Gemeente Zwolle, bekendmaking beleidsregel Regeling toestemming laadpalen elektrisch vervoer op openbaar terrein Zwolle 2015.
Het college van de gemeente Zwolle heeft in de vergadering van 7 juli 2015 de beleidsregel Regeling toestemming laadpalen elektrisch vervoer op openbaar terrein Zwolle 2015 vastgesteld. Deze beleidsregel treedt 27 augustus 2015 inwerking en heeft betrekking op de gemeente Zwolle. Bovendien ligt de beleidsregel ter inzage bij het informatiecentrum in het Stadskantoor en is de beleidsregel te raadplegen via www.zwolle.nl/bestuur/verordeningen en beleidsregels.
Regeling toestemming laadpalen elektrisch vervoer op openbaar terrein Zwolle 2015
Op basis van artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht (Awb) jo. Artikel 160, eerste lid Gemeentewet.
De hier aan de orde zijnde beleidsregel is bedoeld als afwegingskader ter beoordeling van aanvragen om (privaatrechtelijke) toestemming te verlenen voor het realiseren van laadpalen met oplaadpunten voor elektrische auto’s op het grondgebied van de gemeente Zwolle.
Artikel 1 Definities
Voor de toepassing van deze beleidsregel wordt verstaan onder:
  • a.
    Aanvraag: de bij de gemeente ingediende aanvraag voor toestemming tot het plaatsen van een laadpaal op grond die in eigendom is van de gemeente;
  • b.
    Aanvrager: leverancier oplaadpunt of gebruiker (bewoner die of bedrijf) die bij de gemeente een aanvraag indient voor toestemming tot het plaatsen van een laadpaal op grond die in eigendom is van de gemeente.
  • c.
    Leverancier oplaadpunt: de aanbieder van laadinfrastructuur, zoals de laadpaal, aan gebruikers.
  • d.
    Een gebruiker:
    • 1.
      Een bedrijf en/of organisatie dat/die gevestigd is in de Gemeente Zwolle en eigenaar en/of bezitter is van één of meerdere elektrische auto’s of een of meerdere werknemers in dienst heeft, die aantoonbaar beschikt/beschikken over een elektrische auto.
    • 2.
      Een particulier die aantoonbaar eigenaar en/of bezitter is van een elektrische auto en woonachtig en/of werkzaam is in de gemeente Zwolle. Een bewoner is degene die daadwerkelijk woonachtig is in Zwolle, blijkens inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
  • e.
    Elektrische auto: een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerwet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een oplaadpunt;
  • f.
    Laadpaal: openbare voorziening, inclusief alle daarbij behorende en achterliggende installaties, waar een elektrische auto kan worden opgeladen: een laadpaal kan één of meer oplaadpunten bevatten;
  • g.
    Oplaadlocatie: locatie in de openbare ruimte waar een laadpaal en één of meer parkeerplaatsen uitsluitend ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s aanwezig zijn;
  • h.
    Oplaadpunt: een op de laadpaal aanwezige voorziening waarmee de houder van een elektrische auto deze van stroom kan voorzien;
  • i.
    Opladen: het gedurende een aaneengesloten periode opladen van een elektrisch voertuig bij een openbaar toegankelijke laadpaal;
  • j.
    Overeenkomst: de te ondertekenen “Overeenkomst voor plaatsing van laadpalen voor elektrische auto’s op openbaar terrein”
  • k.
    Partijen: gemeente en aanvrager en eigenaar van het oplaadpunt;
  • l.
    Vergunninghouder: vergunninghouder in het kader van de Parkeerverordening Zwolle;
  • m.
    Houder van een motorvoertuig: degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande dat voor een motorvoertuigdat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens als houder wordt aangemerkt
    • 1.
      degene op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven, of
    • 2.
      degene die een leasecontract heeft met een erkend autoverhuurbedrijf dan wel in dienst is van een bedrijf op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven en die in het bezit is van dat motorvoertuig of een leasecontract heeft met een erkend autoverhuurbedrijf, of
    • 3.
      degene die een contract heeft voor een auto op afroep met een erkend autoverhuurbedrijf op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven en die in het bezit is van dat motorvoertuig;
       
Artikel 2 Elektrische auto
  • 1.
    Op een aanvraag wordt toestemming verleend als de elektrische auto een volledig elektrisch bereik heeft van meer dan 60 km.
  • 2.
    De elektrische auto mag niet met inbegrip van de lading een lengte hebben van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2.40 meter, en mag geen woonwagen, kampeerwagen, kampeerauto, aanhangwagen, keetwagen of ander dergelijk voertuig zijn dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd.
     
Artikel 3 Parkeergelegenheid op eigen terrein
Op een aanvraag wordt geen toestemming verleend wanneer de aanvrager of gebruiker:
  • a.
    over een privéparkeergelegenheid op het woonadres kan beschikken. Aan het hebben van een privéparkeergelegenheid wordt gelijkgesteld de situatie dat men woonachtig is in gebouwen die gerealiseerd zijn inclusief een parkeergelegenheid in het gebouw of in de nabije omgeving van dat gebouw, waar parkeerruimte gehuurd, geleasd of gekocht kan worden of anders ter beschikking kan staan van de aanvrager (zoals het Maagjesbolwerk) en;
  • b.
    Niet feitelijk op het opgegeven adres woont en als zodanig ook in het bevolkingsregister is geregistreerd (bewonersbelanghebbende).
  • c.
    Niet feitelijk op het opgegeven adres in het register van de Kamer van Koophandel is geregistreerd(zakelijk belanghebbende).
     
Artikel 4 Gebieden met betaald- en vergunninghoudersparkeren
In gebieden waar van gemeentewege betaald- en vergunninghoudersparkeren is ingesteld, wordt geen toestemming verleend, tenzij aanvrager tevens vergunninghouder is of hiervoor in aanmerking komt in dit gebied en daarvoor een aanvraag heeft ingediend. Het streven is dat medewerking aan de realisatie van een oplaadpunt in gebieden waar de parkeerdruk op maatgevende momenten boven de 80% is, niet ten koste gaat van de bestaande parkeercapaciteit. In dat geval gaat de voorkeur uit naar het realiseren van een extra plek, indien mogelijk.
 
Artikel 5 Eén oplaadpunt per perceel of woning
Per perceel of woning geldt een maximum van één oplaadpunt in de openbare ruimte.
 
Artikel 6 Locatiebepaling
  • 1.
    Op een aanvraag wordt geen toestemming verleend indien er een openbaar toegankelijk oplaadpunt is binnen een straal van 250 meter van het perceel of de woning van de gebruiker;
  • 2.
    Als adres van de woning geldt voor een bewoner-belanghebbende het adres zoals bedoeld in artikel 3 onder b;
  • 3.
    Als adres van het perceel geldt voor een zakelijk-belanghebbende het adres zoals bedoeld in artikel 3 onder c.
  • 4.
    Indien er binnen de straal zoals in lid 1 wordt genoemd meer dan vijf aanvragen zijn, kan er gekeken worden naar een extra oplaadpunt binnen deze straal.
  • 5.
    Op een aanvraag wordt geen toestemming verleend indien de aanvrager niet kan aantonen dat er sprake is van een of meerdere gebruikers van elektrische auto’s binnen 250 m van het oplaadpunt.
     
Artikel 7 Duur toestemming
De toestemming voor het realiseren van een laadpaal op grond in eigendom van de gemeente wordt verleend voor de maximale duur van tien jaar met een stilzwijgende verlenging van telkens een jaar. Deze gaat in op de dag dat partijen de Overeenkomst hebben getekend.
 
Artikel 8 Openbaarheid
  • 1.
    Op een aanvraag wordt geen toestemming verleend wanneer blijkt dat aanvrager niet de intentie heeft de oplaadvoorziening openbaar toegankelijk te maken en te houden voor het opladen van elektrische auto’s. Het oplaadpunt moet gebruikt kunnen worden binnen de landelijke afspraken op het gebied van interoperabiliteit.
  • 2.
    De oplaadlocatie mag niet zijn voorzien van een bord waaruit zou blijken dat de locatie slechts voor een of meerdere bepaalde nader aangegeven elektrische auto’s is bedoeld.
     
Artikel 9 Kosten plaatsen, onderhoud, beheer en aansprakelijkheid tengevolge van schade door laadpaal en oplaadpunt
  • 1.
    Alle kosten voor het plaatsen, onderhouden, beheren van en schade veroorzaakt door de laadpaal en het oplaadpunt, inclusief aanrijdbeveiliging om de oplaadpaal te beschermen en in stand te houden zijn voor rekening van de leverancier van het oplaadpunt.
  • 2.
    De gemeente Zwolle aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor kosten, onderhoud en schade die het realiseren en gebruiken van de laadpaal met zich mee kan brengen.
  • 3.
    De gemeente verleent alleen toestemming op een aanvraag wanneer in een overeenkomst is vastgelegd, dat alle aansprakelijkheid waaronder voor het gebruik en onderhoud van de laadpalen en het oplaadpunt en eventuele schade hierdoor voor rekening komen van de leverancier van het oplaadpunt. 
     
Artikel 10 Realisatie
Om voor toestemming op een aanvraag in aanmerking te komen, dient een oplaadpunt op de oplaadlocatie daadwerkelijk te kunnen worden gerealiseerd. In dat kader wordt tevens de (technische) haalbaarheid bezien. Daarbij is de aanwezigheid van (hoofd)kabels en leidingen en het voorhanden zijn van een netwerk van belang.
 
Artikel 11 Deelauto
Indien uit de aanvraag blijkt dat er meerdere gebruikers van één elektrische auto zijn (bijvoorbeeld bij een deelauto), kan in afwijking van deze regeling toestemming worden gegeven.
 
Artikel 12 Hardheidsclausule
Er kan van deze regeling worden afgeweken wanneer toepassing ervan gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
 
Artikel 13 Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking de dag na bekendmaking.
 
Toelichting
Artikel 2 Afbakening elektrische auto’s
In dit artikel is beoogd een afbakening te maken voor de voertuigen die gebruik mogen maken van de voorzieningen die worden getroffen in het kader van het elektrisch rijden. Niet meegenomen zijn snorfiets, scooter, bromfiets en andere tweewielige motorvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/uur. Verondersteld wordt dat in de meeste gevallen deze voertuigen op eigen terrein kunnen worden opgeladen en er geen voorzieningen nodig zijn in de openbare ruimte. Alleen elektrische en hybride plug-in auto's mogen op een oplaadlocatie parkeren.
 
Artikel 8 Openbaarheid
Doel is dat ook anderen gebruik kunnen maken van voorzieningen in de openbare ruimte, ook al zijn ze geplaatst door particulieren.
Volgens deze beleidsregel wordt binnen een straal van 250 meter van één van deze laadpalen geen medewerking verleend aan een nieuwe laadpaal op gemeentelijke grond. De houder van de elektrische auto kan dan van deze bestaande laadpaal gebruik maken.
Indien er leveranciers dan wel bedrijven zijn die enorme aantallen willen plaatsen, dan zullen hier andere afwegingen moeten plaatsvinden buiten deze beleidsregel om.
 
Artikel 9 Kosten oplaadpunt en laadpaal, aanleg, onderhoud, beheer, risico, aansprakelijkheid  
De kosten voor het plaatsen van een laadpaal en oplaadpunt, die niet worden gedragen door de netbeheerder of leverancier, zijn voor rekening van de aanvrager. De gemeente Zwolle legt in een overeenkomst met de leverancier van de oplaadpalen vast, dat alle aansprakelijkheid waaronder voor het gebruik en onderhoud van de oplaadpalen en eventuele schade bij de gebruiker van een oplaadpaal voor rekening van de aanvrager of de leverancier van de oplaadpalen komen. De gemeente Zwolle aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor het gebruik en eventuele schade door een laadpaal en oplaadpunt, ook al staat deze op gemeentelijk grondgebied.
 
Artikel 11 Deelauto.
Indien er meerdere gebruikers zijn van een elektrische auto, kunnen andere afwegingen worden gemaakt buiten deze beleidsregel om.
Naar boven