Inkoop- en aanbestedingsbeleid Hefpunt 2015
 
Artikel 1  
Inkoop- en aanbestedingsbeleid Hefpunt 2015
Inhoud
1. Doelstelling van het inkoop– en aanbestedingsbeleid Hefpunt 2015
 
De doelstellingen van het inkoop- en aanbestedingsbeleid Hefpunt 2015 zijn:
  • 1.
    Een integere, betrouwbare en zakelijke inkoper zijn.
  • 2.
    Inkopen tegen de meest optimale prijs/kwaliteitverhouding.
  • 3.
    Rechtmatig, doelmatig, transparant en objectief inkopen.
  • 4.
    Het naleven van de relevante (Europese) wet- en regelgeving.
 
2. Wettelijk kader  2.1 Europese en nationale wet- en regelgeving
De voor het Inkoop- en aanbestedingsbeleid Hefpunt 2015 meest relevante Europese en nationale wet- en regelgeving volgen uit:
  • 1.
    Europese wet- en regelgeving: wet- en regelgeving op het gebied van
aanbesteden is afkomstig van de Europese Unie. De ‘Aanbestedingsrichtlijnen’
vormen momenteel de belangrijkste basis. De interpretatie van deze
Aanbestedingsrichtlijnen kan volgen uit Groenboeken, Interpretatieve
Mededelingen etc. van de Europese Commissie.
  • 1.
    Aanbestedingswet 2012 en het Aanbestedingsbesluit (AMvB): dit nieuwe
wettelijke kader implementeert de Europese Richtlijnen 2004/18/EG en
2004/17/EG (‘Aanbestedingsrichtlijnen’) en Richtlijn 2007/66/EG
(‘Rechtsbeschermingsrichtlijn’). Deze wet biedt één kader voor
overheidsopdrachten boven en – beperkt – onder de (Europese) drempelwaarden en de rechtsbescherming bij (Europese) aanbestedingen.
  • 1.
    Burgerlijk Wetboek: het wettelijke kader voor overeenkomsten.
  • 2.
    Waterschapswet: het wettelijke kader voor waterschappen.
  • 3.
    Algemene wet bestuursrecht: het wettelijk kader voor de algemene beginselen
van behoorlijk bestuur.
 
2.2. Uniforme documenten
Hefpunt streeft er naar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concreet geval dit niet toelaat. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat Ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd.
 
Hefpunt past bij betreffende inkopen in ieder geval toe:
  • 1.
    de Gids Proportionaliteit;
  • 2.
    Aanbestedingsreglement werken 2012 (‘ARW 2012’);
  • 3.
    Richtsnoeren Leveringen en Diensten van het Ministerie van Economische Zaken;
  • 4.
    Klachtafhandeling bij aanbesteding maart 2013 van het Ministerie van Economische Zaken, resulterend in een Klachtenregeling bij aanbesteden Hefpunt 2015 (Bijlage 1);
  • 5.
    Algemene inkoopvoorwaarden: AVIV-2012, AVVODI-2012, AVIVI-2012; AVVIFA.
3. Definities 3.1 Inkoop en aanbesteden
  • 1.
    Inkoop: alle opdrachten voor leveringen en diensten van Hefpunt aan derden, op grond van een overeenkomst, waarvoor Hefpunt aan die derden een betaling moet verrichten.
  • 2.
    Aanbesteden: de uitnodiging aan leveranciers of dienstverleners om deel te nemen aan een procedure, met als doel het doen van een aanbod voor de uitvoering van een opdracht. Aanbesteden is een onderdeel van inkoop.
 
3.2 Werken, Leveringen en Diensten
De aanbestedingsregelgeving heeft betrekking op overheidsopdrachten van Werken, Leveringen en Diensten. Op basis van artikel 1 van de Aanbestedingswet betreft dit schriftelijke overeenkomsten onder bezwarende titel gesloten door een of meer aanbestedende diensten en een of meer aannemers, leveranciers of dienstverleners van:
 
Werken : - de uitvoering of het ontwerp en de uitvoering van werken in het kader van in bijlage I van richtlijn nr. 2004/18/EG aangewezen werkzaamheden,
  • 1.
    de uitvoering of het ontwerp en de uitvoering van een werk
  • 2.
    het laten uitvoeren met welke middelen dan ook van een werk dat aan de door de  aanbestedende dienst vastgestelde eisen voldoet.
Aannemer is een ieder die werken op de markt aanbiedt.
 
Leveringen: - de aankoop, leasing, huur of huurkoop, met of zonder koopoptie, van producten, of
  • 1.
    de levering van producten en zijdelings betrekking heeft op werkzaamheden voor het aanbrengen en installeren van die levering.
 
Leverancier is een ieder die producten op de markt aanbiedt.
 
Diensten: - uitsluitend betrekking heeft op het verrichten van in bijlage II van richtlijn nr. 2004/18/EG aangewezen diensten,
  • 1.
    betrekking heeft op het leveren van producten en het verrichten van de diensten als bedoeld in onderdeel a, indien de waarde van die diensten hoger is dan de waarde van de te leveren producten, of
  • 2.
    betrekking heeft op het verrichten van in bijlage II van richtlijn nr. 2004/18/EG aangewezen diensten die slechts zijdelings betrekking heeft op werkzaamheden die in het kader van bijlage I van richtlijn nr. 204/18/EG zijn aangewezen
 
Dienstverlener is een ieder die diensten op de markt aanbiedt.
 
Het komt voor dat een inkoopopdracht onder meerdere regimes kan vallen. De inkoop van bijvoorbeeld een machine omvat ook de installatie en het onderhoud daarvan. In dat geval wordt gekeken naar de hoogste waarde. Als de levering de hoogste waarde heeft, dan valt de opdracht onder leveringen. Voor Hefpunt beperken de aanbestedingsregels zich tot leveringen en diensten.
 
3.3 II-A en II-B diensten
Voor Europese aanbesteding kan een onderscheid worden gemaakt in IIA en IIB diensten.
De II-A diensten; hiervoor moet de volledige procedure van Europees Aanbesteden worden gevolgd.
De II-B diensten zijn aangemerkt waarbij  het niet Europees aanbesteden de mededinging tussen staten onderling niet wezenlijk beïnvloedt.
 
Bij II-B is slechts een beperkt deel van de aanbestedingswet van toepassing, namelijk alleen de voorschriften dat:
  • 1.
    de inschrijvingen voldoen aan de door Hefpunt gestelde technische specificaties, eisen en normen,
  • 2.
    een proces-verbaal van de opdrachtverlening wordt opgesteld,
  • 3.
    de resultaten van gunning aan de Europese Commissie worden meegedeeld, en
  • 4.
    een aankondiging van de gegunde opdracht binnen de wettelijke termijn wordt bekend gemaakt.
 
Daarnaast moeten de algemene beginselen van openbaarheid, transparantie en non-discriminatie in acht genomen worden.
 
Als er bij IIB diensten, waarvan de waarde boven de Europese drempel ligt, sprake is van grensoverschrijdend belang, met andere woorden er zou een buitenlandse onderneming geïnteresseerd kunnen zijn en in staat zijn om de opdracht uit te voeren, dan kan er volgens jurisprudentie sprake zijn van een transparantieverplichting en moet er een passende mate van openbaarheid betracht worden. Het voeren van een aanbestedingstraject ligt dan voor de hand. Hefpunt moet het grensoverschrijdend belang voor iedere opdracht zelf beoordelen. Is er geen sprake van grensoverschrijdend belang dan kan worden volstaan met meervoudig onderhands aanbesteden met gebruikmaking van een programma van eisen.
 
De opsomming van de II-A en II-B diensten staat in bijlage II van de Richtlijn 2004/18/EG.
 
3.4 Waardebepaling van de opdracht
De raming van de opdracht is gebaseerd op de totale opdracht, exclusief BTW en rekening houdend met eventuele opties en verlengingen.
 
 
3.5 Raamovereenkomst
Hefpunt wordt gezien als één aanbestedende dienst. Hefpunt zal de regelmatig terugkerende identieke / gelijksoortige (kleinere) opdrachten zoveel mogelijk bundelen en aanbesteden door raamovereenkomsten te sluiten met een looptijd van maximaal 4 jaar. In de aanbestedingsstukken moet worden aangegeven op welke wijze rekening is gehouden met de partijen in de relevante markt.  
 
Bij elke aanbesteding moet worden beoordeeld of in plaats van een raamovereenkomst aanbesteding van een concrete opdracht mogelijk zou zijn.
 
Op grond van artikel 1.1 van de Aanbestedingswet 2012 is een raamovereenkomst een schriftelijke overeenkomst tussen een of meer aanbestedende diensten of speciale-sectorbedrijven en een of meer ondernemers met het doel gedurende een bepaalde periode de voorwaarden inzake te plaatsen overheidsopdrachten of speciale-sectoropdrachten vast te leggen.
 
3.6 Aanbestedingsvormen
Hefpunt maakt gebruik van de volgende aanbestedingsvormen:
  • 1.
    Enkelvoudig onderhandse procedure; één natuurlijke of rechtspersoon wordt gevraagd een prijsaanbieding te doen.
  • 2.
    Meervoudig onderhandse procedure;
een beperkt aantal van ten minste drie en ten hoogste vijf natuurlijke of rechtspersonen wordt gevraagd een aanbieding te doen.
  • 1.
    Nationale procedure;
een aanbesteding die op nationaal niveau algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij een ieder kan inschrijven.
  • 1.
    Openbare Europese procedure;
een aanbesteding die op Europees niveau algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij een ieder kan inschrijven.
  • 1.
    Niet-openbare Europese procedure (aanbesteding met voorafgaande selectie); bij deze aanbesteding vindt een publicatie plaats waarna gegadigden zich kunnen aanmelden. Na selectie, op basis van een aantal vooraf geformuleerde criteria, wordt een aantal van hen (minimaal 5) uitgenodigd een inschrijving te doen.
4. Beleidskader 4.1 Beleidsuitgangspunten
Voor het inkoop- en aanbestedingsbeleid Hefpunt 2015 gelden de volgende beleidsuitgangspunten:
  • 1.
    Doelmatigheid;
  • 2.
    Rechtmatigheid;
  • 3.
    Objectiviteit;
  • 4.
    Integriteit;
  • 5.
    Gelijke behandeling; gelijke omstandigheden mogen niet verschillend worden behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is.
  • 6.
    Non-discriminatie;
  • 7.
    Transparantie; de gevolgde procedure dient navolgbaar (en dus controleerbaar) te zijn. Aan alle inschrijvers wordt de gunningsbeslissing met de relevante redenen meegedeeld.
  • 8.
    Proportionaliteit (evenredigheid);
de gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot het voorwerp van de opdracht.
  • 1.
    Balans in beoordeling van prijs en kwaliteit.
 
Voor alle inkopen geldt dat zij plaatsvinden met inachtneming van het Delegatie- en Mandaatbesluit.
 
4.2 Bepaling te volgen werkwijze
Bij het inkopen en aanbesteden wordt afhankelijk van het te besteden bedrag onderstaande werkwijze toegepast. In alle gevallen geldt dat een zwaardere procedure altijd mag worden toegepast. Hierbij worden de bevoegdheden zoals gesteld in het Delegatie- en Mandaatbesluit gevolgd.
 
De nieuwe Europese drempelbedragen zijn geldig vanaf 1 januari 2014 en worden tweejaarlijks herzien.
 
 
*In Bijlage 2 van Richtlijn 2004/18/EG staat een opsomming van IIA en IIB diensten. Voor IIA diensten zijn alle Europese aanbestedingsvoorschriften volledig van toepassing. Voor IIB-diensten geldt een uitzondering, omdat wordt aangenomen dat het niet-Europees aanbesteden van deze diensten de mededinging tussen lidstaten niet wezenlijk beïnvloedt. Verwezen wordt naar hetgeen opgenomen is in paragraaf 3.3.
 
4.3 Afwijken
Afwijken van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid is toegestaan in uitzonderingsgevallen. Deze gevallen worden expliciet benoemd, deugdelijk gemotiveerd en vooraf ter toetsing voorgelegd aan de teammanager Bedrijfsbureau. De uiteindelijke beslissing hiertoe wordt genomen door de directeur. In die gevallen waarin de directeur de inkoper is wordt de uiteindelijke beslissing genomen door het Dagelijks Bestuur.
 
Een uitzondering geldt voor spoedeisende gevallen in het kader van calamiteiten. Hiervoor kunnen onderhands enkelvoudig opdrachten worden verleend. Onder spoedeisende omstandigheden wordt verstaan: “omstandigheden waarbij door het niet onverwijld verstrekken van een opdracht schade ontstaat.”
 
Daarnaast gelden uitzonderingen voor:
  • 1.
    Persoonsgerichte individuele opleidingen;
  • 2.
    Automatisering gekoppeld aan de leverancier van de (belasting-)applicatie;
  • 3.
    (Juridische) Advisering;
  • 4.
    Die gevallen waarin sprake is van één (wettelijke) aanbieder.
 
4.4 Maatschappelijk verantwoord inkopen
Hefpunt wil hierin een voorbeeldfunctie vervullen. In programma’s van eisen en bestekken worden eisen op het gebied van milieu, duurzaamheid en arbeidsomstandigheden zoveel mogelijk betrokken.
 
4.5 Lokale werkgelegenheid
Voor opdrachten waar enkelvoudig onderhands of meervoudig onderhands aanbesteed wordt, worden voor zover mogelijk en/of wenselijk, zulks ter beoordeling aan Hefpunt, ook één of meer lokale leveranciers of dienstverleners uitgenodigd om mee te dingen naar een opdracht. Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en Hefpunt moet niet onnodig regionale, nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen. ‘Local sourcing’ kan bijdragen aan de doelmatigheid van de Inkoop. Aan dit artikel kunnen door het regionale bedrijfsleven geen rechten worden ontleend. 
 
Uitgangspunt is dat alle ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. Hefpunt houdt echter bij zijn inkopen de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Dit kan Hefpunt doen door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onder-aanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria.
 
4.6 Gunningscriteria
Bij het beoordelen van offertes en aanbiedingen kunnen als gunningscriteria gekozen worden:
  • 1.
    economische meest voordelige inschrijving (emvi):
Een aanbestedende dienst is in principe verplicht te gunnen op criterium EMVI.
Naast de prijs is een aantal aanvullende criteria bepalend, zoals kwaliteit, technische waarde, datum van levering en termijn voor de levering of uitvoering.
  • 1.
    laagste prijs:
Laagste prijs toepassen mag alleen als een aanbestedende dienst in de aanbestedingsstukken motiveert waarom.
 
4.7 Inkoopvoorwaarden Er zijn gezamenlijke inkoopvoorwaarden door de Unie van waterschappen opgesteld. Deze voorwaarden (en eerdere versies) worden door Hefpunt al zoveel mogelijk toegepast. Hefpunt verklaart deze algemene inkoopvoorwaarden voor diensten, leveringen, ICT en arbeidskrachten middels vaststellen van dit beleid formeel van toepassing op alle aanbestedingen welke de grens van het meervoudig onderhandse aanbesteden overstijgen.
 
Per aanbesteding dient te worden beoordeeld of de inkoopvoorwaarden integraal van toepassing zijn dan wel of aanpassingen op artikelniveau nodig zijn.
 
Het aanpassen op artikelniveau van de inkoopvoorwaarden dan wel het in zijn geheel niet hanteren van de inkoopvoorwaarden dient te worden overlegd met de senior medewerker Financiën en Control dan wel de senior medewerker Juridische zaken en Beleid.
 
4.8 Gunningsbeslissing
Hefpunt kiest ervoor om ook bij meervoudig onderhandse aanbestedingen de 20 dagen termijn na de gunningsbeslissing te hanteren. Deze termijn is opgenomen in zowel de aanbestedingsdocumenten als de voorlopige gunnings- en afwijzingsbrieven.
 
De motivering van de scores in de gunningsbeslissing dient volledig te zijn.
 
4.9 Archivering en dossiervorming
De verantwoordelijkheid voor het aanbesteden ligt bij de budgethouder. De budgethouder levert van alle meervoudige aanbestedingen en aanbestedingen groter dan € 50.000 een volledig aanbestedingsdossier aan ter archivering volgens de daartoe opgestelde modellen.  
Voor de enkelvoudige aanbestedingen geldt dat de dossiervorming beperkt kan worden tot het bewaren van de offerte achter de factuur.
 
4.10 Interne Controle
De senior medewerker Financiën en Control bewaakt tezamen met de senior medewerker Juridische zaken en Beleid dat de inkopen en aanbestedingen binnen daarvoor geldende regelgeving en de kaders van dit besluit worden uitgevoerd.
De senior medewerker Financiën en Control toetst daartoe achteraf en steekproefsgewijs c.q. laat daartoe achteraf en steekproefsgewijs toetsen of de voorgeschreven procedurehandelingen hebben plaatsgevonden.
Het resultaat van de toets wordt vastgelegd en in het kader van de rechtmatigheidscontrole beoordeeld door de accountant.
 
5 Mandaat
Inkoop vindt plaats met inachtneming van het Delegatie- en Mandaatbesluit.
 
6 Aanpassen beleid
Wijzigen van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid is een bevoegdheid van het algemeen bestuur.
Er wordt binnen Hefpunt naar gestreefd om dit inkoop- en aanbestedingsbeleid zo uniform mogelijk te houden.
 
Het algemeen bestuur mandateert de directeur om dit inkoop- en aanbestedingsbeleid zelfstandig
aan te kunnen passen indien veranderde wet- en regelgeving (inclusief rechtspraak) deze
aanpassingen vereisen (zoals bijvoorbeeld aangepaste drempelbedragen aan het dagelijks bestuur), zoals ook verwoord in het Delegatie- en Mandaatbesluit. Het bestuur wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd over deze aanpassingen.
 
7 Inwerkingtreding en overgangsbepaling
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als het “Inkoop- en aanbestedingsbeleid Hefpunt 2015”
 
Dit beleid treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2015. Op aanbestedingen, die op de dag van inwerkingtreding van deze beleidsregels al een aanvang hebben genomen door een bekendmaking of het ontvangen van één of meerdere offertes of inschrijvingen hiervoor, blijft het beleid van 1 april 2013 van toepassing.
 
Het inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt voor vier jaar vastgesteld, of wordt indien nodig op een eerder tijdstip geactualiseerd. Minimaal eens per vier jaar vindt evaluatie plaats.
 
 
Vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van Hefpunt, d.d. 22 januari 2015.
 
 

Namens deze,

Het dagelijks bestuur van Hefpunt,

ir. J. Bartelds, voorzitter

drs. P.W. Geerdink, secretaris

Naar boven