De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende, dat beheersing van de eigen taal ten principale een andere status toekomt
dan de beheersing van vreemde talen;
constaterende, dat het Platform onderwijs 2032 veronderstelt dat beheersing van het
Engels voor elke Nederlander even essentieel is als het Nederlands;
constaterende, dat het opnemen van het Engels in het kernprogramma in combinatie met
het vervallen van de verplichte tweede vreemde taal eenzijdigheid in het onderwijs
en culturele verschraling in de hand kunnen werken en dat extra nadruk op Engels nadelig
kan zijn voor leerlingen met een taalontwikkelingsachterstand;
verzoekt de regering, bij de herziening van de kerndoelen recht te doen aan de bijzondere
status van het Nederlands als eigen taal, basisscholen vrijheid te laten behouden
wanneer zij beginnen met onderwijs in het Engels – met inachtneming van een nader
te bepalen eindniveau – en meer oog te hebben voor de beheersing van grenstalen;
verzoekt de regering tevens onderzoek te laten doen naar manieren om Engels en grenstalen
te leren op een manier die bijdraagt aan het versterken van het Nederlands, vooral
ook bij leerlingen met een taalontwikkelingsachterstand, en het Ontwerpteam 2032 te
verzoeken dit onderzoek te vertalen naar wijzen waarop ook leerlingen met een taalontwikkelingsachterstand
in staat gesteld worden het eindniveau voor Nederlands, Engels en de grenstalen te
realiseren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Bisschop
Rog
Bruins
Straus
Ypma