Verkeersbesluit Dr. Boutensstraat, Jan Campertstraat, Da Costastraat, Tollensstraat, Jan Steenstraat, Paulus Potterstraat, Koninginneweg, Lindelaan, Afslag, Tuinderij, Bospeenhof, Veilingdreef, Radijshof, Stationsweg (nabij station en kantoren Vierdrecht) Blauwe Zone

Logo Zwijndrecht

De wethouder verkeer en vervoer van de gemeente Zwijndrecht neemt hierbij het volgende verkeersbesluit:

  • 1.

    het instellen van een parkeerschijfzone met een maximale parkeerduur van 2 uur in de stationsomgeving zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening door het plaatsen van de borden E10 en E11 uit bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 2.

    dit besluit in werking te laten treden op de dag dat de betreffende verkeersborden zijn aangebracht.

en overweegt daartoe het volgende.

Wettelijk kader

Dit verkeersbesluit is gebaseerd op de artikelen 15, lid 1, artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

Het besluit wordt genomen in het streven naar een optimale gebruik van de weg (artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994).

Mandaat

Burgemeester en wethouders hebben op 1 juli 2003 besloten de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten te mandateren aan de wethouder verkeer en vervoer.

Overleg

Er is overleg gevoerd met de Politie Eenheid Rotterdam District Zuid-Holland Zuid. De politie kan instemmen met het besluit. Uiteraard worden op alle plaatsen waar men het gebied in- en uit kan rijden de betreffende borden geplaatst. Ook worden alle aangegeven parkeerplaatsen voorzien van een blauwe streep. De locaties van de parkeerplaatsen en de randen van het gebied geven wij aan op bijgevoegde tekening. Overeenkomstig het advies van de politie zal voor handhaving vooral een beroep gedaan worden op Handhaving Drechtsteden.

Motivering

  • 1.

    In een klein gedeelte van de stationsomgeving geldt nu een vorm van parkeerregulering door middel van fiscalisering. De wens is om dit op te heffen. Niettemin is er wel behoefte aan maatregelen om langparkeerders die geen directe relatie hebben met de woonomgeving tegen te gaan. Naast het nu gereguleerde gebied komen er ook uit de omliggende wijken regelmatig klachten over langparkeerders. Uit tellingen blijkt dat de parkeerdruk overdag hier hoog is terwijl dit niet verklaard wordt door de functies in de betreffende gebieden. Met het invoeren van een parkeerschijfzone wordt daarnaast invulling gegeven aan het contract met NS om treinreizigers te stimuleren het P+R-terrein te gebruiken. Bewoners (voor hen zelf en voor langdurige bezoekers) en bedrijven binnen het betreffende gebied krijgen de mogelijkheid ontheffingen aan te schaffen. De regels hier voor staan weergegeven in bijgevoegde beleidsregels.

  • 2.

    Aangezien verkeersdeelnemers altijd uit moeten kunnen gaan van de aanwezige bebording en markering wordt de inwerkingtreding van het verkeersbesluit hieraan gekoppeld.

Zwijndrecht,

Namens burgemeester en wethouders

Robert Kreukniet

Wethouder verkeer en vervoer

Naar boven