Instemmen met de uitwerking van de onderzoeksvragen en bepaling van de scope van het onderzoek van de enquêtecommissie naar de organisatie van de financiën van de gemeente (3A, 2015, nr. 21/56)
 
Afdeling 3A
Nummer 21/56
Publicatiedatum 13 februari 2015
Agendapunt 7
Datum besluit enquêtecommissie 6 februari 2015
Onderwerp
Instemmen met de uitwerking van de onderzoeksvragen en bepaling van de scope van het onderzoek van de enquêtecommissie naar de organisatie van de financiën van de gemeente
De gemeenteraad van Amsterdam
Gezien de voordracht van de enquêtecommissie van 6 februari 2015 naar de organisatie van de financiën van de gemeente (Gemeenteblad afd. 1, nr. 56),
Besluit:
de in de voordracht van de leden de heer Van Lammeren, mevrouw Shahsavari-Jansen, mevrouw Moorman, de heer Groot Wassink, de heer Peters, de heer Paternotte, mevrouw Ruigrok en mevrouw Van Soest van 16 december 2014 tot instelling van een raadsenquête naar de organisatie van de financiën van de gemeente (Gemeenteblad 2014, afd. 1, nr. 1235) verwoorde vraagstelling als volgt uit te werken:
I.Centrale onderzoeksvraag: Hoe zijn mogelijke structurele problemen in de financiële functie van de gemeente te verklaren en op te lossen?
• Hoofdvraag 1: Welke problemen hebben zich voorgedaan in het presteren van de financiële functie van de gemeente?
• Hoofdvraag 2: Wat zijn de effecten van deze geconstateerde problemen?
• Hoofdvraag 3: Welke oorzaken liggen ten grondslag aan deze geconstateerde problemen op het niveau van college, ambtelijke organisatie en raad?
• Hoofdvraag 4: Welke initiatieven voor verbetering zijn voorgesteld voor de financiële functie op het niveau van college, ambtelijke organisatie en raad, op welke wijze zijn deze al dan niet uitgevoerd en tot welke resultaten hebben deze geleid?
• Hoofdvraag 5: Welke lessen en aanbevelingen zijn er voor het college, de ambtelijke organisatie en de raad om de financiële functie binnen de gemeente Amsterdam te verbeteren?
II.De volgende scopebepaling mee te geven voor de raadsenquête:
• De enquête richt zich op de financiële functie van de gemeente Amsterdam. Tot de financiële functie worden in dit onderzoek in ieder geval de volgende taakgebieden gerekend:
• operationele financiële taken (onder andere financiële administratie en kasbeheer);
• financiële planning, verslaglegging en control (onder andere externe verantwoording en compliance);
• beleidsadvisering (onder andere risicomanagement).
• De te onderzoeken periode betreft 1 juni 2002 (aantreden van een nieuw college en invoering van het dualisme per 7 maart 2002) tot en met 17 december 2014 (instelling van de raadsenquête op 18 december 2014).
Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd
in zijn vergadering op 11 februari 2015.
De voorzitter
mr. E.E. van der Laan
De 1e plv. raadsgriffier
dr. M.F.J. van Tilburg
Naar boven