Instemmen met het kredietbesluit Zuidasdok en uiten van wensen en bedenkingen inzake de weging van de criteria voor de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI), ten behoeve van het starten van de dialoogfase van de aanbesteding (2015, 116/385)
 
Nummer 116/385
Publicatiedatum 26 juni 2015
Agendapunt 18
Datum besluit B&W 28 april 2015
Onderwerp
Instemmen met het kredietbesluit Zuidasdok en uiten van wensen en bedenkingen inzake de weging van de criteria voor de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI), ten behoeve van het starten van de dialoogfase van de aanbesteding
De gemeenteraad van Amsterdam
Gezien de voordracht van burgemeester en wethouders van 28 april 2015 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 385);
Mede gezien de aangenomen moties van de raadsleden:
 mevrouw De Heer en de heer Nuijens (Gemeenteblad afd. 1, nr. 561);
 de heer Nuijens, de heer Vink en de heer Van der Ree (Gemeenteblad afd. 1, nr. 562);
 mevrouw De Heer en de heer Nuijens (Gemeenteblad afd. 1, nr. 563);
 de heer Van Lammeren (Gemeenteblad afd. 1, nr. 567);
 mevrouw Shahsavari-Jansen, de heer Van der Ree en de heer Vink (Gemeenteblad afd. 1, nr. 569);
 mevrouw Shahsavari-Jansen, de heer Van der Ree, de heer Vink en de heer Nuijens (Gemeenteblad afd. 1, nr. 570),
Besluit:
ten aanzien van het bestuurlijk overleg Zuidasdok:
1.in te stemmen met de resultaten van het bestuurlijk overleg Zuidasdok (rijk, provincie Noord-Holland, Stadsregio Amsterdam en gemeente Amsterdam) op 16 december 2014, inhoudende:
a) wijzigingen in projectscope Zuidasdok: ten opzichte van het ontwerp bij de voorkeursbeslissing in 2012 is een aantal belangrijke kwalitatieve verbeteringen doorgevoerd in de projectscope. Deze verbeteringen hebben vooral betrekking op het beter functioneren van het weg- en tunnelontwerp A10 en de openbaar
-vervoersterminal Zuid door toevoeging van de Brittenpassage als extra stations - entree ter hoogte van de Parnassusweg en het verbreden van de bestaande Minervapassage. Daarbij hebben optimalisaties in het ontwerp geleid tot een verbetering van de geluidseffecten voor de omgeving en de fietsverbindingen over de Schinkel. Tot slot zijn door de Stadsregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam een aantal bijbestellingen gedaan die aan de projectscope zijn toegevoegd. Voor de gemeente Amsterdam betreft het toevoegen van de toegang naar het sein-, elektra- en telecomgebouw (SET-gebouw) van de Noord/Zuidlijn (Amsterdamse bijdrage ad € 0,6 miljoen prijspeil 2014) en de verbetering van de bus- en tramhalte op de Strawinskylaan (Amsterdamse bijdrage ad € 2,85 miljoen prijspeil 2014) aan de projectscope Zuidasdok. De projectscope is vastgelegd in de geactualiseerde bijlage 1 van de bestuursovereenkomst 2012 en het scopedocument;
b) de invulling van de Amsterdamse inspanningsverplichtingen zoals zijn vastgelegd in de bestuursovereenkomst Zuidasdok, betreffende:
• te bewerkstelligen dat per saldo de effectieve kostendruk voor de (gemeentelijke) leges voor het project Zuidasdok, inclusief de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel, € 5 miljoen prijspeil 2014 bedraagt. Dit voordeel is mede aanleiding om (door Amsterdam) gewenste extra scope in de projectscope op te nemen zonder een aanvullende bijdrage van Amsterdam: de liften in de Brittenpassage, het Piet Kranenbergpad en de keerlus tram;
• de verlaging van de belastingdruk voor het project Zuidasdok maximaal te benutten, waarbij het project Zuidasdok de gemeente Amsterdam compenseert voor het financiële nadeel dat Amsterdam hierdoor ondervindt middels een verlaging van de Amsterdamse bijdrage ad € 4,39 miljoen;
c) de aanvullende afspraken inzake de risico’s voor het project Zuidasdok:
• in te stemmen met een mogelijke extra bijdrage aan het project Zuidasdok als gevolg van de afspraken die rijk en gemeente hebben gemaakt inzake het meerjarig indexeringsrisico. In afwijking van de bestuursovereenkomst d.d. 9 juli 2012 heeft het bestuurlijk overleg besloten geen versoberingen in de projectscope Zuidasdok in te zetten ter dekking van het meerjarig indexeringsrisico. Het rijk en de gemeente Amsterdam dragen het verschil tussen de indexering van de kosten van het project (= GWW-index) en de Index Bruto Overheidsinvesteringen (IBOI-indexering) in de verhouding 75% (rijk) respectievelijk 25% (gemeente), waarbij de gemeente Amsterdam nadere afspraken kan maken met de Stadsregio Amsterdam over een extra subsidiabele bijdrage van de Stadsregio Amsterdam. Deze effectuering is geen onderdeel van de in de bestuursovereenkomst afgesproken Amsterdamse ‘cap’ in het projectrisico, dat wil zeggen de maximale extra bijdrage van Amsterdam van € 55 miljoen prijspeil 2011 (= € 57,7 miljoen prijspeil 2014). In de halfjaarsrapportage Zuidasdok wordt eens per jaar geïnformeerd over de ontwikkeling van de indexering. Indien het indexeringsrisico zich voordoet, zal Amsterdam deze extra bijdrage dekken uit de gebiedsontwikkeling Zuidas;
• risico’s: Amsterdam verlaagt het risico van het project Zuidasdok door ook het resterende bedrag van € 6,5 miljoen (prijspeil 2014) vanuit de ontwikkeling van de Rechtbankkavel te garanderen. Dit bedrag is onderdeel van de reeds toegezegde bijdrage van Amsterdam ten tijde van de voorkeursbeslissing. Het rijk draagt de kosten van een eventuele claim in verband met gederfde huurinkomsten van de Atrium parkeergarage;
d) de geactualiseerde bijdrage van de gemeente Amsterdam voor het project Zuidasdok, vastgesteld op € 209.740.000 prijspeil januari 2014, jaarlijks te indexeren met de Index Bruto Overheidsinvesteringen (IBOI);
ten aanzien van de vervolgonderzoeken:
2.kennis te nemen van de resultaten van het onderzoek naar bouwfasering en hinder. In de financiële paragraaf (kabinet) wordt tevens ingegaan op de actualisatie van de kostenraming:
• de referentie bouwfasering is realiseerbaar en is voldoende haalbaar (>85%) binnen de vastgestelde opleverdatum oktober 2028, mits de omgevingseisen en het gebruik van het stedelijk wegennet worden verruimd;
• de bevinding van de externe toetsers is dat indien bouwverkeer tijdens de ochtend- en avondspits wordt verboden, dit grote effecten heeft op de continuïteit en efficiency van het bouwproces. De toetsers constateren dat dan in ieder geval de kostenraming significant naar boven zou moeten worden bijgesteld;
• optimalisaties, zoals aangereikt door de externe toetsers, zijn mogelijk. Deze optimalisaties bieden kans op een mogelijk plannings- en financieel voordeel, dat echter afhankelijk is van een noodzakelijke verruiming van de hindereisen en het gebruik van het stedelijk wegennet in het contract;
3.kennis te nemen van de resultaten van de in het bestuurlijk overleg afgesproken vervolgonderzoeken inzake de projectscope Zuidasdok. De meerkosten zijn nog niet opgenomen in de geactualiseerde kostenraming:
a) bovenwettelijke geluidmaatregelen: nadere invulling van de bovenwettelijke maatregelen met als consequentie dat een groot deel van de nog te ontwikkelen woningbouwlocaties in de Zuidas zonder dove gevels kan worden uitgevoerd. Dit is een grote verbetering ten opzichte van het doelmatig voorstel. Met name in het deelgebied Beethoven zijn nog steeds dove gevels vereist maar minder dan in het doelmatig voorstel. Er is geen sprake van een bijbestelling voor Amsterdam;
b) kruispunten onderliggend wegennet: diverse aanpassingen in de kruisingen van de aansluiting S108 en S109 op het stedelijk wegennet. De meerkosten zijn circa € 3 miljoen. Ten aanzien van de S108 noord is op dit moment geen oplossing voorhanden. Geadviseerd wordt om uit te blijven gaan van het huidige ontwerp. Een oplossing voor het gesignaleerde knelpunt dient in breder verband, buiten het project Zuidasdok, tussen gezamenlijke partijen nader te worden onderzocht;
c) onderhoud en calamiteiten: realisatie van in totaal twee extra afsluitbare doorsteken (CADO-plus). De meerkosten zijn circa € 0,8 miljoen.
d) S108 zuid: realisatie van twee doorgaande rijstroken op de parallelrijbaan op het moment van openstelling van de tunnel. De meerkosten zijn circa € 1 miljoen;
e) optimalisatie vluchtstroken A10 in de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel: het toevoegen van een aantal vluchtstroken in de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel. De meerkosten zijn voor rekening en risico van het rijk;
f) robuustheid knooppunt Amstel: in het ontwerp Zuidasdok ervan uit te gaan dat de aansluiting vanuit de A10 oost op de A2 richting zuid, als gevolg van beperkte fysieke ruimte, 1 in plaats van de huidige 2 rijstroken heeft. Oplossingen voor de robuustheid van het knooppunt Amstel worden, buiten het project Zuidasdok, in het kader van de afwaardering van de S110 onderzocht;
ten aanzien van het kredietbesluit:
  • 4.
    in te stemmen met het door de projectorganisatie Zuidasdok realiseren van het project Zuidasdok en het beschikbaar stellen van het bijbehorende vierde krediet van € 182.240.000. Samen met de drie eerder verleende kredieten ad. € 27.500.000 wordt hiermee de totale bijdrage van Amsterdam ad € 209.740.000 (prijspeil januari 2014) vrijgegeven. De Amsterdamse bijdrage aan het project Zuidasdok wordt gedekt uit de gebiedsontwikkeling Zuidas. In de financiële paragraaf wordt ingegaan op de prognose van de grondopbrengsten Zuidas, conform is beschreven in het financieel perspectief Zuidas;
  • 5.
    in te stemmen met de start van de dialoogfase (als onderdeel van de) aanbesteding en de realisatiefase van Zuidasdok, waarin met de gegadigden alle voor de realisatie belangrijke onderwerpen worden besproken;
  • 6.
    kennis te nemen van de resultaten van de Gate Review Project beslissing waarin het reviewteam heeft geconcludeerd dat het verbeterplan van de projectorganisatie Zuidasdok in voldoende mate het vertrouwen geeft dat de gedane aanbevelingen ter harte worden genomen;
  • 7.
    kennis te nemen van de belangrijkste risico’s van het project Zuidasdok die volgen uit de analyse ongewenste topgebeurtenissen: de kosten zijn hoger dan het budget, geen tijdige planologische randvoorwaarden gecreëerd, de scope is niet maakbaar binnen de kaders van tijd en budget, politiek/bestuurlijke moeder(organisatie) ontevreden, aanbesteding mislukt, omgeving ervaart meer hinder, raakvlakrisico’s met aanpalende projecten, niet nakomen verplichtingen opdrachtgever richting opdrachtnemer, problemen tijdens acceptatie, overdracht en ingebruikname. Deze toprisico’s zijn uitgewerkt in de bijlage notitie toprisico’s;
  • 8.
    kennis te nemen van de probabilistische mijlpalen van het project Zuidasdok:
    • -
      vaststelling tracébesluit en bestemmingsplan : Q2-2016
    • -
      gunning hoofdbouwcontract : Q2-2017
    • -
      start bouw hoofdbouwcontract : Q4-2017
    • -
      tunnels A10 opengesteld : 2027
    • -
      oplevering project : 2028;
ten aanzien van de aanbestedingscriteria:
9a) kennis te nemen van het voornemen van het college van burgemeester en wethouders om in te stemmen met de weging van de onderwerpen voor de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI);
9b) te verklaren dat de gemeenteraad, overeenkomstig het bepaalde in artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet, in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen over te brengen aan het college van burgemeester en wethouders over de weging van de onderwerpen voor de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) en daarmee te verifiëren of deze in overeenstemming is met de kaders die zijn meegegeven op het moment van het vaststellen van de EMVI-onderwerpen;
ten aanzien van geheimhouding:
10.ervan kennis te nemen dat het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 10, tweede lid, onder b, van de Wet openbaarheid van bestuur geheimhouding heeft opgelegd met betrekking tot de volgende bijlagen: de Gate Review Projectbeslissing, het Verbeterplan Gate Review Projectbeslissing, het advies van het Gate Reviewteam over het voorgestelde Verbeterplan, de notitie inzake de weging van de EMVI, de financiële paragraaf en de eindejaarsactualisatie Financieel Perspectief. De gemeenteraad besluit de geheimhouding te bekrachtigen.
10. Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd
10. in zijn vergadering op 11 juni 2015.
De plv. voorzitter
E.Ünver
De raadsgriffier
mr. M. Pe
Naar boven