Gemeenteblad van Gouda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2015, 130791 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2015, 130791 | Verordeningen |
Verordening burger- en cliëntenparticipatie sociaal domein Gouda 2015
De Raad van de gemeente Gouda;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 april 2015, kenmerk 930563;
gelet op artikel 2.1.3, derde lid, van de Wmo 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 149 van de Gemeentewet;
gezien de adviezen van de Wmo-raad van, 26 februari 2015 en van 23 maart 2015 en het advies van de Cliëntenadviesraad van 7 april 2015;
de Verordening burger- en cliëntenparticipatie sociaal domein Gouda 2015 vast te stellen.
Cliënten die een beroep doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet, dan wel hun vertegenwoordigers en ingezetenen zoals bedoeld in artikel 2, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening of hun vertegenwoordigers, worden bij de uitvoering van deze wetten betrokken door een Goudse cliëntenraad.
Hoofdstuk 2 Taken en bevoegdheden
Artikel 4 Taken van het college
Binnen 4 weken nadat het college een advies heeft ontvangen voorziet het college zowel de Goudse adviesraad sociaal domein als de Goudse cliëntenraad van een reactie op dit advies. In deze schriftelijke reactie wordt aangegeven wat er met dit advies is gedaan en welke onderdelen uit het advies bij besluitvorming door het college al dan niet zijn overgenomen. Wanneer onderdelen uit het advies niet zijn overgenomen wordt in de reactie aangegeven waarom hiervan afgeweken is.
Artikel 5 Ondersteuning en informatie
Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de Goudse adviesraad sociaal domein en van de Goudse cliëntenraad die nodig is om hun rol goed te kunnen vervullen. Hiertoe:
Artikel 6 Taken en bevoegdheden Goudse adviesraad sociaal domein
De Goudse adviesraad sociaal domein richt een netwerk in van representatieve Goudse maatschappelijk organisaties zonder winstoogmerk of politieke doelstelling die sociaal-maatschappelijke betrokken zijn en vakinhoudelijk deskundig op (een deel van) het sociaal domein. Voor het vormen van een advies kan (een deel van) deze organisaties, afhankelijk van het onderwerp, om hun zienswijze worden gevraagd. De Goudse adviesraad sociaal domein informeert direct na de ontvangst van een adviesaanvraag de organisaties in dit netwerk zodat zij een zienswijze en/of reactie – gevraagd en ongevraagd – kunnen inbrengen.
De Goudse adviesraad sociaal domein stelt ten dienste van zijn functioneren een huishoudelijk reglement op waarin in ieder geval geregeld zijn: de inrichting van het netwerk als bedoel in het zesde lid, de administratieve ondersteuning, de in- en externe communicatie, de inrichting van vergaderingen, de vergoeding van de werkzaamheden, de verdeling en de inzet van het budget, de wijze van besluitvorming en de samenwerking met de Goudse cliëntenraad.
Om inwoners van Gouda te informeren over de te vormen adviezen en de mogelijkheid hierover mee te praten richt de Goudse adviesraad sociaal domein de externe communicatie zodanig in dat informatie over de te vormen adviezen en de mogelijkheid tot het bijwonen van vergaderingen van de adviesraad goed toegankelijk is voor de inwoners van Gouda.
Artikel 7 Taken en bevoegdheden Goudse cliëntenraad
De Goudse cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college met betrekking tot de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening. Een afschrift hiervan wordt aan de Goudse adviesraad sociaal domein gestuurd.
De Goudse cliëntenraad stelt ten dienste van zijn functioneren een huishoudelijk reglement op waarin in ieder geval geregeld zijn: de zetelverdeling; de administratieve ondersteuning; de in- en externe communicatie; de inrichting van vergaderingen; de termijn van aanlevering van agendapunten van leden alsmede aan wie deze moeten worden toegezonden; de wijze van samenwerken met de Goudse adviesraad sociaal domein en de verdeling van de middelen en de wijze van besluitvorming.
De wethouders die het sociale domein in hun portefeuille hebben, wonen twee maal per jaar (een deel van) de vergadering met alle leden van de Goudse adviesraad sociaal domein bij. Daarnaast vindt er twee maal per jaar overleg plaats met de wethouder(s) en een vertegenwoordiging van de Goudse adviesraad sociaal domein, waaronder in ieder geval de voorzitter. De voorzitter van de Goudse adviesraad sociaal domein zit deze overleggen voor.
De Goudse cliëntenraad overlegt 1 keer per jaar met de wethouder Jeugd, Wmo, Participatiewet, Wet sociale werkvoorziening en minimaal vier keer per jaar met een ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente die betrokken is bij de uitvoering van (een van) deze vier wetten. De voorzitter van de Goudse cliëntenraad zit deze overleggen voor.
De Goudse adviesraad sociaal domein dient met dit budget in ieder geval de volgende kosten te dekken: de kosten van het secretariaat; de verslaglegging; de voorbereiding van de advisering; het laten circuleren van adviesaanvragen bij de organisaties die deel uitmaken van het netwerk; het verwerken van de zienswijzen van die organisaties; het verwerken van de ontvangen zienswijzen van de burgers en het inrichten van de in-/externe communicatie; het op de rol zetten van signalen vanuit de Goudse samenleving;, onkostenvergoedingen en vacatiegelden.
Jaarlijks wordt tussen de twee adviesraden en het ambtelijk apparaat van de gemeente Gouda geëvalueerd of de gekozen opzet voldoet. De twee raden brengen verslag uit van deze evaluatie aan de gemeenteraad. De eerste evaluatie zal in de zomer van 2016 gereed zijn en aan de raad beschikbaar gesteld worden.
Artikel 12 Intrekken oude verordening
De Verordening cliëntenparticipatie Gouda 2011 wordt ingetrokken.
De voorzitter en de leden van de huidige Wmo-raad en Cliëntenadviesraad blijven aan totdat in hun vervanging is voorzien.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening burger- en cliëntenparticipatie Gouda 2015.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 mei 2015
Toelichting op de Verordening Goudse burger- en cliëntenparticipatie 2015
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan de artikelen 2.1.3, derde lid, van de Wmo 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2,derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening.
Artikel 2.1.3, derde lid, van de Wmo 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet (waarin artikel 2.1.3, derde lid, van de Wmo van overeenkomstige toepassing wordt verklaard) dragen de gemeenteraad op bij verordening te bepalen op welke wijze ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van deze wetten. Daarbij wordt in ieder geval geregeld op welke wijze zij:
Artikel 2,derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening bepaalt dat de gemeenteraad bij verordening regels opstelt over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
a. periodiek overleg wordt gevoerd met deze ingezetenen of hun vertegenwoordigers;
b. deze ingezetenen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;
c. zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.
Artikel 47 van de Participatiewet bevat een vergelijkbare bepaling, zij het dat de doelgroep personen betreft als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers.
Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;
Profielschets voorzitter Goudse adviesraad sociaal domein
Profielschets leden Goudse adviesraad sociaal domein
Profielschets voorzitter Goudse cliëntenraad
Profielschets leden Goudse cliëntenraad
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-130791.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.