De Archiefwet stelt algemene eisen aan het beheer van alle informatie van de overheid. Daarmee is deze wet de belangrijkste voor de informatievoorziening van de Nederlandse overheid. De wet stelt extra eisen aan bescheiden die blijvend worden bewaard. De wet regelt ook dat deze blijvend te bewaren informatie wordt bewaard in openbare archiefbewaarplaatsen en daar beschikbaar is voor iedere burger. De Archiefwet is een wet op hoofdlijnen. Een aantal onderdelen is verder uitgewerkt in het Archiefbesluit. Op zijn beurt bevat dit besluit weer bepalingen op hoofdlijnen. Die bepalingen zijn weer verder uitgewerkt in de Archiefregeling en verordeningen van overheidsorganen, waaronder gemeenten.
Conform artikel 56 lid 5 van de Gemeenschappelijke regeling RUD Zeeland stelt het algemeen bestuur de Informatieverordening vast op basis waarvan het dagelijks bestuur zorgdraagt voor alle informatie. Het beheer van informatie voor zover deze nog niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats is een verantwoordelijkheid van de beheerders van de beheereenheden (meer concreet de hoofden van de afdelingen van RUD Zeeland). Op basis van de voorliggende Informatieverordening 2015 wordt dit geregeld in het eveneens voorliggende Besluit Informatiebeheer 2015.
Evenals de Archiefwet en het Archiefbesluit is deze verordening (en besluit) zowel van toepassing op papieren als op digitale documenten. Vandaar dat het archaïsche begrip ‘archiefbescheiden’ is vervangen door de term ‘informatie’. Beide begrippen zijn elkaars synoniem. In de vigerende Archiefwet is een uitgebreide definitie van het begrip ‘archiefbescheiden’ opgenomen, waardoor nadrukkelijk alle vormen van informatie die de gemeente in het kader van haar taakuitoefening ontvangt en creëert, onder de werking van deze wet en de daarop gebaseerde regelgeving worden gebracht.
De reikwijdte van de verordening en het besluit betreft uitsluitend de documenten van RUD Zeeland als organisatie zelf. Hierbij kan gedacht worden aan AB-besluiten, begrotingen, jaarverslagen, bestuurlijke regelingen e.d. Dit houdt in dat de uiteindelijke archivering van de zogenaamde VTH-documenten (vergunningen, meldingen, controleverslagen, beschikkingen opleggen van sancties en alle bijbehorende stukken) onder verantwoordelijkheid valt van de deelnemers en dus niet plaats vindt bij RUD Zeeland.
Op grond van de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) Piofach tussen gemeente Terneuzen en RUD Zeeland, geschiedt de wijze van de hier bedoelde archivering (zoals archivaris en archiefbewaarplaats) door en voor rekening van de gemeente Terneuzen.
Hoofdstuk 2 regelt de aanwijzing van de archiefbewaarplaats voor de definitieve archivering van de informatie van RUD Zeeland. Op grond van de DVO Piofach zal aansluiting worden gezocht bij gemeente Terneuzen.
Hoofdstuk 3 bevat een uitwerking van het begrip ‘zorg’, dat niet wordt gedefinieerd in de Archiefwet. In het Archiefbesluit en de Archiefregeling is geregeld wat verstaan wordt onder een voldoende en doelmatige archiefruimte.
Hoofdstuk 4 besteedt aandacht aan de verantwoording van de zorg die ten dele is veranderd onder invloed van de Wet revitalisering generiek toezicht die op 1 oktober 2012 in werking is getreden. Vanaf het moment van inwerkingtreding ondersteunt het instrument ‘toezichtinformatie’ gemeenten aan deze wet invulling te geven waardoor de verticale toezichtlast wordt afgebouwd en de horizontale verantwoording wordt versterkt.
Hoofdstuk 5 is een uitwerking van de zorg als bedoeld in artikel 41van de Archiefwet. Het betreft hier de fase voorafgaande aan de definitieve archivering van de informatie in de archiefbewaarplaats. Deze fase houdt namelijk in de archivering in een archiefruimte, waaraan minder zware eisen worden gesteld. Vanwege de DVO Piofach wordt ook hier aangesloten bij de specifieke werkwijze van gemeente Terneuzen, welke is erkend door de provinciaal archief-toezichthouder.
Begripsbepalingen zijn alleen uit de Archiefwet overgenomen als daaraan in deze verordening een meer specifieke betekenis moet worden toegekend.
Artikel 13 Archiefbesluit bepaalt aan welke (bouwkundige en veiligheids)eisen de archiefbewaarplaats moet voldoen. Op grond van de DVO Piofach zal de archiefbewaarplaats van de gemeente Terneuzen worden aangewezen, welke voldoet aan de hiervoor genoemde wettelijke eisen.
Op grond van DVO Piofach draagt gemeente Terneuzen hier zorg voor. Omdat RUD Zeeland streeft naar zo veel mogelijk digitaal werken, is een adequaat digitaal systeem essentieel. Het IZIS-programma dat gemeente Terneuzen hanteert, voldoet hieraan.
De bedoelde aanwijzing is geregeld in het Besluit Informatiebeheer 2015.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
In de Archiefregeling 2010 zijn de voorschriften voor de duurzaamheid van te bewaren informatie opgenomen. Deze bepaling ziet zowel toe op interne stukken als te verzenden stukken.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
De hier bedoelde voorschriften zijn opgenomen in het Besluit Informatiebeheer 2015. Deze informatie wordt voorlopig opgeslagen in de archiefruimte waaraan lichtere eisen voor bewaring zijn gesteld. Archiefruimten zijn ruimten waar de blijvend te bewaren informatie na afhandeling wordt bewaard totdat deze naar de archiefbewaarplaats wordt overgebracht.
De Informatieverordening 2015 ziet toe op de informatie die uiteindelijk wordt gearchiveerd in de archiefbewaarplaats waar dus strengere eisen voor gelden.
Beide ruimtes bevinden zich overeenkomstig de DVO Piofach in de gemeente Terneuzen (Oostelijk Bolwerk 4 te Terneuzen).
In een informatiebeheerplan wordt de stand van zaken van het informatiebeheer van RUD Zeeland in kaart gebracht. Eventuele knelpunten of risico’s in de informatievoorziening worden benoemd en geprioriteerd. Ook de eisen en wensen van de organisatie zelf, gelet op ontwikkelingen die van invloed (kunnen) zijn op het informatiebeheer, worden meegenomen. Aan de hand hiervan worden in een plan van aanpak verbeteracties uitgewerkt voor het navolgend jaar. Het jaarlijks te actualiseren beheerplan is daarmee een instrument om de kwaliteit van het informatiebeheer van de organisatie te meten, te controleren en waar nodig te verbeteren.
Het dagelijks bestuur legt periodiek verantwoording af aan het algemeen bestuur op het gebied van de archiefzorg, het informatiebeheer en het toezicht daarop. Een jaarlijkse verslaglegging past bij het vernieuwde interbestuurlijk toezicht, waarbij een zwaarder accent wordt gelegd op horizontale verantwoording.
Er wordt gewerkt volgens de methode van de gemeente Terneuzen, dat bestaat uit de vragenlijst Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) en het verslag archiefzorg en archiefbeheer.
Het ene jaar is dat enkel de vragenlijst (KPI’s). Deze wordt vastgesteld door het dagelijks bestuur. Daarna volgt publicatie op
www.waarstaatjegemeente.nl.
Het volgend jaar wordt het verslag archiefzorg en archiefbeheer gemaakt. In het verslag archiefzorg en archiefbeheer gaat het om zowel de dynamische, semi-statische als statische archieven. Het verslag wordt vastgesteld door het dagelijks bestuur en aan het algemeen bestuur aangeboden. Daarna volgt publicatie op
www.waarstaatjegemeente.nl. en toezending naar de provincie ter attentie van de provinciaal archief-toezichthouder.
De werkzaamheden worden uitgevoerd door de archivaris en de adviseur informatiemanagement van de gemeente Terneuzen.
De vragenlijst KPI’s, het verslag archiefzorg en archiefbeheer, de bevindingen c.q. adviezen van de archivaris over het beheer van niet overgebrachte archiefbescheiden en andere documenten worden door gemeente Terneuzen gestuurd naar RUD Zeeland via het Hoofd Staf.
Het
generieke toezicht is het toezicht door de provincie in het kader van de Wet Revitalisering Generiek toezicht. In de Verordening systematische toezichtinformatie provincie Zeeland is vastgelegd om welke informatie het gaat, met welke frequentie en op welke wijze de provincie deze informatie aangeleverd dient te krijgen.
Dit artikel betreft de informatie die zich bevindt in de archiefruimte voordat het definitief wordt overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Gemeente Terneuzen heeft gekozen voor de functie van gemeentesecretaris als beheerder van alle archieven van de gemeente Terneuzen. Burgemeester en wethouders van Terneuzen hebben, ter ondersteuning van de gemeentesecretaris, een deskundige, die in het bezit is van het diploma archivistiek als bedoeld in artikel 22 van de Archiefwet, aangewezen als archivaris. Het door burgemeester en wethouders van Terneuzen vastgestelde “Protocol voor de archivaris” is op de archivaris van toepassing. In deze rolverdeling heeft de gemeentesecretaris de eindverantwoordelijkheid en de archivaris een adviserende functie.
Vanwege de DVO Piofach wordt aangesloten bij deze specifieke werkwijze van gemeente Terneuzen.
De beheerders van RUD Zeeland (de hoofden van de afdelingen, conform de aanwijzing in het Besluit Informatiebeheer), zijn verplicht de archivaris van alle informatie te voorzien bij de vervulling van zijn taak.
Omdat de archivaris gevraagd en ongevraagd van advies kan dienen, kan hij te allen tijde de beheerders van RUD Zeeland informeren over zijn bevindingen en aanbevelingen.
De artikelen 15 tot en met 17 behoeven geen nadere toelichting.