Besluit tot aanpassing van het Besluit Regels in het belang van de verkeersveiligheid Lokaal spoor in de Stadsregio Amsterdam

 

Het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam overweegt het volgende:

 

  • 1.

    Bij besluit van 19 november 2015 heeft het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam (“het DB”) conform artikel 25, tweede lid, Wet lokaal spoor en hoofdstuk 3 van het Besluit lokaal spoor het Besluit Regels in het belang van de verkeersveiligheid Lokaal spoor in de Stadsregio Amsterdam vastgesteld.

  • 2.

    Het DB heeft bij de vaststelling van dit besluit op 19 november 2015 de portefeuillehouder Verkeer gemandateerd tot het doorvoeren van wijzigingen in dit Besluit indien de adviezen van de wegbeheerders daartoe aanleiding geven.

  • 3.

    Bij besluit van 22 februari heeft de portefeuillehouder Verkeer het besluit van 19 november 2015 aangepast in die zin dat de in dat besluit vermelde maximale snelheid voor het baanvak Centraal Station-IJburg tussen Kattenburgerstraat en Ring A10 werd verhoogd naar 70 km/u.

  • 4.

    In de zomer van 2016 heeft de gemeente Amsterdam het baanvak Cornelis Lelylaan vanaf de halte Derkinderenstraat tot aan de halte Meer en Vaart dusdanig aangepast dat een snelheid van 70 km/u vanuit technisch oogpunt verantwoord is.

  • 5.

    In een informatiedossier als bedoeld in art 10 Wet lokaal spoor (betreffende een aanmerkelijke verbetering, vernieuwing of wijziging aan de lokale spoorweginfrastructuur) heeft de beheerder, zijnde de dienst Metro en Tram van de gemeente Amsterdam, aangetoond dat de aanpassing van de snelheid van 50 naar 70 km/u op het genoemde baanvak vanuit veiligheidsoogpunt verantwoord is.

  • 6.

    Op basis van dit informatiedossier is in het Veiligheidsoverleg Stadsregio Amsterdam, Dienst Metro Amsterdam en GVB vastgesteld dat dit geen aanmerkelijke verbetering, vernieuwing of wijziging aan de lokale spoorweginfrastructuur is en dat derhalve een vergunning tot indienststelling niet aan de orde is. Dit is aan de Safety Board gemeld en in de vergadering van 26 juli 2016 ter kennisneming aangenomen.

  • 7.

    Er zijn op het baanvak Cornelis Lelylaan vanaf de halte Derkinderenstraat tot aan de halte Meer en Vaart geen kruisingen met ander verkeer, behalve twee voetgangersoversteken ter hoogte van station Lelylaan, welke beide zijn voorzien van een verkeersregelinstallatie.

  • 8.

    Het gebruikelijk is dat de maximum snelheid op baanvakken waar op zicht wordt gereden, zonder spoorbeveiliging, niet hoger is dan 70 km/h.

 

Gelet op het voorgaande besluit het dagelijks bestuur om:

 

Besluit:

 

Het Besluit Regels in het belang van de verkeersveiligheid Lokaal spoor in de Stadsregio Amsterdam met ingang van zondag 13 november 2016 als volgt aan te passen:

 

Artikel 2 (Maximumsnelheden), eerste lid, komt als volgt te luiden:

 

“Ingevolge artikel 6 van het Besluit lokaal spoor, gehoord hebbende de beheerder van het lokale spoor en de wegbeheerders van de gemeenten Amstelveen, Amsterdam, Ouder-Amstel en Diemen, stelt het dagelijks bestuur de volgende toegestane maximumsneleden, die gelden voor het lokale spoorwegnet per 1 december 2015, vast:

  • *

    Deelnet Metro (baanvakken Amsterdam Centraal Station-Gein, Van der Madeweg-Gaasperplas, Van der Madeweg-Isolatorweg en Spaklerweg-Overamstel): gehele netwerk 80 km/h.

  • *

    Deelnet Tram (alle op 1 december 2015 in bedrijf zijnde lokale spoorwegen in de Stadsregio Amsterdam die in het Koninklijk Besluit van 25 november 2013 zijn aangewezen als lokale spoorweg en die niet tot het deelnet Metro behoren): gehele netwerk 50 km/h met de volgende uitzonderingen:

    • -

      Baanvak Centraal Station-IJburg tussen Kattenburgerstraat en Ring A10: 70 km/h;

    • -

      Baanvak Amsterdam Zuid – Amstelveen Westwijk tussen Amstelveen Uilenstede – Kronenburg en Amstelveen Sportlaan – Ouderkerkerlaan: 70 km/h;

    • -

      Baanvak Cornelis Lelylaan vanaf de halte Derkinderenstraat tot aan de halte Meer en Vaart: 70 km/u.

Door middel van seinen en in dienstvoorschriften zijn snelheidsbeperkingen op de in dit artikel vastgestelde maximumsnelheden geborgd.”

 

Aldus vastgesteld op 3 november 2016.

 

Het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam,

Namens deze,

drs. A. Joustra

Secretaris

mr. E.E. van der Laan

Voorzitter

Naar boven