Controleverordening gemeente Boxtel 2014
De gemeenteraad van Boxtel heeft in de vergadering van 23 september 2014 onderstaande Controleverordening gemeente Boxtel 2014 vastgesteld.
Hierdoor trekken we de verordening uit 2004 in.
Inwerkingtreding
Deze verordening is op 10 september 2014 in werking getreden.
Inhoud Verordening
De raad van de gemeente Boxtel
gelezen het voorstel met nummer 1400374 van het college van burgemeester en wethouders van 29 juli 2014;
gelet op artikel 213 van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen de Controleverordening gemeente Boxtel 2014
Artikel 1 . Begripsbepaling
In deze verordening wordt verstaan onder:
a.accountant
Een door de raad benoemde:
  • Registeraccountant of
  • Accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld in het derde lid van artikel 36, Wet op de Accountant-Administratieconsulenten of
  • Organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.
    • b.
      accountantscontrole
De controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:
  • Het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;
  • Het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;
  • Het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoelt in artikel 186 Gemeentewet;
  • De inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken; waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen.
    • c.
      rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole
Het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de
vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole gemeenten.
d.goedkeuringstolerantie
Het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft,
die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de
jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers wordt beïnvloed.
e.rapporteringstolerantie
Een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen.
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
1.De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door de raad te benoemen accountant. De
benoeming van de accountant geschiedt voor een periode van 4 jaar met een mogelijke
verlenging van twee keer 1 jaar.
  • 2.
    Het college bereidt de aanbesteding van de accountantscontrole voor.
  • 3.
    De raad stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen vast. In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole opgenomen:
    • de toe te passen goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapporteringstoleranties) bij de controle van de jaarrekening;
    • de inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen;
    • de eventueel aanvullende uit te voeren tussentijdse controles;
    • de frequentie en inrichtingseisen van de aanvullende tussentijdse rapportering.
Artikel 3. Informatieverstrekking door college
1.Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende
interne en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.
2.Het college draagt er zorg voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen,
nota’s, collegebesluiten, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen e.d. voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.
3.Het college overlegt de gecontroleerde jaarrekening samen met de controleverklaring en het
verslag van bevindingen uiterlijk 31 mei aan de raad.
Artikel 4. Inrichting accountantscontrole
1.De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de
accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende
werkzaamheden.
2.De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te
voeren controles. De accountant kan de controlewerkzaamheden zonder voorafgaande kennisgeving
uitvoeren.
3.Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek afstemmingsoverleg plaats tussen de accountant, de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de concerncontroller.
Artikel 5. Toegang tot informatie
1.De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het
inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij
inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt.
2.De accountant is bevoegd om van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen en
verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben.
3.Alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te
verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de
rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over
de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
1.Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van
specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten voor zover deze werkzaamheden niet voortvloeien uit wettelijke taken en/of subsidievoorwaarden.
2.Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen
volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de
rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere
dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
3.Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale
verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van
deze verantwoording moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor
de opdracht verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het
belang van de gemeente is.
Artikel 7. Rapportering
1.Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een
goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift
hiervan aan het college.
  • 2.
    De controleverklaring en het verslag van bevindingen worden voor verzending aan de raad door de accountant aan het college voorgelegd met de mogelijkheid voor het college om op deze stukken te reageren.
  • 3.
    In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de
beheersdaden zijn gecontroleerd, het hoofd van de afdeling waar de ambtenaar werkzaam is en de
(concern-)controller dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.
4.De accountant kan aanwezig zijn in de raadsvergadering waar de jaarstukken worden behandeld.
Artikel 8 . Intrekken oude verordening De Controleverordening gemeente Boxtel van 2004 wordt ingetrokken.
Artikel 9 . Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking per 10 september 2014.
Artikel 10 . Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Controleverordening gemeente Boxtel 2014”.
 
Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van 23 september 2014.
 
De griffier,
Mw. ir. V. van den Broek
De voorzitter,
M. Buijs
Naar boven