30 825
Ecologische hoofdstructuur

nr. 51
BRIEF VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 april 2007

Namens de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zend ik u hierbij een voorstel voor aanwijzing van de Ecologische Hoofdstructuur als groot project.

De commissie heeft over dit voorstel, conform de procedureregeling grote projecten, advies gevraagd aan de commissie voor de Rijksuitgaven. Het positieve advies van de commissie voor de Rijksuitgaven van 18 april 2007 is bij het voorstel gevoegd.

De voorzitter van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Schreijer-Pierik

BIJLAGE 1

Aan de voorzitter van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Den Haag, 18 april 2007

In uw brief van 4 april 2007 verzoekt u de commissie voor de Rijksuitgaven advies uit te brengen over het voorstel van uw commissie om de realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) aan te wijzen als groot project in de zin van de Regeling grote projecten.

De commissie voor de Rijksuitgaven heeft vastgesteld dat de (realisatie van de) EHS voldoet aan alle overwegingen die in de Regeling grote projecten worden genoemd voor de aanwijzing van een groot project.

Daarmee sluiten wij aan bij de conclusies daaromtrent van uw commissie. Wij wijzen daarbij in positieve zin op de onderbouwing van uw verzoek, zoals die in uw brief en de bijlage daarbij is opgenomen.

De commissie adviseert dan ook positief op het voorstel van uw commissie om de EHS aan te wijzen als groot project.

De voorzitter van de commissie voor de Rijksuitgaven,

Aptroot

BIJLAGE 2

Aan de voorzitter van de commissie voor de Rijksuitgaven

Den Haag, 4 april 2007

Namens de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) verzoek ik u om advies uit te brengen over het voorstel van deze commissie om de realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) aan te wijzen als groot project.

De commissie voor LNV is van mening dat een verzwaarde parlementaire controle in de vorm van een grootprojectstatus voor de EHS gewenst is. Het schept voor de commissie de mogelijkheid om bij de EHS tot een intensievere en meer toegesneden controle te komen. Voor de verdere intensivering van de informatievoorziening richting Kamer ziet de commissie voor LNV de provinciale rapportages in het kader van de Wet Investeringsbudget Landelijk Gebied (WILG) als goede eerste basis.

Bij de beslissing van de commissie om tot het voorstel voor een groot projectstatus voor de EHS te komen heeft zij de overwegingen meegenomen, die daarvoor in de Procedureregeling grote projecten zijn genoemd. Het project EHS scoort naar onze mening op alle zes de overwegingen uit de procedureregeling positief. Ter informatie hebben geven wij in de bijlage bij deze brief kort aan hoe wij tot deze conclusie zijn gekomen.

De voorzitter van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Schreijer-Pierik

Overzichtstabel conformiteit EHS aan de overwegingen voor de aanwijzing van een groot project

OverwegingenConformiteit EHS Score
1. er is sprake van een niet routinematige, grootschalige en in de tijd begrensde activiteit; Voldoet. De realisatie van de EHS is een uniek project dat volgens planning in 2018 gerealiseerd moet zijn. ++
   
2. het Rijk draagt alleen of grotendeels verantwoordelijkheid voor het project; Voldoet gedeeltelijk. De realisatie van de EHS is een rijksdoelstelling, die met rijksmiddelen wordt gefinancierd. Het EHS-beleid is hét instrument dat de Nederlandse overheid inzet om te voldoen aan de Conventie van Bern en het Biodiversiteitsverdrag.1 De uitvoering vindt, naast bijvoorbeeld door Staatsbosbeheer, voor een belangrijk deel plaats door lagere overheden, natuurorganisaties en particulieren. +
   
3. er zijn substantiële financiële gevolgen en/of aanmerkelijke uitvoeringsrisico’s aan het project verbonden;Voldoet. Naar schatting wordt jaarlijks tussen de 500 en 600 miljoen euro besteed aan de realisatie van de EHS. 75% hiervan wordt door het Rijk beschikbaar gesteld via de begroting van LNV. De uitvoering van het beleid is uiterst complex (zie ook punt 6), waarbij verschillende geldstromen door elkaar lopen. ++
   
4. er zijn belangrijke gevolgen voor de samenleving of de rijksdienst aan verbonden; Het behoud van biodiversiteit en natuur wordt door de achtereenvolgende kabinetten als essentiële bijdrage aan een leefbare en duurzame samenleving gezien. Binnen het natuurbeleid is een belangrijk, zo niet het belangrijkste, speerpunt de realisatie van de EHS. ++
   
5. er is sprake van toepassing van nieuwe technologieën of financieringsconstructies;Voldoet. In die zin, dat met de inwerkingtreding van de Wet Investeringsbudget Landelijk Gebied (WILG), sprake is van een nieuwe opzet van de aansturing en uitvoering van het EHS-beleid. Met het Investeringsbudget Landelijk Gebied is ook sprake zijn van een nieuwe en unieke manier van financiering. ++
   
6. er is sprake van een in organisatorisch opzicht complex besturings- en uitvoeringsproces.Voldoet. Het EHS-beleid raakt de beleidsterreinen van drie minister: LNV, VROM en V&W. Bijna alle decentrale bestuurslagen en de Europese Unie zijn daarnaast betrokken bij de uitvoering (multi-level) en vele actoren (multi-actor), zoals de uitvoerende Rijksdiensten, Staatsbosbeheer, particulieren en particuliere natuurbeheersorganisaties. ++

1 Met de ondertekening van de Conventie van Bern heeft de regering zich ertoe verplicht er voor te zorgen dat in 2020 de condities voor de instandhouding van alle in 1982 in Nederland van nature voorkomende soorten en populaties duurzaam aanwezig zijn.


XNoot
1

I.v.m. het afdrukken van de bijlagen. Het eerder onder kamerstuknummer 30 825, nr.5 gepubliceerde stuk komt hiermee te vervallen.

Naar boven