Vragen van het lid Van Dam (CDA) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over de
YouTube-film «Vacature Politievlieger» (ingezonden 19 januari 2018).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 7 maart 2018).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 1159.
Vraag 1
Bent u bekend met het op 22 december 2017 door de Politie Afdeling Luchtvaart op YouTube
geplaatste filmpje «Vacature Politievlieger»?1
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat momenteel binnen de politie twee vacatures zijn opengesteld
voor de functie politievlieger (schaal 11 Bbp) en dat voor deze vacatures specifiek
kandidaten geworven worden die thans werkzaam zijn bij de politie en die (nog) niet
beschikken over een vliegbrevet en/of ervaring om een politiehelikopter te kunnen
besturen?
Antwoord 2
Er zijn vier vacatures voor de functie van politievlieger, waarvan twee intern en
twee extern zijn opengesteld. De twee vacatures voor politievlieger die intern zijn
opengesteld, zijn expliciet gericht op executieve politiemedewerkers.
Vraag 3
Deelt u de mening dat er in Nederland voldoende aanbod aan ervaren helikopterpiloten
is – veelal met een fors aantal jaren militaire ervaring binnen en buiten Nederland
– en dat de politie ook voor deze vliegers een aantrekkelijke werkgever lijkt?
Antwoord 3
De ervaring leert dat in Nederland een beperkt aanbod van ervaren helikopterpiloren
voor deze specifieke politietaak is.
Vraag 4
Is het waar dat de politie momenteel ook buiten de eigen organisatie politievliegers
werft?
Antwoord 4
Ja. Zie ook het antwoord op vraag 2.
Vraag 5
Is het waar dat onlangs een wervingsbijeenkomst heeft plaatsgevonden voor twee vacatures
en dat ongeveer twintig reeds opgeleide en ervaren helikopterpiloten aanwezig zijn
geweest en (daarmee) hun interesse hebben getoond?
Antwoord 5
Ja. Deze bijeenkomst was gericht op de twee vacatures die extern zijn opengesteld.
Vraag 6 t/m 10
Kunt u aangeven welk opleidingstraject gemiddeld genomen nodig is om een politieman
zonder eigen vliegervaring op te leiden tot een volledig inzetbaar politievlieger,
inclusief de vaardigheid om in de nacht te vliegen? Wordt deze opleiding door de politie
zelf verzorgd of wordt deze door de Luchtmacht dan wel een particuliere instelling
verzorgd?
Kunt u aangeven hoe lang zo’n opleiding duurt en hoeveel zo’n opleidingstraject in
totaal kost per op te leiden vlieger?
Kunt u uitleggen waarom de politie ervoor kiest om zelf uit eigen gelederen, tegen
zeer hoge kosten, vliegers op te leiden, terwijl op de arbeidsmarkt in voldoende mate
ervaren vliegers met relevante werkervaring beschikbaar zijn?
Is hier niet – tegen de achtergrond van de enorme uitdaging waarvoor de politie thans
op het vlak van het werven en opleiden van nieuw personeel in zijn algemeenheid staat
– sprake van een merkwaardige keuze? Deelt u de mening dat dit een verkeerde besteding
van politiebudget is?
Deelt u de mening dat dit opleidingsbudget beter besteed kan worden aan het snel en
met extra capaciteit opleiden van nieuwe politiemensen voor de basisteams op straat
in plaats van in de lucht?
Antwoord 6 t/m 10
Een politiemedewerker zonder enige vliegervaring volgt eerst de opleiding tot basis
helikoptervlieger, die door een particuliere instelling wordt verzorgd. Vervolgens
wordt een aanvullende opleiding tot politievlieger intern verzorgd en is er een «training
on the job». De duur van dit totale opleidingstraject tot politievlieger voor een
executieve politiemedewerker zonder eigen vliegerervaring duurt ongeveer 36 maanden
en kost (inclusief salariskosten gedurende de opleiding) ongeveer € 400.000.
De politie kiest ervoor om twee vliegers uit eigen gelederen op te leiden, omdat hun
executieve achtergrond de kwaliteit van de werkzaamheden vergroot. Bij de steun vanuit
de lucht aan agenten op de grond heeft de executieve achtergrond van politievliegers
meerwaarde vanwege hun kennis en ervaring in het operationele werk. Een civiele piloot
dient echter eerst de politieopleiding te doorlopen.