24 724 Studiefinanciering

Nr. 154 MOTIE VAN HET LID KUZU

Voorgesteld 1 juni 2016

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat uit het meest recente rapport van de Inspectie van het Onderwijs bleek dat er sprake is van grotere verschillen tussen leerlingen in kansen voor goed onderwijs, met name voor leerlingen uit kwetsbaardere sociale milieus;

overwegende dat één van de redenen hiervoor de toename van het verschil in adviezen aan kinderen van laagopgeleide en hoogopgeleide ouders is;

overwegende dat dit verschil (deels) wordt veroorzaakt door een verschil in de mondigheid van ouders en de bekendheid van ouders met relevante procedures, niveaus en regels;

verzoekt de regering om, in overleg met scholen, belangenorganisaties en gemeenten, te komen tot een plan van aanpak om ouders van leerlingen uit een kwetsbaar milieu te empoweren, zodat zij beter in staat zijn om de belangen van hun kind te behartigen op school en bij een advies, zonder dat wordt afgedaan aan de positie van leraren,

en gaat over tot de orde van de dag.

Kuzu

Naar boven