Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2020, 8066 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2020, 8066 | Verkeersbesluiten |
Onderwerp: instellen parkeerverbod en opheffen algemene gehandicaptenparkeerplaats
• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:
• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.
• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.
• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
Het wooncomplex “De Schuilhoeve” van Woonzorg Nederland is gelegen aan de Keizersweg in Badhoevedorp. Op de Keizersweg, waar een maximum snelheid van 30 km/u geldt, zijn geen fysieke parkeerplaatsen aanwezig. Het is toegestaan om op de rijbaan te parkeren.
Op het deel van de Keizersweg tussen de Kamerlingh Onneslaan en de Snelliuslaan rijden veel fietsers. Op dit deel van de Keizersweg staan zeer regelmatig auto’s geparkeerd. Omdat het parkeerterrein bij “De Schuilhoeve” eigen terrein betreft (met parkeergelegenheid voor vergunninghouders) en omdat bewoners van Paulihof in hun eigen straat parkeren zijn het vooral bezoekers die op de Keizersweg parkeren.
Deze geparkeerde auto’s op de rijbaan in combinatie met de beperkte beschikbare ruimte en ook de hoeveelheid verkeer maken dat de verkeerssituatie voor name fietsers verkeersonveilig is. Daarom wordt op dit deel van de Keizersweg een parkeerverbod ingesteld voor beide zijden van de rijbaan. De parkeerruimte wordt ruimschoots gecompenseerd door het aanbrengen van circa 30 extra parkeerplaatsen bij het nabijgelegen Dorpshuis aan de Snelliuslaan.
Ook de bestaande algemene gehandicaptenparkeerplaats op de Keizersweg heffen we op. Dit is in overleg met het wooncomplex. De bewoners hebben aangegeven dat er voldoende parkeercapaciteit op eigen terrein is, inclusief voor bezoekers met een gehandicaptenparkeerkaart.
In de huidige situatie voldoet het deel van de Keizersweg tussen de Kamerlingh Onneslaan en de Snelliuslaan niet aan de inrichtingseisen voor 30 km/u. Met de voorgestelde verkeersmaatregelen wordt dat niet anders. Daarom zijn wij voornemens bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt maatregelen te nemen om de weg wel te laten voldoen aan de inrichtingseisen. Om de snelheid van het verkeer te reduceren wordt er voorafgaand aan de herinrichting een snelheidsremmende maatregel genomen in de vorm van een busvriendelijke drempel.
Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te waarborgen en de leefbaarheid te verbeteren.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
1. het instellen van een parkeerverbod op de Keizersweg in Badhoevedorp, tussen de Kamerlingh Onneslaan en de Snelliuslaan (plaatsen borden E1 RVV 1990);
2. het opheffen van een algemene gehandicaptenparkeerplaats op de Keizersweg in Badhoevedorp nabij het wooncomplex “De Schuilhoeve” (verwijderen bord E6 RVV 1990).
De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2019-064-010-B.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen worden van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). De andere belangen die door de maatregel worden gediend, wegen echter zwaarder.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners. Bewoners van “De Schuilhoeve” beschikken over parkeerplaatsen op eigen terrein en overige bewoners parkeren voornamelijk in hun eigen straten. Bovendien blijkt uit participatie dat deze maatregel gedragen wordt.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
De belangen van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer worden niet geschaad. De weg is niet bedoeld voor doorgaand verkeer. Voor het overige gemotoriseerde verkeer wordt het overzichtelijker.
Het aandeel vrachtverkeer is nihil, maar de maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.
De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Met name voor fietsers omdat zij veilig rechts van de weg kunnen blijven fietsen en niet meer om (meerdere) geparkeerde auto’s heen hoeven fietsen wat tot een conflict met tegemoetkomend verkeer kan leiden.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.
Parkeerders worden licht in hun belangen geschaad omdat ze niet meer op de dit deel van de Keizersweg mogen parkeren. De parkeerruimte wordt ruimschoots gecompenseerd door het aanbrengen van circa 30 extra parkeerplaatsen bij het nabijgelegen Dorpshuis aan de Snelliuslaan.
Gehandicapten worden in hun belangen geschaad omdat de algemene gehandicaptenparkeerplaats wordt opgeheven. Deze maatregel is in overleg met het wooncomplex ‘De Schuilhoeve’ getroffen. Parkeerders met een gehandicaptenparkeerkaart kunnen gebruik maken van parkeergelegenheid op het terrein van “De Schuilhoeve”.
De maatregelen verbeteren de leefbaarheid en verkeersveiligheid op dit deel van de Keizersweg. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn, maar vooral in het belang van langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van parkeerders en gehandicapte weggebruikers waarvan de belangen worden geschaad. Voor deze weggebruikers is alternatieve parkeergelegenheid
Uit participatie blijkt dat deze maatregel naast verkeerskundig ook maatschappelijk gewenst is. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 21-01-2020 is dit besluit behandeld in de Werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.
In overeenstemming met de tekening met het nummer 2019-064-010-B, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel:
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de teammanager Vakdisciplines,
Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-8066.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.