Privacy reglement voor het parkeervergunningen systeem van de gemeente Nijmegen
 
 
Overwegende dat:
in het kader van een goede vervulling van overheidsstaken door of vanwege de gemeente Nijmegen inzake de uitvoering van gereguleerd parkeren gebruik gemaakt wordt van geautomatiseerde verwerking van gegevens;
de Wet van 6 juli 2000, houdende regels inzake de bescherming van Persoonsgegevens (Wet bescherming Persoonsgegevens) op deze verwerkingen van toepassing is;
dat de gemeente Nijmegen zich ervan bewust is dat zij bij het uitwisselen en verwerken van Persoonsgegevens gehouden is aan de op haar van toepassing zijnde wet- en regelgeving;
het wenselijk Is om beleidsregels op te stellen zodat op uniforme wijze Persoonsgegevens verwerkt worden n het kader van de uitvoering en handhaving van gereguleerd parkeren;
deze beleidsregels tevens ten doel hebben om geautoriseerd personeel te instrueren en Betrokkenen te informeren over de wijze waarop Persoonsgegevens door de gemeente Nijmegen worden verwerkt in het kader van de uitvoering, handhaving van gereguleerd parkeren;
het wenselijk is deze regels in een privacyreglement op te nemen en dit reglement bekend te maken via het gemeenteblad en de website www.nijmegen.nl zodat betrokkenen hiervan kennis kunnen nemen.
Gelet op:
de Wet bescherming Persoonsgegevens;
de Archiefwet 1995 en het Vaststellingsbesluit selectielijst archiefbescheiden gemeentelijke en intergemeentelijke organen.
BESLUIT :
het College van burgemeester en Wethouders tot het vaststellen het volgende privacyreglement uitvoering gereguleerd parkeren
Artikel 1. Definities
In dit reglement wordt verstaan onder:
Wbp:
Wet bescherming persoonsgegevens.
Persoonsgegevens:
Elk gegeven of gegevens, betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon.
Verstrekken van Persoonsgegevens:
Het bekendmaken of ter beschikking stellen van Persoonsgegevens, voor zover zulks geheel of grotendeels steunt op Persoonsgegevens die in het kader van de uitvoering van gereguleerd parkeren zijn verkregen of die door verwerking daarvan, al dan niet in verband met andere gegevens zijn verkregen.
Gegevensbeheer:
De verantwoordelijkheid voor de juistheid van de ingevoerde Persoonsgegevens, alsmede voor het bewaren, het verwijderen en verstrekken van Persoonsgegevens.
Bewerker:
Degene die ten behoeve van de gemeente Nijmegen Persoonsgegevens verwerkt, zonder aan haar rechtstreeks gezag te zijn onderworpen.
Betrokkenen:
Degene op wie een Persoonsgegeven betrekking heeft.
Derde bewerker:
Iedere, niet zijnde Betrokkene, ambtenaar in dienst van de gemeente Nijmegen de Bewerker of enig persoon die onder rechtstreeks gezag van de gemeente Nijmegen, of de Bewerker gemachtigd is om Persoonsgegevens te verwerken.
Parkeerrecht / vergunning:
Recht of vergunning waarvoor parkeerbelasting wordt betaald tegen een door de Raad vastgesteld tarief per plaats of gebied zoals bepaald in de belastingverordening en de Parkeerverordening van de gemeente Nijmegen.
Parkeerrechtendatabase:
Database waarin parkeerrechten worden opgeslagen in het kader van de uitvoering gereguleerd parkeren.
Parkeervergunningen:
Een door Burgemeester en Wethouders verleende vergunning, krachtens welke het is toegestaan een motorvoertuig te parkeren op daartoe aangewezen parkeerplaatsen op de openbare weg.
Artikel 2. Toepassing
1.Dit reglement is van toepassing op alle geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerkingen van Persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van gereguleerd parkeren in de gemeente Nijmegen.
Artikel 3. Doelomschrijving
De verwerking van Persoonsgegevens voor de uitvoering van gereguleerd parkeren in de gemeente Nijmegen heeft limitatief tot doel:
  • 1.
    het verlenen, wijzigen of intrekken van parkeervergunningen, het verlenen, wijzigen of intrekken van Europese dan wel gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaarten, het verlenen, wijzigen of intrekken van ontheffingen in het kader van artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en andere parkeerrechten waaronder garage- en fietsenstallingabonnementen en het beheren van wachtlijsten;
  • 2.
    het beheren van het dossier ter afhandeling van bezwaar- en beroepzaken tegen beschikkingen inzake parkeervergunningen, Europese dan wel gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaarten en ontheffingen inzake artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;
  • 3.
    het afhandelen van klachten van kentekenhouders en/of voertuigbestuurders;
  • 4.
    het vergaren van managementinformatie in niet tot personen herleidbare vorm;
  • 5.
    financiële afwikkeling van aanvragen tot het verlenen van parkeervergunningen, het verlenen, wijzigen of intrekken van Europese dan wel gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaarten, het verlenen, wijzigen of intrekken van ontheffingen in het kader van artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en andere parkeerrechten waaronder garage- en fietsenstallingabonnementen;
  • 6.
    statistisch onderzoek ten behoeve van gemeentelijk beleid inzake gereguleerd
  • 7.
    parkeren en/of mobiliteitsbeleid in niet tot personen herleidbare vorm;
  • 8.
    het handhaven op basis van kentekens.
Artikel 4. Categorieën Betrokkenen
Categorieën van Betrokkenen bij het proces van gegevensverwerking voor de uitvoering van gereguleerd parkeren:
  • 1.
    aanvragers en/of rechthebbenden van parkeervergunningen, ontheffingen en andere parkeerrechten en wachtlijsten;
  • 2.
    gebruikers ten behoeve van het bezoekersparkeerrecht;
  • 3.
    klager(s).
Artikel 5. Categorieën Persoonsgegevens
Ten aanzien van de in artikel 4 genoemde categorieën van Betrokkenen worden per categorie ten hoogste de volgende Persoonsgegevens verwerkt:
  • 1.
    Vergunningen, ontheffingen en of Parkeerrechten, kentekens, betaalgegevens (creditcard, Ideal contant, incasso) vergunning zone, datum en tijdstip;
  • 2.
    NAW-gegevens, geboortedatum van vergunning- ontheffinghouders en van kentekenhouders die op de wachtlijst zijn geplaatst voor een parkeervergunning;
  • 3.
    NAW-gegevens indiener van een klacht, gekoppeld aan een of meerdere van bovengenoemde gegevens;
  • 4.
    kentekens gebruikers ten behoeve van het bezoekersparkeerrecht.
Artikel 6. Bewaartermijnen
De in artikel 5 genoemde Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt. De volgende termijnen worden in acht genomen:
  • 1.
    de Persoonsgegevens van de in artikel 5 genoemde categorieën 1 tot en met 3 worden op grond van de regelgeving voor fiscale gegevens en de Archiefwetgeving tot maximaal vijf jaar na sluiting van het dossier bewaard, Voor zover dit voortvloeit uit de in artikel 3 omschreven doelen of wanneer sprake is van bijzondere omstandigheden of incidenten kunnen de Persoonsgegevens langer dan de termijn genoemd in dit artikel worden bewaard. De bewaring op grond van bijzondere omstandigheden of incidenten zal niet langer dan strikt noodzakelijk zijn;
  • 2.
    de geanonimiseerde kentekengegevens genoemd in artikel 5 categorie 4 worden bij een scan van het kenteken op straat met een parkeerrecht tot maximaal 48 uur bewaard. Indien sprake is van een scan op straat zonder parkeerrechten blijven de gegevens tot maximaal 10 weken bewaard.
Artikel 7. Beheer en beveiliging
  • 1.
    De gemeente Nijmegen is verantwoordelijk voor het beheer van (persoons)gegevens in de organisatie en draagt zorg voor de naleving van de Wbp en dit reglement.
  • 2.
    De gemeente Nijmegen treft voldoende voorzieningen van technische aard en organisatorische maatregelen, ter beveiliging tegen verlies, diefstal of aantasting van Persoonsgegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking daarvan en/of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking, De beveiligingsmaatregelen binnen de organisatie voorzien tenminste in beveiliging van informatie op het niveau dat als minimum binnen de gemeente Nijmegen wordt gehanteerd.
  • 3.
    De Persoonsgegevens worden op een door de gemeente Nijmegen aan te wijzen plaats extern opgeslagen door personeel dat door haar met deze taak is belast.
  • 4.
    De gemeente Nijmegen bewaakt dat uitsluitend het door haar geautoriseerde personeel toegang heeft tot de gegevens.
Artikel 8. Toegang
  • 1.
    Toegang tot de in artikel 5 genoemde categorieën van Persoonsgegevens hebben slechts:
  • 1.1
    Aangewezen ambtenaren van de gemeente Nijmegen die Persoonsgegevens verwerken in het kader van hun functie;
  • 1.2
    bewerkers die Persoonsgegevens verwerken in opdracht van de gemeentelijke interne controle en of de accountantscontrole;
  • 1.3
    het openbaar ministerie en/of de politie in het kader van de opsporing en vervolging van strafbare feiten indien de wet hiertoe verplicht c.q. een dwangbevel uitgevaardigd wordt.
  • 2.
    De personen bedoeld In lid 1, 1 tot en met 3, voor wie niet reeds uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift een geheimhoudingsplicht geldt, zijn verplicht tot geheimhouding van de Persoonsgegevens waarvan zij kennis nemen, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot mededeling verplicht of uit hun taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.
  • 3.
    Dit reglement wordt van toepassing verklaard op ambtenaren die Persoonsgegevens verwerken in opdracht van de gemeente Nijmegen.
Artikel 9. Verstrekken van gegevens aan derden
  • 1.
    Het bureauhoofd Parkeren en Verkeersmanagement beslist op een verzoek tot het verstrekken van Persoonsgegevens aan derden.
  • 2.
    In geval van een verzoek tot het verstrekken van Persoonsgegevens aan derden wordt van de behandeling van het verzoek een dossier aangelegd.
  • 3.
    Het verstrekken van gegevens aan derden vindt plaats in overeenstemming met het bepaalde in de Wet bescherming Persoonsgegevens en uitsluitend voor zover er sprake is van een wettelijke plicht.
Artikel 10. Rechten Betrokkenen
  • 1.
    Een Betrokkene kan een schriftelijk verzoek Indienen bij de gemeente Nijmegen tot inzage in zijn Persoonsgegevens. De gemeente Nijmegen beslist binnen de termijnen zoals gesteld in de Wet bescherming persoonsgegevens
  • 2.
    Een Betrokkene kan te allen tijde bij de gemeente Nijmegen verzet aantekenen tegen de verwerking van zijn Persoonsgegevens in verband met zijn bijzondere persoonlijke omstandigheden indien de verwerking niet voortvloeit uit een wettelijke verplichting. Gemeente Nijmegen beslist binnen de termijnen zoals gesteld in de Wet bescherming persoonsgegevens op dit verzoek waarbij de belanghebbende van deze beslissing schriftelijk op de hoogte zal worden gesteld.
  • 3.
    De Wet bescherming Persoonsgegevens is onverkort van toepassing op verzoeken als genoemd in lid 1 en lid 2 van dit artikel.
  • 4.
    De Betrokkene kan bezwaar maken tegen een besluit als genoemd in lid 1 en lid 2 van dit artikel.
Artikel 11. Klachten
1.De algemene klachtenregeling van de gemeente Nijmegen is onverkort op dit privacyreglement van toepassing.
Artikel 12. Werking en publicatie
  • 1.
    De gegevensverwerking voor de uitvoering gereguleerd parkeren In de gemeente Nijmegen is aangemeld bij het College voor bescherming Persoonsgegevens en geregistreerd onder meldingsnummer [meldingsnummer].
  • 2.
    Alle eerder opgemaakte reglementen inzake uitvoering gereguleerd parkeren en privacy komen hiermee te vervallen.
  • 3.
    Dit reglement kan worden aangehaald als "privacyreglement uitvoering gereguleerd parkeren in de gemeente Nijmegen.
  • 4.
    Het privacyreglement zal in het gemeenteblad van de gemeente Nijmegen worden gepubliceerd.
     
Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking.
 
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in de vergadering van 10 maart 2015.
 
College van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen,
 
De Gemeentesecretaris,
drs. B. van der Ploeg
 
De Burgemeester,
drs. H.M.F. Bruls
 
BIJLAGE
Privacyreglement uitvoering gereguleerd parkeren gemeente Nijmegen
TOELICHTING
Organisatie gereguleerd parkeren
De gemeente Nijmegen, bureau Parkeren en Verkeersmanagement geeft in het kader van
gereguleerd parkeren parkeervergunningen, ontheffing in het kader van artikel 87 Reglement
Verkeersregels en Verkeerstekens en andere parkeerrechten uit en is in dat kader
verantwoordelijk voor de verwerking van Persoonsgegevens.
Gegevensverwerking uitgifte parkeervergunningen, ontheffingen artikel 87 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens en andere parkeerrechten
Inwoners van de gemeente Nijmegen die woonachtig zijn in gereguleerd parkeergebied, bedrijven en andere doelgroepen vragen een parkeervergunning, ontheffing artikel 87 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens en/of andere parkeerrechten aan bij de gemeente Nijmegen.
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Nijmegen geeft deze uit en neemt de gegevens op in geautomatiseerde verwerkingen. Daarbij wordt gecontroleerd of aanvrager woonachtig is in de aangevraagde vergunning zone en/of het bedrijf in het bedrijvenregister van de Kamer van Koophandel voorkomt. De controles met deze registraties vinden automatisch of handmatig plaats. De verwerking is webbased en werkt met persoonlijke pagina's voor de vergunninghouders, bereikbaar middels een DigiD authenticatie, E herkenning of wachtwoord.
Het actieve parkeer- en of ontheffingenrecht wordt opgenomen in de Parkeerrechtendatabase van de gemeente Nijmegen (kenteken, vergunning zone en tariefgebied van de Meerdagenkaart).
Gegevensverwerking controle vergunning, ontheffing of parkeerrecht
Parkeercontroleurs hebben scanapparatuur (o.a. handheld terminal en of scanvoertuig) bij zich waarbij zij de kentekens scannen. Vanuit de parkeerrechtendatabase ontvangen zij een
retourbericht of op het kenteken een vergunning, ontheffing of parkeerrecht voor de betreffende gebiedszone rust. De parkeercontroleurs krijgen via de handheld terminal geen persoonsgegevens door. Indien er geen vergunning, ontheffing of parkeerrecht op het voertuig rust, wordt een naheffingsaanslag zonder persoonsgegevens geprint en op de voorruit van het voertuig aangebracht.
Naar boven