Beleidsuitgangspunten Subsidiebeleid gemeente Schagen 2015
 
Leeswijzer:
Dit document is op de volgende wijze opgebouwd.
In de inleiding wordt uitgelegd wat wij verstaan onder een subsidie en welke soorten subsidies er bestaan.
Vervolgens treft u aan over welke subsidies het gaat.
Welke kaders heeft de raad meegegeven bij het uitwerken van een voorstel? De inhoudelijke en technische uitgangspunten van de bestuursopdracht van augustus 2013 zijn beschreven in paragraaf 3.
De inhoudelijke kaders worden gegeven door de Meerjarenvisie 2014-2018 en het gemeentelijke gezondheidsbeleid in paragraaf 4.
En wat vinden de verenigingen? Wat is belangrijk en zou de gemeente moeten blijven subsidiëren? De gemeentelijke inhoudelijke kaders zijn getoetst bij de verenigingen en de top 3 van verenigingen is hieruit voortgekomen.
Op basis van bovenstaande is het algemene uitgangspunt voor het nieuwe subsidiestelsel geformuleerd.
Vervolgens treft u de vertaling van beleid naar doelstelling aan. Wat willen wij bereiken met het nieuwe subsidiebeleid? Per cluster (sport, welzijn en zorg en kunst en cultuur) hebben we doelstellingen geformuleerd en de gevolgen uitgelegd wat dit dan betekent.
Tijdens de avonden met de verenigingen kwam verschillende malen de faciliterende rol van de gemeente naar voren. Hier gaan we verder op in bij paragraaf 8.
Vervolgens hebben wij een aantal onderwerpen in het voorstel verwerkt die voor de verenigingen van belang zijn. Dit zijn:
  • -
    Geen subsidie onder € 500
  • -
    Subsidie voor meerdere jaren
  • -
    Koppelsubsidie
  • -
    2015 als overgangsjaar en ingang nieuwe stelsel
  • -
    Afbouwregeling
We gaan kort in op de koppeling met het accommodatiebeleid, de reacties die we bij het voorgenomen besluit van het college op 30 september hebben ontvangen en de inspraakreacties in november. Als laatste werken we de financiën uit in de financiële paragraaf.
 
1. Inleiding subsidies
Subsidie is een materieel begrip en wordt omschreven in artikel 4:21, eerste lid Awb. Er is sprake van een subsidie als het gaat om geldverstrekkingen, die aan de volgende kenmerken voldoen:
  • 1. het betreft een aanspraak op financiële middelen;
  • 2. die door een bestuursorgaan worden verstrekt;
  • 3. met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager;
  • 4. anders dan als betaling voor het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.
In de praktijk kan het voorkomen, dat er afwijkende termen worden gebruikt, zoals bijdrage, uitkering of vergoeding, terwijl het in feite een subsidie betreft. De gekozen benaming is voor de toepasselijkheid van de subsidietitel niet van belang, ze is gewoon van toepassing als aan de voorwaarden is voldaan.
Wij kennen verschillende soorten subsidie:
  • a.
    Activiteitensubsidie: een subsidie voor activiteiten van een organisatie waarbij in beginsel een verband staat tussen de kosten die de organisatie voor de desbetreffende activiteit(en) maakt en de subsidie die zij ontvangt;
Binnen de activiteitensubsidies hebben de subsidies voor evenementen een aparte status.
Onder evenement verstaan wij: Een bijzondere, openbaar toegankelijke vertoning of gebeurtenis van tijdelijke aard met een eenmalig of terugkerend karakter, die doelbewust is georganiseerd, is gericht op het aantrekken van publiek, bijdraagt aan verbetering van de sociale samenhang of identiteit van de gemeente en die een uitstraling heeft op wijk-, gemeentelijk of regionaal niveau.
Voor evenementen is het uitgangspunt dat zij zichzelf kunnen bedruipen. Dit in het kader van de zelfredzaamheid, het hoger maatschappelijke effect dat wij willen bereiken. Voor evenementen hanteren we het uitgangspunt dat slechts subsidie wordt verstrekt als aanjaagsubsidie: wij willen graag stimuleren dat inwoners zelf hun eigen evenementen uitvoeren en hiervoor de middelen vinden. Wij willen wel een rol spelen om hen hierbij op weg te helpen, de faciliterende rol. Hier gaan we nader op in bij paragraaf 8.
  • b.
    Incidentele subsidie: subsidie ten behoeve van bijzondere incidentele projecten of activiteiten die niet behoren tot de reguliere bezigheden van de aanvrager;
  • c.
    Budgetsubsidie: een subsidie waarbij de organisatie een bedrag krijgt toegewezen om een van te voren overeengekomen werkprogramma of activiteitenpakket uit te voeren en na afloop verantwoording dient af te leggen over de omvang en kwaliteit van het uitgevoerde werkprogramma of activiteitenpakket.
In dit voorstel gaat het niet om de budgetsubsidies: de subsidies die worden verstrekt aan partijen om in opdracht van de gemeente activiteiten uit te voeren.
Het proces ten aanzien van aanvraag, verstrekking en verantwoording wordt vastgelegd in de subsidieverordening. De basis wordt geregeld in de verordening, vast te stellen door de gemeenteraad.
In het collegeadvies in november a.s. waarin de reacties van de adviesraden (inspraak) zijn verwerkt en u instemt met voorleggen van het voorstel aan de gemeenteraad worden deze nadere subsidieregels tevens aangeboden.
 
2. Reikwijdte
Dit voorstel met beleidsuitgangspunten gaat over de zgn. activiteitensubsidies en incidentele subsidies, niet over de zgn. budgetsubsidies.
Onder de verordening vallen echter alle subsidies die gemeentebreed kunnen worden verleend, denk hierbij bijv. aan de subsidies t.a.v. monumenten en het economisch domein.
Dit voorstel gaat ook over de musea. De dorpshuizen, sporthallen en sportzalen en zwembaden vallen onder het subsidiebeleid en worden beschouwd als semi-budgetsubsidieontvanger. Zij hebben geen activiteiten, maar zij stellen de accommodatie beschikbaar, zodat verenigingen hun activiteiten daar kunnen verrichten. In het kader van het op te stellen accommodatiebeleid worden gesprekken gevoerd met alle beheerders. De situatie is per faciliteit anders: maatwerk is noodzakelijk. Om deze reden stellen wij u voor hen te beschouwen als “semi-budgetsubsidieontvanger”, waardoor zij onder de subsidieverordening vallen en onder de regels met betrekking tot budgetsubsidie.
Dit voorstel gaat niet over de dierenparkjes, waar in de oude gemeente Harenkarspel in twee kernen een vergoeding werd gegeven (Waarland € 3.200,00 en Sint Maarten: € 2.435,00) en waar in de oude gemeente Zijpe op twee plekken inzet van de medewerkers van onderhoud wordt gepleegd. De huidige inzet voor het onderhoud van de dierenparkjes in Schagen bedraagt € 28.500,00 per jaar. Hiervoor worden aparte gesprekken gevoerd.
 
3. Bestuursopdracht
De gemeenteraad heeft in de bestuursopdracht op 27 augustus 2013 de volgende kaders meegegeven voor het nieuwe subsidiestelsel
Inhoudelijke en technische uitgangspunten voor een nieuw subsidiestelsel:
  • -
    De gemeente Schagen subsidieert uitsluitend activiteiten die (substantieel) bijdragen aan het bereiken van de maatschappelijke effecten en beleidsdoelen van het gemeentelijk beleid.
  • -
    Gesubsidieerde activiteiten dienen te allen tijde in hoofdzaak te zijn gericht op de inwoners van Schagen dan wel ten goede te komen aan inwoners van Schagen.
  • -
    Subsidiëring is aanvullend: uitgangspunt is hierbij de (financiële) zelfredzaamheid van de inwoner, dorpskernen/wijken en vrijwilligersorganisaties.
  • -
    Subsidiëring op basis van één grondslag (geen stapeling van subsidies).
  • -
    Subsidiëring op grond van activiteiten betekent:
    • geen subsidiëring van organisaties maar wel van de activiteiten die deze organisaties uitvoeren. Wie de activiteiten uitvoert is niet van belang en speelt ook geen enkele rol, maar wat zij doen staat centraal en is bepalend voor subsidiëring
    • geen subsidiëring separaat van beheer, exploitatie, onderhoud en investering van gebouwen, accommodaties en/of huur. Dit soort kosten dient meegenomen te worden in de activiteitenkosten en transparant binnen gemeentelijke budgetten zichtbaar te worden gemaakt (geen indirecte subsidiëring)
  • -
    Onderscheid maken tussen soorten subsidies, namelijk:
    • subsidies voor vrijwilligersactiviteiten die bijdragen aan de participatie van mensen aan de samenleving (zgn. waarderingssubsidies), vooral simpel en pragmatisch, bijv. bedrag per organisatie en bedrag per (jeugd)lid, dan wel o.b.v. activiteitenbegroting
    • subsidies voor activiteiten van professionele instellingen die deze in opdracht van de gemeente uitvoeren (zgn. budgetsubsidies), hiervoor gaan werken met subsidiecontracten of die activiteiten uitvoeren in opdracht van de gemeente, maar eigenlijk geen professionele instelling zijn en ook geen vrijwilligersorganisatie in de categorie “waarderingssubsidie
    • evenementensubsidies voor gemeente-promotionele evenementen dan wel specifieke beleidsevenementen
  • -
    Onderscheid tussen incidentele en structurele subsidies:
    • Incidentele subsidies hebben vooral een stimulerend karakter om nieuwe initiatieven en activiteiten in het begin als aanloop te ondersteunen en te faciliteren en hebben per definitie een tijdelijk karakter (“eenmalig”)
    • Structurele subsidies hebben een cyclisch karakter en zijn vooral gericht op realisatie van (jaarlijks) terugkerende activiteiten(programma’s) en zijn in beginsel voor onbepaalde tijd
  • -
    Werken met subsidieplafonds per subsidiecategorie (“budgetsturing”)
  • -
    Activiteiten die op innovatie en/of samenwerking zijn gericht hebben een streepje voor om in aanmerking te komen voor subsidie.
     
  • 4.
    Meerjarenvisie 2014-2018
De inhoudelijke beleidsuitgangspunten van de gemeente zijn neergelegd in de Meerjarenvisie 2014-2018. Deze vormen de basis voor de inhoudelijke afweging voor het nieuwe subsidiestelsel. Deze zijn:
Algemeen
  • -
    Een duurzame samenleving is een zelfredzame samenleving: ervaren problemen worden door de organisatie zelf opgelost of de organisatie zorgt dat deze worden opgelost. Pas als dat niet lukt, heeft de gemeente een taak om (tijdelijk) bij te springen als organisaties dreigen door het ijs te zakken (o.a. als gevolg van stapeling).
  • -
    Inzetten op eigen kracht en eigen verantwoordelijkheid, ook in financiële zin.
  • -
    Voor vrijwilligersorganisaties richten wij ons op organisaties met een groot maatschappelijk belang.
  • -
    Ondersteuning is sober en doelmatig.
  • -
    Focus op jeugdige inwoners: jong geleerd is oud gedaan.
  • -
    Focus op de vitale ouderen: het sociaal-maatschappelijk kapitaal voor de zelfredzame samenleving, ook op het vlak van zorg.
  • -
    De regeldruk voor inwoners is verminderd: proces van aanvraag tot beschikking lean inrichten. Bij hinder en overlast: in eerste instantie burgers er onderling er uit laten komen. Indien handhaving van toepassing is: alle belangen afwegen en dan besluit om wel of niet handhavend op te treden.
  • -
    Samenwerking met als doel verder kijken dan de eigen vereniging en efficiency.
  • -
    De inwoners van Schagen kiezen voor een gezonde leefstijl. Daarbij moeten we in het oog houden dat de gezonde keuze een makkelijke keuze is; een beweegvriendelijke omgeving bijvoorbeeld, voldoende beschikbaarheid van sport/beweegmogelijkheden, gezonde voeding.
  • -
    Niet tegenstrijdig met gezondheidsbeleid/ van negatieve invloed op de gezondheid (denk aan alcohol/jeugd).
  • -
    Ondersteuning voor doelgroep met verhoogd risico op psychische problemen (bijv. mantelzorgers.
  • -
    Aandacht voor gezonde voeding bij activiteiten/kantines
Voor de specifieke clusters zijn dit:
Sport
  • -
    In een duurzame en zelfredzame samenleving dragen burgers naar vermogen bij aan het in stand houden van sport- en buurtvoorzieningen.
    ∘De gemeente heeft eerder een stimulerende en beperkt faciliterende rol bij activiteiten van maatschappelijk belang dan een faciliterende rol van maatschappelijke accommodaties.
  • -
    Deelname van jeugd aan sport- en buurtvoorzieningen is verhoogd.
    ∘De gemeente denkt indien nodig mee met burgers en lokale organisaties en/of faciliteert in beperkte mate.
  • -
    Sportaccommodaties en zwembaden zijn deels geprivatiseerd.
    ∘ In een duurzame en zelfredzame samenleving dragen de organisaties zelf hun verantwoordelijkheid voor het in stand houden van sportaccommodaties.
Welzijn en zorg (waaronder jeugd)
  • -
    Deelname van jeugd aan sport- en buurtvoorzieningen is verhoogd.
  • -
    De gemeente denkt indien nodig mee met burgers en lokale organisaties en/of faciliteert in beperkte mate.
  • -
    Deelname van jeugd aan culturele evenementen en activiteiten is verhoogd.
  • -
    Kinderboerderijen, verenigingsgebouwen, dorpshuizen etc. zijn deels geprivatiseerd.
  • -
    Inwoners van Schagen zorgen voor zichzelf en voor elkaar, waarbij:
    • Stimulering van de verschuiving van formele naar informele zorg.
    • De gemeente faciliteert, ondersteunt en stimuleert zelfzorg en informele zorg, zodat inwoners op eigen kracht hun hulpvragen kunnen oplossen.
    • Voor inwoners die uiteindelijk geen beroep kunnen doen op informele zorg, voorziet de gemeente in adequate ondersteuning (vangnetconstructie).
Kunst en cultuur
  • -
    Inwoners van Schagen dragen actief bij aan instandhouding van culturele activiteiten, erfgoed en evenementen.
    • De gemeente heeft een stimulerende en een beperkte faciliterende rol: er is sprake van groot maatschappelijk en economisch belang of veiligheid kan in het geding komen.
    • Het grootste deel van de culturele activiteiten, de activiteiten op het gebeid van erfgoed en evenementen wordt door de inwoners, maatschappelijke organisaties en/of het bedrijfsleven zelf gefinancierd en georganiseerd.
  • -
    Culturele voorzieningen zijn in grote mate zelfvoorzienend.
    • Burgers dragen naar vermogen bij, gemeente stimuleert en jaagt aan, denkt hierin indien nodig mee en/of faciliteert in beperkte mate.
    • Deelname van jeugd aan culturele evenementen en activiteiten is verhoogd.
    • De gemeente denkt indien nodig mee en/of faciliteert in beperkte mate bij het ontwikkelen van extra activiteiten.
Gezondheidsbeleid
In de Meerjarenvisie staat dat we willen dat onze inwoners kiezen voor een gezonde leefstijl. In de nota gemeentelijk gezondheidsbeleid beschrijven we dat we zowel op meer bewegen als op het vergroten van kennis en vaardigheden willen inzetten. De gemeente kan slechts de voorwaarden creëren die nodig zijn om dit te kunnen doen, de keuze is aan de inwoners zelf. In samenwerking met de inwoners zorgen we ervoor dat er voldoende beweegmogelijkheden zijn. Ook hebben we in de uitvoering van ons gezondheidsbeleid aandacht voor het stimuleren van beweging bij onze inwoners, met speciale aandacht voor jeugdigen.
Uitgangspunten zijn tevens:
  • -
    Verminderen van de regeldruk, die tot uitdrukking komt in het eenvoudiger maken van het proces van aanvraag tot verstrekking en vaststelling van de subsidie (lean).
     
  • 5.
    Hoe denken de verenigingen hierover?
In januari en februari hebben wij alle verenigingen gevraagd, op basis van een overzicht van alle activiteiten die gesubsidieerd worden, welke activiteiten zij belangrijk vonden.
Hieruit is de volgende top 3 gekomen:
  • -
    Inzet op jeugd,
  • -
    Inzet op bewegen,
  • -
    Mogelijk maken van ontmoeting, ook in de kernen.
     
  • 6.
    Uitgangspunt voor het nieuwe subsidiestelsel
Wij gaan er van uit dat de inwoners hun eigen kracht inzetten en zelf verantwoordelijk zijn voor het vormgeven van hun leven (de zelfredzaamheid). Subsidie is daarom niet nodig.
Als verenigingen subsidie aanvragen dienen zij aan te tonen dat zij een bijdrage nodig hebben om een bepaalde activiteit uit te voeren en daarbij ook aan te geven wat zij hieraan zelf bijdragen.
Echter, indien de inwoner hiertoe niet in staat is en het specifiek bijdraagt aan een beleidsdoelstelling van de gemeente, kunnen wij subsidie verlenen.
 
7. Doelstellingen nieuwe subsidiestelsel
Op basis van bovenstaand uitgangspunt voor het nieuwe subsidiestelsel stellen we voor de volgende doelstellingen per cluster te formuleren, op basis waarvan kan worden beoordeeld of een aanvraag voor subsidie in aanmerking komt ja of nee.
Sport:
Doelstelling:
Subsidies sport hebben tot doel het stimuleren van sportactiviteiten die bijdragen aan een gezonde leefstijl door middel van het verbeteren van sportbeoefening en sportbeleving in de gemeente Schagen.
Schagen-on-Ice:
Voor het evenement Schagen-on-Ice gaan we uit van een bedrag ter hoogte van het bedrag van de precario.
W elzijn en zorg :
Doelstelling:
Subsidies zorg en welzijn hebben tot doel het realiseren van een optimale persoonlijke deelname aan de Schager samenleving door:
1. deelname van jeugd aan activiteiten
2. het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie, ter voorkoming van vereenzaming
3. het versterken van een gezonde leefstijl.
 
1. deelname van jeugd aan activiteiten
Het bieden van vrijetijdsbesteding voor jongeren tot 18 jaar door het aanbieden van sportieve en recreatieve activiteiten met een openbaar karakter. Het geven van voorlichting over gezonde leefstijlen. Hierbij geldt het motto: jong geleerd, is oud gedaan.
Natuur- en milieueducatie en voorlichting: doelstelling is het bevorderen van en bijdragen aan de kennis van natuur en milieu door een educatief aanbod en voorlichting, gericht op kinderen in de basisschoolleeftijd.
Dit willen wij bereiken door:
  • -
    Subsidieverlening aan jeugdactiviteiten, omdat het gaat om ontmoeting en educatie. Dit onder het motto “jong geleerd is oud gedaan”. Hier verstaan wij onder:
  • a.
    Kinder- en jeugdwerk (waaronder jeugdhobbyclubs) en scouting: het bieden van vrijetijdsbesteding voor jongeren tot 18 jaar door het aanbieden van sportieve en recreatieve activiteiten met een openbaar karakter. Het geven van voorlichting over gezonde leefstijlen.
  • b.
    CNME de Groenling: activiteiten voor de jeugd op het gebied van natuur en milieueducatie.
  • -
    Wij subsidiëren niet meer, op basis van de inhoudelijke afweging: zelfredzaamheid is mogelijk:
  • a)
    Timmerdorpen/vakantiespelen: het bieden van recreatieve, sportieve en sociaal-culturele activiteiten in de vorm van een kamp voor kinderen in de leeftijd 4 tot en met 12 jaar tijdens de schoolvakantie gericht op één van de dorpskernen of wijken: in verschillende kernen in de gemeente gebeurt het zonder subsidie.
  • b)
    Speel-o-theken: dit kan ook door andere partijen worden opgepakt en is geen taak van de gemeente om in te voorzien.
  • c)
    Verkeersregelaars: wij zien dit als een taak van het onderwijs.
     
2. het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie, ter voorkoming van vereenzaming
Subsidieverlening voor deelname aan activiteiten door kwetsbare inwoners. Zodra mensen niet zelfredzaam zijn en daardoor niet in staat zijn tot maatschappelijke participatie is er sprake van een kwetsbare inwoner. Het is van belang te onderscheiden waar dan de niet zelfredzame inwoners zich bevinden en daarop in te zetten, als vangnet.
  • -
    Ontmoetingspunten: Afhankelijk van de locatie van het ontmoetingspunt wordt een bedrag vastgesteld, op basis van wat er echt nodig is.
  • -
    Om mensen in staat te stellen langer thuis te blijven wonen wordt subsidie verstrekt voor:
    • Tafeltje Dekje
    • Graag gedaan/thuisabonnement (mensen kunnen een abonnement afsluiten voor praktische diensten, zoals tuinonderhoud, klussen in huis, hulp bij de administratie en boodschappenservice)*
       
3. het versterken van een gezonde leefstijl.
  • 1.
    Subsidieverlening aan activiteiten die gericht zijn het bevorderen van gezondheid, op doen en ontmoeting en sociale contacten en deelname aan de samenleving door ouderen zodat hun maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid blijft gewaarborgd en de afhankelijkheid van (zorg)voorzieningen wordt verminderd. Deze zijn van belang voor het terugdringen van signalering van eenzaamheid, zoals:
    • a.
      Meer bewegen voor ouderen/senioren (stimuleren van sport- en beweegactiviteiten voor senioren). Definitie: Onder bewegen voor ouderen verstaan wij een activiteit voor kwetsbare groepen waarin ontmoeting en bewegingsactiviteiten worden gecombineerd en waarvoor faciliteiten nodig zijn (anders dan bijv. een wandelclubje of fitness als vrijetijdsbesteding).
    • b.
      Seniorenbus en 60+bus (bereikbaarheid van activiteiten)
  • 2.
    Niet subsidiabel zijn de ontspannings-, en bingo-, kaart-, en spelactiviteiten voor senioren die in competitieverband worden uitgeoefend. Dit gebeurt vooral bij de zgn. ouderensociëteiten. Ouderensociëteiten worden niet meer gesubsidieerd.
  • 3.
    Niet subsidiabel zijn de educatieve activiteiten voor volwassenen.
  • 4.
    Belangenbehartiging wordt niet meer gesubsidieerd. De organen die hier onder vallen kunnen zelf hun overlegfaciliteiten met (financiële) ondersteuning van hun achterban/koepelorganisaties organiseren: dit geldt voor ANBO/LSBO en VrouwenAdviesCommissie.
  • 5.
    De EHBO-verenigingen ontvangen voor hun activiteiten een bedrag per vereniging. Zij dienen een algemeen maatschappelijk belang: het verlenen van eerste hulp bij ongelukken, de inzet bij evenementen en training van AED-vrijwilligers. Daarnaast kunnen zij inkomsten verkrijgen van organiserende partijen bij de inzet bij grote evenementen en een vergoeding voor de training van AED-vrijwilligers.
Cultuur:
Doelstelling:
Subsidies cultuur hebben tot doel dat inwoners in contact komen met uitingen van beeldende kunst, muziek, toneel, zang en dans. De muzikale vorming en educatie van de jeugd willen wij stimuleren. Voor erfgoed (musea) is subsidie mogelijk voor de instandhouding, om zo cultuurhistorisch besef bij de jeugd bij te brengen.
Wij gaan uit van de zelfredzaamheid van de inwoners. Andere bronnen van financiering zijn mogelijk. Dit betekent dat de volgende activiteiten niet meer gesubsidieerd worden:
  • -
    koren, zangverenigingen, tekenclub en historische verenigingen, fanfares en muziekverenigingen. Voor de jeugd blijft dit wel mogelijk.
  • -
    Jongerenfestivals.
  • -
    jaarlijkse evenementen: Sint Nicolaas intochten en Oranje- commitees.
  • -
    De Karavaan, Het Scagon theater en Filmhuis de Luxe in Markt 18.
  • -
    kerkjes Valkkoog en Ursulakerk Warmenhuizen.
  • -
    het Oratoriumkoor Schagen.
  • -
    De herdenking van 4 en viering van 5 mei blijft wel in stand en valt onder het domein burger en bestuur.
De Westfriese Folklore behoudt subsidie met een taakstelling.
Kunstroute Zijpe en Kunstkring Harenkarspel hebben verschillende activiteiten voor de jeugd. Hiervoor ontvangen zij subsidie.
Muziekonderwijs voor de jeugd
De muziekbeoefening voor de jeugd bij de muziekverenigingen blijven wij subsidiëren. In overleg met de verenigingen is hiervoor een grondslag gevonden, waarbij het aantal jeugdigen dat muziek beoefent gestimuleerd wordt.
In de drie oude gemeenten werd het muziekonderwijs voor de jeugd bij muziekscholen op verschillende wijze gesubsidieerd. Hierdoor is het niet mogelijk een grondslag te vinden. Derhalve gaan wij over tot semi-budgetsubsidiering aan de muziekscholen, waarbij een taakstelling van 10% ten opzichte van de huidige subsidie wordt opgelegd. Deze krijgen hierbij de opdracht in de periode van drie jaar hun beleid ten aanzien van docentvergoeding en lesgelden te harmoniseren.
Musea
Bij musea is maatwerk nodig: de situatie bij elk museum is anders. Bij de musea is sprake van “semi-budgetsubsidiering”. Om het cultuurhistorisch besef van jongs af aan te stimuleren is het gewenst dat er musea in de gemeente bestaan. Aan de musea wordt een taakstelling opgelegd van 10% t.o.v. de huidige subsidies. Het Zijper Museum heeft hierin zijn eigen traject.
Subsidie voor kwetsbare groepen in relatie tot de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
-Incidentele subsidie
Incidenteel is mogelijk een bedrag te geven voor activiteiten die zich richten op een specifieke kwetsbare groep inwoners. Subsidie kan worden verleend waar gaat het om:
  • 1.
    aansluiten bij initiatieven van inwoners én
  • 2.
    zorg voor elkaar en informele zorg. Inwoners kunnen zelf hun hulpvragen oplossen.
De activiteit draagt bij aan stimulering van sociale participatie en/of betrokkenheid tussen bewoners in een buurt, wijk of dorp. De activiteit is gericht op structurele ontmoeting met aandacht voor kwetsbare groepen. Tevens gaat het om activiteiten die als het ware de schil om het wijkteam vormen. De activiteit heeft een open karakter.
De subsidie is een zgn. aanjaagsubsidie; het gaat om eenmalige activiteiten en/of activiteiten met een looptijd van maximaal 2 jaar. Subsidiabel zijn alle kosten die gemaakt worden om bovengenoemde doelstellingen te realiseren, met uitzondering van: fysieke maatregelen of aanpassingen in de openbare ruimte, aanschaf van materialen en goederen die later voor privédoeleinden worden gebruikt, onkostenvergoedingen voor allerhande diensten van vrijwilligers, kosten voor eten en drinken.
Wij blijven ontmoetingspunten subsidiëren, als aanjaagsubsidie, waarbij uitgangspunt is dat dit niet structureel is en aangesloten wordt bij initiatief van de inwoners zelf.
Voor incidentele subsidies stellen wij jaarlijks een bedrag van maximaal € 10.000,00 beschikbaar, waarvoor wij per aanvraag de hoogte vaststellen.
Algemene criteria aan verenigingen voor het in aanmerking komen van subsidie:
1.1. Uitgangspunten t.a.v. de vereniging
  • -
    subsidie wordt slechts verleend aan verenigingen die statutair gevestigd zijn in de gemeente Schagen, tenzij de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd hoofdzakelijk plaatsvinden in de gemeente Schagen en in voldoende mate ten goede komen aan haar inwoners.
  • -
    subsidie draagt bij aan beleidsdoelen van de gemeente
  • -
    activiteiten met een in grote mate partijpolitiek, godsdienstig of levensbeschouwe-lijk karakter worden niet gesubsidieerd
  • -
    minimumaantal voor contributie-betalende leden is 15 leden
  • -
    de vereniging bestaat minimaal 2 jaar
1.2. Uitgangspunten t.a.v. de soort activiteit
  • -
    activiteiten met een openbaar karakter, die kern- of wijkgericht zijn. De definitie van openbaar is: voor iedereen zichtbaar én toegankelijk
  • -
    de aanvrager voor een budgetsubsidie of incidentele subsidie dient de financiële noodzaak aan te tonen dat zij voor de activiteit waarvoor zij subsidie aanvraagt daadwerkelijk nodig hebben
  • -
    de mogelijkheid bestaat om bepaalde activiteiten categoraal uit te sluiten o.b.v. het feit dat in de praktijk zelfredzaamheid mogelijk is (bijv. zaalvoetbal voor de sport)
  • -
    activiteiten die een commercieel doeleinde hebben worden niet gesubsidieerd
  • -
    activiteiten die in strijd zijn met een ander gemeentelijk doel worden niet gesubsidieerd
  • -
    activiteiten waarvoor al eerder subsidie is verleend voor de gehele of een deel van activiteit worden niet gesubsidieerd
  • -
    activiteiten waarvoor al meer dan 3x incidenteel subsidie is verleend worden niet meer gesubsidieerd
  • -
    niet subsidiabel zijn de kosten van festiviteiten en jubilea
  • -
    niet in aanmerking voor subsidie komen activiteiten die reeds in voldoende mate in de gemeente Schagen worden aangeboden dan wel op een andere wijze aan de inwoners van de gemeente Schagen worden aangeboden
1.3. Uitgangspunten t.a.v. de leden
  • -
    jeugd: leeftijd tot 18 jaar, want daarna worden jongeren seniorlid
  • -
    ouderen/senior: leeftijd vanaf 67 jaar hanteren
1.4. Uitgangspunten t.a.v. financiën
  • -
    geen subsidies verstrekken onder de € 500, tenzij het subsidiering op basis van jeugdleden betreft
  • -
    wij passen voor verenigingen die een activiteitensubsidie ontvangen geen indexering toe
     
  • 8.
    Faciliterende rol van de gemeente
Tijdens de avonden is door de verenigingen meerdere malen aangegeven dat de gemeente een faciliterende rol kan vervullen.
Deze is denkbaar op de volgende gebieden:
  • -
    Fondsenwerving (informatie en de weg wijzen).
  • -
    Vrijwillige inzet: vraag en aanbod bij elkaar brengen, bijv. maatschappelijke beursvloer, de Schager Uitdaging
  • -
    Machinepark, zodat verenigingen samen gebruik kunnen maken van machines
  • -
    Meedenken over efficiënter gebruik van accommodaties
  • -
    Waar gewenst het gesprek initiëren, partijen bij elkaar brengen
  • -
    Uitlenen van gemeentelijke voorzieningen (denk aan: rolcontainers, hekwerk en vlaggenmasten) bij activiteiten (bijv. KIVAS)
     
  • 9.
    Geen subsidie meer onder de € 500,00
Uitgangspunt voor het nieuwe subsidiestelsel is dat de inwoners hun eigen kracht inzetten en zelf verantwoordelijk zijn voor het vormgeven van hun leven. Op basis hiervan is gezocht naar een bedrag waarvan wij achten dat inwoners dit zelf wel bij elkaar moeten kunnen brengen voor de uitvoering van hun activiteiten. Derhalve worden er geen activiteiten onder de € 500,00 gesubsidieerd.
Er wordt een uitzondering gemaakt voor de verenigingen die jeugdleden hebben en die op basis van de beleidsuitgangspunten van het subsidiebeleid voldoen om subsidie te ontvangen. Deze verenigingen ontvangen subsidie voor het aantal jeugdleden dat zij hebben, ook al is dit bedrag lager dan € 500.
 
10. Subsidie voor meerdere jaren
Als overheid willen wij de regeldruk verminderen en het eenvoudiger maken voor verenigingen. Hierin past het om te onderzoeken of het verlenen van subsidie voor meerdere jaren mogelijk is. De intentie is de termijn van subsidieverlening te koppelen aan de raadsperiode.
 
11. Koppelsubsidie
Verenigingen, met name op het gebied van Kunst en Cultuur hebben aangegeven dat, willen zij in aanmerking komen voor een subsidie bij derden, zij aan dienen te tonen dat ook de gemeente voor hun activiteit subsidie verleent, een zgn. koppelsubsidie. Het wegvallen van subsidie vanuit de gemeente betekent voor hen minder mogelijkheden om bij derden subsidie aan te vragen en het risico bestaat dat de activiteit of het evenement niet meer in de gemeente zal plaatsvinden.
 
12. 2015 overgangsjaar – ingang nieuwe stelsel
In december 2014 wordt door de gemeenteraad het besluit genomen over het nieuwe subsidiestelsel. Dit betekent dat de verenigingen pas in december zeker weten hoeveel subsidie zij kunnen ontvangen in 2015. In het kader van behoorlijk bestuur hebben de verenigingen in de zomer van 2014 de mededeling ontvangen dat 2015 een overgangsjaar is: in 2015 ontvangen de verenigingen hetzelfde bedrag aan subsidie als in 2014.
Het nieuwe subsidiestelsel is van kracht vanaf 1 januari 2015. Dit is noodzakelijk op basis van de wet Arhi.
 
13. Afbouwregeling
Er zijn verenigingen die op grond van het nieuwe subsidiestelsel geen of minder subsidie meer zullen ontvangen. We stellen een afbouwregeling voor om de verenigingen in staat te stellen (de tijd te gunnen) maatregelen te nemen om hun verplichtingen af te bouwen. De afbouwregeling is van toepassing op verenigingen die op basis van het nieuwe subsidiestelsel minder of niets meer zullen ontvangen.
We stellen voor de volgende afbouwregeling toe te passen:
  • -
    Voor de bedragen onder de € 500,- afbouwen in 1 jaar; 100% afbouwen in één jaar.
  • -
    Voor de bedragen van € 500,- tot en met € 1.500,- afbouwen in twee jaren; de volgende percentages worden gehanteerd: 50% in 2015 en 50% in 2016.
  • -
    Boven de € 1.500,-- afbouwen in drie jaren; de volgende percentages worden gehanteerd: 75% in 2015, 50% in 2016 en 25% in 2017.
     
In schema:
Toelichting: 2015 de percentages tussen haakjes zijn de percentages op grond van de afbouwregeling, maar worden 100% op grond van het overgangsjaar.
 
14. Aanvragen n ieuwe verenigingen
Op grond van het nieuwe subsidiestelsel is het mogelijk dat er verenigingen zijn die zich melden met een aanvraag voor subsidie. Als zij voldoen aan de uitgangspunten en de criteria en dit aan kunnen tonen, komen zij in aanmerking voor een subsidie.
 
15. Koppeling met accommodatiebeleid
Bij de door de gemeenteraad vastgestelde bestuursopdracht is aangegeven dat er een koppeling bestaat met het accommodatiebeleid: de gelden die de verenigingen als subsidie ontvangen worden vaak (voor een deel) ingezet om de huur of onderhoud van een accommodatie te bekostigen.
Als uitgangspunt voor het subsidiebeleid is aangegeven dat er geen aparte subsidies worden verstrekt voor beheer, exploitatie, onderhoud en investering van gebouwen, accommodaties en/of huur. Dit soort kosten dient meegenomen te worden in de activiteitenkosten en transparant binnen gemeentelijke budgetten zichtbaar te worden gemaakt (geen indirecte subsidiëring).
Dit uitgangspunt heeft gevolgen voor de verenigingen. Bij de volgende accommodaties waar verenigingen hun activiteiten hebben zal dit gevolgen hebben, nl.
  • -
    Markt 18 (Scagontheater en Filmtheater de Luxe)
  • -
    Jongerenverenigingen De Bajes, Recreade, Hyksos
  • -
    Nieuwe Nes
  • -
    Onder de Acacia’s
     
  • 16.
    Verwerking reacties
Op 30 september heeft het college een voorgenomen besluit over het voorstel voor het nieuwe subsidiestelsel genomen. Deze zijn verwerkt in bovenstaande uitgangspunten.
Wijzigingen zijn er voor de volgende verenigingen ten opzichte van het voorstel dat aan de verenigingen begin deze maand is gepresenteerd:
  • -
    EHBO,
  • -
    Muziekonderwijs aan de jeugd,
  • -
    Kunstroute Zijpe: inzet voor de jeugd,
  • -
    Schagen-on-Ice,
  • -
    CNME de Groenling,
  • -
    Aquarius en Watervrienden,
  • -
    Faciliterende rol van de gemeente.
Geen wijzigingen zijn er voor:
  • -
    De activiteit bewegen voor ouderen (grondslag),
  • -
    Scagon Theater,
  • -
    Filmhuis de Luxe en
  • -
    Oratoriumkoor.
Ten aanzien van de faciliterende rol van de gemeente wordt nog uitgezocht of de gemeente borg zou kunnen staan voor het volgende. Verenigingen kunnen een geldlening bij een bank verkrijgen t.b.v. grote investeringen voor hun velden/accommodatie, omdat een fonds (bijv. een Waarborgfonds Sport) en de gemeente ieder borg staan voor 50% van het te lenen bedrag bij de bank. Hierbij wordt rekening gehouden met de wet Fido.
Verwerking inspraakreacties bij besluit van het college van 18 november
Op 18 november heeft het college de volgende besluiten genomen:
  • -
    Dorpshuizen , sporthallen en sportzalen, musea en zwembaden opnemen als “semi-budgetontvanger”
  • -
    Scagontheater bestempelen als het podium in de gemeente waar verenigingen een plek hebben voor voorstellingen die kwalitatief hoogwaardige faciliteiten behoeven
  • -
    Verenigingen met jeugdleden subsidiëren als zij op basis van het nieuwe beleid hiervoor in aanmerking komen, ook al komt men onder een bedrag van € 500.
  • -
    Voorstel Kunst en Cultuur Adviesraad (KCARS) – fonds voor publieksgerichte activiteiten: niet mee instemmen.
  • -
    EHBO’s: waar een EHBO-vereniging in meerdere kernen zijn activiteiten heeft, wordt dit gewaardeerd.
  • -
    Buurtbusvereniging Zijpe-Harenkarspel opnemen als bestaande subsidieontvanger.
  • -
    Stichting Dynamisch Dirkshorn : het mogelijk maken dat SDD de gelden van verenigingen die in aanmerking komen voor subsidie ontvangt door middel van een machtiging aan de gemeente.
  • -
    Niet instemmen met het uitwerken van een voorstel voor de invoering van een ouderenpakket.
     
  • 17.
    Financiële paragraaf
Naar boven