Uitvoeringsregeling adviesraad Wmo en Jeugdwet gemeente Waterland 2015
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,
 
overwegende dat het gewenst en noodzakelijk is regels te stellen over de wijze waarop personen of hun vertegenwoordigers als bedoeld in artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet betrokken worden bij de uitvoering van de wet;
 
gelet op artikel 16, vierde lid van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Waterland 2015 en artikel 21, vierde lid van de Verordening Zorg voor jeugd gemeente Waterland 2015 en artikel 84 van de Gemeentewet,
 
 
B E S L U I T :
vast te stellen de navolgende Uitvoeringsregeling adviesraad Wmo en Jeugdwet gemeente Waterland 2015.
 
 
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
Alle definities en begrippen in deze regeling hebben dezelfde betekenis als in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015, de Jeugdwet, de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Waterland 2015 en de Verordening Zorg voor jeugd gemeente Waterland 2015.
Artikel 2. Doel
Er is een Adviesraad Wmo en Jeugdwet gemeente Waterland, hierna te noemen “de adviesraad”. De adviesraad heeft tot doel de mening van de ingezetenen van de gemeente, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, te verwoorden bij het uitbrengen van advies bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen op het gebied van maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp.
Artikel 3. Samenstelling
  • 1.
    De ingezetenen als bedoeld in artikel 16, vierde lid van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Waterland 2015 en artikel 21, vierde lid van de Verordening Zorg voor jeugd gemeente Waterland 2015 worden bij de uitvoering van de taken als bedoeld in artikel 2 betrokken door een adviesraad.
  • 2.
    De adviesraad is zodanig samengesteld dat de leden van de adviesraad de volgende doelgroepen vertegenwoordigen: de charitas/diaconie, inwoners met een lichamelijke functiebeperking, inwoners met een psychische beperking, inwoners met een verstandelijke beperking, jeugd, de kernraden, mantelzorgers, ouderen en vrijwilligers. Zij zijn (ervarings)deskundig op deze (deel)terreinen en zijn woonachtig in de gemeente Waterland.
  • 3.
    De adviesraad bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste tien leden, onder wie een onafhankelijke voorzitter.
  • 4.
    De adviesraad kiest uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter.
  • 5.
    Leden kunnen een plaatsvervangend lid voordragen die hen bij verhindering vervangt.
  • 6.
    De adviesraad is verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe leden en hun plaatsvervangers en draagt deze voor aan het college.
  • 7.
    De (plaatsvervangende) leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd door het college.
  • 8.
    De zittingsduur van de leden is vier jaar. De leden zijn één keer herbenoembaar, met dien verstande dat nooit meer dan twee derde deel van de zittende leden gelijktijdig kan aftreden.
  • 9.
    De adviesraad komt ten minste vier maal per kalenderjaar in vergadering bij elkaar.
  • 10.
    Uitgesloten van lidmaatschap zijn: collegeleden, (duo-)raadsleden van de gemeente Waterland, ambtenaren van de gemeente Waterland en leden van de adviescommissie voor de bezwaarschriften van de gemeente Waterland.
Artikel 4. Beëindiging lidmaatschap
Het lidmaatschap eindigt:
  • a.
    op verzoek van betrokkene;
  • b.
    als de zittingsduur als bedoeld in artikel 3, achtste lid is verlopen;
  • c.
    als betrokkene naar het oordeel van de adviesraad en het college niet langer functioneert.
Artikel 5. Ambtelijk secretaris
Het college stelt een ambtenaar van de gemeente aan als ambtelijk secretaris die de adviesraad ondersteunt. De ondersteuning bestaat uit de taken zoals beschreven in artikel 9.
Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden van het college, de adviesraad en de ambtelijk secretaris
Artikel 6. Taken van het college
  • 1.
    Het college stelt de adviesraad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen over beleidsvoornemens dat het advies van daadwerkelijke invloed kan zijn op de besluitvorming.
  • 2.
    Alle adviezen, informatieverzoeken en verbetervoorstellen die schriftelijk door de adviesraad zijn verstrekt, worden door het college beoordeeld. Het college verzorgt binnen zes weken een schriftelijke met redenen omklede reactie aan de adviesraad.
  • 3.
    Het college zorgt ervoor dat de adviesraad tijdig alle informatie die het voor de uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig heeft ontvangt, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.
  • 4.
    De wethouder met in zijn portefeuille de Wmo en Jeugdwet woont minimaal een maal per jaar de vergadering van de adviesraad bij en schuift indien nodig of gewenst, op eigen verzoek of van de voorzitter van de adviesraad, vaker aan bij vergaderingen van de adviesraad.
Artikel 7. Ondersteuning adviesraad
Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de adviesraad. Hiertoe:
  • a.
    stelt het een vergaderruimte ter beschikking;
  • b.
    zorgt het ervoor dat adviesaanvragen en conceptbeleid de adviesraad tijdig bereiken;
  • c.
    stelt het ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van een toelichting of uitleg, als daarom door de adviesraad is verzocht;
  • d.
    zorgt het ervoor dat aan de adviesraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de adviesraad;
  • e.
    verstrekt de informatie, bedoeld onder d, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming, en
  • f.
    indien van toepassing, ziet het erop toe dat de adviesraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de adviesraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.
Artikel 8. Taken en bevoegdheden van de adviesraad
  • 1.
    De adviesraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over het (voorgenomen) beleid op het terrein van de Wmo en Jeugdwet en de uitvoering daarvan.
  • 2.
    Indien het college om advies vraagt, brengt de adviesraad binnen drie weken schriftelijk advies uit. De adviesraad vergadert minimaal eenmaal alvorens een advies uit te brengen. De adviezen van de adviesraad worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van de adviesraad. Op verzoek kan het minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen. Bij het staken van de stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.
  • 3.
    De adviesraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften, andere zaken met betrekking tot een individuele persoon.
  • 4.
    De adviesraad kiest iemand uit zijn midden die de agenda opstelt. Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit dient te geschieden uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering door toezending aan de opsteller van de agenda of de voorzitter.
  • 5.
    De adviesraad kiest iemand uit zijn midden voor het maken van de notulen van de vergaderingen.
  • 6.
    De adviesraad kan een huishoudelijk reglement vaststellen.
Artikel 9. Taken van de ambtelijk secretaris
De ambtelijk secretaris:
  • a.
    is een beleidsmedewerker van de afdeling Zorg en Welzijn;
  • b.
    heeft geen stemrecht;
  • c.
    stelt voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de adviesraad een vergaderkalender samen;
  • d.
    ziet erop toe dat adviesvragen en conceptbeleid de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen;
  • e.
    is de contactpersoon voor de adviesraad van en naar de ambtelijke organisatie.
Hoofdstuk 3. Budget en vergoedingen
Artikel 10. Budget adviesraad
  • 1.
    Ten behoeve van de adviesraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld, dat wordt vastgesteld door het college.
  • 2.
    Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatie.
  • 3.
    Jaarlijks voor 1 april brengt de adviesraad aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van een eventueel beschikbaar gesteld budget.
Artikel 11. Vergoedingen aan de leden
  • 1.
    De leden van de adviesraad komen in aanmerking voor een vergoeding gebaseerd op artikel 14, eerste lid van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden van het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties.
  • 2.
    Indien een lid zich tijdens een vergadering laat vervangen ontvangt het plaatsvervangend lid de vergoeding.
  • 3.
    De vergoeding wordt voor maximaal 10 bijeenkomsten per jaar uitbetaald.
Hoofdstuk 4. Slotbepalingen
Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.
    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2015.
  • 2.
    Deze regeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling adviesraad Wmo en Jeugdwet gemeente Waterland 2015.
     
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland, gehouden op 10 februari 2015.
 
Het college voornoemd,

mr. N. van Ginkel mpm

algemeen directeur/gemeentesecretaris a.i.

L.M.B.C. Wagenaar-Kroon

burgemeester

Naar boven