1e Gewijzigde Begroting 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INHOUDSOPGAVE

 

Inleiding 3

1 Hoofdlijnen 1e Gewijzigde Begroting 2019 4

2 Toelichting op de gewijzigde begroting 2019 5

3 Bijlage 8

3.1 Begroting GR, onderdeel staf en algemeen 8

3.2 Begroting GR, onderdeel Belastingen 8

3.3 Begroting FUO-opdrachten 11

3.4 Begroting project gebruiksoppervlakte 11

4 Bijlage Taakvelden 12

4.1 Gemeentelijke bijdrage per product en taakveld 12

4.1.1 Gemeente Almelo 13

4.1.2 Gemeente Borne 14

4.1.3 Gemeente Enschede 15

4.1.4 Gemeente Haaksbergen 16

4.1.5 Gemeente Hengelo 17

4.1.6 Gemeente Losser 18

4.1.7 Gemeente Oldenzaal 19

4.1.8 Gemeente Twenterand 20

4.1.9 Gemeente Berkelland 21

4.1.10 Gemeente Bronckhorst 22

4.1.11 Gemeente Lochem 22

4.1.12 Gemeente Hof van Twente 23

4.1.13 Taakvelden Gemeentelijk Belastingkantoor Twente 23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inleiding

 

In het afgelopen jaar hebben zich aan aantal ontwikkelingen voorgedaan, waardoor de begroting gewijzigd moet worden. Dit betreft onder andere de verhuizing van het GBT naar een ander kantoorgebouw, maar bijvoorbeeld ook de wettelijke verplichting om vanaf 2022 de herwaardering uit te voeren op basis van de gebruiksoppervlakte en niet langer op basis van de inhoud van een woning. Hieronder worden de ontwikkelingen nader toegelicht.

 

 

 

 

 

 

 

1 Hoofdlijnen 1e Gewijzigde Begroting 2019

 

De bedragen in de tabel in dit hoofdstuk en de detailtabellen bij de programma’s moeten met € 1.000 vermenigvuldigd worden.

 

 

 

 

2 Toelichting op de gewijzigde begroting 2019

 

In deze gewijzigde begroting heeft een aanvullende indexatie op de lonen en sociale lasten verwerkt. De kerngroep verbonden partijen heeft de richtlijn afgegeven dat de lonen in zowel de begroting 2019 als de begroting voor 2020 met 3,4% geïndexeerd mogen worden. De primitieve begroting 2019 was slechts met 2,7% geïndexeerd. Via deze gewijzigde begroting worden de lonen met de resterende 0,7% geïndexeerd.

 

Daarnaast worden er om diverse redenen wijzigingen in de budgetten aangebracht. Hieronder wordt een toelichting gegeven op de wijzigingen:

 

a. Formatie-uitbreiding ten gevolge van een solitaire huisvesting

Vanaf 1 mei 2019 wordt het GBT gehuisvest in een solitair kantoorpand. Om alle facilitaire zaken op een efficiënte wijze te regelen is het noodzakelijk om de formatie uit te breiden met een facilitair coördinator. De formatie-uitbreiding vindt kostenneutraal plaats ten laste van het budget voor facilitaire zaken. De budgetverschuiving bedraagt € 39.200.

 

b. Kapitaallasten

Als gevolg van de investeringen in de nieuwe huisvesting voor het GBT vindt er een budgetomzetting plaats van huisvestingskosten naar de kapitaallasten (rente en afschrijving). Deze budgetomzetting vindt budgetneutraal plaats en bedraagt € 54.500.

Daarnaast vindt er een vrijval plaats van kapitaallasten, vanwege het feit dat de belastingapplicatie volledig is afgeschreven. De vrijval bedraagt € 154.900 in 2019.

 

c. Hogere proceskosten uit bezwaren en beroepen

Het GBT is op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht verplicht om proceskosten bij (gegronde) bezwaar- en beroepsprocedures in WOZ-zaken te vergoeden. Deze vergoeding kan betrekking hebben op de kosten van door een derde beroepsmatig verleende rechtsbijstand (zoals voor het indienen van een bezwaarschrift en het bijwonen van een hoorzitting), maar ook op de kosten van een deskundige en het door die deskundige uitgebracht verslag (zoals een taxatieverslag). De kosten in de beroepsfase liggen ongeveer 2x zo hoog als de kosten in de bezwaarfase. De afgelopen jaren hebben steeds meer ‘no cure no pay’ bedrijven en andere zakelijke dienstverleners er hun werk van gemaakt inwoners te ondersteunen in dit soort procedures. Ondanks de nodige inspanningen van het GBT afgelopen jaren om deze kosten te beperken, heeft dit weinig effect gehad. De budgetuitbreiding bedraagt € 35.900 en daarmee wordt het budget voor proceskosten op het niveau gebracht van de gemiddelde kosten over de afgelopen 3 jaren voor de gemeenschappelijke regeling.

 

d. Kosten accountant controleverklaring op de belastingverantwoording

Het GBT vraagt haar accountant jaarlijks om een controleverklaring af te geven op de belastingopbrengsten. Hierdoor worden de accountantskosten bij de gemeenten gereduceerd. Het GBT heeft deze kosten tot op heden binnen de exploitatie gedekt. Echter, als gevolg van de doorgevoerde bezuinigingsstrategie is het niet langer haalbaar om deze kosten in de eigen exploitatie te dekken. Het budget voor accountantsdiensten wordt daarom met € 31.000 uitgebreid.

 

e. Project gebruiksoppervlakte

Om aan de wettelijke verplichting van het uitvoeren van de waardering op basis van de gebruiksoppervlakte te kunnen voldoen is een project opgestart. In april 2018 hebben de deelnemers ingestemd met dit project. De baten en lasten voor het project gebruiksoppervlakte zijn nu de begroting opgenomen (€ 410.464).

 

f. Voorinvesteringen

In 2019 worden eenmalige kosten gemaakt vanwege de noodzakelijk aanbesteding van een nieuwe belasting- en waarderingsapplicatie of om doelmatiger te kunnen werken. In het vierde kwartaal van 2019 wordt de marktverkenning opgestart, waarna in 2020 de feitelijke aanbesteding opgestart kan worden. Tevens worden er eenmalige kosten gemaakt om eMandaat en iDeal operationeel te krijgen. In het kader van de inwoner centraal in combinatie met procesoptimalisatie is het noodzakelijk om binnen de belastingapplicatie de klantreis beter in beeld te brengen, waardoor doorlooptijden beter in beeld gebracht kunnen worden. Hierdoor kan de klant optimaal bediend worden doordat er meer inzicht in de processen verkregen kan worden. GBT gaat ook kijken naar de mogelijkheden om gemeentegericht te gaan werken. Hierdoor wordt de lokale kennis optimaal gebruikt. Om dit te onderzoeken wordt er in 2019 gebruik gemaakt van een tool, waarmee invulling gegeven gaat worden aan het gemeentegericht werken. Vanaf mei 2019 wil het GBT de digitalisering verder doorvoeren en een start te maken met papierarm werken. Om dit te kunnen realiseren worden er kosten gemaakt om ‘printing on demand’ bij het externe printbureau van het GBT mogelijk te maken. De totale kosten voor de genoemde voorinvesteringen bedragen € 83.500.

 

De totale budgetuitbreiding bedraagt € 452.000. Daar waar de kosten een direct verband houden met de diverse producten van het GBT, zijn deze kosten rechtstreeks onder het eindproduct begroot. De meerkosten uit loonindexatie hebben echter ook deels betrekking op de indirecte kosten en worden op basis van de gehanteerde systematiek in de begroting naar alle eindproducten omgeslagen. Dit resulteert er in dat de mutaties in tarief per eenheid product onderling verschillen. De tarieven wijzigen als volgt:

 

 

De begroting voor de FUO-opdrachten verandert per saldo niet. Wel vindt er binnen de begroting van de FUO-opdrachten mutaties plaats als gevolg van de loonindexatie en de kosten voor de belastingverantwoording.

 

De gemeentelijke bijdrages wijzigen hierdoor als volgt:

 

 

 

In onderstaande bijlages worden de wijzigingen op de begroting 2019 nader toegelicht.

 

 

 

 

 

 

 

 

3 Bijlage

 

3.1 Begroting GR, onderdeel staf en algemeen

 

De lasten van het programma Staf en Algemeen nemen met € 276.200 toe naar € 2.066.700. Het budget aan lonen en salarissen is enerzijds toegenomen als gevolg van de loonindexatie en anderzijds als gevolg van formatieomzetting van belastingen naar het programma staf en algemeen en de formatie-uitbreiding voor de functie van facilitair coördinator. Tevens zijn de budgetten voor facilitaire zaken en huisvesting gemuteerd als gevolg van de budget neutrale omzetting naar de kapitaallasten. Het budget advieskosten is verhoogd vanwege de voorinvestering voor de marktconsultatie aanbesteding belasting- en waarderingsapplicatie en het budget voor accountantskosten om de kosten voor de belastingverantwoordingen in de belasting op te nemen.

 

Onderstaande tabel geeft een detailoverzicht van de diverse budgetten.

 

 

3.2 Begroting GR, onderdeel Belastingen

 

De lasten van het programma Belastingen nemen met € 206.200 toe tot € 8.172.200. De baten blijven gelijk.

 

Het budget aan lonen en salarissen neemt toe door:

- Indexatie van de lonen met 0,7%;

- de omzetting van formatie van belastingen naar staf en data en advies.

Alle overige budgetmutaties zijn het gevolg van de aan het begin bij hoofdstuk 2 genoemde punten en raakt de budgetten voor proceskostenvergoedingen, onderhoud hard- en software, kosten voor facilitaire zaken en de kapitaallasten.

 

Ook de gemeente Oldenzaal heeft inmiddels aangegeven met ingang van 2019 te stoppen met de voorlopige aanslag afvalstoffenheffing. De kosten voor de uitvoering zijn nu als indicatieve desintegratiekosten opgenomen in de begroting, evenals de indicatieve desintegratiekosten voor de gemeenten Enschede en Hengelo als gevolg van het afschaffen van de voorlopige aanslag afvalstoffenheffing en de indicatieve desintegratiekosten voor de gemeente Borne als gevolg van de afschaffing van de hondenbelasting. In 2019 wordt samen met de deelnemers gekeken naar mogelijke richtlijnen over hoe om te gaan met desintegratiekosten in het algemeen en deze toepassen op de tot nu toe bekend zijnde casussen.

 

Onderstaande tabel geeft een detailoverzicht van de diverse budgetten.

 

 

 

3.3 Begroting FUO-opdrachten

 

De begroting voor de FUO-opdrachten wijzigt per saldo niet. Wel vinden er binnen de begroting van de FUO-opdrachten mutaties plaats de begrote salarissen als gevolg van de indexatie. Het aandeel aan overheadkosten binnen de FUO-opdrachten en de accountantskosten voor de belastingverantwoordingen staan geclassificeerd onder de overheadkosten en de kosten voor facilitering bestuursorgaan. Als gevolg van de doorgevoerde mutaties wijzigt ook het te betalen bedrag aan vennootschapsbelasting.

 

 

 

 

 

3.4 Begroting project gebruiksoppervlakte

 

Met ingang van 2022 is het verplicht om de waardering van de woningen uit te voeren op basis van de gebruiksoppervlakte en niet meer op basis van de inhoud. Om aan deze wettelijke verplichting te kunnen voldoen, is een project gestart om van alle woningen de gebruiksoppervlakte te bepalen. De kosten voor jaarschijf 2019 zijn als volgt begroot:

 

 

 

 

 

4 Bijlage Taakvelden

 

 

4.1 Gemeentelijke bijdrage per product en taakveld

 

In onderstaande overzichten wordt inzicht verschaft in de opbouw van de gemeentelijke bijdrage op basis van de aantallen producten per gemeente en de verdeling over de taakvelden voor die gemeenten waarvan de bijdrage is gewijzigd ten opzichte van de primitieve begroting 2019.

 

 

4.1.1 Gemeente Almelo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.1.2 Gemeente Borne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.1.3 Gemeente Enschede

 

 

 

 

 

 

 

 

4.1.4 Gemeente Haaksbergen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.1.5 Gemeente Hengelo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.1.6 Gemeente Losser

 

 

 

 

 

4.1.7 Gemeente Oldenzaal

 

 

 

 

 

 

 

 

4.1.8 Gemeente Twenterand

 

 

 

 

 

 

 

 

4.1.9 Gemeente Berkelland

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.1.10 Gemeente Bronckhorst

 

 

 

 

4.1.11 Gemeente Lochem

 

 

4.1.12 Gemeente Hof van Twente

 

 

 

 

 

4.1.13 Taakvelden Gemeentelijk Belastingkantoor Twente

 

 

 

Besluit

Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijk Belastingkantoor Twente stelt de gewijzigde begroting 2019 conform vast.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ondertekening d.d. 21 juni 2019

Secretaris

………………………………….

Voorzitter

…………………………………….

De heer dr. R. Toet De heer A.L. Langius

Naar boven