Sanctiestrategie Drank- en horecawet
De burgemeester van de gemeente Naarden
besluit:
vast te stellen:
Sanctiestrategie Drank- en Horecawet
Inleiding
Sinds 1 januari 2013 zijn de gemeenten aan zet als het gaat om de uitvoering op het gebied van toezicht en handhaving van de Drank- en Horecawet (DHW). Per 1 januari 2014 is de wet op twee punten gewijzigd:
 
• De leeftijd waarop jongeren alcohol mogen kopen en in de openbare ruimte of op een voor het publiek toegankelijke plaats mogen gebruiken is verhoogd van 16 naar 18 jaar.
• De wettelijke verplichting tot vaststelling door de gemeenteraad van een Preventie- en handhavingsplan alcohol.
 
De vaststelling van het Preventie- en Handhavingsplan alcohol gemeente Naarden 2014-2016 heeft plaatsgevonden in december 2014.
 
De burgemeester is het bevoegd bestuursorgaan met betrekking tot de DHW en eveneens voor het handhaven van het horeca-exploitatieregime zoals dat is vastgelegd in de Algemene Plaatselijke Verordening Naarden 2013.
 
De burgemeester heeft ter uitvoering van deze bevoegdheid een sanctiestrategie vastgesteld. De sanctiestrategie bestaat uit dit document en de bijgevoegde stappen- en sanctietabel. De sanctiestrategie en het stappenplan is afgestemd met de gemeenten Muiden, Bussum Huizen en Hilversum. Op die manier wordt een zo uniform mogelijk beleid geformuleerd. Dit om de handhaafbaarheid (door de toezichthouders van Hilversum) te vergroten, alsmede om rechtsongelijkheid tussen gemeenten te voorkomen.
 
Met het vaststellen en het openbaar bekend maken van de sanctiestrategie is het voor iedereen duidelijk en kenbaar hoe de burgemeester de DHW en het horeca-exploitatiestelsel handhaaft. In het Preventie- en Handhavingsplan alcohol gemeente Naarden 2014-2016 wordt eveneens ingegaan op de handhaving.
 
1. Handhavingsbevoegdheid
De wettelijke bevoegdheid (lees: beginselplicht) tot het doen naleven van wetten en regels is gelegen in artikel 125 van de Gemeentewet en in hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Van belang zijn met name de artikelen 5:21 en 5:32.
 
In enkele bijzondere gevallen is de handhavingsbevoegdheid geregeld in de desbetreffende bijzondere wet. Dat is het geval voor de Drank- en Horecawet en de APV. Verder zijn in de artikelen 172 t/m 178 van de Gemeentewet diverse bevoegdheden toegekend aan de burgemeester in het kader van handhaving van de openbare orde, het toezicht op openbare gelegenheden, ordeverstoring vanuit woningen, ongeregeldheden, etc.
 
2. Uitgangspunten handhavend optreden
Bij het constateren van overtredingen van wet- en regelgeving wordt als algemeen uitgangspunt gesteld dat er in beginsel altijd tegen overtredingen wordt opgetreden, de zogenaamde beginselplicht tot handhaving. Dit uiteraard voor zover de wettelijke bevoegdheden en de prioriteitenstelling dit toelaten.
 
Daarnaast worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
 
• Bij aanpak van overtredingen wordt het stappenplan gevolgd. Het gaat er daarbij om hoeveel en welke stappen worden gezet, vóórdat de daadwerkelijke sanctie wordt opgelegd. Zie verder
hoofdstuk 4.
• Bij het beoordelen van een overtreding en het bepalen van de juiste sanctie wordt rekening gehouden met:
 
  • 1.
    de mogelijke gevolgen van die overtreding, en;
  • 2.
    de omstandigheden waaronder die overtreding is begaan, en;
  • 3.
    de houding en het gedrag van de overtreder, en;
  • 4.
    de voorgeschiedenis, en;
  • 5.
    het subsidiariteits- en proportionaliteitsbeginsel.
 
Het laatste wil zeggen dat die sanctie moet worden toegepast die het minst ingrijpend is en het beste past om het gestelde doel te bereiken. Dit betekent dat bij een overtreding niet standaard één bepaalde interventie mogelijk is. De toezichthouder moet in elke specifieke situatie bepalen welke sanctie de beste is. Daarbij wordt corrigerend opgetreden en eventueel ook sanctionerend.
De basis voor de bepaling van de sanctie is neergelegd in de bij deze beleidsnota behorende stappen- en sanctietabel. Hiervan kan gemotiveerd worden afgeweken.
 
3. Overzicht in te zetten sancties op grond van de DHW en horeca-exploitatie
De Algemene wet bestuursrecht en andere wetten (waaronder DHW en APV) geven aan welke sancties het bevoegde gezag kan inzetten tegen het voorkomen of voortduren van overtredingen. Deze zijn:
 
• Tijdelijk stilleggen van de alcoholverkoop in de detailhandel (“Three strikes out”, art. 19a DHW), winkels de bevoegdheid ontzeggen om zwak-alcoholische drank te verkopen, indien 3 maal binnen
12 maanden overtreding van de leeftijdsgrenzen is geconstateerd. De ontzegging kan door middel van bestuursdwang worden afgedwongen).
• Intrekken van de vergunning (ingevolge art. 31 DHW en/of art. 1:6 APV).
• Schorsen van de Drank- en Horecawetvergunning (art. 32 DHW).
• Ontzeggen van de toegang tot een ruimte indien in strijd met de DHW alcoholhoudende drank wordt verstrekt (art. 36 DHW).
• Opleggen van een bestuurlijke boete (art. 44a DHW).
• Opleggen van een last onder bestuursdwang, waarbij door feitelijk handelen de overtreding door of namens de gemeente ongedaan wordt gemaakt (art. 125 van de Gemeentewet en afd. 5.3 van de Awb). Hieronder valt ook het sluiten en verzegelen van gebouwen en terreinen. De kosten van het toepassen van bestuursdwang kunnen worden verhaald op de overtreder.
• Al dan niet tijdelijk sluiten van de inrichting op grond van APV (art. 2:30), DHW en/of art. 174 Gemeentewet.
• Opleggen van een last onder dwangsom, waarbij onder dreiging van het invorderen van een geldbedrag de overtreding ongedaan moet worden gemaakt en/of voortduring en herhaling moet worden voorkomen. De last kan ook preventief worden opgelegd (afd. 5.4 van de Awb).
• Bestuurlijke strafbeschikking: op grond van het Besluit OM-afdoening is een aantal feiten benoemd gerelateerd aan de APV, waarvoor een strafbeschikking kan worden opgelegd. Het gaat bijvoorbeeld om, ongeacht de leeftijd, het verbod om drank in bezit te hebben in door de gemeente aangewezen gebieden.
 
Daarnaast kan op basis van een aantal artikelen in de DHW (alleen) strafrechtelijk worden opgetreden door middel van het opmaken van een proces-verbaal.
 
In het geval van horeca-exploitatie zijn eveneens het intrekken van de vergunning, het opleggen van een last onder bestuursdwang en last onder dwangsom mogelijk. Daarnaast is het in geval van gevaar voor de openbare orde en veiligheid voor de burgemeester mogelijk om tot tijdelijke sluiting van een horeca-inrichting op grond van de APV (art. 2:30) over te gaan.
 
In alle gevallen, met uitzondering van het strafrecht, is de burgemeester bevoegd tot opleggen van deze sancties. De bevoegdheid is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling ROBM.
 
Bezwaar en beroep
Tegen alle bestuursrechtelijke maatregelen, die hierboven worden genoemd, staat bezwaar en beroep open. Indien de vergunninghouder bezwaar indient, schorst dit de werking van het genomen bestuursrechtelijke besluit niet. De vergunninghouder kan bij de Rechtbank een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Dit betekent dat alle genomen besluiten van de burgemeester geschorst of vernietigd kunnen worden. Bij met name schorsen en intrekken van de vergunning, de “three strikes out”, en het toepassen van bestuursdwang kan dit leiden tot schadeclaims, indien uit de rechtsbeschermingsprocedures volgt dat de besluiten onrechtmatig zijn genomen en ten uitvoer zijn gebracht.
 
4. Sanctiestrategie
In de bijlage is het stappenplan per mogelijke overtreding van de DHW en de APV opgenomen. In het stappenplan wordt artikelsgewijs aangegeven welke handhavingsacties er worden genomen na de eerste tot en met de vierde constatering van een bepaalde overtreding. Bij de eerste constatering volgt er doorgaans een schriftelijke of mondelinge waarschuwing met een herstelmogelijkheid. Alleen indien er sprake is van overtreding van artikel 20, lid 1 van de DHW volgt bij de eerste overtreding direct een bestuurlijke boete. Dit artikel betreft het verbod om aan personen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt alcohol te schenken.
 
Ook komt het voor dat bij de eerste overtreding een proces verbaal wordt uitgeschreven. Dit betreft de strafrechtelijke handhaving van een aantal artikelen uit de DHW. Te denken valt dan aan artikel 20, lid 6 van de wet (verbod dienst te doen in een slijterij- of horecalokaliteit in kennelijke staat van dronkenschap of onder invloed van andere psychotrope stoffen). Er wordt eveneens proces verbaal opgemaakt als artikel 21 van de DHW wordt overtreden (het verstrekken van alcoholhoudende drank, terwijl het vermoeden bestaat dat daardoor de openbare orde, de veiligheid of zedelijkheid wordt verstoord).
 
Bij de tweede constatering wordt een dwangsom, of indien artikel 44a van de DHW van toepassing is, een bestuurlijke boete opgelegd. Indien sprake is van een tweede overtreding van artikel 20, lid 1, lid 5 of lid 6 kan de vergunning worden geschorst. Bij een tweede overtreding van artikel 21 kan de vergunning eveneens worden geschorst.
 
Indien sprake is van een derde overtreding wordt voor de overtredingen die vallen onder de werking van artikel 44a DHW een bestuurlijke boete opgelegd. In alle andere gevallen bestaat de sanctie uit het opleggen van een last onder dwangsom, het schorsen van de vergunning of het intrekken van de vergunning.
 
Bij de vierde constatering dat de wet wordt overtreden kan schorsing van de vergunning plaatsvinden of kan de vergunning worden ingetrokken.
 
Tot slot moet worden opgemerkt dat van de hierboven omschreven werkwijze kan worden afgeweken indien sprake is van een spoedeisend belang. Denk daarbij aan situaties dat de openbare orde, de gezondheid, en zedelijkheid in gevaar dreigen te komen. In dat geval wordt niet gewaarschuwd maar direct opgetreden.
 
5. Handhaving terrasexploitatie en sluitingstijden (Algemene Plaatselijke Verordening)
Art. 2:28 Exploitatie openbare inrichting
 
Als er sprake is van exploitatie zonder vergunning, wordt een (voornemen tot) last onder dwangsom opgelegd die is gericht op het staken van de exploitatie of verwijderen van het terras. De last kan niet inhouden het gelasten tot aanvragen van een vergunning. Op grond van de jurisprudentie is dat niet toegestaan. Doel is echter wel de exploitatie te legaliseren en vanaf het moment dat ontvankelijke aanvragen zijn ingediend wordt exploitatie in principe toegestaan. De begunstigingstermijn wordt hier op afgestemd.
 
Indien de exploitatie of het terras niet gelegaliseerd kan worden, ligt een last onder bestuursdwang meer in de rede. Deze kan inhouden het verwijderen van het terras of het sluiten van het horecabedrijf. Wordt hieraan geen gevolg gegeven dan doet de burgemeester dat, waarbij de kosten van sluiting en opslag op het bedrijf worden verhaald.
 
De hoogte en frequentie van de dwangsom moeten proportioneel zijn en wordt onder andere bepaald op basis van het economisch genoten voordeel en de ernst van de situatie.
 
Artikel 2:28 Overtreding van voorschriften exploitatievergunning
 
Er kunnen in de vergunning(en) specifieke voorwaarden ten aanzien van het horecabedrijf en het terras worden opgenomen (art. 1:4 APV). Het horecabedrijf wordt geëxploiteerd met in achtneming van deze voorschriften. Overtreding daarvan is niet toegestaan (art. 1:4, tweede lid APV). Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het overschrijden van de vergunde afmetingen van het terras of het verstrekken van eet- en drinkwaren aan publiek buiten het terras.
 
Artikel 2:30 Afwijking sluitingstijd/ tijdelijke sluiting
De burgemeester kan op grond van artikel 2:30 van de APV, in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid of in geval van bijzondere omstandigheden, voor een of meer horecabedrijven tijdelijk andere sluitingstijden vaststellen of tijdelijke sluiting bevelen. In dat geval is direct handhavend optreden tegen overtreding van dit bevel gewenst. Bij overtreding van het bevel zal proces-verbaal worden opgemaakt, waarna tevens door middel van spoedbestuursdwang de zaak direct (indien mogelijk) dan wel de dag erna wordt verzegeld en gesloten. Dat geldt ook indien bezoekers aanwezig zijn (art. 2:31 APV).
 
Overig
Voor zover overtredingen van de DHW, APV, of bij of krachtens de DHW en APV gestelde regels hierboven niet eerder zijn genoemd, zal voor die overtredingen per geval de sanctiestrategie worden bepaald. Daarbij wordt afgewogen of de sanctie in de eerste stap van handhaving op herstel (last onder dwangsom, last onder bestuursdwang) dan wel punitief van aard (bestuurlijke boete) moet zijn.
 
Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.
Naarden,  .. juli 2015
 
 
De burgemeester van Naarden
 
 
 
 
Mw. Dr. J.J. Sylvester
 
 
Bijlage Stappenplan
 
 
 
DRANK- EN HORECAWET
 
 
 
 
Object gericht toezicht
Overtreding van artikel
Korte omschrijving
Actie na 1e *) constatering
Actie na 2e *) constatering
Actie na 3e *) constatering
Actie na 4e *) constatering
Opmerking
*) Tenzij haastige spoed zich daar tegen verzet (zoals o.a. openbare orde en veiligheid, gezondheid en zedelijkheid. In dergelijk geval wordt gekozen voor bestuursdwang;
 
1. Zonder vergunning Drank- en Horecawet
Artikel 3
Zonder vergunning het horeca / slijtersbedrijf uitoefenen (maar wel is aangevraagd)
Schriftelijke waarschuwing met begunstigingstermijn
 
(Exploitatie dient uiterlijk binnen 48 uur te zijn gestaakt.)
Bestuurlijke boete
 
 
Bestuurlijke boete
 
Dit artikel wordt vaak gebruikt in combinatie met artikel 25 van de DHW.
 
 
 
Artikel 3
Het horeca / slijtersbedrijf uitoefenen terwijl vergunning niet is aangevraagd, is geweigerd, geschorst, ingetrokken of buiten behandeling gesteld.
Bestuurlijke boete
Bestuurlijke boete
 
Bestuurlijke boete
 
 
 
 
 
 
 
 
2. In strijd met Drank- en Horeca-wet
Artikel 4, eerste lid
Niet voldoen aan regels gesteld in de paracommerciële verordening
 
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid bieden van één week.
Bestuurlijke boete
 
Vergunning schorsen voor vier weken
 
 
 
 
 
Artikel 4, vijfde lid
Afschrift ontheffing is niet aanwezig in de inrichting
Mondelinge waarschuwing
Schriftelijke Waarschuwing
 
Begunstigingstermijn één week
Bestuurlijke boete
 
 
Vergunning schorsen voor twee weken
 
 
Artikel 8
Niet voldoen aan eisen aan leidinggevenden als bedoeld in of krachtens dit artikel
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid bieden van één dag
Schorsen vergunning voor één week.
 
Schorsen vergunning
Voor  2 weken
Intrekken van de vergunning
Bevoegdheid tot intrekken is gelegen in artikel 31, eerste lid, sub b.
 
Artikel 9, derde lid
Aanwezigheid registratie barvrijwilligers
Schriftelijke Waarschuwing herstelmogelijkheid
van één dag
Bestuurlijke boete
Bestuurlijke boete
 
 
 
Artikel 9, vierde lid
Aanwezigheid bestuursreglement
Mondelinge waarschuwing /herstelmogelijkheid
Schriftelijke Waarschuwing / herstelmogelijkheid 2 weken
Bestuurlijke  boete
 
schorsen vergunning voor twee weken.
 
 
 
 
Artikel 12, eerste lid
Verbod verstrekking alcoholhoudende drank voor gebruik
elders dan in de vergunning aangegeven
lokaliteit of terras.
Schriftelijke Waarschuwing
Bestuurlijke boete
 
 
Schorsen vergunning voor max. 12 weken
 
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken
 
Artikel 12, tweede lid
Verbod verstrekking
sterke drank elders dan in de vergunning
vermelde slijtlokaliteit
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid 1 dag
Bestuurlijke boete
schorsen vergunning voor max. 12 weken
 
 
 
Artikel 13, eerste lid
Verbod verstrekken alcoholhoudende
drank in een horecalokaliteit of op een terras voor gebruik elders dan ter plaatse
Schriftelijke waarschuwing
 
Bestuurlijke boete
 
Vergunning schorsen voor twee weken
Intrekken van de vergunning
 
Zie opmerking artikel 16 en 20
 
Artikel 13, tweede lid
Verbod verstrekken alcoholhoudende
drank voor gebruik ter plaatse in een slijtersbedrijf zonder
verzoek klant om te proeven
Schriftelijke Waarschuwing
Bestuurlijke boete
 
Vergunning schorsen voor twee weken
Intrekken van de vergunning
Zie opmerking artikel 16 en 20
 
Artikel 14, eerste lid
Andere bedrijfsactiviteiten in slijterij
Schriftelijke Waarschuwing
Dwangsomprocedure
 
Vergunning schorsen voor  twee weken
Intrekken van de vergunning
Zie ook Besluit aanvulling omschrijving slijtersbedrijf
 
Artikel 14, tweede lid
Verbod bedrijfsactiviteiten in
horecalokaliteit of op terras
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid
Dwangsomprocedure
 
Vergunning schorsen voor twee weken
vergunning schorsen voor max. 12 weken
Zie Besluit aanvulling omschrijving slijtersbedrijf
 
 
 
 
Artikel 15, eerste lid
Verboden bedrijfsactitiviteiten in lokaliteit
behorende bij een inrichting waarbij alleen
toegang mogelijk is via de horecalokaliteit
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid
Dwangsomprocedure
Vergunning schorsen voor max. twaalf weken
 
 
 
Artikel 15, tweede lid
Rechtstreeks verbinding tussen slijterij en
andere neringsruimte
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid
Dwangsomprocedure
 
Vergunning schorsen voor max. twaalf weken
 
 
 
Artikel 16
Automatenverkoop alcoholhoudende drank
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid
Dwangsomprocedure
opleggen last onder dwangsom.
Intrekken van de
vergunning
Intrekking van de DHW-vergunning is alleen van toepassing op vergunde bedrijven.
 
Indien intrekking niet mogelijk is kan een last onder dwangsom worden opgelegd.
 
 
 
Artikel 17
Verstrekken alcoholhoudende drank (voor gebruik elders dan ter plaatse) anders dan in gesloten verpakking
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid
Bestuurlijke boete
opleggen last onder dwangsom.
Intrekken van de vergunning
 
 
Artikel 18, eerste lid
Verkoopverbod zwak-alcoholhoudende drank
anders dan in de in lid 2 genoemde locaties
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid
Dwangsomprocedure
opleggen last onder dwangsom.
 
 
 
Artikel 18, derde lid
Onderscheid tussen alcoholhoudende en niet
alcoholhoudende drank ontbreekt
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid
Dwangsomprocedure
opleggen last onder dwangsom.
 
 
 
Artikel 19, eerste lid
Verbod illegale bestelservice sterkedrank
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid
Dwangsomprocedure
opleggen last onder dwangsom.
 
 
 
Artikel 19, tweede lid
Verbod illegale bestelservice zwakalcoholhoudende
drank
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid
Dwangsomprocedure
opleggen last onder dwangsom.
 
 
Vergunning-plichtig
Artikel 20, eerste lid
Verstrekken alcoholhoudende drank aan personen van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt.
Bestuurlijke boete
Vergunning schorsen voor max. 12 weken
 
Vergunning intrekken
 
 
 
Niet vergunning-plichtig
Artikel 20, eerste lid
Verstrekken alcoholhoudende drank aan personen van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt.
Bestuurlijke boete
 
Bestuurlijke boete
Derde overtreding binnen 12 maanden? Dan op basis van artikel 19a de bevoegdheid om zwakalcoholhoudende drank te verkopen voor 12 weken ontzeggen.
 
Een locatie als bedoeld in artikel 18, tweede lid, of artikel 19, tweede lid, onder a (niet vergunningplichtig) welke in een periode van
12 maanden 3 maal artikel 12, eerste lid,
heeft overtreden kan de bevoegdheid worden ontzegd zwakalcoholhoudende drank te verkopen. (artikel 19a)
Evenementen e.a.
Artikel 20, eerste lid
Verstrekken zwak alcoholhoudende dranken of sterke drank aan personen van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt  *)
 
Bestuurlijke boete
Bestuurlijke boete
ontheffing art. 35 DHW intrekken.
gedurende één jaar geen ontheffing meer te verlenen
Indien en voor zover sprake is van herhaalde overtreding kan de burgemeester besluiten gedurende één jaar geen ontheffing meer te verlenen c.q. ontheffing in te trekken.
 
Artikel 20, tweede lid
Verboden in een slijtlokaliteit de aanwezigheid van een bezoeker van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, anders dan onder toezicht van een persoon van 21 jaar of ouder .
Schriftelijke waarschuwing
Bestuurlijke boete
Vergunning schorsen voor  twee weken
 
Intrekken vergunning
 
 
Artikel 20, vierde lid
duidelijk zichtbaar en goed leesbaar te worden aangegeven welke leeftijdsgrens of leeftijdsgrenzen gelden.
Schriftelijke Waarschuwing
Bestuurlijke boete
Schorsen van de vergunning voor één week
Intrekken vergunning
Intrekking van de DHW-vergunning is alleen van toepassing op vergunde bedrijven.
 
 
 
 
Artikel 20, vijfde lid
Aanwezigheid toelaten van een persoon in een slijtlokaliteit, of horecalokaliteit of op een terras, in kennelijke staat van dronkenschap of onder invloed van andere psychotrope stoffen
 
Schriftelijke Waarschuwing
vergunning schorsen voor max. 12 weken
vergunning intrekken
 
Bestuurlijke boete kan niet worden opgemaakt, enkel een procesverbaal
 
Artikel 20, zesde lid
Verbod dienst te doen in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit in kennelijke staat van dronkenschap of onder invloed van andere psychotrope stoffen
Proces verbaal
 
vergunning schorsen (vier weken).
 Intrekken vergunning
 
Bestuurlijke boete kan niet worden opgemaakt, enkel een procesverbaal
 
 
Artikel 21
Verstrekken van alcoholhoudende drank, met
het vermoeden van verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid
Proces verbaal
 
 
Intrekken vergunning **)
 
 
Artikel 31, eerste lid onder c (imperatieve intrekkingsgrond van
de DHW-vergunning)
 
**) Indien vergunning niet ingetrokken kan worden, dan een last onder dwangsom
 
Artikel 22, eerste lid
Alcoholverbod bij tankstations,
winkels bij wegrestaurants en andere ruimten langs de autosnelweg die geen horecabedrijf zijn
Schriftelijke Waarschuwing
Dwangsomprocedure  
 
 
 
 
Artikel 24, eerste lid, onder a
Leidinggevende op vergunning/aanhangsel
vermeld is niet aanwezig
Schriftelijke Waarschuwing
Bestuurlijke boete
Vergunning schorsen voor één week.
Intrekken van de vergunning
 
 
Artikel 24, eerste lid, onder b
Een persoon wiens bijschrijving op grond van art. 30a, eerste lid is gevraagd, mits (….)
Schriftelijke Waarschuwing
Bestuurlijke boete
Vergunning schorsen voor één week.
Intrekken van de vergunning
 
 
Artikel 24, tweede lid, onder a en c
Geen leidinggevende die vermeld is op vergunning of aanhangsel of barvrijwilliger aanwezig
Schriftelijke Waarschuwing
Bestuurlijke boete
Vergunning schorsen voor één week.
Intrekken van de vergunning
 
 
Artikel 24, tweede lid, onder b
Een persoon wiens bijschrijving op grond van art. 30a, eerste lid is gevraagd, mits (….)
Schriftelijke Waarschuwing
Bestuurlijke boete
Vergunning schorsen voor één week.
Intrekken van de vergunning
 
 
Artikel 24, derde lid
Personen <16 jaar slijten of tappen.
Schriftelijke Waarschuwing en arbeidsinspectie in kennis stellen
Bestuurlijke boete
Vergunning schorsen voor één week.
Intrekken van de vergunning
 
 
Artikel 25, eerste lid, onder a
In die ruimte alcoholhoudende drank aanwezig te hebben, tenzij (….)
Schriftelijke Waarschuwing
Dwangsomprocedure
Bestuursdwang
 
 
 
Artikel 25, eerste lid, onder b
In de voor publiek niet toegankelijke delen van die ruimte alcoholhoudende drank in voorraad te hebben, tenzij (….)
Schriftelijke Waarschuwing
Dwangsomprocedure
Bestuursdwang
 
 
 
Artikel 25, tweede lid
Toelaten dat
alcoholhoudende drank in voor publiek
geopende ruimte wordt genuttigd, anders dan in de rechtmatige uitoefening van het horecabedrijf (uitzondering > bedoeld in artikel 13, tweede lid)
Schriftelijke waarschuwing/
Dwangsomprocedure
Bestuursdwang
 
Uitzondering bedoeld in artikel 13, tweede lid.
 
Artikel 29, derde lid
Niet aanwezig hebben van de vergunning in de inrichting
Schriftelijke Waarschuwing
Dwangsomprocedure
Vergunning schorsen voor twee weken.
 
 
 
Artikel 30
Geen (tijdige) melding van verandering van de inrichting indien deze niet meer voldoet aan omschrijving in vergunning
Schriftelijke Waarschuwing
 
Bestuurlijke boete
Vergunning schorsen voor vier weken
 
Bij tijdige melding kan een gewijzigde vergunning worden verleend, indien aan de inrichtingseisen wordt voldaan.
 
Grondslag ligt in artikel 31, eerste lid, sub d.
 
Artikel 30a, eerste lid
Geen melding van een nieuwe leidinggevende of geen melding dat de aantekening dat een leidinggevende geen bemoeienis heeft met de bedrijfsvoering of exploitatie doorgehaald moet worden
Schriftelijke Waarschuwing
Bestuurlijke boete
Schorsen vergunning voor één week
 
Grondslag ligt in artikel 31, eerste lid, sub d
 
Artikel 30a, vijfde lid
Weigering de wijziging van het aanhangsel
Schriftelijke waarschuwing
Dwangsomprocedure
 
 
 
 
Artikel 31, eerste lid, sub a
Onjuiste of onvolledige verstrekte gegevens
Vergunning intrekken
 
 
 
De imperatieve bevoegdheid tot intrekken is gelegen in artikel 31, eerste lid, sub a
 
Artikel 31, eerste lid, sub b
Niet langer wordt voldaan aan de bij of krachtens artt. 8 en 10 geldende eisen
Vergunning intrekken
 
 
 
De imperatieve bevoegdheid tot intrekken is gelegen in artikel 31, eerste lid, sub b
 
Artikel 31, eerste lid, sub c
De vergunning levert gevaar op voor de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid
Vergunning intrekken
 
 
 
De imperatieve bevoegdheid tot intrekken is gelegen in artikel 31, eerste lid, sub c
 
Artikel 31, eerste lid, sub d
De vergunninghouder heeft geen melding gedaan (art. 30 en 30a, eerste lid)
Vergunning intrekken
 
 
 
De imperatieve bevoegdheid tot intrekken is gelegen in artikel 31, eerste lid, sub d
 
Artikel 31, derde lid, sub a
Er is sprake van het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteits-beoordelingen door het openbaar bestuur
Vergunning intrekken
 
 
 
De bevoegdheid om de vergunning in te trekken is gelegen in artikel 31, derde lid, sub a.
 
Alvorens de vergunning daadwerkelijk in te trekken kan om een Bibob advies gevraagd worden.
 
Artikel 31,
derde lid onder b
Het bijschrijven van een nieuwe leidinggevende in een periode van twee jaar ten minste drie maal op grond van artikel 30a, eerste lid om bijschrijving van een persoon op het aanhangsel bij een vergunning is geweigerd op grond van art. 30a, vijfde lid
Vergunning intrekken
 
 
 
 
 
Artikel 35, tweede lid
Overtreding van voorschriften gesteld aan ontheffing
Schriftelijke
waarschuwing
Bestuurlijke boete
Bestuurlijke boete
gedurende één jaar geen ontheffing meer te verlenen
Aangezien in beginsel- ontheffingen worden verleend aan horecaondernemers, waarbij aan deze ondernemers jaarlijks meerdere ontheffingen kunnen worden verleend, worden overtredingen ieder jaar (v.a. 1 januari) cumulatief geteld met de daaraan gekoppelde actie.
 
Artikel 35, vierde lid
Ontheffing/afschrift dient aanwezig te zijn
Schriftelijke Waarschuwing
Bestuurlijke boete
gedurende één jaar geen ontheffing meer te verlenen
 
Aangezien in beginsel ontheffingen worden verleend aan horecaondernemers, waarbij aan deze ondernemers jaarlijks meerdere ontheffingen kunnen worden verleend, worden overtredingen ieder jaar (v.a. 1 januari) cumulatief geteld met de daaraan gekoppelde actie.
 
Artikel 38
Onjuiste gegevens verstrekken bij aanvraag
Vergunning intrekken
 
 
 
 
Artikel 31, eerste lid onder a imperatieve intrekkingsgrond
Tenzij anders vermeld kan zowel een bestuurlijke boete als een proces verbaal worden opgemaakt. Het opmaken van een proces verbaal dient in overleg met de OvJ te gebeuren.
 
Sanctie
Grondslag
Toepassen mogelijk bij overtreding van artikel
Intrekkenvergunning/ ontheffing en/of schorsing
Artikel 31 geeft imperatieve en facultatieve intrekkingsgronden. Artikel 32 schorsing.
Alles behalve 3, 9 vijfde lid,17, 18, 19, 22, 25 en 45
Bestuurlijke boete
O.b.v. artikel 44a, eerste lid Drank- en Horecawet.
 
De burgemeester kan een bestuurlijke boete opleggen ter zake van overtreding binnen zijn gemeente van het bij of krachtens de artikelen 3, 4, 9, derde, vierde en vijfde lid, 12 tot en met 19, 20, eerste tot en met vijfde lid, 22, eerste en tweede lid, 24, 25, behoudens het derde lid, 25a tot en met 25d, 29, derde lid, 35, tweede en vierde lid, of 38 gestelde. (artikel 44a lid 1)
Dwangsom/bestuursdwang
O.b.v. artikel 125, derde lid Gemeentewet. Artikel 5:32 Awb. Artikel 19a, 36 en 44 Drank- en Horecawet.
Alles behalve 9 vijfde lid, 20 zesde en zevende lid, 21, 22 tweede lid en 45
Strafrecht
Wet economische delicten en Richtlijn strafvordering. Voor art 45 commune strafrecht.
Alles behalve 9 vijfde lid en 29
Three strikes out
O.b.v. artikel 19a Drank- en Horecawet.
artikel 20 eerste en tweede lid
 
Stappenplan Verordening Drank- en Horecawet Naarden 2014
 
 
 
 
Verordening Drank- en Horecawet Naarden 2014
 
 
 
 
Object gericht toezicht
Overtreding van artikel
Korte omschrijving
Actie na 1e constatering
Actie na 2e constatering
Actie na 3e constatering
Actie na 4e constatering
Opmerking
 
Artikel 6
Buiten schenktijden verstrekken (zonder ontheffing)
Schriftelijke Waarschuwing
Geldboete 2e categorie
Bestuurlijke boete
 
 
 
Artikel 7
Buiten schenktijden verstrekken zonder ontheffing (paracommerciële  instellingen)
Schriftelijke Waarschuwing
Geldboete 2e categorie
Bestuurlijke boete
 
 
 
Artikel 9
Verstrekken van alcoholhoudende drank zonder ontheffing (privé-bijeenkomsten en bijeenkomsten derden )
Schriftelijke Waarschuwing
Geldboete 2e categorie
Bestuurlijke boete
 
 
 
Artikel 10
Verbod verstrekken van sterke drank in paracommerciële instellingen met jeugdleden
Schriftelijke Waarschuwing
Geldboete 2e categorie
Bestuurlijke boete
 
 
 
 
Dwangsom/bestuursdwang
O.b.v. artikel 125, derde lid Gemeentewet. Artikel 5:32 Awb. Artikel 19a, 36 en 44 Drank- en Horecawet.
Alles behalve 9 vijfde lid, 20 zesde en zevende lid, 21, 22 tweede lid en 45
Strafrecht
Wet economische delicten en Richtlijn strafvordering. Voor art 45 commune strafrecht.
Alles behalve 9 vijfde lid en 29
Threestrikes out
O.b.v. artikel 19a Drank- en Horecawet.
artikel 20 eerste en tweede lid
Naar boven