden:

Ondersteuning bij het uitvoeren van,

Ondersteuning bij het beheren van (huishoud-)geld en bijbehorende administratie (bijv. openen dagelijkse post)

Ondersteuning bij gebruik openbaar vervoer (oefenen)

Ondersteuning Niet-lijfgebonden persoonlijke verzorging (5% regeling)

Hulp bij plannen en stimuleren van contacten

Ondersteuning bij communicatie

Begeleiding naar collectieve voorzieningen (profiel A, B of C)

Inzet mantelzorgers en/of vrijwilligers

Het geven van advies en ondersteuning aan de leefomgeving van de inwoner.

Praktische Thuisondersteuning, zelfstandig wonen om stabiele situatie te organiseren/te behouden

€ 292,00

Profiel 5

Specialistisch

Resultaatgebiedden 1,2 en 3.

Organisatie:

In acute nood:

Schone kleding en linnengoed (max. 6-12 weken)

Ondersteunen bij het laten doen van het huishouden:

Hulp bij overnemen van complexe taken/activiteiten die buiten de dagelijkse routine vallen;

– Overnemen van het beheren van (huishoud)geld;

– Overnemen van administratie (betalingen doen, inzetten van schulphulp);

– begeleiding naar afschaling richting lager zorgprofiel met inzet van collectieve voorzieningen,

– Psychische begeleiding van mantelzorgers en het bieden van advies en ondersteuning aan de leefomgeving van de inwoner.

– Begeleiding naar een intramurale voorziening

Na max 1 jaar afschalen naar 4.

In nodig dan situatie opnieuw bekijken.

Vasthouden van , behouden en/of vergroten van zelfredzaamheid inzake zelfstandig in een woonruimte te kunnen wonen

Er is een huishoudboekje waarin de inzichtelijk wordt gemaakt wat er te besteden is per maand. Dit boekje kan een onderdeel zijn van het Ondersteuningsplan (OP)

Beschikking: combinatie begeleiding (midden/zwaar) en huishouden)

HBO-denkniveau gevraagd

1

3.1.5 Inzet zorgprofiel 4 en 5

Zorgprofiel 5 geeft een behandeling weer of onderdelen van een behandeling. Zorgprofiel 4 wordt toegekend als de behandeldoelen behaald zijn en er afschaling mogelijk is. Profiel 4 en 5 en wordt maximaal voor één jaar toegekend, met mogelijkheid tot verlenging. De andere profielen kunnen voor een langere periode worden afgegeven. De beschikking wordt voor max 3 jaar afgegeven.

 

3.1.6 De eigen bijdrage

De inwoner betaalt via het CAK een inkomensafhankelijke bijdrage die gerelateerd is aan de kostprijs van het werkelijke aantal uren afgenomen hulp bij een zorgprofiel van 2 t/m 5.

 

3.1.7 eigen bijdrage zorgprofiel 1

Zorgprofiel 1 wordt ingezet als tijdelijke maatwerkvoorziening met een duur van max. 3 maanden. Er wordt standaard een uurprijs berekend aan de inwoner van € 10,00 per uur. De door de inwoner gekozen zorgaanbieder stuurt de inwoner hiervoor een rekening. De aanvulling tot het afgesproken uurtarief (volgens het huidige, geldige contract) wordt aangevuld door de gemeente. Daarvoor stuurt de betreffende zorgaanbieder een 4-wekelijkse factuur naar de gemeente.

Artikel II Overgangsbepaling

  • 1.

    Deze beleidsregels zijn van toepassing op nieuwe aanvragen voor hulp bij het huishouden ingediend op of na 1 november 2016.

  • 2.

    De rechten en verplichtingen die gelden op grond van een beschikking voor hulp bij het huishouden welke is afgegeven vóór 1 november 2016 blijven gelden gedurende de looptijd van de beschikking, doch ten hoogste tot en met uiterlijk 31 december 2017. Na deze datum gelden beschikkingen voor hulp bij het huishouden als genomen onder deze Beleidsregels resultaatgericht financieren Wmo.

  • 3.

    Op een bezwaar- of beroepschrift dat vóór de datum van inwerkingtreding van deze Beleidsregels resultaatgericht financieren Wmo is ingediend en waarop op die datum nog niet onherroepelijk is beslist, wordt beslist met toepassing van paragraaf 3.1 van de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning De Ronde Venen 2016, zoals vastgesteld bij collegebesluit van 16 februari 2016.

Artikel III Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 november 2016 tot 1 januari 2018.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: ‘Beleidsregels resultaatgericht financieren Wmo’.

  • 3.

    Paragraaf 3.1 van de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning De Ronde Venen, zoals vastgesteld bij collegebesluit van 25 oktober 2016, wordt met ingang van 1 november 2016 tot 1 januari 2018 tijdelijk ingetrokken.

 

Aldus besloten in de collegevergadering van 25 oktober 2016 te Mijdrecht.

de secretaris,

Lilian Schreurs

de burgemeester,

Maarten Divendal

 

Toelichting

Op 25 oktober 2016 heeft het college van burgemeester en wethouders de beleidsregels resultaatgericht financieren Wmo vastgesteld.

 

In verband met werken met te behalen resultaten bij de huishoudelijke hulp en thuisbegeleiding is het noodzakelijk voor de toewijzing richtlijnen vast te stellen in de vorm van beleidsregels. Het gaat dan om wat voor ondersteuning er nodig is om aan het eindresultaat te voldoen. Zoals het schoonhouden van de ruimten die voor dagelijks gebruik noodzakelijk zijn en ook daadwerkelijk gebruikt worden, schone kleding en linnengoed, het verzorgen van de maaltijden of het organiseren en plannen van het huishouden en de inzet van vrijwilligers. In de beleidsregels is daarnaast te lezen welke frequentie gehanteerd wordt.

 

Deze beleidsregels treden in werking op 1 november 2016.

Bijlage

Resultaten:

Naast de wettelijke verplichting van een klantervaringsonderzoek wordt ook gebruik gemaakt van het kwaliteitsmodel dat de zorgaanbieders hanteren. Bijv het HKZ (harmonisatie Kwaliteit Ziekenhuizen). Volgens de HKZ wordt 1x per jaar het ondersteuningsplan geëvalueerd. De resultaten die het ondersteuningsplan betreffend worden teruggekoppeld aan de gemeente. De gemeente voegt de evaluatie van het ondersteuningsplan toe aan de bestaande beschikking.

 

Belangrijk is de signaalfunctie in gesprek met de gemeente. Signalen kunnen omgezet worden in producten. Vanuit de gemeente kan er meer gestuurd worden op gewenste resultaten. Een subsidie kan dan ook veel gerichter worden verleend. Dat maakt dat er een beter samenspel kan ontstaan tussen gemeente en maatschappelijke partners door op deze manier te werken met zorgprofielen.

 

De taken die uitgevoerd moeten worden in de zorgprofielen, worden beschreven onder hoofdstuk 3.1 Hulp bij het huishouden onder de resultaatgebieden 1, 2 en 3. Door de zorgprofielen niet uitputtend in te vullen, wordt zowel de aanbieder als de inwoner gestimuleerd anders over de hulpvraag na te denken.

Mocht de inwoner hiertoe niet in staat zijn, dan zullen we zorgdragen voor een passende ondersteuning.

 

Binnen De Ronde Venen wordt al veel aan vrijwilligerswerk gedaan. Tympaat de Baan verwacht voor het eind van het jaar meer dan 500 vrijwilligers te hebben ingeschreven. Om een stimulans te blijven geven aan het aantal vrijwilligers wordt er samenwerking gezocht met het team Participatie. Er wordt momenteel onderzocht of er mogelijkheden liggen bij inwoners die ingeschreven staan binnen het werkcentrum. De verwachting is dat na de pilot daar meer duidelijkheid over komt.

 

Naar boven