Evenementenvergunningen voor de Markt van Boxtel

1.Inleiding

Centraal in deze notitie staat de functie van de Markt in breed perspectief. Jaarlijks vinden op de Markt vele activiteiten plaats die aan het begrip ‘ontmoetingsplaats’ inhoud geven, zoals bijvoorbeeld: de weekmarkt, de kermis, carnaval, Oranjefeesten en het Herfstfestijn. Deze activiteiten hebben een repeterend karakter.

De gemeente Boxtel beschikt met de Markt over een unieke locatie in het hartje centrum met de aanwezige horeca als foyer. Naast de genoemde evenementen verdienen ook andere activiteiten een plaats op deze locatie. Te denken valt aan de “Beachbreak” dat de laatste jaren op de Markt is georganiseerd. Teneinde ook dit soort activiteiten een structureel karakter te geven wordt een evenementenbeleid door een ieder als wenselijk ervaren.

De Markt is van de gemeente en via de gemeente van en voor de gemeenschap. Evenementen die een bijdrage leveren aan de Markt als ontmoetingsplaats verdienen daarop een plaats. Niet incidenteel veeleer structureel. In dat licht bezien zal elk evenement op de Markt aan een aantal criteria moeten voldoen.

De overige toetsingscriteria, met name ter zake openbare orde en veiligheid, zijn in de Algemene plaatselijke verordening Boxtel 2012 (hierna: Apv) neergelegd. Deze criteria zullen met name de toets van rechtsbescherming moeten kunnen doorstaan.

Indien de Markt van functie, met name in de weekenden, wijzigt van parkeerfunctie naar ontmoetingsfunctie, betekent dit dat een actief beleid noodzakelijk is om passende evenementen te initiëren en stimuleren. De Markthoreca, het Centrummanagement, dan wel Beleef Boxtel, kunnen daarbij een rol spelen door initiatieven te ontwikkelen dan wel deze te stimuleren. Initiatieven van anderen zijn evenwel belangrijk en welkom. Immers gelden hierbij niet enkel de belangen van bepaalde ondernemers, maar het maatschappelijk belang is bepalend voor de vraag of een evenement op de Markt gehouden kan worden.

1.1 Doel evenementenbeleid

Het doel van het evenementenbeleid is om aan te geven onder welke voorwaarden een evenement in de gemeente Boxtel op de Markt gehouden kan worden. Het beleid omvat de spelregels voor het houden van evenementen. Het uiteindelijke doel van het evenementenbeleid is het verbeteren van evenementen op de Markt, waarbij wordt beoogd de aan evenementen gelieerde (over)last te minimaliseren.

Deze notitie is opgesteld in samenwerking met de adviespartijen van de burgemeester, de horecabedrijven rondom de Markt en een vertegenwoordiging van de omwonenden in het centrumgebied. De gemeente Boxtel vindt burgerparticipatie (de mening van de burger en ondernemer) heel belangrijk. Het is echter niet mogelijk om iedere burger of ondernemer om zijn of haar mening te vragen. Daarom is er gewerkt met een vertegenwoordiging van de belangenpartijen.

1 .2 Definitie van een evenement

Alvorens verschillende aspecten uit te werken, ligt het voor de hand het begrip ‘evenement’ nader te definiëren. In artikel 2.2.1 van de Apv is een omschrijving gegeven van een evenement, te weten: “elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak”. Uitgangspunt voor de evenementen is dat zij plaatsvinden in de openbare ruimte en in beginsel gratis toegankelijk zijn voor een groot publiek.

1.2.1 Onderscheid evenementen

Gelet op het verschil in karakter en omvang van evenementen die in Boxtel op de Markt tot nu zijn gehouden, kan de volgende verdeling worden aangebracht:

1.Volksfeesten

Voorbeelden hiervan zijn: de kermis, carnaval, oranjefeesten (Koninginnedag).

1.(Grote) evenementen

Voorbeelden hiervan zijn: commerciële feesten, braderieën, sport- en muziekevenementen.

Ad 1

De volksfeesten zijn in Boxtel de laatste jaren gekoppeld aan de collectieve festiviteiten die per kalenderjaar door de burgemeester worden aangewezen, gedurende de daarbij aan te wijzen dagen of dagdelen. Een collectieve festiviteit is een festiviteit die niet specifiek aan één of een klein aantal inrichtingen is verbonden. De volksfeesten die in Boxtel worden gevierd, waarbij de Markt als locatie vaak aanpalend is, geven in de breedste zin van het woord inhoud aan de functie van de Markt, namelijk ‘ontmoetingsplaats’. Zowel jong als oud zijn tijdens deze festiviteiten te vinden op de Markt. Deze festiviteiten hebben een brede uitstraling, een breed maatschappelijk draagvlak en voldoende diepgang om de Markt de parkeerfunctie tijdelijk te ontnemen. Deze evenementen zullen zijdelings aan bod komen.

Ad 2

Naast de volksfeesten wordt ieder jaar een aantal (grote) evenementen op de Markt georganiseerd door privaatrechtelijke rechtspersonen of belangenverenigingen, welke later worden onderverdeeld in de mate van belasting voor de omgeving. Deze staan los van de volksfeesten en worden in beginsel ook niet aangewezen als collectieve festiviteiten (tenzij het een repeterend karakter krijgt). Dit houdt in dat deze evenementen gedurende het jaar worden aangevraagd, waarbij door de burgemeester wordt beoordeeld of deze evenementen op de Markt gehouden kunnen worden. De laatste jaren worden een aantal incidentele evenementen georganiseerd die steeds vaker een repeterend karakter hebben of verdienen. Hiermee ontstaat behoefte aan beleidsmatige heldere kaders voor de ondersteuning van initiatieven. Vandaar dat de nadruk van deze notitie ligt op het aantrekken en organiseren van laatstgenoemde evenementen door privaatrechtelijke rechtspersonen en belangenverenigingen.

In de Apv zijn de gronden opgenomen op basis waarvan een vergunningsaanvraag kan worden getoetst, dan wel de grondslag vormen voor het verbinden van voorschriften aan een vergunning. Deze gronden worden verder uitgewerkt in de navolgende hoofdstukken.

2. Beleidsinstrument

2.1 Inleiding

Op een evenement is, afhankelijk van de activiteiten, verschillende wetgeving van toepassing. De basis voor het organiseren van evenementen op de Markt ligt hoofdzakelijk vast in de Apv en wel in artikel 2.2.2. ( organiseren evenementen). Dit artikel, inclusief de toetsingscriteria, vormt de basis voor het beoordelen van een vergunningsaanvraag voor het organiseren van een evenement op de Markt. Deze procedure wordt hierna nader toegelicht.

Artikel 2.2.2 van de Apv luidt als volgt:

Artikel 2.2.2 Evenement

  • 1.Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.

  • 2.De vergunning kan worden geweigerd in het belang van:

    • a.de openbare orde;

    • b.het voorkomen of beperken van overlast;

    • c.de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen;

    • d.de zedelijkheid of gezondheid.

  • 3.Het verbod van het eerste lid geldt niet voor de in het tweede lid, onder c, van artikel 2.2.1

    voorziene gevallen, voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 10

    juncto artikel 148 Wegenverkeerswet 1994.

4 Indien een vergunning wordt verleend, heeft de houder van de evenementenvergunning voor de

activiteiten die op grond van deze of enige andere gemeentelijke verordening vergunningsplichtig

zijn of waarvoor een ontheffing of vrijstelling nodig is, geen vergunning, ontheffing of vrijstelling

nodig voor de activiteiten die in de vergunning zijn vermeld en die plaatsvinden in of op de

evenementenlocatie zoals aangegeven in de vergunning.

2.2 Procedure aanvraag evenement

Op basis van de artikel 2.2.2 is de burgemeester het bestuursorgaan dat vergunningen verleent voor het organiseren van evenementen op de Markt. Dit omdat die evenementen een uitstraling kunnen hebben op de openbare orde. Om er zeker van te zijn dat een aanvraag om een evenementenvergunning, voor een evenement op de Markt, in behandeling kan worden genomen is het noodzakelijk dat een betreffende aanvraag acht weken van tevoren wordt ingediend (voor het moment dat de vergunning nodig is). Indien van deze termijn wordt afgeweken, dan is het mogelijk dat de burgemeester, gezien de aard en omvang van het evenement, de aanvraag niet in behandeling neemt. Dit is en blijft altijd maatwerk. Als partijen op zeker willen spelen, dienen ze de acht weken termijn aan te houden.

Bij grootschalige evenementen is het wenselijk dat er in een vroeg stadium, liefst voor de aanvraag, contact plaatsvindt met de ambtelijke organisatie. Hiermee kunnen bepaalde problemen in een vroeg stadium al getackeld worden. Ook kan er gewerkt worden met een “concept aanvraag”. Hier wordt dan, mogelijk met een kleine bijeenkomst, een eerste korte reactie op gegeven door de adviseurs van de burgemeester. Deze adviseurs zijn o.a. de politie, de brandweer, milieu, verkeer en de GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen). Deze partijen adviseren de burgemeester ook bij de uiteindelijke aanvraag.

Een vergunning voor een evenement kan worden geweigerd in het belang van:

  • -de openbare orde;

  • -het voorkomen of beperken van overlast;

  • -de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen;

  • -de zedelijkheid of gezondheid.

Een vergunningsaanvraag wordt aan deze gronden getoetst. Vervolgens is de burgemeester bevoegd aan een vergunning bepaalde voorschriften te verbinden (artikel 1.4 Apv), indien deze redelijkerwijs nodig zijn in verband met voorkoming van aantasting van de openbare orde, verkeersveiligheid, veiligheid van personen of goederen, zedelijkheid of gezondheid. Als de voorschriften een van de hierboven bedoelde belangen niet voldoende kunnen beschermen, dan wordt de vergunning schriftelijk geweigerd.

In het licht van het voorgaande worden in het komende hoofdstuk met name de toetsingscriteria besproken die van belang zijn voor het organiseren van een evenement op de Markt en daarnaast medebepalend zijn voor het succes van het evenement.

3. Gewenste situatie

3.1 Inleiding

Om in de toekomst evenementen op de Markt doorgang te laten kunnen vinden en de functie van de Markt als ontmoetingsplaats te versterken, is het van belang duidelijkheid te creëren naar de organisatoren van evenementen. Wat staat hen te wachten en waar moet een evenement aan voldoen om een plaats te krijgen op de Markt van de gemeente Boxtel.

3.2 Openbare Orde

Indien een evenement wordt gehouden vindt in alle gevallen een toets aan de openbare orde plaats. De kans dat de openbare orde wordt verstoord neemt toe, naarmate het evenement groter van opzet wordt en meer publiek daarop afkomt. Voor de handhaving van de openbare orde staat de politie ter beschikking. In verband met de beschikbare capaciteit, het werkgebied en de planning van haar werkzaamheden, is het gewenst tijdig kennis te nemen van een evenement dat mogelijk op de Markt wordt georganiseerd. Van een beperkt aantal evenementen is bekend wanneer zij plaatsvinden, omdat deze veelal gekoppeld zijn aan bepaalde data, zoals de volksfeesten. Dit is niet het geval bij de grote individuele evenementen. Wenselijk is om te communiceren wanneer bepaalde evenementen plaatsvinden.

3.2.1 Overzicht evenementen / Uit Agenda Beleef Boxtel

Het doel hiervan is een beeld te verschaffen van de evenementen die er per maand op het programma staan voor de gemeente Boxtel. Organisatoren die van plan zijn om in de gemeente Boxtel, dan wel specifiek op de Markt, een evenement (belastend of niet belastend) te organiseren worden verzocht om dit sowieso ruim van tevoren te melden. Veelal is in de praktijk de vergunning een maand van tevoren nog niet rond is, maar dan kan men wel op de activiteitenkalender al zien dat er evenement op de Markt van Boxtel gaat plaatsvinden. Dit overzicht wordt, op het moment dat deze notitie gemaakt is, opgesteld door Beleef Boxtel. Beleef Boxtel is in het leven geroepen door de gemeente Boxtel. Het maakt dus een onderdeel uit van de “gemeentelijke organisatie”. Via dit “netwerk” of communicatiemiddel probeert de gemeente Boxtel een zo goed mogelijk beeld te geven wat er allemaal voor activiteiten plaatsvinden binnen de grenzen van de gemeente Boxtel.

Er kunnen uiteraard altijd nog aanvragen binnenkomen na vaststelling van het overzicht. Dit zullen nimmer grootschalige of zwaar belastende evenementen betreffen, want dan is de organisatie hoogstwaarschijnlijk te laat met de aanvraag. Toch, indien een dergelijk geval zich toch voordoet, dan tracht de gemeente het contact alsnog te zoeken met de belanghebbenden rondom de Markt.

3.2.2 Tijdstip van indiening aanvraag buiten het overzicht of wenselijke termijn

Zoals vermeld, betreft de meest wenselijke termijn voor het indienen van een aanvraag acht weken voor het moment waarop de vergunning nodig is (dit geldt dus vooral voor een grootschalig en / of zwaar belastend evenement). Wordt van deze termijn afgeweken, dan heeft de gemeente te weinig tijd om de aanvraag, indien nodig, aan te laten vullen, in behandeling te nemen (inclusief ter advisering voorleggen aan de adviseurs van de gemeente) en vervolgens af te handelen.

Hierdoor kan de vergunningverlening en daarmee doorgang van het evenement al meteen onder druk komen te staan. Ook heeft de gemeente te weinig tijd om belanghebbenden bijtijds te informeren Als een evenement op de Markt wordt georganiseerd, moet namelijk de Markt autovrij worden gemaakt, er dient een verkeersbesluit genomen te worden, de afsluitingen moeten gerealiseerd worden etc. Dit vergt nogal wat voorbereiding.

3.3 Het voorkomen of beperken van overlast

Door en ten gevolge van evenementen kan overlast ontstaan. Vormen van overlast zijn stank, vervuiling, geluid en parkeer / bereikbaarheid problemen. De overlast in de vorm van geluid wordt in § 3.4 apart besproken, omdat geluidsoverlast bij evenementen niet geheel te voorkomen is en deze vorm van overlast door de omgeving als meest hinderlijk ervaren wordt.

3.3.1 Stankoverlast

Tijdens evenementen kan stankoverlast ontstaan doordat men levensmiddelen bakt en braadt. Bij grotere evenementen gebeurt dit meestal in speciale (verkoop)wagens door veelal professionele ondernemers. De verkoopwagens zijn in de meeste gevallen uitgerust met dure apparatuur om de verspreiding van “stank” zoveel mogelijk te verminderen.

Tevens wordt in grote lijnen hetzelfde kader gebruikt wat het College gebruikt voor de beoordeling van een standplaatsvergunning. Dit betreft een ruime discretionaire afweging. Hierbij is de aard van de producten die verkocht worden, de bereidingswijze, de afstand van de wagen tot de bebouwing, de duur van plaatsing, dan wel de kwaliteit van de installaties van groot belang. Deze zaken spelen een belangrijke rol in de afweging van de burgemeester om tot een acceptabele plaatsing van dit soort kramen te komen.

3.3.2 Vervuiling

Tijdens evenementen ontstaat vaak zwerfvuil. Om vervuiling zoveel mogelijk te voorkomen dan wel te beperken zal de organisator een voldoende aantal afvalbakken dienen te plaatsen. Enerzijds in de directe nabijheid van stands waar producten voor directe consumptie worden verkocht en anderzijds op andere plaatsen op de locatie.

Vanzelfsprekend dient de organisator na afloop van het evenement de Markt, binnen 12 uur na afloop, geheel schoon en ontruimd op te leveren. Indien hier geen gevolg aan wordt gegeven, geschiedt dit door of namens de gemeente, doch voor rekening van de organisator.

3. 3.3 Geluid

Bij evenementen in de openlucht vereist het aspect geluidhinder in het bijzonder aandacht. Dit is belangrijk omdat de omwonenden van dit onderdeel het meeste zullen meekrijgen. Er is geprobeerd een duidelijk beeld te geven van hoe het in de praktijk werkt en zo transparant en eerlijk mogelijk weer te geven waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Men zal het nooit geheel met elkaar eens gaan worden over wat er wel of niet op een Markt thuishoort, maar men kan elkaar wel vinden om te kunnen zeggen: “op deze wijze blijft het voor iedereen leuk!”

3.4.1 Wat is geluidhinder?

Onze dagelijkse leefomgeving is vol van geluiden. Geluid kleurt onze woon- en verblijfsomgeving. Het is een essentieel onderdeel van de menselijke communicatie. Bij het leven en welbevinden horen ook geluiden van mensen die een avondje uitgaan, terrassen op een zomeravond, een concert, de kermis en allerlei in de buitenlucht georganiseerde kleinere en grotere evenementen. Het zijn allemaal zaken die het leven van veel mensen een recreatieve en prettige invulling geven.

Geluid heeft echter niet alleen een positieve klank, het kan ook hinderlijk of schadelijk zijn. Het is redelijk eenvoudig de vastgestelde norm uitgedrukt in dB(A) objectief te meten of te berekenen. Geluidsbeleving is echter subjectief. Wat door de één als hinderlijk wordt ervaren, wordt door de ander juist als prettig ervaren. Door dit subjectieve aspect van geluid is het geheel voorkomen van hinder niet mogelijk.

3.4.2 Acceptabele (geluid)belasting voor de omgeving

Is er sprake van geluidshinder als er veel mensen klagen? Zoals bij veel zaken ook het geval is, kun je het niet iedereen naar de zin maken. Er zal altijd een spanningsveld blijven bestaan tussen geluidsproducenten en gehinderde. De burgemeester heeft als taak oplossingen te zoeken in dit spanningsveld. Deze oplossingen dienen vastgelegd te worden in beleid dat aan burgers uit te leggen is.

De burgemeester van Boxtel heeft ervoor gekozen om zich in te spannen voor een goede verdeling van de belasting op jaarbasis. Deze belasting mag niet disproportioneel zijn richting de omgeving. Ook wordt er gekeken naar de belasting op dagbasis. Er is hierbij aandacht besteed aan de volgende zaken:

  • 1.Evenementen op de Markt stoppen in beginsel om 24.00 uur.

  • 2.Er is sprake van maximaal zes evenementen per kalenderjaar die voor het welslagen in grote mate, of geheel, afhankelijk zijn van muziek.

  • 3.Er wordt een geluidsnorm gesteld waarbij evenementen op een succesvolle wijze kunnen plaatsvinden (beleving bezoekers) en de omgeving er niet disproportioneel last van heeft (beleving omwonenden).

  • 4.Er wordt getracht om (zwaar) belastende evenementen niet langer dan één dag te laten duren. Sommige activiteiten duren, gezien de aard en traditie, langer dan één dag. Toch, ook dan, wordt gepoogd om het muziekprogramma zo in te richten dat het zo min mogelijk overlast veroorzaakt voor de omgeving.

  • 5.Bij een zeer beperkt aantal evenementen, bijvoorbeeld het evenement “Beachbreak”, vraagt de burgemeester om begrip en sympathie van omwonenden. Dit beleid is namelijk opgesteld op basis van het “geven en nemen” principe. Tolerantie is belangrijk, maar ook respect voor ieders belangen. De burgemeester is niet voornemens om het aantal van dit soort evenementen uit te breiden. Dit zou namelijk een disbalans kunnen veroorzaken.

Wat wordt er in beginsel opgenomen in een evenementenvergunning voor de Markt?

Het uitgangspunt is dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen twee typen muziek / geluid. Dit betreft geluid van het muziekprogramma en het geluid van achtergrondmuziek. Onder achtergrondmuziek wordt verstaan muziek met een geluidsniveau LAeq, gemeten volgens de handleiding Meten en rekenen industrielawaai (1999) en beoordeeld volgens deze handleiding, op 1,5 meter hoogte op de gevel van een woning niet hoger zijn dan 60 dB(A).

Het geluidsniveau voor het muziekprogramma, dat afkomstig is van de geluidsinstallatie, mag gemeten volgens de handleiding Meten en rekenen industrielawaai (1999) en beoordeeld volgens deze handleiding, op 25 meter van het podium niet hoger zijn dan 95 dB(A). In afwijking van de genoemde handleiding mag de bedrijfsduurcorrectie niet worden toegepast. De term bedrijfsduurcorrectoe is van belang voor het meten van geluidhinder. Het betreft een correctie van het gemeten geluidsniveau. Het betreft een verhouding tussen de tijdsduur dat de geluidbron gedurende de beoordelingstijd in werking is en de duur van die beoordelingsperiode. Om te kunnen voldoen aan bovenstaand voorschrift dient de geluidsinstallatie te zijn voorzien van een geluidsbegrenzer. Ook dienen de geluidsboxen zoveel mogelijk van de woning worden afgericht.

De burgemeester spant zich in om tot een goede verdeling van de geluidsbelasting te komen (op dagbasis). Als er bijvoorbeeld op een dag sprake is van een muziekprogramma in de avond (met bovengenoemd geluidsniveau), dan zal de burgemeester zeer terughoudend zijn met het geluidsniveau voor de rest van de dag (dit zal dan achtergrondmuziek betreffen). Er wordt, kort gezegd, geprobeerd om een muziekprogramma niet langer dan 4 (soms 5) uur te laten duren. Dit is dan ook weer afhankelijk van het moment. Een muziekprogramma van 13.00 uur tot 18.00 uur, wordt alweer anders bezien dan een muziekprogramma van 19.00 uur tot 24.00 uur. Het moment van de dag kan bij een dergelijke afweging dus ook een rol spelen.

3. 5 Overige overlastbeperkende maatreg elen

Maximum aantal evenementen op jaarbasis

Er dient een onderscheid te worden gemaakt in evenementen qua belasting. Dit is belangrijk voor de totale belasting op jaarbasis, dan wel voor bepaalde periodes in het jaar. De (grote) evenementen op de Markt kunnen op navolgende manier worden onderverdeeld:

-Zeer belastend:

Een zeer belastend evenement is een evenement waarvan de burgemeester zich bewust is dat dit door de omgeving als zeer belastend kan worden ervaren. Over een heel jaar wordt het eenmalig toestaan van een dergelijk evenement niet als onredelijk of ontoelaatbaar gezien. Zeker gezien het feit dat het een evenement betreft, of moet betreffen, wat ruim van tevoren bekend is. Op deze wijze kan de omgeving anticiperen op het evenement.

-Belastende evenementen:

Belastende evenementen zijn evenementen waarvan de burgemeester op basis van de plannen van de organisator voorziet dat ze een belasting kunnen vormen voor de leefomgeving. Dit soort evenementen voeren een duidelijk muziekprogramma. Het welslagen is hier ook afhankelijk van.

-Niet-belastende evenementen:

Niet-belastende evenementen hoeven geen belasting te vormen voor de leefomgeving. Evenmin vragen de organisatoren van dit soort evenementen een bijzonder regime. De evenementen hebben een beperkte geluidsproductie en vinden meestal overdag plaats.

Er wordt gepoogd om een tussenpose van minimaal één maand te plannen tussen de belastende evenementen, tenzij de bijzondere omstandigheden van het geval een kortere interval rechtvaardigen. Op deze manier wordt de overlast voor de leefomgeving verspreid over het jaar.

In totaliteit zullen er per jaar niet meer dan twaalfgrootschalige(re) evenementen op de Markt van Boxtel plaatsvinden (gemiddeld: 1 per maand). Van deze twaalf mogen er zesbelastendeevenementen plaatsvinden. Onder de zes belastende evenementen valt één zeer belastend evenement.

3.6 De verkeersveiligheid

Vast staat dat de (openbare) weg er niet alleen is voor het verkeer. Ook andere activiteiten moeten op de (openbare) weg mogelijk zijn, waarbij het normale gebruik van de (openbare) weg, in bepaalde gevallen, dient te wijken voor het bijzondere gebruik. In de Wegenverkeerswet 1994 en de daarop gebaseerde regels (Besluit administratieve bepalingen wegverkeer) is dan ook de mogelijkheid gecreëerd in het belang van andere dan verkeersdoeleinden, zoals evenementen, verkeersbesluiten te nemen.

3.6.1 Afsluiten van wegen / omleidingen

Ten behoeve van een evenement dient de Markt te worden afgesloten. Dit dient te gebeuren met deugdelijk materiaal, dat voldoet aan wettelijke eisen. Dit materiaal wordt tegen vergoeding beschik-baar gesteld door de gemeente Boxtel, afdeling Openbare Ruimte. De organisatie dient hier zorg voor te dragen.

De Markt zal tijdens evenementen op de volgende manier worden afgesloten:

  • -Markt

  • -Rozemarijnstraat

  • -Rechterstraat en Kruisstraat, éénrichtingsverkeer rijrichting Dr. Van Helvoortstraat.

In sommige gevallen zal ook de Clarissenstraat worden afgesloten, zoals tijdens de kermis het geval is. In de overige gevallen blijft de Clarissenstraat open, waardoor met name de taxi’s de Markt nog kunnen bereiken. Via de Kruisstraat en de Rechterstraat kunnen de taxi’s de Markt weer verlaten.

3.6.2 Parkeergelegenheid

Als op de Markt evenementen worden georganiseerd, zal de Markt worden afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer. Dit houdt in dat personenauto’s geen mogelijkheid hebben op de Markt te parkeren. In plaats daarvan bieden zowel het Breukelsplein als de plus minus 50 parkeerplaatsen aan de Mgr. Bekkersstraat een goed alternatief.

Om de (over)last voor de ondernemers in het Centrum zoveel mogelijk te beperken, zet de gemeente zich in voor maatwerk. Dit betekent dat de Markt zo laat mogelijk wordt afgesloten. Dit gebeurt in overleg met de organisatie. Het is namelijk onredelijk om voor een evenement op zondag de Markt al op vrijdagmiddag af te sluiten. De gemeente spant zich dus in om de Markt zo lang mogelijk beschikbaar te houden voor parkeren. De gemeente zal ervoor zorgen, bijvoorbeeld door inzet van een B.O.A., dat de Markt uiteindelijk ook daadwerkelijk leeg is.

3 .7 Veiligheid van personen en goederen

3.7.1 Veiligheid

In verband met een evenement kan het noodzakelijk zijn, dat door of namens de organisatie toezicht wordt gehouden. Of een dergelijk toezicht gewenst is, wordt bekeken in overleg met de politie.

Indien een organisatie toezichthouders aanstelt, dient voldaan te worden aan de eisen die gesteld zijn bij of krachtens de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.

3.7.2 Brandveiligheid

Indien tijdens evenementen een feesttent of een andere constructie wordt geplaatst, dient deze op deugdelijkheid en (brand)veiligheid te worden gecontroleerd. Daarom dient men bij de aanvraag een duidelijke situatietekening (schaal 1:500) te overleggen, daarnaast dient men bij de aanvraag een bouwtekening (schaal 1:100) te voegen op maximaal A-3 formaat met alle bouwmaten en het aantal mensen dat op/ in het tijdelijke bouwwerk aanwezig zal zijn. De bouwtekening moet verder aangeven (indien van toepassing):

  • -de indeling(en);

  • -de bestemming van de verschillende ruimten;

  • -de ligging van de uitgangen en de vrije breedte;

  • -de opstelling van de zitplaatsen die in rijen zullen worden opgesteld;

  • -de vrij te houden gang- en looppaden;

  • -de overige voor het publiek beschikbare vrije vloeroppervlakte;

  • -de aan te brengen blusmiddelen en vluchtwegaanduidingen en bij gebruik na zonsondergang de aan te brengen noodverlichting.

Voor het plaatsen van een tent is overleg met de Brandweer nodig. Ten aanzien van het plaatsen van een tent dienen de hieronder genoemde bescheiden gelijktijdig met deze aanvraag te worden overgelegd.

Een situatietekening waarop is aangegeven:

  • -de plaats van de tent;

  • -de vrije ruimte om de tent (tenminste 3,5 meter);

  • -de afstand tot de bebouwing (tenminste 5 meter of 10 meter afhankelijk van de aard van het naast gelegen object).

Een plattegrondtekening van de tent (schaal 1:100) met daarop aangegeven:

  • -de afmetingen van de indeling van de tent, waaronder uitgangen, looppaden, podium en andere vaste inventaris;

  • -transparant- en noodverlichtingpunten, die dienen te voldoen aan het gestelde in NEN 1010;

  • -aantal en typen kleine blusmiddelen;

  • -aantal, typen en plaats van eventuele verwarmingstoestellen.

Een bewijs waarmee wordt aangetoond dat de tent moeilijk ontvlambaar of onbrandbaar is, minimaal brandvoortplantingsklasse 2 van het gestelde in NEN 6065 of gelijkwaardig en geen grotere rookdichtheid heeft dan 2,2 m–1 of gelijkwaardig.

3.8 Zedelijkheid en gezondheid

3.8.1. Drugs

Aan evenementen wordt deelgenomen door personen (bezoekers en deelnemers) uit alle lagen van de bevolking. De soort bezoekers en/of deelnemers kan nauw samenhangen met de aard van een evenement. Dit geldt ook voor het aantal te verwachten bezoekers en/of deelnemers. In beginsel worden evenementen die “harddrugs gevoelig” zijn geweerd van de Markt.

Het is wel gebruikelijk dat er tijdens een evenement alcohol wordt geschonken. Hierover meer in Hoofdstuk 4.

3.8.2. Sanitaire voorzieningen

Veelal is de beschikbare toiletcapaciteit op en rondom de Markt meer dan genoeg om de (toilet) behoeften van alle bezoekers op te vangen. Bij sommige grootschalige evenementen kan het mogelijk zijn dat er extra toiletvoorzieningen worden gewenst. De organisatie dient hier zorg voor te dragen.

3.8.3. EHBO

Bij sommige evenementen, gezien de aard, omvang en te organiseren activiteiten, kan het wenselijk zijn dat er sprake is van een EHBO voorziening. Dit dienen gediplomeerde EHBO-ers of andere First-responder te zijn . De organisatie dient hier zorg voor te dragen.

4. Drank- en Horecawet

4.1 Inleiding

De Drank- en Horecawet regelt de uitoefening van het horecabedrijf en de verstrekking anders dan om niet van alcoholhoudende drank, vanuit het oogpunt van de sociale hygiëne. De wet regelt dus niet de verstrekking van alcoholhoudende drank vanuit openbare orde motieven en geeft bijvoorbeeld geen regels over sluitingstijden én ziet evenmin op de verstrekking van alcoholvrije drank.

Indien in een inrichting bedrijfsmatig alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse wordt verstrekt, dient men te beschikken over een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet. Deze wet stelt onder meer eisen ten aanzien van de inrichting en de leidinggevenden. Indien aan de eisen wordt voldaan, dan moet de vergunning verleend worden.

4.2 Schenken van alcohol op de Markt

Het verstrekken van zwakalcoholhoudende dranken voor gebruik ter plaatse is in principe voorbe-houden aan horeca-inrichtingen, waaraan een vergunning is verleend, zoals hierboven is beschreven.

Bij evenementen maakt men niet altijd gebruik van een horeca-inrichting. Indien men tijdens evenementen buiten een horeca-inrichting zwakalcoholhoudende dranken wil verstrekken, dient men te beschikken over een door de burgemeester te verstrekken ontheffing op basis van artikel 35 Drank- en Horecawet. Een dergelijke ontheffing kan uitsluitend verleend worden, indien de verstrekking geschiedt onder de onmiddellijke leiding van een persoon die niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is én de leeftijd van 21 jaar heeft bereikt.

Een dergelijke ontheffing is vereist voor ieder evenement op de Markt, waarbij men zwakalcohol-houdende drank voor gebruik ter plaatse wil verstrekken.

In alle geval len is tijdens een evenement op de Markt alleen het gebruik van veiligheidsglas en/of plastic bekers toegestaan.

5. Handhaving

5.1 Inleiding

Onmisbaar sluitstuk van het evenementenbeleid is toezicht en handhaving. Om overlast tegen te gaan is vooral het handhaven van eindtijden, geluidsnormen en openbare orde en veiligheid van belang. Voor handhaving is zowel de inzet van de gemeente als van de politie vereist. Deze notitie beperkt zich echter voor wat betreft handhaving tot de sanctiemogelijkheden zoals vastgelegd in de Apv.

5.2 Sanctiemogelijkheden

  • -Artikel 1.4 Apv bepaalt dat de vergunninghouder verplicht is de aan de vergunning verbonden voorschriften dan wel beperkingen na te komen.

  • -Artikel 1.6, sub c bepaalt vervolgens dat de vergunning of ontheffing ingetrokken of gewijzigd kan worden indien voorschriften dan wel beperkingen niet zijn of worden nagekomen. Voor de meeste evenementen zal deze sanctiemogelijkheid geen enkele waarde hebben, immers het evenement vindt over het algemeen in het weekend plaats wanneer het gemeentelijk apparaat niet in functie is en zelfs indien dit het geval is, neemt de voorbereidingsprocedure zodanig veel tijd in beslag dat het evenement voorbij is voordat de betreffende administratieve sanctie is opgelegd.

  • -Daarnaast kan, in het geval een vergunninghouder in strijd handelt met een aan hem verleende vergunning of de daaraan verbonden voorschriften, door of vanwege het bevoegde gezag proces-verbaal worden opgelegd conform artikel 6.1 van de Apv.

5.3 Evaluatie

Tegenover de sanctiemogelijkheden staat dat de ervaringen die in een bepaald jaar met een bepaald evenement dan wel organisatie worden opgedaan, wat moet blijken uit een evaluatie van het evenement, gebruikt kunnen worden om een volgende aanvraag te beoordelen. De conclusie kan dan zijn, afhankelijk van de aard en de ernst van de overtreding, dat een laatste kans wordt gegeven onder strengere voorwaarden dan wel dat in een negatieve zin op de aanvraag wordt beschikt en het evenement dus niet meer wordt toegestaan. Een evenement staken zal enkel in zeer uitzonderlijke gevallen voorkomen, verbaliseren is dan wel een mogelijkheid.

De politie houdt in beginsel toezicht bij de evenementen. De politie zorgt voor de waarborging van de openbare orde en veiligheid. Bij constatering van overtredingen zal de gemeente sowieso hieromtrent geïnformeerd worden. Ook kan de politie ter plaatse overgaan tot verbalisering. Afhankelijk van de aard en ernst van de overtreding zal na het evenement een gesprek plaatsvinden met de organisatie en worden toekomstige vergunningen onder strengere voorwaarden afgegeven dan wel wordt het evenement niet meer toegestaan. Het kan ook zijn, wanneer hier aanleiding voor is, dat de gemeente vooraf bepaald dat er geluidscontroles zullen plaatsvinden bij een evenement. Deze controles worden uitgevoerd door toezichthouders van de gemeente.

Tevens dient in de vergunning te worden opgenomen, dat bij volksfeesten en grote evenementen vooraf afspraken gemaakt dienen te worden door de organisatie van het evenement met de politie en de gemeente voor wat betreft ordehandhaving, onder meer de inzet van toezichthouder(s) of portier(s) en onderlinge communicatie.

  • 1. Uitgangspunten beleid

    • A.Voor iedere maand in het jaar wordt (vooraf) een activiteitenkalender opgesteld waar ook de

evenementen op de Markt in opgenomen zijn.

  • A.Dit overzicht is op, of via, de website van de gemeente Boxtel te vinden.

  • B.Een aanvraag voor een nieuw grootschalig evenement dient in beginsel ten minste acht

weken van tevoren worden ingediend.

  • A.Per evenement worden de geluidsniveaus vastgesteld welke niet overschreden mogen worden.

  • B.Het totaal aantal evenementen op de Markt wordt beperkt tot maximaal twaalf (grote) evenementen per kalenderjaar.

  • C.Het aantal belastende evenementen op de Markt wordt beperkt tot zes (grote) evenementen per kalenderjaar.

  • D.Het aantal zeer belastende evenementen op de Markt wordt beperkt tot één (groot) evenement per kalenderjaar.

  • E.Om spreiding van de belastende en niet-belastende evenementen te realiseren, wordt een frequentie ingebouwd:

    • -Tussen de belastende evenementen wordt gepoogd een tussenpose van 1 maand te realiseren, tenzij de bijzondere omstandigheden van het geval een kortere interval rechtvaardigen.

  • F.Ten aanzien van tijdstippen voor evenementen geldt het volgende:

    • -het tijdstip waarop een evenement geëindigd moet zijn, is 24.00 uur, tenzij een

      later tijdstip expliciet gerechtvaardigd is;

    • -de (grote) evenementen zullen in de weekenden worden gehouden of

      op erkende feestdagen, tenzij een bepaalde dag expliciet noodzakelijk is;

    • -in verband met de weekmarkt kan een evenement op vrijdag pas vanaf 15.00

uur gehouden worden.

  • A.De Markt zal tijdens evenementen op de volgende manier worden afgesloten:

    • -De Markt;

    • -Rozemarijnstraat;

    • -Rechterstraat en Kruisstraat, éénrichtingsverkeer rijrichting Dr. Van Helvoortstraat.

  • A.Bij het afsluiten van de Markt voor evenementen spant de gemeente Boxtel zich in om de Markt zolang mogelijk beschikbaar te houden voor parkeergelegenheid.

  • B.Indien tijdens evenementen buiten een horeca-inrichting zwakalcoholhoudende dranken worden verstrekt, dient men te beschikken over een door de burgemeester te verstrekken ontheffing op basis van artikel 35 Drank- en Horecawet.

  • C.In alle is tijdens evenementen op de Markt alleen het gebruik van veiligheidsglas en/of plastic bekers toegestaan.

  • D.Na afloop van het evenement dient de Markt ten genoegen van de gemeente binnen 12 uur in de oorspronkelijke staat en schoon te worden opgeleverd. Indien hieraan niet wordt voldaan, zal dit door de gemeente voor rekening van de organisatie worden geregeld.

  • E.Indien daartoe aanleiding bestaat, vindt een evaluatie plaats van ieder grootschalig evenement op de Markt met als doel de opgedane ervaringen te gebruiken bij de beoordeling van volgende aanvragen, waarbij met name antwoord wordt gegeven op de bijdrage van het evenement aan de Markt als ontmoetingsplaatsen en antwoord wordt gegeven op de effecten van het evenement op de openbare orde en veiligheid.

Aldus ondertekend op 12 februari 2014,

De burgemeester van Boxtel,

M.Buijs

Naar boven