﻿<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<!DOCTYPE vraagdoc PUBLIC "-//SDU//DTD vragen xml 1.1//NL" "../../dtd/vragen-11.dtd"[]>
<vraagdoc kamer="2" publtype="vran">
  <metadata>
    <meta name="OVERHEIDop.externMetadataRecord" scheme="" content="https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20062007-380/metadata.xml" />
  </metadata>
  <kop>
    <titel>Tweede Kamer Der Staten-Generaal</titel>
    <subtitel>2</subtitel>
    <subtitel>Vergaderjaar 2006-2007</subtitel>
    <subtitel>Aanhangsel van de Handelingen</subtitel>
    <subtitel>Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de</subtitel>
    <subtitel>regering gegeven antwoorden</subtitel>
  </kop>
  <frontm>
    <versie dtd="1.3" conv="2.9" markup="xa"></versie>
    <ordernr>KVR26821</ordernr>
    <vergjaar>2006-2007</vergjaar>
    <nummer>380</nummer>
  </frontm>
  <body>
    <vragen>
      <vraagnummer>2060702720</vraagnummer>
      <omschr>Vragen van het lid <naam>Van der Ham</naam> (D66) aan de minister-president,
minister van Algemene Zaken over <ondw>zijn uitspraken over de doodstraf voor
Saddam Hoessein.</ondw><datum>(Ingezonden 8 november 2006)</datum></omschr>
      <vraag>
        <nummer>1</nummer>
        <al>Wat is uw reactie op het bericht «Balkenende tevreden met doodvonnis
Saddam»?<sup><nootref nr="1"></nootref></sup> Is het waar dat u de doodstraf een «terechte»
en «passende» straf voor Saddam Hoessein vindt?<sup><nootref nr="2"></nootref></sup></al>
      </vraag>
      <vraag>
        <nummer>2</nummer>
        <al>Deelt u de mening van het Fins voorzitterschap, dat in een GBVB-verklaring
over de (in eerste aanleg) aan Saddam Hoessein opgelegde doodstraf stelde: «The
EU opposes capital punishment in all cases and under all circumstances and
it should not be carried out in this case either.»?<sup><nootref nr="3"></nootref></sup></al>
      </vraag>
      <vraag>
        <nummer>3</nummer>
        <al>Hoe verhouden uw uitspraken over de aan Saddam Hoessein opgelegde doodstraf
zich tot artikel 114 van de Nederlandse Grondwet: «De doodstraf kan
niet worden opgelegd» en de daaraan ten grondslag liggende opvattingen?</al>
      </vraag>
      <noot nr="1">
        <al> Het Financieel Dagblad, 6 november 2006.</al>
      </noot>
      <noot nr="2">
        <al> Buitenhof, 5 november 2006.</al>
      </noot>
      <noot nr="3">
        <al> http://www.eu2006.fi/news_and_documents/cfsp_statements/vko44/en_GB/1162738862464 </al>
      </noot>
    </vragen>
    <reactie>
      <titel>Antwoord</titel>
      <omschr>Antwoord van minister-president <naam>Balkenende</naam> (Algemene
Zaken). <datum>(Ontvangen 28 november 2006)</datum></omschr>
      <antwoord>
        <nummer>1</nummer>
        <al>Ik heb in contacten met de media aangegeven dat ik bij het oordeel van
de rechter in Irak heb moeten denken aan de slachtoffers van het schrikbewind
dat Saddam Hussein heeft gevoerd. Bij dat schrikbewind past een zware straf.
Vervolgens heb ik gezegd dat dit een proces is dat heeft geleid tot deze uitspraak,
maar dat hoger beroep mogelijk is. Vervolgens heb ik aangegeven dat Nederland
tegen de doodstraf en tegen de tenuitvoerlegging ervan is.</al>
      </antwoord>
      <antwoord>
        <nummer>2</nummer>
        <al>Ja.</al>
      </antwoord>
      <antwoord>
        <nummer>3</nummer>
        <al>Die zijn in lijn met elkaar. </al>
      </antwoord>
    </reactie>
  </body>
</vraagdoc>