29 321
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2003 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die deel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2003 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Defensie (X).

De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Defensie,

H. G. J. Kamp

B. BEGROTINGSTOELICHTING

DE DEPARTEMENTALE BEGROTING

1. Leeswijzer

Budgettair kader

Uit de hiervoor vermelde samenvattende begrotingsstaten blijkt dat ten opzichte van de eerste suppletore begroting 2003 een bedrag van € 243,816 miljoen aan de begroting van de uitgaven voor 2003 wordt onttrokken en dat het begrotingsbedrag van de ontvangsten voor 2003 met een bedrag van € 64,876 miljoen wordt verlaagd. Met de mutaties uit de eerste suppletore wet 2003 leidt dit tot een uitgavenbudget van € 7 385,937 miljoen en een ontvangstenbudget van € 212,258 miljoen. Het bedrag voor de in 2003 aan te gane verplichtingen wordt verlaagd met € 162,004 miljoen tot € 7 454,584 miljoen.

De invulling van de intertemporele compensatie (€ 134,0 miljoen) is gevonden in het niet doorgaan van het project HAWK en een herschikking van EVDB-projecten. Daarnaast diende er een aanpassing in de niet-relevante reeks pensioenen te worden verwerkt (€ 56,0 miljoen), is het budget verhoogd als gevolg van het afstoten van objecten DGW&T (€ 15,4 miljoen) waarmee de bijbehorende leningen bij Financiën worden afgelost en zijn fondsen tussen de defensieonderdelen herschikt. Hierbij is rekening gehouden met de vrijval van niet-relevante BTW-ontvangsten.

Met betrekking tot het uitvoeren van crisisbeheersingsoperaties is in verband met de inzet in Irak een bijdrage van € 16,5 miljoen aan Defensie toegekend. Op grond van het verloop van crisisbeheersingsoperaties in dit jaar wordt op de post «Voorziening vredesoperaties» een vrijval voorzien van € 33,9 miljoen.

Taakstellingen

In eerste instantie zijn de taakstellingen uit de Voorjaarsnota geparkeerd op het niet-beleidsartikel Nominaal en onvoorzien. In overleg met het ministerie van Financiën is bepaald dat deze taakstellingen eerst bij tweede suppletore begroting, binnen het totaalbeeld van de begrotingsrealisatie, zouden worden belegd.

Loonbijstelling

De bij Voorjaarsnota ontvangen en tijdelijk op Nominaal en onvoorzien geparkeerde loonbijstelling wordt in deze suppletore begroting over de daartoe in aanmerking komende artikelen verdeeld.

Verkoopopbrengsten

Naar het zich laat aanzien vallen de verwachte opbrengsten uit verkopen via de Dienst der Domeinen van het ministerie van Financiën ongeveer € 39 miljoen lager uit.

Overhevelingen tussen defensieonderdelen

Naast bijstelling van de budgetten voor onderlinge dienstverlening betreft deze mutatie voornamelijk het vanuit de krijgsmachtdelen naar het Defensie Interservice Commando overbrengen van budget in verband met het centraliseren van de uitgaven voor defensiebrede IV.

Herschikkingen

De herschikkingen tussen de defensieonderdelen zijn noodzakelijk om de bedrijfsvoering voor 2003 te continueren en om een «nieuw evenwicht» in 2004 en verder te bereiken zodat dergelijke mutaties niet meer nodig zullen zijn. Deze herschikkingen zijn het gevolg van het actualiseren van betalingsmomenten van met name investeringsprojecten, waarvan een deel is aangewend om de verhoogde uitgaven van de exploitatie (bedrijfsvoering) te compenseren.

Baten- en lastendiensten

Bij de baten- en lastendiensten DTO en DGW&T worden geen technische of beleidsmatige wijzigingen voorzien die aanleiding geven tot het opstellen van een tweede suppletore begroting.

Toelichtingen

De mutaties van deze tweede suppletore begroting 2003 hebben grotendeels een technisch karakter en zijn noodzakelijk omwille van de bedrijfsvoering veilig te stellen en om de inzetbaarheid van de krijgsmacht te garanderen. Daarnaast zijn bij de Najaarsnota enkele mutaties gesteld, die beleidsmatig van aard zijn.

Conform de vigerende regelgeving worden in deze suppletore begroting bij de artikelen alleen de beleidsmatige mutaties toegelicht.

2. Het beleid

ALGEMEEN

In aansluiting op de eerste suppletore begroting 2003 (vastgesteld bij de wet van 6 oktober 2003, Stb. 133) wordt door middel van het onderhavige wetsvoorstel voorgesteld de uitgaven van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2003 met € 243,816 miljoen te verlagen en de ontvangsten met € 64,876 miljoen.

De mutaties die tot deze bijstellingen leiden, zijn gedeeltelijk opgenomen in de mutaties zoals die voorkomen in de Miljoenennota 2004 (Kamerstukken II, 2003–2004, 28 600, nr. 2, bijlage 6) en betreffen verder nadere wijzigingen die nu in de Najaarsnota 2003 zijn verwerkt.

A. Uitgaven

Stand begroting in de Voorjaarsnota 2003 € 7 629,753 miljoen
  
1. Totaal mutaties na Voorjaarsnota, opgenomen in de Miljoenennota 2004 – € 190,860 miljoen
  
2. Nadere wijzigingsvoorstellen 2003– € 52,956 miljoen
  
Stand begroting in de Najaarsnota 2003 € 7 385,937 miljoen

B. Ontvangsten

Stand begroting in de Voorjaarsnota 2003 € 277,134 miljoen
  
1. Totaal mutaties na Voorjaarsnota, opgenomen in de Miljoenennota 2004 – € 7,220 miljoen
  
2. Nadere wijzigingsvoorstellen 2003– € 57,656 miljoen
Stand begroting in de Najaarsnota 2003€ 212,258 miljoen

2.1. Overzichten uitgaven en ontvangsten

Het aantal beleidsmatige mutaties in deze suppletore begroting is beperkt. In de hierna opgenomen tabel met de stand van deze tweede suppletore begroting, zijn mutaties als beleidsmatig aangemerkt. Uit de toelichting blijkt evenwel dat aan de mutaties geen nieuw beleid ten grondslag ligt, maar dat deze samenhangen met beleidsmatige reacties op (onvoorziene) omstandigheden. De overige mutaties zijn technisch van aard.

In onderstaande overzichten zijn de mutaties op de uitgaven en de ontvangsten voor de onderscheiden (beleids)artikelen gespecificeerd (x € 1 miljoen):

Uitgavenmutaties

OmschrijvingKMKLKluKMarVropsCivielISOKGeheimNom.Alg.Totaal
Ontwerpbegroting 2003 (incl. NVW)1 403,42 209,71 349,4335,6178,433,0140,6230,80,965,81 360,37 307,9
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 200334,943,635,28,456,410,357,8– 4,2 126,0– 46,5321,9
Niveau Voorjaarsnota 2003 tevens Eerste suppletoor 20031 438,32 253,31 384,6344,0234,843,3198,4226,60,9191,81 313,87 629,8
Wijzigingen opgenomen in de Miljoenennota 2004:            
A. Technische mutaties:            
1. Uitdeling loonbijstelling 200324,340,217,77,8 0,50,74,1 – 147,352,00,0
2. Bijstelling ontvangsten– 3,0    – 4,2     – 7,2
3. Budgetoverhevelingen tussen defensieonderdelen– 2,6– 2,7– 0,2– 0,3 0,4 10,9  – 5,50,0
4. Toevoeging Van Haak-gelden   0,6       0,6
5. Bijdrage Crisisbeheersingsoperaties ivm Irak    16,5      16,5
6. Overheveling van en naar andere departementen     – 10,9     – 10,9
7. Prijsbijstelling Attaches      0,2    0,2
8. Aanpassing niet-relevante reeks Pensioenen          – 56,0– 56,0
B. Beleidsmatige mutaties:            
9. Intertemporele compensatie  – 59,0   – 75,0    – 134,0
Afrondingsverschillen     0,0   0,0 – 0,1
Stand Miljoenennota 20041 457,02 290,81 343,1352,0251,329,0124,4241,60,944,41 304,37 438,9
Nadere wijzigingen:             
A. Technische mutaties:            
10. Budgetoverhevelingen tussen defensieonderdelen– 3,4– 8,7– 3,4– 1,1   17,0  – 0,40,0
11. Bijstelling ontvangsten0,1     – 2,92,4  – 2,3– 2,7
12. Overheveling van en naar andere departementen0,3        10,7 11,1
13. Bijstelling tegenvallende verkoopopbrengsten– 39,0          – 39,0
14. Afstoten objecten DGW&T         15,4 15,4
14a. Vermogensconversie incl. rentelasten         – 0,7 – 0,7
15. Vrijgave budget exploitatie project SIGINT         – 3,2 – 3,2
B. Beleidsmatige mutaties:            
16. Herschikking tussen defensieonderdelen99,4– 62,8– 12,02,5 0,013,0– 1,40,2– 39,10,30,0
17. Vrijval voorziening Crisisbeheersingsoperaties    – 33,9      – 33,9
Stand tweede suppletore Begroting 2003 / Najaarsnota 20031 514,42 219,31 327,7353,4217,429,0134,4259,61,127,51 301,97 385,9

Ontvangstenmutaties

OmschrijvingKMKLKluKMarVropsCivielISOKGeheimNom.Alg.Totaal
Ontwerpbegroting 2003 (incl. NVW)115,959,539,15,21,45,314,422,5  9,3272,6
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2003   1,8   2,7   4,5
Niveau Voorjaarsnota 2003 tevens Eerste suppletoor 2003115,959,539,17,01,45,314,425,20,00,09,3277,1
1. Bijstelling ontvangsten– 3,0    – 4,2     – 7,2
Stand Miljoenennota 2003112,959,539,17,01,41,114,425,20,00,09,3269,9
Nadere wijzigingen:            
2. Bijstelling ontvangsten– 54,9     – 2,92,4  – 2,3– 57,7
Afrondingsverschillen       0,0   0,0
Stand tweede suppletore Begroting 2003 / Najaarsnota 200358,059,539,17,01,41,111,527,70,00,07,0212,3

Toelichting

De genoemde wijzigingsvoorstellen kunnen als volgt nader worden toegelicht.

Wijzigingen opgenomen in de Miljoenennota 2004

Toelichting technische mutaties

1. Toedeling loonbijstelling 2003

Het bij de Voorjaarsnota 2003 aan de Defensiebegroting toegevoegde bedrag voor loonbijstelling over 2003 is bij het opstellen van de begroting 2004 aan de daarvoor in aanmerking komende artikelen toegedeeld.

2. Bijstelling ontvangsten

De verlaging met per saldo € 7,2 miljoen betreft een bijstelling bij het artikel Koninklijke marine en het artikel Civiele Taken. Voor een specificatie van de mutaties per (beleids)artikel wordt verwezen naar de toelichting bij de ontvangstenartikelen.

3. Overhevelingen tussen defensieonderdelen

Deze mutatie betreft vooral de verwerking van de overhevelingen voor 2003 zoals opgenomen in de ontwerpbegroting 2004.

Tevens is sprake van overhevelingen tussen de (beleids)artikelen vanwege het bij anderen onderbrengen van bepaalde uitgaven. Opvallend is vooral de toevoeging op het beleidsartikel Ondersteuning krijgsmacht in verband met het centraal stellen van uitgaven voor defensiebrede IV.

4. Toevoeging Van Haak-gelden

Ten behoeve van het versterken van de beveiliging door de BSB en het RBB zijn extra fondsen beschikbaar gesteld (Van Haak-gelden).

5. Bijdrage Crisisbeheersingsoperaties Irak

Het betreft hier een aanvullende bijdrage in verband met de uitvoering van crisisbeheersingsoperaties in Irak.

6. Overheveling van en naar departementen

Als gevolg van de besluitvorming in de Rijksministerraad over de verantwoordelijkheden ten aanzien van de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba zijn de budgetten terzake overgeheveld naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het ministerie van Defensie zal ook geen ontvangsten meer realiseren, waardoor ook het ontvangstenbudget is aangepast.

7. Prijsbijstelling attachés

Het betreft hier de toegekende prijsbijstelling voor de uitgaven aan attachés.

8. Aanpassing niet-relevante reeks Pensioenen

Het betreft hier een aanpassing, een verschuiving in de tijd, van de uitgaven voor pensioenen.

Toelichting beleidsmatige mutaties

9. Intertemporele compensatie

De intertemporele compensatie (€ 134,0 miljoen) is een gevolg van het niet doorgaan van het project HAWK en een herschikking van EVDB-projecten die noodzakelijk was bij het uitvoeren van de maatregelen om nieuw evenwicht te bereiken.

Mutaties na de Miljoenennota 2004

Toelichting technische mutaties

10. Budgetoverhevelingen tussen defensieonderdelen

Op grond van de actuele inzichten inzake de voor elkaar te verrichten diensten zijn overhevelingen tussen de artikelen uitgevoerd. Een opvallende mutatie betreft de overheveling van het project MULAN dat door het Dico centraal wordt uitgevoerd.

11. Bijstelling verrekenbare ontvangsten

Overeenkomstig de regels van de budgetdiscipline wordt het uitgavenbudget bij de (niet-)beleidsartikelen neerwaarts bijgesteld met totaal per saldo € 2,7 miljoen als gevolg van lagere ontvangsten. Voor een specificatie van de mutaties wordt verwezen naar de toelichting bij de ontvangstenartikelen.

12. Overheveling van en naar departementen

Het bedrag van € 11,1 miljoen bestaat uit een bijdrage (€ 0,3 miljoen) van het ministerie van Economische Zaken voor de uitvoering van het project SEAPARE. Daarnaast worden, als gevolg van de late besluitvorming omtrent de overheveling van de budgettaire verantwoordelijkheid voor de Kustwacht NA&A naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de complexe, langdurige verwervingstrajecten, de in 2003 geplande investeringen niet gerealiseerd. De in eerdere instantie hiervoor overgehevelde gelden vloeien derhalve weer terug naar Defensie.

13. Bijstelling tegenvallende verkoopopbrengsten

Op grond van het verwachte resultaat van de verkoop van overtollige defensiegoederen wordt thans het budget neerwaarts bijgesteld met een bedrag van € 39,0 miljoen.

14. Afstoten objecten DGW&T

Betreft hier de boeking van de afstoting van gebouwen DGW&T, inclusief de hierbij behorende rentelasten, waarmee de bijbehorende leningen bij Financiën kunnen worden afgelost.

15. Vrijgave budget exploitatie project SIGINT

Vertraging in de uitvoering van dit project leidt tot het gedeeltelijk vrijgeven van het niet benodigde exploitatiedeel van dit budget.

Toelichting beleidsmatige mutaties

16. Herschikking tussen defensieonderdelen

Hierbij is sprake van overhevelingen tussen de (beleids)artikelen vanwege het actualiseren van de betalingsmomenten van vooral investeringsprojecten bij de defensieonderdelen, om de realisatie binnen de vastgestelde kaders te laten verlopen.

17. Vrijval voorziening crisisbeheersingsoperaties

Op grond van het verloop van crisisbeheersings-operaties in 2003 wordt verwacht dat er een vrijval ontstaat waardoor de uitgaven op dit artikel neerwaarts worden bijgesteld.

Aansluitend op de bijlage bij de eerste suppletore begroting 2003 over de informatie omtrent de wijze en mate van inzet bij de verschillende vredesoperaties, is bij deze tweede suppletore begroting 2003 een geactualiseerde versie als bijlage opgenomen.

Beleidsartikel 01. Koninklijke marine

De financiële middelen van de Koninklijke marine ten tijde van de tweede suppletore begroting 2003 zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 01 Koninklijke marine (x € 1 000)

 Stand * ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen1 201 9751 241 727122 0221 363 749
Uitgaven    
Programma-uitgaven    
Commandant der Zeemacht in Nederland309 089341 7392 045343 784
Commandant der Zeemacht in het Caribisch Gebied70 45870 458– 5 81064 648
Commandant van het Korps Mariniers121 887118 28612 610130 896
Ondersteunende eenheden283 017284 05816 191300 249
Subsidies149125 125
Investeringen411 534404 51823 357427 875
Totaal programma-uitgaven1 196 1341 219 18448 3931 267 577
Apparaatsuitgaven    
Admiraliteit195 099206 92724 365231 292
Wachtgelden en inactiviteitswedden12 18612 1863 36815 554
Totaal apparaatsuitgaven207 285219 11327 733246 846
Totale uitgaven1 403 4191 438 29776 1261 514 423
Ontvangsten115 920115 920– 57 90058 020

* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.

De budgetmutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven:

(Bedragen x € 1000)

 Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInvesteringenSubsidiesTotaal
Technische mutaties:     
Toedeling loonbijstelling15 0209 239  24 259
Verdeling prijsbijstelling6 537– 16 4069 869 0
Extra benodigde prijsbijstelling  14 856 14 856
Ramingsbijstelling ontvangsten– 2 900   – 2 900
Munitie 14 600– 14 600 0
Overheveling MULAN naar Dico  – 3 600 – 3 600
Overhevelingen tussen defensieonderdelen – 700– 29 – 729
Bijdrage SEAPAR door het ministerie van Verkeer en Waterstaat  333 333
Kasritme overeenkomst KSG  – 10 000 – 10 000
Aanpassing kasritme investeringsprojecten  2 831 2 831
Subtotaal technische mutaties18 6576 733– 340025 050
Beleidsmatige mutaties:     
Overhevelingen tussen defensieonderdelen– 266– 1 373  – 1 639
Brandstoffen 8 159  8 159
Luchtvaartmaterieel 4 061  4 061
Upgrade Koninklijke marine netwerk 3 000  3 000
ESSM  30 000 30 000
MSKBV  – 6 303 – 6 303
Wachtgelden 3 368  3 368
Overige mutaties6 6453 785  10 430
Subtotaal beleidsmatige mutaties6 37921 00023 697051 076
Totaal25 03627 73323 357076 126

Toelichting beleidsmatige mutaties:

Overhevelingen tussen defensieonderdelen

De diverse budgetoverhevelingen leiden per saldo tot een lager budget. Het betreft de volgende overhevelingen:

– als gevolg van minder werkzaamheden door het Marinebedrijf in opdracht van de Koninklijke landmacht wordt een deel van het daarvoor beschikbaar gestelde budget aan dit defensieonderdeel teruggegeven;

– als gevolg van het uitvoeren van meer werkzaamheden door het Divisie Logistiek Commando ten behoeven van het marinebedrijf wordt budget overgeheveld naar de Koninklijke landmacht;

– sinds 1 augustus van dit jaar worden de periodieken door de defensieonderdelen zelf uitgegeven en niet meer door de Centrale organisatie, het bijbehorende budget is derhalve overgeheveld door de Centrale organisatie.

– in verband met de oprichting van het bureau Financiële Administratie Buitenland Betalingen (FABB) is budget overgeheveld ter financiering van 0,6 vte'n;

– als gevolg van de gestegen behoefte aan transport zijn aanvullende gelden overgeheveld naar de Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie (DVVO);

– in verband met de oprichting van de Defensie ICT Uitvoeringsorganisatie (DICTU) is budget overgeheveld.

Brandstoffen

Gedurende de afgelopen periode is sterk ingeteerd op de voorraad brandstoffen. Deze zal nog dit jaar weer worden aangevuld.

Luchtvaartmaterieel

Als gevolg van de herfasering van het onderhoud is het budget voor 2003 naar boven bijgesteld.

Verbetering KM-netwerk

Naar verwachting zal nog in 2003 met de noodzakelijke verbetering van het Koninklijke marine netwerk worden aangevangen. Het hiervoor benodigde budget is nu in de begroting opgenomen.

Evolved Seasparrow Missiles (ESSM)

De aanschaf van de vierde batch Evolved Seasparrow Missiles ten behoeve van de LCF'en wordt vervroegd, zodat de fregatten bij indienststelling met deze raketten zijn uitgerust.

MSKBV

De behoefte aan de Marinierskazerne Buitenveld (MSKBV) is als gevolg van het niet meer volledig paraatstellen van het derde mariniersbataljon vervallen.

Wachtgelden

Als gevolg van een stijging van het aantal personen die onder de wachtgeldregeling vallen, is het budget naar boven bijgesteld.

Overige mutaties

Diverse kleine ramingsbijstellingen leiden per saldo tot een verhoging van het budget. Het betreft onder meer de kosten voor het verkoopgereedmaken van schepen en een verhoging van het budget voor inhuur bij het Marinebedrijf om piekbelasting op te vangen.

Ontvangsten

De ontvangsten zijn als gevolg van het in 2003 niet doorgaan van de stelselherziening BTW (betreffende de herbevoorrading van reservedelen voor schepen) met € 55,0 miljoen naar beneden bijgesteld. Daarnaast vallen de ontvangsten op diverse posten naar verwachting per saldo € 2,9 miljoen lager uit.

Beleidsartikel 02. Koninklijke landmacht

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2003 van het beleidsartikel Koninklijke landmacht zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 02 Koninklijke landmacht (x € 1 000)

 Stand * ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen2 210 9112 262 701113 5082 376 209
Uitgaven    
Programma-uitgaven    
1 Divisie < 7 December >554 662597 5741 342598 916
Nationaal Commando, exclusief Civiele Taken631 655538 77616 883555 659
Opleidings- en trainingscommando KL236 031228 0715 118233 189
Subsidies en bijdragen949749200949
Investeringen388 260364 299– 72 512291 787
Totaal programma-uitgaven1 811 5571 729 469– 48 9691 680 500
Apparaatsuitgaven    
Landmachtstaf111 136167 543– 654166 889
Overige eenheden BLS251 483320 73513 623334 358
Wachtgelden en inactiviteitswedden35 52135 5212 00037 521
Totaal apparaatsuitgaven398 140523 79914 969538 768
Totale uitgaven2 209 6972 253 268– 34 0002 219 268
Ontvangsten59 49359 493059 493

* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.

De budgetmutaties die hebben geleid tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven.

(Bedragen x € 1000)

 Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInvesteringen Subsidies Totaal
Technische mutaties:     
Uitdeling loonbijstelling30 5079 695  40 202
Overhevelingen tussen defensieonderdelen513– 1 899– 10 012 – 11 398
Herschikking tussen defensieonderdelen  – 29 000 – 29 000
Sub-totaal technische mutaties31 0207 796– 39 0120– 196
Beleidsmatige mutaties:     
Herschikking tussen defensieonderdelen– 7 6777 173– 33 500200– 33 804
Sub-totaal beleidsmatige mutaties– 7 6777 173– 33 500200– 33 804
Totaal23 34314 969– 72 512200– 34 000

Toelichting beleidsmatige mutaties:

Verplichtingen

Naast de mutaties bij de uitgaven wordt de bijstelling veroorzaakt door het project «Wissellaadsysteem». Vanwege vertragingen van diverse investeringsprojecten, waardoor budgetruimte is ontstaan binnen de uitgaven voor investeringen, is het technisch en financieel mogelijk het verplichtingenmoment van het project «Wissellaadsysteem te verschuiven van 2005 naar 2003 (€ 165 miljoen).

Algemeen

De herschikking van fondsen tussen de defensieonderdelen is zowel verwerkt op de exploitatie als op de investeringen en wordt hieronder toegelicht.

Uitgaven exploitatie

De belangrijkste neerwaartse bijstellingen betreffen lagere uitgaven ten behoeve van oefeningen, groot onderhoud aan infrastructurele middelen, bedrijfsbenodigde uitgaven, de inhuur van tijdelijke krachten en de opleg van reservedelen. Daartegenover staan als belangrijkste stijgingen een verhoging van het budget voor huisvestingskosten en meer klein onderhoud aan infrastructurele voorzieningen vanwege het uitstel van groot onderhoud. Ook zijn de begrotingssterkten per ressort herzien, wat heeft geleid tot een daling bij de programmauitgaven en een stijging bij de apparaatsuitgaven. In het totaal wordt voorgesteld de begrotingssterkte van het burgerpersoneel en van het beroepspersoneel onbepaalde tijd te verhogen met respectievelijk 51 en 144 vte'n en de begrotingssterkte van het beroepspersoneel bepaalde tijd met 90 vte'n te verlagen. De financiële effecten kunnen grotendeels binnen het beschikbare budget worden gecompenseerd.

Uitgaven investeringen

De uitgavenmutatie wordt verklaard bij de hierna vermelde onderdelen.

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand 1e suppletore begroting

 1e suppletore 20032e suppletore 2003Verschil 
Verplichtingen ( x € 1 000 )345 500521 400175 90051 %
Artikelonderdeel ( x € 1 000 ) 1e suppletore 20032e suppletore 2003Verschil 
Automatisering14 85514 660– 195– 1%
Logistiek36 08345 1409 05725%
Commandovoering, verbindingen en gevechtsinlichtingen25 62921 360– 4 269– 17%
Elektronisch materieel9 8256 200– 3 625– 37%
Nucleair, biologisch en chemisch materieel5 8444 940– 904– 15%
Luchtverdediging12 6836 860– 5 823– 46%
Manoeuvre177 499129 308– 48 191– 27%
Vuursteun4 0221 930– 2 092– 52%
Gevechtssteun1 8941 350– 544– 29%
Infrastructuur75 96560 039– 15 926– 21%
Totaal364 299291 787– 72 512– 20%

Logistiek

De stijging van de uitgaven is het gevolg van de verschuiving van het project Wissellaadsysteem van 2005 naar 2003.

Commandovoering, verbindingen en gevechtsinlichtingen

De uitgavendaling treedt voornamelijk op doordat geen uitgaven worden geraamd voor het project Battlefield management systeem als gevolg van vertraagde besluitvorming. In het project TITAAN is een vertraging in de behoeftestelling ontstaan vanwege de complexheid van dit project. Tevens dalen de uitgaven doordat een deel van het project Vervanging tactische telecommunicatie is vertraagd omdat niet alle geplande leveringen in 2003 worden gerealiseerd.

Luchtverdediging

De daling van de uitgaven wordt vooral veroorzaakt door het project FGBADS (Future Ground Based Air Defence system). Door late besluitvorming treedt er vertraging op in het aangaan van de verplichting van dit project en worden geen uitgaven meer voorzien in 2003.

Manoeuvre

Bij het onderdeel manoeuvre is het budget (€ 29 miljoen) bestemd voor de terugbetaling van de lening van de Koninklijke marechaussee die nodig was vanwege de algemene defensieproblematiek. De uitgaven dalen vooral doordat er voor het project TACTIS (Tactische indoor simulator) minder geld nodig is omdat het contract later is gesloten dan was voorzien. Bovendien zijn er vertragingen in leveringen opgetreden waardoor voor de projecten Licht Verkennings- en Bewakingsvoertuig (LVB), Vervanging Pantservoertuigen (Boxer) en Antitank middelbare dracht (GILL) nu minder uitgaven worden voorzien in 2003 en deze uitgaven doorschuiven naar 2004 en later.

Infrastructuur

In afwachting van de uitkomsten van de maatregelen als gevolg van onder meer het Hoofdlijnenakkoord en vanwege een langere behandelings- en voorbereidingstijd, zijn diverse infrastructurele projecten later gestart dan gepland. Dit betreft onder andere het lesgebouw OTCLOG, Compagnieburelen Stroe en de Legering Schoolbataljon Schaarsbergen.

03. Beleidsartikel Koninklijke luchtmacht

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2003 van het beleidsartikel Koninklijke luchtmacht zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 03 Koninklijke luchtmacht (x € 1 000)

 Stand * ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen1 419 4971 454 632– 194 2111 260 421
Uitgaven    
Programma-uitgaven    
Tactische luchtmacht366 339436 96828 135465 103
Logistiek Centrum Koninklijke Luchtmacht (LCKLu)111 82399 70443 534143 238
Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL)87 64687 017– 3 79183 226
Investeringen425 269416 067– 133 900282 167
Subsidies0000
Totaal programma-uitgaven991 0771 039 756– 66 022973 734
Apparaatsuitgaven    
Staf Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten (Staf BDL)351 191337 3279 189346 516
Wachtgelden en inactiviteitswedden7 1767 496– 527 444
Totaal apparaatsuitgaven358 367344 8239 137353 960
Totale uitgaven1 349 4441 384 579– 56 8851 327 694
Ontvangsten39 09739 097039 097

* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.

De mutaties die hebben geleid tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven.

(Bedragen x € 1000)

 Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInvesteringenTotaal
Technische mutaties:    
Toedeling loonbijstelling13 7484 000 17 748
Overhevelingen tussen defensieonderdelen – 733– 2 900– 3 633
Compensatiemutaties60 140– 60 140 0
Sub-totaal technische mutaties73 888– 56 873– 2 90014 115
Beleidsmatige mutaties:    
Herschikking tussen defensieonderdelen– 6 01021 010– 27 000– 12 000
Compensatie structureel exploitatietekort 45 000– 45 000 
Intertemporele compensatie EVDB en HAWK/PIP  – 59 000– 59 000
Luchtmobiele brigade  – 13 955– 13 955
Infrastructuur  – 2 677– 2 677
Decemberbetaling JSF SDD-fase  27 00027 000
Vertraging diverse projecten  – 10 368– 10 368
Sub-totaal beleidsmatige mutaties– 6 01066 010– 131 000– 71 000
Totaal67 8789 137– 133 900– 56 885

Toelichting beleidsmatige mutaties:

Herschikking tussen defensieonderdelen

Hierbij is sprake van budgetoverhevelingen tussen de defensieonderdelen vanwege het actualiseren van betalingsmomenten van vooral investeringsprojecten, om de realisatie binnen de vastgestelde kaders te laten verlopen. Voor de Koninklijke luchtmacht geldt in zijn algemeenheid dat het budget, voornamelijk in samenhang met onderstaande oorzaken, met € 12 miljoen wordt verlaagd.

Compensatie structureel exploitatietekort

Evenals bij de opstelling van de begroting 2004 is het budget op het noodzakelijke niveau gebracht om de bedrijfsvoering te garanderen. Daarnaast wordt het exploitatiebudget beïnvloed door bovenmatige prijsstijgingen in de luchtvaartsector, een veranderend beleid ten aanzien van belasting van het budget vredesoperaties voor de meerkosten van vlieguren bij uitzending en door fiscale ontwikkelingen.

Vervanging HAWK

Als gevolg van het niet doorgaan van de vervanging van de HAWK is zowel de verplichtingenstand als het investeringsbudget verlaagd.

Luchtmobiele brigade

Vertragingen bij de uitvoering van het project Lumob (dat nog bestaat uit investeringen voor de bewapende helikopter, zoals Self protection ASE, de aanschaf van de ATEC-6 testbank en de Blade Repair Shop) en bij de aanschaf van nieuwe Chinooks, hebben geleid tot een verschuiving van budget naar latere jaren.

Infrastructuur

In afwachting van de uitkomsten van de maatregelen als gevolg van onder meer het Hoofdlijnenakkoord en de daarmee gepaard gaande grote terughoudendheid bij het verlenen van toestemming om grotere infrastructurele projecten uit te voeren zijn diverse projecten later begonnen dan gepland, wat heeft geleid tot vertragingen in de realisatie.

Vervanging F-16 SDD-fase

Ter compensatie van de diverse kasgeldvertragingen van 2003 naar 2004 wordt 50% van de januaribetaling 2004 van de SDD-fase, conform de mogelijkheden in het MOU, al op 15 december 2003 betaald.

Vertraging diverse investeringsprojecten

Door verschillende oorzaken, zoals de besluitvorming over de aanschaf, contract-onderhandelingen, vertragingen in uitvoering van de projecten, zijn er wijzigingen opgetreden in de fasering van de diverse projecten. Dit heeft een verlaging van het investeringsbudget voor 2003 tot gevolg. Het betreft in het bijzonder de projecten zelfbescherming transporthelikopters (€ 7,4 miljoen), UAV (€ 3,6 miljoen), Link 16 (€ 8,4 miljoen) Actieve en passieve grondverdediging (€ 2,0 miljoen), MCC-7000 computer (€ 2,4 miljoen), aanschaf crashtrucks-vliegtuigbrandbestrijdingsvoertuigen (€ 4,5 miljoen), ERP (€ 1,7 miljoen), BEVO (€ 2,7 miljoen) en de projecten ILS, Titaan en Gronduitrusting (totaal € 4,7 miljoen).

Beleidsartikel 04. Koninklijke marechaussee

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2003 van het beleidsartikel Koninklijke marechaussee zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 04 Koninklijke Marechaussee (x € 1 000)

 Stand * ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen339 289348 6567 828356 484
Uitgaven    
Programma-uitgaven    
Operationele taakvelden    
– Beveiliging44 08543 6964 75648 452
– Handhaven vreemdelingenwet91 68796 6845 284101 968
– Politietaken Defensie (excl. Internationale en vredesoperaties)53 51054 0023 27957 281
– Politietaken burgerluchtvaartterreinen8 2098 2875478 834
– Assistentieverlening, samenwerking en bijstand4 5614 6023084 910
Investeringen36 06435 998– 10 94425 054
Totaal programma-uitgaven238 116243 2693 230246 499
Apparaatsuitgaven    
– Staven Koninklijke marechaussee38 30941 0703 48244 552
– Opleidingscentrum58 37558 8982 68961 587
Wachtgelden en inactiviteitswedden7537530753
Totaal apparaatsuitgaven97 437100 7216 171106 892
Totale uitgaven335 553343 9909 401353 391
Ontvangsten5 2007 00007 000

* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.

De mutaties die hebben geleid tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven:

(Bedragen x € 1000)

 Programma- uitgavenApparaats- uitgavenInvesteringen SubsidiesTotaal
Technische mutaties:     
Toedeling loonbijstelling5 7662 000  7 766
Overhevelingen tussen defensieonderdelen– 76– 36  – 112
Overige mutaties13146– 1 450 – 1 291
Sub-totaal technische mutaties5 7032 110– 1 45006 363
Beleidsmatige mutaties:     
Uitdeling Van Haak-gelden385185  570
Herschikking tussen defensieonderdelen8 0863 876– 9 494 2 468
Sub-totaal beleidsmatige mutaties8 4714 061– 9 49403 038
Totaal14 1746 171– 10 94409 401

Toelichting beleidsmatige mutaties:

Verdeling Van Haak-gelden

Ten behoeve van het versterken van de beveiliging BSB en het RBB zijn extra fondsen beschikbaar gesteld (Van Haak-gelden).

Herschikking tussen defensieonderdelen

Hierbij is sprake van budgetoverhevelingen tussen de defensieonderdelen vanwege het actualiseren van betalingsmomenten van vooral investeringsprojecten, om de realisatie binnen de vastgestelde kaders te laten verlopen. Voor de Koninklijke marechaussee geldt dat het budget voor investeringen lager uitvalt, als gevolg van de vertraging van aan het project C2000 gerelateerde uitgaven en vertragingen bij diverse kleinere projecten. Daarnaast dienen de uitgaven voor personeel op grond van de gemiddelde werkelijke sterkte te worden verhoogd. In overeenstemming hiermee worden tevens hogere uitgaven voor personele en materiële zaken voorzien.

Beleidsartikel 09. Vredesoperaties

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2003 van het beleidsartikel Vredesoperaties zijn als volgt te specificeren.

Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 09 Vredesoperaties (x €1 000)

 Stand * ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen178 401234 788– 17 378217 410
Uitgaven    
VN-contributies59 44549 500– 4 50045 000
SFOR75 00065 875– 10 57555 300
KFOR  00
Enduring Freedom13 80035 300– 6 80028 500
Display Deterrence 6 0008006 800
ISAF10 00036 115– 11536 000
UNFICYP  00
EUPM 2 015– 6551 360
Task Force Fox5 0002 000– 2501 750
UNMEE  00
Overige operaties 5 900– 2 8003 100
PSO1 8152 1311692 300
Restant Voorziening Vredesoperaties13 34129 952– 29 952 
Stabilisatiemacht IRAK  37 30037 300
Totale uitgaven178 401234 788– 17 378217 410
Ontvangsten1 4071 407 1 407

* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.

In bijlage 1 is een overzicht opgenomen van de personele en materiële inzet bij de huidige vredesoperaties

De mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting zijn onderstaand weergegeven.

(Bedragen x € 1 000)

 Bedrag mutatie
Technische mutaties 
  
Aanvulling ivm stabilisatiemacht IRAK16 500
Totaal technische mutaties16 500
Beleidsmatige mutaties 
Bijstelling bestaande operaties en contributies– 33 878
Totaal beleidsmatige mutaties– 33 878
Totaal– 17 378

Toelichting beleidsmatige mutaties:

VN-contributies

De begroting voor VN-contributies is naar aanleiding van informatie van de Verenigde Naties verder omlaag gebracht van € 49,5 miljoen naar € 45 miljoen. Voor de budgetstanden in de tweede suppletore begroting 2003 wordt ervan uitgegaan dat het gehele bedrag van € 45 miljoen tot realisatie komt.

Algemeen (toelichting op raming vredesoperaties)

Bij de besluitvorming om deel te nemen aan een operatie wordt tevens een totaalbudget vastgesteld. De financiering geschiedt vanuit het «Restant Voorziening Vredesoperaties», al dan niet aangevuld met een bijdrage van het kabinet. De verdeling van het beschikbare budget over de jaren is afhankelijk van het realisatiebeeld.

SFOR

De begroting voor SFOR wordt met de tweede suppletore begroting 2003 verder verlaagd naar ruim € 55 miljoen. Belangrijkste oorzaak hiervan is dat er zich minder personeel in het operatiegebied bevindt dan waarmee initieel in de begroting rekening is gehouden. Hierdoor vindt op vrijwel alle uitgavencategorieën een onderrealisatie plaats. In de ontwerpbegroting werd nog rekening gehouden met gemiddeld 1 300 personeelsleden in Bosnië. Halverwege dit jaar is dit reeds verlaagd bijgesteld naar 1 150 personeelsleden en thans zijn er gemiddeld nog 1 050 personeelsleden. Een andere oorzaak van de onderrealisatie bij de transport- en telecommunicatie-uitgaven is de lagere behoefte aan de inhuur van luchttransport, doordat er voldoende eigen defensiecapaciteit beschikbaar was. Bezien moet nog worden of dit tot een verhoging van de inhuur voor reguliere operaties heeft geleid. Bij de telecommunicatie zijn de uitgaven vooral gedaald door het onder gunstigere voorwaarden verlengen van de contracttermijn V-sat voor de Koninklijke landmacht.

Enduring Freedom

Het vermoedelijk beloop voor Enduring Freedom wordt geraamd op € 28,5 miljoen, waarvan reeds € 26 miljoen is gerealiseerd. De deelname van het F-16 detachement aan de operatie is per 3 oktober jl. beëindigd.

International Security Assistance Force/ HQ ISAF II

De totale additionele uitgaven voor de Nederlandse bijdrage in Afghanistan worden nu begroot op € 40 miljoen, waarvan € 36 miljoen voor het begrotingsjaar 2003. De naijlende uitgaven voor onder meer herstel van het materiaal zijn voorzien voor 2004. In totaal is tot op heden ruim € 27 miljoen additioneel voor ISAF in 2003 uitgegeven. Hoewel de omvang van de begroting van het HQ ISAF reeds eerder is teruggebracht, blijft het nog steeds onzeker of dit budget volledig wordt uitgeput. Nog steeds bestaat onzekerheid over de tijdigheid en de omvang van de transportkosten die Duitsland bij Nederland in rekening gaat brengen. Bovendien sluiten de reeds gefactureerde vluchten onvoldoende aan op de in de Nederland bijgehouden administratie. Over beide tekortkomingen vindt in oktober en november overleg plaats met het Duitse MOD.

Stabilisation Force Irak (SFIR)

Voor de bijdrage aan de Stabilisatiemacht Irak is initieel ongeveer € 65 miljoen euro voor een half jaar uitzending begroot. Dit bedrag zal slechts gedeeltelijk in 2003 tot realisatie komen. Op basis van de huidige verwachtingen is er geen bijstelling nodig. Verwacht wordt dat ruim € 37 miljoen van dit bedrag in 2003 tot realisatie komt. Dit is een neerwaartse bijstelling in de kasgeldreeks voor 2003 ten opzichte van de initiële raming in de ontwerpbegroting 2004. De reden hiervan is onder andere de vertraging in de facturering door de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk voor geleverde diensten ter plaatse. Thans is nog slechts€ 12 miljoen op SFIR gerealiseerd. De komende maanden wordt echter nog een aanzienlijke inhaalslag verwacht.

Voorziening

Het budget «Restant Voorziening Vredesoperaties» is voor een groot deel aangewend ter financiering van de Stabilisatiemacht Irak (€ 21,3 miljoen); het resterende deel wordt toegevoegd aan de eindejaarsmarge HGIS.

Beleidsartikel 10. Civiele taken

De financiële middelen in de tweede suppletore begroting 2003, ten behoeve van de uitvoering van de civiele taken zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 10. Civiele Taken (x € 1 000)

 Stand * ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen33 02643 259– 14 49528 764
Uitgaven    
Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba19 00426 266– 14 78711 479
Kustwacht Nederland5 7646 773716 844
Explosievenopruiming8 2589 948– 4819 467
Hulp aan civiele overheden 2721 0001 272
Totaal uitgaven33 02643 259– 14 19729 062
Ontvangsten5 2925 292– 4 2201 072

De mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven:

(Bedragen x € 1000)

 Bedrag mutatie
Technische mutaties: 
Toedeling loonbijstelling 2003538
Bijstelling ontvangsten– 4 220
Overheveling van KM naar EOD KM398
Herschikking tussen defensieonderdelen28
Sub-totaal technische mutaties– 3 256
Beleidsmatige mutaties: 
Overheveling naar BZK– 10 941
Sub-totaal beleidsmatige mutaties– 10 941
Totaal– 14 197

Toelichting beleidsmatige mutaties:

Overheveling naar BZK

Als gevolg van besluitvorming in de Rijksministerraad over de verantwoordelijkheden ten aanzien van de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba zijn de budgetten terzake overgeheveld naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Bijstelling ontvangsten

Door bovenstaande besluitvorming zal Defensie ook geen ontvangsten meer worden realiseren, waardoor zowel het ontvangstenbudget als het uitgavenbudget is aangepast.

Beleidsartikel 11. Internationale Samenwerking

 Stand * ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen302 505305 200– 90 750214 450
Uitgaven    
Bijdrage aan de Navo    
Navo Veiligheidsprojecten in Nederland17 47018 326– 89817 428
Bijdrage aan het Navo Veiligheids Investeringsprogramma29 20421 4263 07424 500
Investeringen AWACS3 0833 0832 4815 564
Exploitatie AWACS7 3897 3891 7219 110
Bijdrage aan de militaire begroting van de Navo13 59513 5953 92017 515
Overige bijdragen2 1112 1112132 324
Totaal bijdrage aan Navo72 85265 93010 51176 441
EVDB44 034108 127– 75 00033 127
Attaches22 27922 80389723 700
Overige internationale samenwerking1 4201 553– 3711 182
Subtotaal67 733132 483– 74 47458 009
Totale uitgaven140 585198 413– 63 963134 450
Ontvangsten14 43014 430– 2 90011 530

* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.

Toelichting (technische)-en beleidsmatige mutaties:

Bijdrage aan de Navo

De mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn onderstaand weergegeven.

Bedragen x € 1 000

 Bedrag mutatie
Beleidsmatige mutaties: 
Overige mutaties7 611
Minder ontvangsten NAVO2 900
Totaal beleidsmatige mutaties10 511

Navo Veiligheidsprojecten in Nederland

In Nederland zijn nu ongeveer 60 door de Navo geautoriseerde projecten in uitvoering. Op basis van de onlangs ingediende «forecast» zal in 2003 naar verwachting € 17,4 miljoen aan uitgaven worden gerealiseerd. Voor de hieraan gerelateerde ontvangsten geldt dat deze in 2003 zullen uitkomen op € 11,5 miljoen (begroot: € 14,4 miljoen).

Bijdrage aan het Navo veiligheidsinvesteringsprogramma (NVIP)

Op basis van de onlangs door de bondgenoten ingediende «forecasts» zal het budgetplafond nagenoeg worden bereikt. De Nederlandse bijdrage zal dan uitkomen op € 24,5 miljoen.

Investeringen AWACS

Het investeringsprogramma voor de modificatie van de AWACS-vliegtuigen is vervat in het «Global Solution» programma. Nederland draagt bij aan de kosten op basis van een vast percentage (3,6%). De Nederlandse bijdrage in 2003 bedraagt € 5,6 miljoen.

AWACS-exploitatie

De verwachting is dat als gevolg van binnen de Navo vastgestelde, verhoogde bijdrage (met € 1,7 miljoen) de voor 2003 geraamde fondsen van in totaal € 9,1 miljoen zal worden gerealiseerd.

Bijdrage Militaire begroting van Navo

Als gevolg van binnen de Navo vastgestelde, gewijzigde kostenverdeelsleutel voor de bijdrage aan de militaire begroting is dit budget verhoogd naar een totaal van € 17,5 miljoen.

EVDB

Onderstaand de mutatie die heeft geleid tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003.

Bedragen x € 1 000

 Bedrag mutatie
Beleidsmatige mutaties; 
Herschikking ivm nieuw evenwicht (intertemporele compensatie)– 75 000
Totaal– 75 000

In het kader van het nieuwe evenwicht zijn EVDB-projecten enigszins vertraagd. Zo is onder meer de voorgenomen verwerving van transporthelikopters doorgeschoven naar 2007.

Attachés (HGIS)

Bedragen x € 1000

 Bedrag mutatie
Technische mutaties: 
Toedeling loonbijstelling718
Uitdeling prijsbijstelling238
Overige mutaties– 59
Totaal897

Internationale Samenwerking

De mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting zijn hieronder weergegeven.

Bedragen x € 1000

 Bedrag mutatie
Beleidsmatige mutaties: 
Overige mutaties– 371
Totaal beleidsmatige mutaties– 371

De redenen voor de onderrealisatie zijn:

– een kritische analyse van het MOE-programma waardoor financieel te ruim opgezette programmaonderdelen werden bijgesteld;

– het uitstel van diverse programmaonderdelen als gevolg van de Nederlandse deelname aan de missies in Afghanistan en Irak;.

– de lager uitgevallen kosten van werkelijk uitgevoerde programmapunten;

– neerwaartse bijstelling van de uitgaven voor het WEU-satelliet project.

Beleidsartikel 60. Ondersteuning krijgsmacht (Dico)

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2003 zijn als volgt te specificeren: \ {tab1Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 60 Ondersteuning krijgsmacht (x € 1 000)}

 Stand * ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen225 338221 11457 239278 353
Uitgaven    
Programma-uitgaven    
Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie54 08544 39678545 181
Instituut Keuring en Selectie Defensie15 86015 950– 1 08814 862
Militair Geneeskundig Facilitair Bedrijf57 13257 3762 03159 407
Instituut Defensie Leergangen10 78810 89039111 281
Defensie ICT-organisatie002 7222 722
Overige Interservice Diensten49 37750 44365551 098
Investeringen23 44126 6112 28428 895
Centrale Defensiebrede IV investeringen0020 94420 944
Totaal programma-uitgaven210 683205 66628 724234 390
Apparaatsuitgaven    
Staf Defensie Interservice Commando15 492163103 17419 484
Wachtgelden en inactiviteitswedden4 66146361 1225 758
Totaal apparaatsuitgaven20 15320 9464 29625 242
Totale uitgaven230 836226 61233 020259 632
Ontvangsten22 50125 2122 44427 656

* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.

Mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn als volgt te specificeren:

(Bedragen x € 1 000)

 Programma-uitgavenApparaatsuitgavenInvesteringenTotaal
Technische mutaties:    
Uitdeling loonbijstelling3 458652 4 110
Overhevelingen tussen defensieonderdelen4 2001 55423 15628 910
Overige mutaties– 7162 090721 446
Sub-totaal technische mutaties6 9424 29623 22834 466
Beleidsmatige mutaties:    
Herschrikking tussen defensieonderdelen– 1 446  – 1 446
Sub-totaal beleidsmatige mutaties– 1 44600– 1 446
Totaal5 4964 29623 22833 020

Toelichting beleidsmatige mutaties:

Overhevelingen tussen defensieonderdelen

De mutatie op de investeringen is vooral het gevolg van de start van het centraal beheren van de defensiebrede IV-investeringen. In de mutatie is onder andere opgenomen de budgetoverheveling van € 14,5 miljoen voor het MULAN-project.

Daarnaast is voor de oprichting Dictu, onder te brengen bij Dico, een bedrag van € 2,8 miljoen voor 2003 overgeheveld. Meerjarig is ten tijde van de ontwerpbegroting 2004 het benodigde budget overgeheveld.

Herschikking tussen defensieonderdelen

Hierbij is sprake van budgetoverhevelingen tussen de defensieonderdelen vanwege het actualiseren van betalingsmomenten van vooral investeringsprojecten om de realisatie binnen de vastgestelde kaders te laten verlopen. Voor Dico betreft het bijstellingen voor de IKS apparaatuitgaven om het vereiste peil van de sectie Kwantiteit en Kwaliteit te kunnen waarborgen. De programmabudgetten voor keuringen en vervoersproducten worden respectievelijk in verband met een vacaturestop en in verband met de trekkingsrechtensystematiek neerwaarts bijgesteld.

Niet-beleidsartikel 70. Geheime uitgaven

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2003 van het niet-beleidsartikel Geheime uitgaven zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van niet-beleidsartikel 70. Geheime uitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand * ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen9189422201 162
Programma-uitgaven    
Geheime uitgaven9189422201 162
Totale programma-uitgaven9189422201 162
Totale uitgaven9189422201 162

(Bedragen x € 1 000)

Technische mutaties: 
Ramingsbijstelling220
Totaal mutaties220

Niet-beleidsartikel 80. Nominaal en onvoorzien

Algemeen

De verplichtingen en uitgaven op dit niet-beleidsartikel worden ten opzichte van de eerste suppletore begroting 2003 verlaagd met € 164,3 miljoen. Dit is als volgt per artikelonderdeel te specificeren:

Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1000)

Nominaal en onvoorzienVerplichtingenUitgaven
Stand ontwerpbegroting (incl. NvW)65 82465 824
Stand 1e suppletore begroting191 759191 759
Mutatie loonbijstelling– 256 460– 256 460
Mutatie prijsbijstelling92 19592 195
Stand 2e suppletore begroting27 49427 494

Het met de Voorjaarsnota 2003 voor loonbijstelling ontvangen bedrag is met de tweede suppletore begroting verdeeld over de daarvoor in aanmerking komende (niet-) beleidsartikelen. Hiermee is een bedrag van € 147,3 miljoen gemoeid. Daarnaast is het resterende arbeidsvoorwaardengeld van € 111,0 miljoen, bestemd voor de financiering van de arbeidsvoorwaarden in latere jaren, tijdelijk aangewend ter dekking van de overschrijdingen bij de (niet-)beleidsartikelen. Compensatie zal in latere jaren geschieden ten laste van de betrokken artikelen.

Onderstaand is aangegeven hoe de loonbijstelling is verdeeld over de (niet-)beleidsartikelen (bedragen x € 1 000,–):

ArtnrOmschrijvingVerplichtingen 2003Uitgaven 2003
80Loonbijstelling147 335147 335
    
 Verdeeld over de volgende artikelen:  
1Koninklijke marine24 25924 259
2Koninklijke landmacht40 20240 202
3Koninklijke luchtmacht17 74817 748
4Koninklijke marechaussee7 7667 766
5Defensie Interservice Commando4 1104 110
6Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst1 3941 394
7Pensioenen, uitkeringen en wachtgelden44 20644 206
10Civiele taken538538
11Internationale verplichtingen718718
12Wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling3 9353 935
90Algemeen2 4592 459
 Totaal van de verdeling147 335147 335
    
 Nog niet verdeeld17 21917 219

De op het artikelonderdeel Prijsbijstelling geparkeerde taakstellingen uit de Voorjaarsnota 2003 zijn nu met deze tweede suppletore begroting binnen het totaal van de begrotings-realisatie verwerkt. Voorts hebben de mutaties op dit artikel betrekking op de afstoting van objecten door DGW&T, inclusief rentelasten, en is er sprake van een terugboeking van de begroting van Koninkrijksrelaties vanwege de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba. Door de late besluitvorming over de overdracht van de budgettaire verantwoordelijkheid en door de complexe en langdurige verwervingstrajecten, kunnen geplande investeringen niet meer geheel worden gerealiseerd 2003.

Daarnaast had de Koninklijke marine rekening gehouden met het in dit begrotingsjaar niet realiseren van een van de belastingsdienst terug te ontvangen BTW-bedrag van € 55 miljoen. Bij de bepaling van het defensiebrede realisatiebeeld was rekening gehouden met een hiermee verband houdende verlaging van het uitgavenbudget. Achteraf bleek echter dat het een voor het budgettair kader Rijksbegroting niet-relevante ontvangstenraming betreft die derhalve geen invloed op de uitgaven heeft. De eerdere verlaging van het uitgavenbudget is teruggeboekt en ten gunste van dit artikel gebracht.

Door de Dienst der Domeinen is aangegeven dat de verwachte verkoopopbrengsten van overtollig defensiematerieel met ca € 39 miljoen tegenvallen. De hieraan verbonden verlaging van het defensiebudget is ten laste van dit artikel gebracht.

Niet-beleidsartikel 90. Algemeen

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2003 van het niet-beleidsartikel Algemeen zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 90. Algemeen Bedragen x € 1 000

 Stand * ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3)
Verplichtingen1 354 1241 311 81018 2781 330 088
Uitgaven    
Kerndepartement incl. wachtgelden101 646105 5971 707107 304
Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst50 68551 317– 1 23350 084
Totaal Apparaatsuitgaven152 331156 914474157 388
Programma-uitgaven    
Investeringen21 88448 039– 17 23030 809
Departementsbrede uitgaven    
– Milieu-uitgaven5 6294 0231 8535 876
– Pensioen en uitkeringen979 150957 277– 14 889942 388
– Wetenschappelijk onderzoek60 90258 8072 17460 981
– Ziektekostenvoorziening24 85225 4574 62330 080
– Subsidies en bijdragen12 37412 24940112 650
– Overige uitgaven103 16351 08010 69961 779
Totaal programma-uitgaven1 207 9541 156 932– 12 3691 144 563
Totale uitgaven1 360 2851 313 846– 11 8951 301 951
Ontvangsten9 2839 283– 2 3006 983

* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.

De budgetmutaties die hebben geleid tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven:

(Bedragen x € 1000)

 Programma- uitgaven Apparaats- uitgavenInvesteringenSubsidiesTotaal
Technische mutaties:     
Toedeling loonbijstelling 200320 1933 477 37624 046
Uitdeling niet AV-relevante loonbijstelling27 948   27 948
Overhevelingen tussen defensieonderdelen– 12– 1 334– 4 708 – 6 054
Aanpassing niet relevante reeks pensioenen– 56 007   – 56 007
Bijstelling ontvangsten – 2 300  – 2 300
Overige mutaties382119– 32025206
Sub-totaal technische mutaties– 7 496– 38– 5 028401– 12 161
Beleidsmatige mutaties:     
Herschikking tussen defensieonderdelen11 956512– 12 202 266
Sub-totaal beleidsmatige mutaties11 956512– 12 202 266
Totaal4 460474– 17 230401– 11 895

Toelichting beleidsmatige mutaties:

Herschikking tussen defensieonderdelen

Hierbij is sprake van budgetoverhevelingen tussen de defensieonderdelen vanwege het actualiseren van betalingsmomenten van vooral investeringsprojecten om de realisatie binnen de vastgestelde kaders te laten verlopen. Voor Algemeen betekent het dat een aantal posten zowel opwaarts al neerwaarts wordt bijgesteld:

– een herschikking binnen het Co-budget ten behoeve van de vergoeding aan DGW&T in het contract Beleidsvoorbereiding, Specialistisch Onderzoek en Advies (BSOA, – € 2,1 miljoen);

– een vertraging in de verwachte uitstroom van personeel (€ 1,3 miljoen);

– compensatie minder ontvangsten (€ 2,5 miljoen).

– een correctie op een reductie uit het Strategisch Akkoord van de inhuur van externen Co vanwege een aangepaste grondslag (€ 0,9 miljoen);

– vertraging (exploitatiekosten en investeringen) in de oprichting van de Nationale Sigint Organisatie (NSO) vanwege onvoorziene problemen met bestemmingsplannen (– € 17,2 miljoen);

– in 2003 deels niet voorziene uitgaven betreffende het Deltaplan Documentaire informatievoorziening en archiefbeheer (€ 2,5 miljoen);

– de oprichting van het Defensie Operatiën Centrum (DOC, € 1,0 mln);

– achterblijvende uitgaven voor invaliditeitspensioen < 65 jaar (€ 3,1 miljoen);

– door sterk toenemende uitgaven voor ziektekosten en daardoor meer declaraties van defensiepersoneel voor een tegemoetkoming in de gemaakte kosten (€ 4,6 miljoen);

– een claim van TNO inzake wachtgelden vanwege in 2001 opgelegde kortingen die TNO niet (volledig) heeft kunnen effectueren (€ 7,2 mln).

Ontvangsten

Het budget van de ontvangsten wordt bijgesteld met -€ 2,3 miljoen. Het betreft hier, op grond van het realisatiebeeld 2003, het achterblijven van diverse, relatief kleinere ontvangsten (€2,5 miljoen).

Daarnaast worden op het artikelonderdeel MIVD extra ontvangsten geraamd die betrekking op te verrekenen BPM in verband met ingeruilde auto's.

Algemeen

De aanpassing van het verplichtingenniveau is voor een deel gelijk aan de genoemde mutaties bij de uitgaven. Daarnaast worden meer verplichtingen aangegaan in het kader van technologie en wetenschappelijk onderzoek. Het betreft hier een groot aantal kleine projecten die in 2003 worden aangegaan en waarvan het kasritme over meer jaren is verspreid.

BIJLAGE 1

Overzicht van de personele en materiele inzet bij de huidige vredesoperaties

Activiteiten

MISSIE Periode BijdrageMeeteenheid Ontwerp- begroting 2003Realisatie t/m aug 2003Vermoedelijke uitkomsten 2003
SFORVanaf 1995Gemiddelde bezettingAantal1 1501 0351 035
  TransporthelikoptersVlieguren720548650
KFOR/Kosovo Gemiddelde bezettingAantal personeel855
Enduring FreedomDec 01-sept 03Totale cumulatieve inzetAantal personeel174407407
 T/m juni 2003Fregat (1)Vaardagen 171171
   Aantal personeel 155155
 T/m april 2003Onderzeeboot (1)Vaardagen 9797
   Aantal personeel 5555
 T/m juni 2003Maritieme helikopters (2) Vlieguren 335335
   Aantal personeel  66
 T/m juni 2003MPA (Orion)Vlieguren 713713
   Aantal personeel  1717
 T/m sept 2003Transportvliegtuigen (KDC 10/ C-130 / Gulfstream IV en F50 /F60 ) Vlieguren 1 836 (1)7501 000
 T/m sept 2003Jachtvliegtuigen (6x F16)Vlieguren1 3632 7533 000
   Aantal personeel 174174174
ISAF Jan 02-aug 03Gemiddelde bezettingAantal personeel230240240
ISAF HQfeb 03-aug 03Gemiddelde bezettingAantal personeel0372372
ISAF IVAug 03Gemiddelde bezetting Aantal personeel 3535
 T/m aug 03Transportvliegtuigen (KDC10/C130/F60)Vlieguren135 500
Stabilisatie-macht IRAK10 juli-31 dec 03Gemiddelde bezettingAantal personeel 1 0501 050
  TransporthelikoptersVlieguren 148 500  
Display DeterrenceFeb 03-16 apr 2003Gemiddelde bezettingAantal personeel0362362
BKAC Gemiddelde bezetting HQAantal personeel822
  MPA (Orion)Vlieguren245 100
FEDMACVanaf juni 1998Gemiddelde bezettingAantal personeel111
EUMMVanaf 1996Gemiddelde bezettingAantal personeel333
EUPM1 jan-03 tot eind 2005Gemiddelde bezettingAantal personeel12121
EUFORJuni 03-sept 03Gemiddelde bezettingAantal personeel 11
OVSE MacedoniëOkt 2001-dec 2003Gemiddelde bezettingAantal personeel111
OVSE-MoldaviëVanaf 1993Gemiddelde bezettingAantal personeel111
UNTSOVanaf 1956Gemiddelde bezettingAantal personeel121212
Naar boven