LEGESVERORDENING BUSSUM 2016

 

 

De raad van de gemeente Bussum;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders met nummer FRV15.20;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges Bussum 201 6 .

B elastbaar feit

Artikel 1

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse

identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Belastingplicht

Artikel 2

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het

reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen

zijn verricht.

Vrijstellingen

Artikel 3

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van het gemeentelijk kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    het afgeven van beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften terzake van plaatselijke belastingen;

  • d.

    het afgeven van beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften terzake van subsidie uit de gemeentekas;

  • e.

    vergunningen/ontheffingen e.d. voor het in gebruik nemen van gemeentegrond waarvoor precariobelasting of marktgeld verschuldigd zijn;

  • a.

    het afgeven van een grafakte;

  • b.

    activiteiten, die in het kader van nationale feest- en gedenkdagen (27 april, 4 en 5 mei) op die dagen worden georganiseerd;

  • c.

    houders van een bijzondere parkeervergunning als bedoeld in artikel 3, negende lid, van de Parkeerverordening 2015 die gebruikt wordt door een (gemeentelijke) ambtenaar tijdens de uitoefening van zijn of haar functie.

Maatstaven van heffing en ta rieven

Artikel 4
  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 1.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Wijze van heffing

Artikel 5
  • 1.

    De leges worden geheven door middel van een aanslag, een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur, dan wel door middel van een mondelinge kennisgeving.

  • 2.

    Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving, de aanslag dan wel mondeling aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Termijnen van betaling

Artikel 6
  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moet de leges die bij wege van aanslag worden geheven, worden betaald binnen een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet.

  • 2.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving dan wel in geval van toezending daarvan, binnen een maand na dagtekening van de kennisgeving.

  • 3.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Vermindering of t eruggaaf

Artikel 7

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Overdracht van bevoegdheden

Artikel 8

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1)

      hoofdstuk 2: reisdocumenten;

    • 2)

      hoofdstuk 3: rijbewijzen;

    • 3)

      onderdeel 1.4.3: papieren verstrekking uit de basisadministratie personen;

    • 4)

      hoofdstuk 6: verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens;

    • 5)

      onderdeel 1.9.1: verklaring omtrent het gedrag;

    • 6)

      hoofdstuk 16: kansspelen

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Artikel 9

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

O vergangs recht

Artikel 10
  • 1.

    De “Legesverordening 2015” van 13 november 2014 en de Eerste wijziging van de Legesverordening 2015 van 9 december 2014 worden ingetrokken met ingang van 31 december 2015, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 11, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Inwerkingtreding

Artikel 11
  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 31 december 2015.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

 

 

 

TARIEVENTABEL 2016, BEHORENDE BIJ DE LEGESVERORDENING BUSSUM 2016

 

 

 

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

 

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

 

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

 

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

 

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen (BRP)

 

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

 

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)

 

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

 

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

 

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

 

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

 

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

 

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

 

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

 

Hoofdstuk 14

Markten

 

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

 

Hoofdstuk 16

Kansspelen

 

Hoofdstuk 17

Telecommunicatie

 

Hoofdstuk 18

Verkeer en vervoer

 

Hoofdstuk 19

Diversen

 

 

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

 

Hoofdstuk 2

Quick scan/Vooroverleg

 

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 4

Vermindering kosten quick scan en vooroverleg

 

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

 

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

Hoofdstuk 9

In deze titel niet genoemde beschikking

 

 

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

Hoofdstuk 1

Horeca

 

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

 

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

 

Hoofdstuk 4

Huisvestingswet

 

Hoofdstuk 5

Brandbeveiligingsverordening

 

Hoofdstuk 6

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing e.d.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TITEL 1

Algemene dienstverlening

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.1 Burgerlijke stand

 

 

 

 

1.1.1

Het tarief bedraagt voor:

 

 

a.de voltrekking van een huwelijk;

 

 

b.de registratie van een partnerschap;

 

 

c.het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

 

 

 

 

1.1.1.1

in het Stadhuis te Naarden, de kazerne te Muiden, of een andere door de gemeente aangewezen trouwlocatie op:

 

 

* maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur

€ 400,00

 

* zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur en op afwijkende dagen en uren, dan hiervoor genoemd

€ 550,00

 

 

 

1.1.1.2

in het gemeentehuis van de gemeente Gooise Meren te Bussum via een eenvoudige ceremonie op dinsdag van 9.00 tot 12.00 uur

€ 200,00

 

 

 

1.1.1.3

Indien de activiteiten, genoemd onder de letters a tot en met c van onderdeel 1.1.1 plaatsvinden op de door de gemeente als trouwlocatie, aangewezen schepen op het IJmeer of op het eiland Pampus, wordt het in onderdeel 1.1.1.1 van toepassing zijnde tarief verhoogd met een bedrag van

€ 150,00

 

 

 

1.1.1.4

Geen leges wordt geheven:

 

 

1) wanneer het omzetten als genoemd onder in onderdeel 1.1.1 , letter c, plaatsvindt aan de balie in het gemeentehuis van de gemeente Gooise Meren te Bussum

 

 

2) voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap in het gemeentehuis van de gemeente Gooise Meren te Bussum op maandag van 9.00 tot 10.00 uur

 

 

 

 

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis, op grond van artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek:

€ 400,00

 

 

 

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het annuleren van een huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap binnen drie weken voor de geplande datum van de voltrekking of de registratie

€ 50,00

 

 

 

1.1.4

Indien door de gemeente één of meerdere getuigen ter beschikking worden gesteld, worden de tarieven genoemd in de onderdelen 1.1.1.1 en 1.1.1.2 per getuige verhoogd met:

€ 25,00

 

Dit tarief geldt ook indien geen leges als bedoeld onder 1.1.1.4 verschuldigd is.

 

 

 

 

1.1.5

Het tarief bedraagt voor tot het verstrekken van een trouw- of partnerschapsboekje

€ 25,00

 

 

 

1.1.6

Het tarief bedraagt voor tot het benoemen van een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, van buiten de gemeente Gooise Meren voor één dag

€ 100,00

 

 

 

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 25,00

 

 

 

1.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

 

 

 

 

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.2.1

van een nationaal paspoort:

 

1.2.1.1

-voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is:

€ 64,40

1.2.1.2

-voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt:

€ 51,20

 

 

 

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden betreffende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

 

1.2.2.1

-voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is:

€ 64,40

1.2.2.2

-voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt:

€ 51,20

 

 

 

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

1.2.3.1

-voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is:

€ 64,40

1.2.3.2

-voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt:

€ 51,20

 

 

 

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen:

€ 51,20

 

 

 

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

1.2.5.1

-voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is:

€ 50,40

1.2.5.2

-voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt:

€ 28,40

 

 

 

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten die in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van:

€ 47,30

 

 

 

1.2.7

de tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 worden voor het op verzoek van de aanvrager thuisbezorgen van het reisdocument, per bezorgd document, verhoogd met:

€ 4,95

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.3 Rijbewijzen

 

 

 

 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs:

€ 38,95

 

 

 

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met:

€ 34,10

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.4 Verstrekkingen Basisregistratie personen (BRP)

 

 

 

 

1.4.1

Voor toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen (BRP) moet worden geraadpleegd.

 

 

 

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verificatie van gegevens, per verstrekking:

€ 9,50

 

 

 

1.4.3

In afwijking van onderdeel 1.4.2 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit Basisregistratie personen (zogenaamde postkamertarief):

€ 7,50

 

 

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap:

€ 9,50

 

 

 

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie

 

 

personen, voor ieder daaraan besteed kwartier:

€ 25,00

 

 

 

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

het verkrijgen van een (internationaal) gewaarmerkt afschrift of een

 

 

bewijs van opneming in de Basisregistratie personen (kortweg:

 

 

uittreksel):

€ 9,50

 

 

 

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift van de persoonslijst uit

 

 

de Basisregistratie personen:

€ 9,50

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

 

 

 

 

 

Gereserveerd

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.6 Verstrekkingen Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)

 

 

 

 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) bij verstrekking op papier, per pagina:

€ 0,23

 

 

 

1.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

€ 5,00

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.7 Bestuursstukken

 

 

 

 

 

In dit hoofdstuk wordt een abonnement geacht te zijn ingegaan op de dag, waarop het verschuldigde recht is voldaan, tenzij een andere datum is overeengekomen. Een abonnement is niet overdraagbaar.

 

1.7.1

Het tarief bedraagt voor:

 

 

een abonnement voor een kalenderjaar op:

 

 

a.de raads-/commissieagenda, -voorstellen en –notulen

€ 175,00

 

b.de raadsnotulen

€ 66,00

 

c.de notulen van de raadscommissies (voor zover de raadscommissies openbaar vergaderen)

€ 54,00

 

d.de openbare besluitenlijst van het college van burgemeester en wethouders

€ 86,00

 

Geen leges worden geheven voor verstrekking van agenda’s, die betrekking hebbende op raads- of commissievergaderingen, een en ander indien deze agenda’s op het raadhuis worden afgehaald en zolang de voorraad strekt.

 

 

Indien in de loop van een kalenderjaar een abonnement, als bedoeld in onderdeel 1.7.1, wordt afgesloten, worden de leges geheven over de dan lopende maand en de daarop volgende maanden in het desbetreffende kalenderjaar.

 

 

Indien het abonnement in de loop van een kalenderjaar wordt opgezegd, dan zal op verzoek teruggaaf van de geheven leges plaatsvinden over de nog niet ingetreden kalendermaanden in het desbetreffende kalenderjaar.

 

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de afgifte van afzonderlijke nummers van de raads- of commissiestukken, per bladzijde

€ 0,40

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.3

een exemplaar van de programmabegroting

€ 60,00

1.7.4

een exemplaar van de jaarstukken

€ 60,00

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de afgifte van:

 

1.7.5

een exemplaar van een verordening, per bladzijde

€ 0,40

1.7.6

een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening (A.P.V.)

€ 35,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.8 Vastgoedinformatie

 

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

1.8.1

het verstrekken van een (ontwerp)bestemmingsplan met 1 zwart/wit kaart, toelichting en voorschriften

€ 43,20

1.8.2

het verstrekken van een (ontwerp)bestemmingsplan met meerdere zwart/wit kaarten, toelichting en voorschriften

€ 80,00

 

 

 

1.8.3

het vervaardigen van kopieën groter dan A3 formaat van plattegronden, kaarten en tekeningen, per stuk

€ 23,90

 

 

 

1.8.4

Het tarief bedraagt tot het verstrekken van vastgoedinformatie (niet ouder dan 20 jaar):

 

 

a.per perceel

€ 14,80

 

b.en voor elk volgende perceel

€ 4,85

 

 

 

1.8.5

Het tarief bedraagt tot het verstrekken van één uittreksel (fotokopie) van een bouwtekening op formaat:

 

 

-A4:

€ 2,30

 

-A3:

€ 3,80

 

-> A3:

€ 23,90

 

Indien de gevraagde fotokopieën per post worden toegezonden, wordt het totaalbedrag verhoogd met de portokosten.

 

 

 

 

1.8.6

Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage en het verstrekken van fotokopieën van bouwtekeningen en van bestemmingsplannen bij wijze van abonnement met een geldigheidsduur van 1 jaar

€ 416,00

 

In dit abonnement zijn begrepen:

 

 

a.maximaal 2 kopieën op formaat A-3 of 3 kopieën op formaat A-4 per bouwdossier;

 

 

b.maximaal 5 kopieën op formaat A-4, per object, van het desbetreffende bestemmingsplan.

 

 

 

 

1.8.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

 

het verlenen van hulp bij de inzage in bestemmingsplannen voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 14,10

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.9 Overige publiekzaken

 

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1

tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag:

€ 41,35

1.9.2

tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn, met uitzondering van een bewijs dat is afgegeven voor pensioen:

€ 9,50

1.9.3

tot het legaliseren van een handtekening, per document:

€ 9,50

1.9.4

tot het voor echt verklaren (waarmerken) van een kopie:

€ 9,50

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.10 Gemeentearchief

 

 

 

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken door een ambtenaar van het gemeentearchief per kwartier

€ 14,10

1.10.2

Onverminderd het in onderdeel 1.10.1 bepaalde, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een afschrift of uittreksel (fotokopie) van een in het gemeentearchief berustend stuk, per bladzijde

€ 0,40

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.11 Huisvestingswet

 

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.11.1

tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, de Huisvestingswet 2014

€ 45,00

1.11.2

tot indeling in een urgentiecategorie als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de Huisvestingswet 2014

€ 45,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.12 Leegstandwet

 

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

1.12.1

het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 73,00

1.12.2

het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

€ 73,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.13 Gemeentegarantie

 

 

 

 

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

het instemmen met het wijzigen/omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening als bedoeld in de Regeling deelneming in garanties woning gebonden subsidies

€ 47,50

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.14 Markten

 

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

het verlenen van een vergunning tot het innemen van een standplaats, voor ideële (niet commerciële) doeleinden als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 30,30

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.15 Winkeltijdenwet

 

 

 

 

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning c.q. ontheffing op grond van de Winkeltijdenwet

€ 45,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.16 Kansspelen

 

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.16.1

a.voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

€ 226,00

1.16.2

b.voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat

€ 226,00

 

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 136,00

 

 

 

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

 

het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 145,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.17 Telecommunicatie

 

 

 

 

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet:

 

1.17.1.1

van 0 tot 100 strekkende meter

€ 392,00

1.17.1.2

voor tracés van 100 strekkende meter of meer wordt het in 1.17.1.1 genoemde tarief verhoogd met

€ 1,30

1.17.2

Het op grond van de onderdelen 1.17.1.1 en 1.17.1.2 berekende tarief wordt voor elke te plaatsen kast, handhole, of daarmee gelijk te stellen andere distributiepunt, waarvan de uitwendige oppervlakte meer dan 9 m2 bedraagt, verhoogd met

€ 685,00

1.17.3

Het op grond van de onderdelen 1.17.1.1 en 1.17.1.2 en 1.17.2 berekende tarief wordt verminderd met de van de aanvrager verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.18 Verkeer en vervoer

 

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.18.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 32,50

 

 

 

1.18.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 32,50

 

 

 

1.18.3

tot reservering van een gehandicaptenparkeerplaats

€ 178,00

 

Indien een ingediende aanvraag om een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats (onderdeel 1.18.4) wordt ingetrokken, of op een dergelijke aanvraag afwijzend wordt beschikt, wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.

 

 

 

 

1.18.4

tot het plaatsen van een nieuw kentekenbordje bij een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats

€ 41,20

 

 

 

1.18.5

vervallen

 

 

 

 

 

Parkeervergunning (belanghebbendengebieden)

 

 

Het tarief bedraagt voor:

 

1.18.6

een vergunning voor belanghebbendenplaatsen voor een bewoner van een schilgebied, zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder letter a van de Parkeerverordening 2015 (met een maximale looptijd van één kalenderjaar)

€ 31,25

1.18.7

een vergunning voor belanghebbendenplaatsen voor de eigenaar of houder van een motorvoertuig, die in een schilgebied werknemer is, zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid letter d van de Parkeerverordening 2015 (met een maximale looptijd van één kalenderjaar)

€ 62,50

1.18.8

een vergunning voor belanghebbendenplaatsen voor de eigenaar of houder van een motorvoertuig, die in een schilgebied een beroep uitoefent, zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder letter c van de Parkeerverordening 2015 (met een maximale looptijd van één kalenderjaar)

€ 125,00

1.18.9

een boekje, met daarin 25 bezoekersvergunningen, waarmee geparkeerd kan worden in het belanghebbendengebied

€ 20,00

1.18.10

het verstrekken van een tijdelijke vergunning, voor werkzaamheden in het belanghebbenden- of het centrumgebied:

 

 

* per week of 7 aaneengesloten dagen

€ 8,60

 

* per maand of 30 aaneengesloten dagen

€ 27,90

 

* per kalenderjaar

€ 335,00

1.18.11

het verstrekken van de tussentijdse vervanging van een parkeervergunning ten behoeve van het belanghebbendengebied (onder andere bij kentekenwijziging)

€ 6,90

 

 

 

1.18.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 138 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 16,30

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.19 Diversen

 

 

 

 

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

 

het verstrekken van een huisnummerkaart, per deel

€ 23,80

 

 

 

1.19.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verlenen van inzage in de geautomatiseerde kadastrale registratie:

 

1.19.2.1

per kadastrale informatie, per object (incl. een uitdraai op A-4 formaat)

€ 15,10

1.19.2.2

per afdruk (op A-4 formaat) van de kadastrale situatie per object

€ 15,10

1.19.2.3

per informatie uit het hypotheekregister per object (inclusief een uitdraai op A4 formaat)

€ 15,10

 

 

 

1.19.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

het verlenen van een vuurwerkvergunning als bedoeld in artikel 2:72 van de Algemene plaatselijke verordening en het Vuurwerkbesluit (vuurwerkvergunning)

€ 90,00

 

 

 

1.19.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

het verlenen van een collecte- of inzamelvergunning als bedoeld in artikel 5:13 van de Algemene plaatselijke verordening (collecte- en inzamelvergunning)

€ 45,00

 

 

 

1.19.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

het verlenen van een verklaring in het bijzonder belang van de aanvrager/aanvraagster

€ 9,50

 

 

 

 

Openbare grond

 

1.19.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening tot het plaatsen van:

 

 

a.(bouw)objecten:

€ 110,00

 

b.verwijzingsborden

€ 90,00

 

c.zonneschermen

€ 29,00

 

d.feestversiering/verlichting masten e.d.

€ 29,00

 

e.een automaat of vitrine

€ 29,00

 

 

 

 

Bodemonderzoek

 

 

Het tarief voor:

 

1.19.7.1

het op verzoek verrichten van een historisch bodemonderzoek naar de gesteldheid van de bodem;

 

1.19.7.2

het verstrekken van bescheiden, informatie en/of verlenen van inzage ten behoeve van het door derden uitvoeren van een historisch onderzoek naar de gesteldheid van de bodem;

 

 

wordt berekend door de tarieven genoemd in onderstaande tabel te vermenigvuldigen met de factor:

 

 

1,00 indien het een perceel betreft met een woon- bestemming;

 

 

1,50 indien het een perceel betreft ten behoeve van een

 

 

bedrijf, die onder AmvB valt;

 

 

2,00 indien het een perceel betreft ten behoeve van een

 

 

bedrijf, die onder een milieuvergunning valt;

 

 

1,25 indien het een perceel betreft met een andere bestemming (bijv. detailhandel).

 

 

tabel:

 

 

a)     het inzien van een kadastraal plan, (maken van een kopie A3 formaat en samenstellen van een situatietekening)

€ 3,80

 

b)    het opvragen van kadastrale informatie (inclusief uitdraai beeldscherm computer)

€ 10,70

 

c)     het raadplegen van een bestemmingsplan

€ 28,30

 

d)    het raadplegen van kaartmateriaal en overzichtsfoto's

€ 3,85

 

e)     het raadplegen van het fotoarchief (te Naarden)

€ 62,00

 

f)     het raadplegen van een bouwdossier

€ 14,20

 

g)    het raadplegen van een hinderwetdossier/dossier WABM

€ 41,20

 

h)     het raadplegen van een dossier rioleringen

€ 4,85

 

i)      het raadplegen van geautomatiseerde gegevensbestanden

€ 6,85

 

j)      het raadplegen van reeds bestaande historische onderzoeken

€ 41,20

 

k)     het raadplegen van een bodemkwaliteitsdossier

€ 41,20

 

l)      een inspectie van de onderzoekslocatie

€ 62,00

 

m)   een literatuuronderzoek

€ 62,00

 

n)     digitale kopie van een Kiwa-certificaat (binnen 5 werkdagen)

€ 28,30

 

o)    digitale kopie van een bodemonderzoek (binnen 5 werkdagen)

€ 46,00

 

(uitgezonderd dossierdelen ouder dan 20 jaar)

 

 

Indien de gevraagde fotokopieën per post worden toegezonden, wordt het totaalbedrag verhoogd met de portokosten.

 

 

Vooraf wordt medegedeeld welke werkzaamheden zullen worden verricht. Een en ander blijkt uit een door of vanwege burgemeester en wethouders opgestelde begroting.

 

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor:

 

1.19.7.3

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem voor:

 

 

a.terreinen voor bedrijven, kantoorpanden of detailhandel, indien de oppervlakte van de locatie:

 

 

-kleiner dan 500 m2 is:

€ 347,00

 

-500 m2 of groter dan 500 m2 is:

€ 474,00

 

b.alle overige terreinen

€ 228,00

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor:

 

1.19.7.4

het verlenen van inzage in milieudossiers:

 

 

a.voor het eerste dossier

€ 14,10

 

b.voor elk volgende dossier

€ 4,65

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.19.8

opgaven, voor zakelijke of persoonlijke doeleinden, omtrent in de gemeente gevestigde onderwijsinrichtingen, omtrent de namen en adressen van leden van de gemeenteraad, omtrent de namen van de straten in de gemeente en andere soortgelijke opgaven, per bladzijde

€ 5,15

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de afgifte van:

 

1.19.9.1

afschriften, doorslagen, fotokopieën of uittreksels uit besluiten, akten of andere stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze titel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde:

 

 

-op formaat A-4

€ 0,40

 

-op formaat A-3

€ 0,60

1.19.9.2

stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager/aanvraagster moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze titel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 16,30

1.19.9.3

een beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor niet elders in deze titel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 16,30

1.19.9.4

gewaarmerkte afschriften van stukken (al dan niet overgebracht naar de gemeentelijke archiefplaats), voor zover daarvoor niet elders in deze titel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde

€ 5,15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TITEL 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

 

 

 

 

 

HOOFDSTUK 2.1 BEGRIPSOMSCHRIJVING

 

 

 

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

 

 

 

HOOFDSTUK 2.2 QUICK SCAN/ VOOROVERLEG

 

 

 

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

 

2.2.1

van een quick scan, (een ambtelijke beoordeling op een enkelvoudige vraag in verband met het verkrijgen van een indicatie betreffende de ruimtelijke haalbaarheid van een plan in het kader van de Wabo)

€ 137

 

 

 

2.2.2

van een ambtelijke beoordeling (niet zijnde een quick scan) die voorafgaat aan het aanvragen van een omgevingsvergunning:

30%

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

 

 

Per conceptaanvraag geldt een minimum van

€ 137

 

 

 

 

HOOFDSTUK 2.3 OMGEVINGSVERGUNNING

 

 

 

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 2.4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 500.000 bedragen:

4,3%

 

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 137

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 500.000 tot € 2.500.000 bedragen:

€ 21.500

 

vermeerderd met:

4%

 

van de bouwkosten boven € 500.000;

 

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 2.500.000 of meer bedragen:

€ 101.500

 

vermeerderd met:

3,7%

 

van de bouwkosten boven € 2.500.000.

 

 

 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

 

 

de werkelijke advieskosten

 

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag bouwactiviteiten

 

2.3.1.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, onder a van de Wabo bedragen de leges

€ 274

 

Deze leges komen boven op het tarief genoemd in onderdeel 2.3.1.

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

4,3%

 

van de aanlegkosten, met een minimum van:

€ 137

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag aanlegactiviteiten

 

2.3.2.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning zoals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b van de Wabo wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de aanlegactiviteit, bedragen de leges

€ 274

 

Deze leges komen boven op het tarief genoemd in subonderdeel 2.3.2.1.

 

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en het tarief bepaald in de subonderdelen 2.3.3.1 tot en met 2.3.3.8:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

10%

 

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

 

met een minimum van

€ 137

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

20%

 

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

 

met een minimum van

€ 137

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

20%

 

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

 

met een minimum van

€ 137

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

20%

 

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

 

met een minimum van

€ 137

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

20%

 

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

 

met een minimum van

€ 137

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

20%

 

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

 

met een minimum van

€ 137

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

20%

 

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

 

met een minimum van

€ 137

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

20%

 

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag.

 

 

met een minimum van

€ 137

 

 

 

2.3.3.9

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, onder a en c van de Wabo bedragen de leges

€ 274

 

Deze leges komen boven op het tarief genoemd in de onderdelen 2.3.1 en 2.3.3.

 

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a van de Wabo, bedraagt het tarief

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 137

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 274

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 1.070

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 274

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van het exploitatieplan)

€ 1.070

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 1.070

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 1.070

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 1.070

 

 

 

2.3.4.9

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, onder c van de Wabo bedragen de leges

€ 274

 

Deze leges komen boven op het tarief genoemd in subonderdelen 2.3.4.1 tot en met 2.3.4.8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

voor een (bouw)werk met een oppervlakte tot 500 m2:

€ 321

 

voor een (bouw)werk met een oppervlakte van 500 m2 of meer:

€ 642

 

 

 

2.3.6

Activiteiten m.b.t. monumenten of beschermde stads en dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1 eerste lid onder f van de Wabo of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2 eerste lid onder b van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening aangewezen monument waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 11 van de Erfgoedverordening een vergunning is vereist, bedraagt het tarief:

€ 137

 

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van het monument.

 

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 137

2.3.7.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning zoals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g van de Wabo wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de sloopactiviteit, bedragen de leges

€ 274

 

Deze leges komen boven op het tarief genoemd in subonderdeel 2.3.7.1.

 

 

 

 

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

4,3%

 

van de aanlegkosten met een minimum van

€ 137

 

 

 

2.3.9

Uitweg/ Inrit

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

4,3%

 

van de kosten met een minimum van

€ 137

 

 

 

2.3.10

Vellen houtopstand

 

2.3.10.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen (kappen en/of snoeien) of doen vellen van houtopstand, op grond van artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g van de Wabo en/of op grond van een vastgesteld bestemmingsplan een vergunning is vereist, bedraagt het tarief per houtopstand:

€ 60,00

 

met een maximum van

€ 600

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag vellen houtopstand

 

2.3.10.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen (kappen en/of snoeien) of doen vellen van houtopstand, zoals bedoeld in de Bomenverordening, op grond van artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g van de Wabo en/of op grond van een vastgesteld bestemmingsplan, een vergunning is vereist en de aanvraag om een vergunning ingediend wordt na het vellen van houtopstand, bedraagt het tarief per houtopstand:

€ 137

 

met een maximum van

€ 1.370

 

 

 

2.3.11

Opslag roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:13 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 137

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 137

 

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief:

€ 137

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief:

€ 137

 

 

 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 137

 

 

 

2.3.14

Activiteit reclame

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het maken van handelsreclame als bedoeld in artikel 2.2, lid 1.onder h en/of artikel 2.2. lid 1, onder i van de Wabo

€ 137

 

 

 

2.3.15

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.15.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 137

2.3.15.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 137

2.3.15.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 137

 

 

 

2.3.16

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevings-vergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.16.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase:

75%

 

van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.16.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase:

75%

 

van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

 

 

 

2.3.17

Beoordeling bodemrapport

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.17.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

 

 

a.locaties met een kaveloppervlakte tot 100 m2

€ 137

 

b.locaties met een kaveloppervlakte van 100 m2 tot 500 m2

€ 274

 

c.locaties met een kaveloppervlakte van 500 m2 en meer

€ 548

2.3.17.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 137

 

 

 

2.3.18

Extern Advies

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo:

 

 

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.18.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

2.3.19

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.19.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.19.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 375

2.3.19.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 375

 

 

 

 

HOOFDSTUK 2.4. VERMINDERING KOSTEN QUICK SCAN EN VOOROVERLEG

 

 

 

 

2.4.1

Indien een ontwerp in het kader van een vooroverleg en/of een quick scan, binnen een jaar na het indienen van een vooroverleg en/of een quick scan resulteert in de aanvraag omgevingsvergunning als bedoeld in hoofdstuk 2.3 dan worden de leges van het vooroverleg en/of de quick scan in mindering gebracht op de leges van de omgevingsvergunning.

 

2.4.2

Indien een ontwerp in het kader van een een quick scan, binnen een jaar na het indienen van een quick scan wordt opgevolgd door een vooroverleg dan worden de leges van de quick scan in mindering gebracht op de leges van het vooroverleg.

 

 

 

 

 

HOOFDSTUK 2.5. TERUGGAAF

 

 

 

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van de intrekking van een in behandeling genomen aanvraag omgevingsvergunning voor de activiteiten bouwen, aanleggen, planologische afwijking en bouwen, planologische afwijking, slopen en/of vellen van houtopstanden

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit de activiteiten bouwen, aanleggen, planologische afwijking en bouwen, planologische afwijking, vellen van houtopstanden of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.7 en 2.3.10 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggave van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van de intrekking van een verleende omgevingsvergunning voor de activiteiten bouwen, aanleggen, planologische afwijking en bouwen, planologische afwijking, slopen en/of vellen van houtopstanden

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit de activiteiten bouwen, aanleggen, planologische afwijking en bouwen, planologische afwijking, slopen en/of vellen van houtopstanden als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.7 en 2.3.10 intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggave van een deel van de leges.

 

 

De teruggaaf bedraagt:

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

Deze teruggaaf vindt slechts plaats indien de vergunninghouder dit verzoek heeft gedaan binnen 12 maanden na de vergunningverlening.

 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevings-vergunning voor de activiteiten bouwen, aanleggen, planologische afwijking en bouwen, planologische afwijking, slopen en/of vellen van houtopstanden

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit de activiteiten bouwen, aanlegvergunning, planologische afwijking, planologische afwijking en bouwen, aanleggen, planologische afwijking en bouwen, planologische afwijking, slopen en/of vellen van houtopstanden als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.7 en 2.3.10 weigert, bestaat aanspraak op teruggave van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in subonderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechtelijke uitspraak

 

 

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

Een bedrag minder dan

€ 137

 

wordt niet teruggegeven.

 

 

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de (sub)onderdelen 2.3.1.2, 2.3.18 en 2.3.19 wordt geen teruggaaf verleend

 

 

 

 

 

HOOFDSTUK 2.6. INTREKKING OMGEVINGSVERGUNNING

 

 

 

 

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 68,50

 

 

 

 

HOOFDSTUK 2.7. WIJZIGING OMGEVINGSVERGUNNING ALS GEVOLG VAN WIJZIGING PROJECT

 

 

 

 

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 274

 

 

 

 

HOOFDSTUK 2.8. BESTEMMINGSWIJZIGINGEN ZONDER ACTIVITEITEN

 

 

 

 

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 8.039

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 8.039

 

 

 

 

HOOFDSTUK 2.9. IN DEZE TITEL NIET BENOEMDE BESCHIKKING

 

 

 

 

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 137

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TITEL 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2

 

 

 

 

Hoofdstuk 3.1 Horeca

 

 

 

 

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

3.1.1

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 210,00

3.1.2

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 275,00

3.1.3

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:29, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

€ 50,00

3.1.4

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet de Verordening Drank- en horecawet

€ 50,00

3.1.5

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 135,00

3.1.6

een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet

€ 135,00

3.1.7

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 50,00

 

 

 

Hoofdstuk 3.2 Organiseren evenementen of markten

 

 

 

 

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning),

€ 505,00

 

 

 

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene plaatselijke verordening tot het organiseren van een snuffelmarkt

€ 105,00

 

 

 

Hoofdstuk 3.3 Prostitutiebedrijven

 

 

 

 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.3.1

tot het verlenen van een vergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:3 eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening anders dan een wijziging als bedoeld in onderdeel 3.3.2

€ 315,00

3.3.2

tot het wijzigen van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksbedrijf, als bedoeld in artikel 3.10 en 3.11 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 85,00

 

 

 

Hoofdstuk 3.4 Huisvestingswet

 

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.4.1

tot het verlenen van een vergunning tot onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2014 per m2 onttrokken gebruiksvloeroppervlak

€ 202,00

3.4.2

tot het verlenen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder b, van de Huisvestingswet 2014 per m2 onttrokken gebruiksvloeroppervlak

€ 202,00

3.4.3.1

tot het verlenen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c, van de Huisvestingswet 2014 per eenheid

€ 404,00

3.4.3.2

met een maximum van

€ 8.080,00

3.4.4

tot het verlenen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2014

 

 

per woning, appartement of per eenheid

€ 893,00

 

met een maximum van

€ 17.864,00

3.4.5

tot het verlenen van een vergunning tot onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning van short stay (het structureel aanbieden van zelfstandige woonruimte voor tijdelijke bewoning aan een huishouden voor een langere aaneensluitende periode op basis van de Huisvestingswet 2014)

€ 1.515,00

3.4.6

tot het op grond van artikel 2.2 van de Huisvestingsverordening Gooi en Vechtstreek 2015 in behandeling nemen van een verzoek om toekenning van een urgentie aan woningzoekenden die wegens een noodsituatie met voorrang voor een woning in aanmerking wensen te komen

€ 75,00

 

 

 

Hoofdstuk 3.5 Brandbeveiligingsverordening

 

 

 

 

3.5

gereserveerd

 

 

 

 

Hoofdstuk 3.6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

 

 

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing of tot het nemen van een andere beschikking

€ 70,00

 

 

 

 

Behoort bij het raadsbesluit van 7 december 2015

 

 

De griffier,

 

 

 

 

 

mr. L.A. Wieringa

 

Citeertitel

Artikel 12

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Legesverordening Bussum 2016’.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Bussum,

gehouden op 7 december 2015.

de griffier, de voorzitter,

Naar boven