Regeling Bedrijfshulpverlening

 

 

De Cao afspraken over vergoedingen voor medewerkers die belast zijn met taken op het gebied van BHV en EHBO zijn vastgelegd in hoofdstuk 3 van de CAR . Daarnaast geldt de regelgeving zoals die is opgenomen i n de Arbeidsomstandighedenwet. Voor wat betreft de algemene bepalingen en begripsbepalingen wordt verwezen naar de bepalingen zoals die gelden voor de CAR-UWO en de aanvullende lokale bepalingen .

In aansluiting hierop is een aantal zaken op lokaal niveau uitgewerkt en/of aangevuld. Deze lokaal geldende regeling is hieronder opgenomen.

De colleges van burgemeester en wethouders en gemeenteraden van de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren en het Algemeen Bestuur van de BEL Combinatie besluiten, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, na overleg en met instemming van de ondernemingsraad, d.d. 2 december 2015, tot het vaststellen van de regeling Bedrijfshulpverlening.

Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

bedrijfshulpverlener: de medewerker die bedrijfshulpverlening geeft, hierna te noemen BHV’er.

bedrijfshulpverlening: a. het verlenen van eerste hulp bij ongevallen;

  • b.

    het beperken en het bestrijden van brand en het beperken van de gevolgen

    van ongevallen;

  • c.

    het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle medewerkers en

    andere personen in het bedrijf.

eerste hulpverlener: de medewerker die eerste hulpverlening geeft bij ongevallen, hierna te noemen EHBO’er.

medewerker: de ambtenaar die door de werkgever is aangesteld om in openbare dienst

werkzaam te zijn alsmede de ambtenaar met wie een arbeidsovereenkomst

naar burgerlijk recht is aangegaan;

werkgever: de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren en/of de BEL Combinatie;

1e bedrijfshulpverlener: coördineert de werkzaamheden van de BHV’ers en de EHBO’ers

Artikel 1 Algemeen

De werkgever zorgt voor de veiligheid en de gezondheid van de medewerkers inzake alle met de arbeid verbonden aspecten en voert daartoe een beleid dat is gericht op zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden. De werkgever neemt het volgende in acht:

  • 1.

    doeltreffende maatregelen nemen op het gebied van de eerste hulp bij ongevallen, de

    brandbestrijding en de evacuatie van medewerkers en andere aanwezige personen en

    doeltreffende verbindingen worden onderhouden met de desbetreffende externe

    hulpverleningsorganisaties.

  • 2.

    de werkgever laat zich bij de naleving van lid 1 bijstaan door medewerkers die door hem zijn

    benoemd als EHBO’ers en BHV’ers.

  • 3.

    de EHBO’ers en BHV’ers beschikken over een zodanige opleiding en uitrusting, zijn zodanig in

    aantal en zodanig georganiseerd dat zij de in lid 1 genoemde maatregelen kunnen nemen.

Artikel 2 Uitgangspunten organisatie bedrijfshulpverlening

  • 1.

    De BEL Combinatie zorgt voor de organisatie van de bedrijfshulpverlening van de BEL Combinatie en de vestigingen van de BEL-gemeenten.

  • 2.

    Een EHBO’er of BHV’er werkt minimaal 32 uur per week bij zijn werkgever.

  • 3.

    Bij het samenstellen van bedrijfshulpverlening wordt rekening gehouden met de aard, grootte en specifieke risico’s van de organisaties en het aantal aanwezige medewerkers per locatie.

Artikel 3 Benoeming van EHBO’ers en BHV’ers

  • 1.

    Een benoeming van een EHBO’er en een BHV’er geschiedt op vrijwillige basis en is voor onbepaalde tijd.

  • 2.

    De benoeming van EHBO’ers en BHV’ers gebeurt, op voordracht van de 1ste BHV’er en een medewerker van HRM, door het hoofd BHV (de directeur van de BEL Combinatie).

  • 3.

    Intrekking van de benoeming van EHBO’er / BHV’er:

    • a.

      geschiedt op schriftelijk verzoek van de EHBO’er / BHV’er;

    • b.

      indien de bedrijfshulpverlener niet meer in het bezit is van een geldig EHBO- / BHV-certificaat;

    • c.

      indien het hoofd BHV hem niet meer in staat acht op adequate wijze een taak uit te voeren;

    • d.

      bij schorsing of ontslag van de ambtenaar;

    • e.

      indien de bedrijfshulpverlener minder dan 32 uur gaat werken.

  • 4.

    Het hoofd BHV geeft (bij een ongeval) leiding aan de organisatie van de bedrijfshulpverlening.

  • 5.

    De 1ste BHV’er:

    • a.

      leidt als plaatsvervanger van het hoofd BHV de organisatie van de bedrijfshulpverlening bij

      een ongeval;

    • b.

      geeft direct leiding aan de EHBO’ers en BHV’ers;

    • c.

      ziet toe op het in stand houden van de bedrijfshulpverlening en het bijbehorende budget;

    • d.

      is verantwoordelijk voor actualisatie van het bedrijfshulpverleningsplan;

    • e.

      verzorgt het (regelmatig) houden van oefeningen.

  • 1.

    De BHV’ers:

    • a.

      verlenen eerste hulp bij ongevallen;

    • b.

      beperken en bestrijden van brand en beperken de gevolgen van ongevallen;

    • c.

      alarmeren en evacueren in noodsituaties alle medewerkers en andere personen in het gebouw.

  • 2.

    De EHBO’ers verlenen eerste hulp bij ongevallen.

Artikel 4 Toelage

  • 1.

    Het hoofd BHV ontvangt geen vergoeding, omdat dit onderdeel is van de functie Directeur.

  • 2.

    Een benoemde EHBO’er / BHV’er en 1e BHV’er ontvangt jaarlijks een bruto toelage conform hoofdstuk 3 van de CAR.

  • 3.

    De toelage is gekoppeld aan de benoeming en eindigt van rechtswege bij intrekking van de benoeming.

Artikel 5 Opleiding

  • 1.

    De werkgever draagt er zorg voor dat de aangewezen EHBO’ers en BHV’ers de noodzakelijke opleiding volgen. Deze wordt door de werkgever vergoed.

  • 2.

    De tijd die door de EHBO’ers / BHV’ers wordt besteed aan de opleiding en oefening(en) vindt in de regel plaats in werktijd. In het geval het buiten werktijd valt, wordt deze tijd gecompenseerd door de werkgever.

Artikel 6BHV-protocol en ontruimingsplan

Om doeltreffend te kunnen optreden bij calamiteiten is er een actueel BHV-protocol en ontruimingsplan opgesteld conform relevante wet- en regelgeving.

Artikel 7Hardheidsclausule

In geval van bijzondere omstandigheden dan wel in geval een strikte toepassing van deze regeling naar het oordeel van de werkgever in strijd zou zijn met de redelijkheid of de billijkheid, kan van deze regeling worden afgeweken.

Artikel 8Inwerkingtreding

Deze regeling treedt na publicatie en bekendmaking in werking met ingang van 1 januari 2016 en kan worden aangehaald als Regeling Bedrijfshulpverlening.

Eerdere afspraken en regelingen rondom de bedrijfshulpverlening komen met de inwerkingtreding van deze regeling te vervallen.

Naar boven