GemeenteDalfsen - 1e wijziging verordening commissie bezwaarschriften

De raad van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 24 december 2013, nummer 157;

overwegende dat het wenselijk is de bestaande praktijk, van het toepassing van alternatieve geschilbeslechting (bemiddeling) bij ingekomen bezwaarschriften, vast te leggen;

overwegende dat het wenselijk is om, daar waar mogelijk, de bewerkingstijd en afhandelingstermijn van bezwaarschriften te verkorten en dubbel werk te voorkomen;

gelet op de doelstellingen van het project “Prettig contact met de overheid” van het Ministerie van Binnenlandse zaken en het initiatiefwetsvoorstel “bevordering van mediation in het bestuursrecht”;

gelet op artikel 7:7 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t:

vast te stellen de 1e wijziging van de verordening commissie bezwaarschriften

1e wijziging Verordening commissie bezwaarschriften

Artikel I

Onder vernummering van de artikelen 7 t/m 21 naar artikelen 8 t/m 22 wordt een nieuw artikel 7 ingevoegd, luidende:

Artikel 7.
Bemiddeling

  • 1.Na ontvangst van het bezwaarschrift vindt zoveel als mogelijk bemiddeling plaats, voordat de zaak aan de commissie wordt voorgelegd.

  • 2.Vanuit het secretariaat van de commissie worden hiertoe de nodige handelingen verricht.

  • 3.Als één van de belanghebbenden niet akkoord gaat met bemiddeling of de resultaten daarvan, wordt het bezwaarschrift, met de daarbij behorende stukken, zo spoedig mogelijk ter advisering in handen van de commissie gesteld.

De toelichting bij artikel 7 komt te luiden als volgt:

Vanaf 2013 wordt alternatieve geschilbeslechting toegepast bij ingekomen bezwaarschriften. Er worden gesprekken gevoerd waarbij alle belanghebbenden en (vertegenwoordigers van) het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen aanwezig zijn. Deze gesprekken kunnen alleen plaatsvinden als alle belanghebbenden hiermee instemmen. De ervaring leert dat in deze gesprekken soms oplossingen bereikt worden, die binnen de formele bezwaarschriftenprocedure niet goed mogelijk zijn (bijvoorbeeld een aanvrager die aanpassingen in een bouwplan doorvoert). Vanuit het secretariaat van de commissie wordt voor deze gesprekken een gespreksleider gefaciliteerd.

Bemiddeling sluit aan bij het project “Prettig contact met de overheid” van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, waarin gesteld wordt dat ‘de informele aanpak’, als pro-actieve en oplossingsgerichte aanpak, een voorwaarde is voor behoorlijk bestuur is en daarbij ook nog leidt tot een meer efficiënte en effectieve overheid (www.prettigcontactmetdeoverheid.nl).

Bemiddeling sluit ook aan bij het initiatiefwetsvoorstel “bevordering van mediation in het bestuursrecht” waarin wordt gezegd dat een gerechtelijke procedure wellicht wel de meest bekende, maar niet altijd de meest geschikte manier van geschiloplossing is. Volgens dit wetsvoorstel is de doelstelling van mediation om vanuit de belangen van partijen te komen tot een gezamenlijk gedragen en voor ieder van hen optimaal resultaat. Uitgangspunt van de diverse in wetgeving opgenomen oplossingsmethodes voor geschillen zou moeten zijn dat bij voorkeur die methode wordt gekozen die het meest effectief en efficiënt is, zo min mogelijk kosten meebrengt en waarbij zoveel mogelijk verantwoordelijkheid bij de partijen zelf wordt gelaten. (Tweede Kamer, vergaderjaar 2012–2013, 33 727, nr. 3, p. 1-2). Hoewel het wetsvoorstel vooral regels geeft voor de toepassing van (formele) mediation geldt deze doelstelling ook voor andere vormen van alternatieve geschilbeslechting.

Als een (van de) belanghebbende(n) niet instemt met bemiddeling of de resultaten hiervan wordt de zaak zo spoedig mogelijk voor advisering in handen van de commissie gesteld.

Artikel II

Artikel 15 schriftelijke verslaglegging wordt als volgt gewijzigd:

Artikel 15.
Verslaglegging

  • 1.Het verslag van de hoorzitting als bedoeld in artikel 7:7 van de Algemene wet bestuursrecht bestaat in de regel uit een digitale geluidsopname.

  • 2.De secretaris maakt op basis van de geluidsopname een schriftelijke samenvatting van het besprokene wanneer een belanghebbende hierom verzoekt, het bestuursorgaan dat nodig acht voor zijn besluitvorming of wanneer een gerechtelijke instantie daarom verzoekt in geval van een (hoger) beroepsprocedure.

De toelichting bij artikel 15 wordt vervangen door:

Artikel 7:7 van de Algemene wet bestuursrecht schrijft voor dat van het horen een verslag wordt gemaakt. Volgens de Memorie van Toelichting (Tweede Kamer, vergaderjaar 1988-1989, 21221, nr. 3, p. 151) hangt van de omstandigheden van het geval af in welke vorm het verslag wordt gegoten en hoe uitgebreid het is. Aan de plicht tot verslaglegging kan op verschillende wijze vorm worden gegeven, waarbij niet zozeer van belang is hóe hetgeen op een hoorzitting is gezegd wordt vastgelegd, maar dát het wordt vastgelegd.

Tot op heden werd van iedere hoorzitting een schriftelijk verslag gemaakt, dat aan het advies van de commissie werd toegevoegd. Dit terwijl relevante zaken die tijdens de hoorzitting aan de orde komen, ook in het advies van de commissie (nogmaals) tot uitdrukking worden gebracht. Hiermee heeft het afzonderlijke verslag aan betekenis verloren.

Voortaan zullen alle hoorzittingen van de commissie worden opgenomen en wordt alleen nog een schriftelijk verslag gemaakt als hierom door een belanghebbende wordt verzocht (bijvoorbeeld als tijdens de hoorzitting nadere afspraken zijn gemaakt), als het bestuursorgaan dat nodig acht voor zijn besluitvorming of wanneer een gerechtelijke instantie daarom verzoekt.

Artikel III
Slotbepaling

  • 1.Deze regeling wordt aangehaald als ‘1e wijziging verordening commissie bezwaarschriften”.

  • 2.De regeling treedt de dag na bekendmaking in werking.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 17 februari 2014.

De raad voornoemd,

de voorzitter, de griffier,

drs. H.C.P. Noten drs. J. Leegwater

Naar boven