Beleidsregel Stimuleringsbudget Buurten 2015

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hilversum,

  • -

    overwegende dat het gewenst is om initiatieven van inwoners te ondersteunen die bijdragen aan de beoogde vernieuwingen in het programma buurten;

  • -

    gelet op de Algemene Subsidieverordening Hilversum 2011;

  • -

    gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • -

    gelet op raadsbesluit 90-7 van 18 november 2015 om een stimuleringsbudget buurten beschikbaar te stellen;

besluit vast te stellen de volgende beleidsregel voor het ondersteunen van inwonersinitiatieven

 

BELEIDSREGEL STIMULERINGSBUDGET BUURTEN 2015

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • a.

    College college van burgemeester en wethouders van Hilversum.

  • b.

    Stimuleringsbudget budget beschikbaar gesteld door de gemeenteraad van Hilversum.

  • c.

    Bijdrage incidentele bijdrage ter stimulering en ondersteuning van nieuwe

    ideeën of plannen van inwonersinitiatieven.

  • d.

    Initiatiefaanvraag verzoek om ondersteuning vanuit het stimuleringsbudget.

  • e.

    Initiatiefnemer rechtspersoon of natuurlijke persoon die een initiatiefaanvraag

    indient.

  • f.

    Draagvlak steun vanuit inwoners van Hilversum voor de uitvoering van het

    initiatief.

  • g.

    Eigen inzet eigen bijdrage van de initiatiefnemer en/of de ondersteuners bij de uitvoering van het initiatief in de geld, natura of tijdsinzet.

  • h.

    Subsidieverordening Algemene Subsidieverordening gemeente Hilversum 2011.

  • i.

    Awb Algemene wet bestuursrecht.

     

Artikel 2 Beleidsdoelstelling

De gemeente wil meer inzetten op de eigen kracht van buurten, en de ontwikkeling van nieuwe ideeën en plannen vanuit inwonersinitiatieven ondersteunen en faciliteren.

 

Artikel 3 Vorm en omvang van de ondersteuning

  • 1.

    Ondersteuning van het inwonersinitiatief vindt plaats in de vorm van een financiële bijdrage, of in de vorm van natura, of in de vorm van inzet van ambtelijke capaciteit, of een combinatie van deze vormen.

  • 2.

    De maximale bijdrage die aan een aanvraag wordt toegekend is € 10.000 of 150 uur ambtelijke capaciteit.

     

Artikel 4 Aanvragen die voor ondersteuning in aanmerking komen

  • 1.

    De gemeente wil inwonersinitiatieven ondersteunen die bijdragen aan de onderlinge binding en samenhang in een buurt.

  • 2.

    De gemeente wil ruimte bieden aan vernieuwende ideeën en plannen en daaraan ondersteuning bieden via een korte en lichte procedure.

  • 3.

    Géén bijdrage wordt verleend aan ideeën en plannen:

    • -

      die uitgevoerd worden buiten de gemeente Hilversum;

    • -

      van bedrijven of commerciële instellingen;

    • -

      van slechts één persoon;

    • -

      voor kosten die reeds zijn gemaakt;

    • -

      voor kosten waarvoor andere subsidieregelingen bestaan.

  • 4.

    Voorts wordt geen bijdrage verleend indien artikel 4:35, lid 2 van de Awb of indien artikel 3 van de Subsidieverordening van toepassing is.

     

Artikel 5 Voorwaarden voor het indienen van een initiatiefaanvraag

  • 1.

    De aanvraag bevat de gegevens van de contactpersoon (naam, adres, telefoon/e-mail, IBAN).

  • 2.

    De aanvraag omvat een beschrijving van het idee of het plan waarin staat aangegeven:

    • -

      de voorgenomen activiteit(en);

    • -

      de beoogde resultaten;

    • -

      de planning met data van start en afronding;

    • -

      de begroting met uitgaven en inkomsten;

    • -

      de eigen inzet;

    • -

      de omvang van het draagvlak;

    • -

      eventuele samenwerkingspartners;

    • -

      de ondersteuning die van het college wordt gevraagd.

  • 3.

    Een aanvraag kan het gehele jaar door, digitaal worden ingediend via www.hilversum.nl

  •  

Artikel 6 Toetsingscriteria

Initiatiefaanvragen worden beoordeeld op de volgende aspecten:

  • a.

    De mate waarin het initiatief bijdraagt aan het realiseren van de doelstellingen van het programma buurten.

  • b.

    De mate waarin sprake is van versnelling en vernieuwing.

  • c.

    De omvang van het draagvlak.

  • d.

    De omvang van de eigen inzet.

  • e.

    De mate waarin het initiatief of de resultaten daarvan toepasbaar zijn voor andere doelgroepen.

  • f.

    De mate waarin het initiatief een blijvende verandering kan bevorderen.

     

 

Artikel 7 Besluitvorming

  • 1.

    Het college beslist binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag, gerekend vanaf het moment dat de aanvraag compleet is.

  • 2.

    Het college kan voorwaarden verbinden aan het besluit om een initiatief te ondersteunen.

  • 3.

    Een aanvraag voor een financiële bijdrage wordt afgewezen indien het stimuleringsbudget niet meer toereikend is, waarbij rekening wordt gehouden met de aanvragen die eerder zijn toegekend of eerder zijn ingediend.

 

Artikel 8 Monitoring en evaluatie

  • 1.

    De initiatiefnemer brengt aan het college verslag uit over het verloop en de resultaten van het initiatief.

  • 2.

    De initiatiefnemer legt financiële verantwoording af over de ontvangen subsidie.

  • 3.

    De initiatiefnemer werkt actief mee aan een evaluatie en aan het in bredere kring bekend maken van de resultaten.

  • 4.

    De initiatiefnemer betrekt inwoners en professionals uit het buurtnetwerk bij het verloop en de resultaten van het initiatief.

 

Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Beleidsregel stimuleringsbudget buurten 2015”.

  • 2.

    Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking.

 

Hilversum, burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

 

I.C. de Vries P.I. Broertjes

 

 

Toelichting Beleidsregel stimuleringsbudget buurten 2015

Het stimuleringsbudget buurten is bedoeld om nieuwe ideeën en plannen van bestaande en nieuwe inwonersinitiatieven te ondersteunen. Vaak gaat het om een eerste test of een haalbaarheidsonderzoek. De regeling is zo eenvoudig mogelijk gehouden teneinde zo snel mogelijk het doel te bereiken. De regeling is aanvullend op bestaande regelingen zoals het wijkbudget en het innovatiebudget nieuwe zorgtaken.

Het stimuleringsbudget wordt ingesteld door de gemeenteraad. Het startbudget is € 100.000.

Het stimuleringsbudget is bedoeld om incidenteel ondersteuning te bieden aan nieuwe ideeën en plannen van inwonersinitiatieven. Het betreft “niet-structurele subsidie”, dat wil zeggen de regeling is niet bedoeld om jaren achtereen aan (nagenoeg) dezelfde activiteit ondersteuning te bieden.

Gezocht wordt naar initiatieven die een blijvende effect hebben en die op eigen kracht voort kunnen bestaan.

Zowel nieuwe als bestaande inwonersinitiatieven kunnen een aanvraag indienen. Bij voorkeur door een rechtspersoon (een stichting, vereniging of coöperatie). Een natuurlijke persoon kan desgewenst ook een aanvraag indienen. In dat geval moet wel extra aandacht worden gegeven aan het beschrijven van het draagvlak bij andere inwoners.

Voorbeelden:

Via het stimuleringsbudget worden inwoners uitgenodigd om met ideeën en plannen te komen. Het initiatief ligt bij de inwoners. Om zoveel mogelijk ruimte te bieden voor nieuwe ideeën is vooraf niet precies vastgelegd wat een goed idee is en wat niet. Het stimuleringsbudget kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor:

  • -

    Een éénmalige bijdrage om een buurtactiviteit op te starten (bijdrage in geld).

  • -

    Het aantrekken van een kwartiermaker om een bepaald plan voor de buurt uit te werken of de haalbaarheid daarvan te onderzoeken (bijdrage in geld of in natura).

  • -

    Het beschikbaar stellen van een gebouw of een ruimte voor een buurtactiviteit (bijdrage in natura).

  • -

    Het bieden van ambtelijke ondersteuning bij het verwerven van fondsen of om te adviseren over organisatievormen of het opzetten van een coöperatie (bijdrage in uren).

  • -

    Het opzetten van een experiment waarin buurtbewoners aandeelhouder van de openbare ruimte worden.

De buurtactiviteiten kunnen betrekking hebben op de leefbaarheid (schoon, heel, veilig en sociaal) of op andere thema’s (denk aan cultuur, sport/gezondheid, wijkeconomie of duurzaamheid). Belangrijk is dat de activiteit een aantoonbare bijdrage levert aan binding en samenhang in de buurt.

Volgens de (algemene) Subsidieverordening 2011 wordt géén bijdrage verleend aan een activiteit, die niet openbaar toegankelijk is vanwege het feit dat de activiteit een partijpolitiek, godsdienstig of levensbeschouwelijk karakter heeft (artikel 3, lid twee, sub h).

Voorwaarde is dat het idee voorkomt vanuit een groep van inwoners (dus niet van één inwoner).

Het schaalniveau hoeft niet precies samen te vallen met één buurt. Buurten verschillen van omvang en karakter. Ook buurt-overstijgende initiatieven kunnen ondersteuning krijgen vanuit het stimuleringsbudget.

De vorm van ondersteuning kan verschillen (éénmalige financiële bijdrage, faciliteiten en/of ambtelijke ondersteuning). Ook hier zal sprake zijn van maatwerk per buurt. Het uitgangspunt is een partnerschapsgedachte waarbij de overheid participeert in de initiatieven van inwoners.

Geadviseerd om vóórdat een complete aanvraag wordt ingediend, eerst contact op te nemen met de buurtcoördinator (dan kan rechtstreeks of via het algemene e-mail-adres buurten@hilversum.nl)

Voor het beoordelen van aanvragen zijn geen harde criteria opgenomen. Wel aspecten waarop beoordeeld wordt. Van de aanvragers wordt verwacht dat de eigen inzet tenminste eenzelfde omvang heeft als de bijdrage die men van de gemeente vraagt. Dit hoeft niet altijd in geld te zijn maar kan ook in de vorm van tijdsbesteding.

Van de initiatiefnemers wordt verwacht dat zij inwoners en professionals uit de buurt (zoals de buurtcoördinator of de sociaal werker) betrekken bij het verloop en de uitkomsten.

Gezocht wordt naar initiatieven die een blijvende verandering bevorderen en die op eigen kracht verder kunnen. Het stimuleringsbudget is bedoeld om de haalbaarheid van nieuwe ideeën te verkennen en om daaraan een impuls te geven.

De beslissing op een aanvraag wordt namens het college genomen door de portefeuillehouder die het onderwerp in zijn portefeuille heeft. De ondertekening van stukken betreffende de afhandeling van de aanvraag is gemandateerd aan afdelingsmanagers en teammanagers. (conform het bevoegdhedenregister behorend bij het mandaatbesluit 2014).

Verwijzingen naar de Algemene wet bestuursrecht en de (algemene) Subsidieverordening 2011 zijn opgenomen omdat daarin algemene bepalingen staan ten aanzien van de besluitvorming over subsidieverlening.

Volgorde van toekenning.

Aanvragen uit het stimuleringsbudget kunnen het gehele jaar door worden ingediend. Toekenning geschiedt op volgorde van indiening. Aanvragen worden op hun eigen verdiensten beoordeeld. Aanvragen worden dus niet aangehouden om te worden vergeleken met andere aanvragen. Indien er veel aanvragen worden gedaan voor de stimuleringsregeling, dan kunnen aanvragen alsnog worden toegekend in een eventuele nieuwe ronde zodra daarvoor aanvullend budget beschikbaar is gesteld.

Het stimuleringsbudget is ook in 2016 beschikbaar (het jaartal 2015 verwijst naar het jaar waarin de beleidsregel is vastgesteld).

De Beleidsregel stimuleringsbudget buurten 2015 is gepubliceerd op 3 december 2015.

Naar boven