Beleidsregel hulpmiddelen voor werk WerkSaam Westfriesland

 

Samenvatting

WerkSaam bemiddelt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk. Soms hebben zij een hulpmiddel nodig om het werk te kunnen doen. Bijvoorbeeld aangepaste werkschoenen, aangepast gereedschap, een toiletlift, aangepaste stoel of brailleapparatuur. Er is geen totale lijst van mogelijke hulpmiddelen. In principe kan elk product als een hulpmiddel worden beschouwd als dit nodig is om te kunnen werken.

In deze beleidsregel staat uitgewerkt:

- voor welke personen deze beleidsregel van toepassing is. Het zijn personen met een uitkering bij WerkSaam (cliënten) of werknemers met een WSW-indicatie of personen met een beschut werk-indicatie van WerkSaam (medewerkers).

- hoe WerkSaam bepaalt of de kosten worden vergoed. Als het hulpmiddel vergoed wordt door de zorgverzekering dan vergoed WerkSaam de kosten bijvoorbeeld niet.

- onder welke voorwaarden WerkSaam de kosten voor een hulpmiddel vergoed. Bijvoorbeeld of de cliënt/medewerker het hulpmiddel in eigendom of in bruikleen krijgt.

 

 

Het dagelijks bestuur van WerkSaam Westfriesland, gevestigd in Hoorn;

 

gezien het advies van de cliëntenraad van 6-2-2018;

 

gelet op de Participatiewet, IOAW, IOAZ, WSW en Arbeidsomstandighedenwet;

 

Overwegende dat:

-WerkSaam op basis van de Participatiewet en de WSW verantwoordelijk is voor de toeleiding van cliënten en medewerkers naar werk

-Deze een hulpmiddel nodig kunnen hebben om werk te krijgen en te behouden

-Het wenselijk is om kaders vast te leggen over de voorwaarden;

 

b e s l u i t :

 

  • vast te stellen de volgende beleidsregel hulpmiddelen voor werk WerkSaam Westfriesland.

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    cliënten: personen met een uitkering of niet-uitkeringsgerechtigden die WerkSaam begeleidt naar werk op basis van de Participatiewet, IOAW of IOAZ

  • b.

    hulpmiddel: een hulpmiddel voor het verkrijgen van werk of het uitvoeren van werk. Zonder dit hulpmiddel kan de cliënt/medewerker het werk niet uitvoeren

  • c.

    medewerker: personen met een dienstverband bij WerkSaam of WerkSaam Verloning op basis van

  • -de Wet Sociale Werkvoorziening of

  • -met een indicatie beschut werk op basis van de Participatiewet

  • d.

    werkgever: bedrijf of (overheids)instelling die een arbeidsovereenkomst met de cliënt/medewerker heeft.

Artikel 2. Voorwaarden voor het toekennen van een hulpmiddel

  • 1.

    WerkSaam kent het hulpmiddel ambtshalve of op verzoek van de cliënt/medewerker of werkgever toe als:

  • a. Het hulpmiddel nodig is voor het verkrijgen of uitvoeren van betaald werk. Om de noodzaak van het hulpmiddel vast te stellen kan WerkSaam advies inwinnen bij de bedrijfsarts of de cliënt/medewerker vragen advies in te winnen bij de behandelend arts of specialist.

  • b. Het hulpmiddel de meest adequate en goedkoopste oplossing is.

  • c. De cliënt/medewerker de werkzaamheden waarvoor het hulpmiddel nodig is minimaal 6 maanden gaat uitvoeren.

  • 2.

    WerkSaam kent het hulpmiddel niet toe als het hulpmiddel in aanmerking komt voor een vergoeding door:

  • a. de zorgverzekeraar van de cliënt/medewerker

  • b. het UWV (artikel 35 Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA))

  • c. de werkgever op basis van de Arbeidsomstandighedenwet. Op basis van de Arbeidsomstandighedenwet is de werkgever verplicht persoonlijke beschermingsmiddelen ter beschikking te stellen.

Artikel 3. Voorwaarden voor gebruik van het hulpmiddel

  • 1.

    De cliënt/medewerker is verplicht om zorgvuldig met het hulpmiddel om te gaan.

  • 2.

    WerkSaam verstrekt het hulpmiddel in natura, tenzij er een goede reden is om dit met de werkgever anders af te spreken.

  • 3.

    WerkSaam verstrekt het hulpmiddel in bruikleen als deze overdraagbaar is aan andere cliënten/medewerkers. Als de werkzaamheden van de cliënt/medewerker stoppen, geeft de cliënt/medewerker het hulpmiddel terug aan WerkSaam.

  • 4.

    WerkSaam verstrekt het hulpmiddel in eigendom van de cliënt/medewerker, als het hulpmiddel niet overdraagbaar is aan andere cliënten/medewerkers, omdat het hulpmiddel op maat gemaakt is.

  • 5.

    Het besluit om een hulpmiddel ter beschikking te stellen is altijd maatwerk. WerkSaam bekijkt per cliënt/medewerker wat nodig is en of aanvullende of andere voorwaarden nodig zijn.

Artikel 4. Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en werkt terug tot 1-1-2018.

Artikel 5. Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: beleidsregel hulpmiddelen voor werk WerkSaam Westfriesland.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van 8 maart 2018,

De voorzitter, D. te Grotenhuis

De directeur, M.J. Dölle

Toelichting beleidsregel hulpmiddelen voor werk WerkSaam Westfriesland

 

Artikel 2. Voorwaarden voor het toekennen van een hulpmiddel

WerkSaam zorgt ervoor dat cliënten en medewerkers met een indicatie beschut werk of WSW werk hebben. Als daar hulpmiddel(en) voor nodig zijn, kan WerkSaam deze beschikbaar stellen. Uiteraard kijkt WerkSaam naar de noodzaak en naar de meest adequate en goedkoopste oplossing. Ook kijkt WerkSaam of er geen voorliggende voorziening is, dat betekent dat als de zorgverzekeraar, de werkgever of het UWV de kosten kan vergoeden, WerkSaam dat niet doet.

 

Werkgevers zijn op basis van de Arbeidsomstandighedenwet (artikel 8) verplicht om persoonlijke beschermingsmiddelen ter beschikking te stellen. Dit geldt voor alle werknemers dus ook voor cliënten/medewerkers van WerkSaam. Alleen als de cliënt/medewerker door een beperking geen gebruik kan maken van de beschermingsmiddelen die de werkgever biedt, verstrekt WerkSaam een hulpmiddel.

 

Voorbeeld 1: werkschoenen

Client 1: is door WerkSaam bemiddeld naar een werkgever in de logistiek en heeft werkschoenen nodig. De aanvraag voor werkschoenen wordt afgewezen, omdat de werkgever deze hoort te verstekken aan zijn personeel.

Client 2: werkt bij dezelfde werkgever en door een aandoening aan zijn voeten kan hij geen standaard werkschoenen aan die de werkgever biedt. WerkSaam vergoedt de orthopedische werkschoenen.

Medewerker met een WSW-indicatie : deze cliënt/medewerker is in dienst van WerkSaam en heeft werkschoenen nodig. Als werkgever hoort WerkSaam deze te verstrekken en doet dat ook.

 

In situaties waarbij overduidelijk is dat de cliënt/medewerker het hulpmiddel nodig heeft, kan WerkSaam deze beschikbaar stellen zonder medisch advies. Anders vraagt WerkSaam informatie op bij de cliënt/medewerker (bijvoorbeeld advies van een behandelend specialist) en waar nodig wint WerkSaam advies in bij de bedrijfsarts.

 

Omdat een hulpmiddel een investering is voor de langere termijn, is gekozen voor de minimale termijn van 6 maanden. Uiteraard kijkt WerkSaam naar de situatie van de cliënt/medewerker en de werkgever en kan WerkSaam gemotiveerd afwijken van deze voorwaarde.

 

Voorbeeld 2: hulpmiddel bij lezen

Een medewerker met een beschutte werkplek heeft zeer beperkt zicht en heeft voor het lezen van informatie op het werk een hulpmiddel nodig. WerkSaam vraagt advies aan de bedrijfsarts. Deze adviseert software aan te schaffen die de tekst op het scherm voorleest. WerkSaam schaft de software aan en geeft deze in bruikleen aan de medewerker .

Naar boven