Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 december 2014
Zoals bekend, is Defensie geconfronteerd met tegenvallers bij de introductie van de
NH-90 helikopter, onder meer door bovenmatige corrosie en slijtage. Naar aanleiding
hiervan heb ik in juni jl. de afname van de laatste zeven NH-90 helikopters opgeschort
(Kamerstuk 25 928, nr. 66 van 27 juni 2014). In deze brief ga ik in op de oplossing van de problemen en meld
ik mijn besluit de afname te hervatten.
Eerder heb ik verklaard (14e jaarrapportage NH-90, Kamerstuk 25 928, nr. 68) de afname van de NH-90 helikopter te hervatten als er sluitende afspraken zijn over
de oplossing van de corrosieproblematiek. Ook moet duidelijk zijn hoe de problemen
technisch worden opgelost en wanneer dit wordt uitgevoerd. Bovendien moet in een proces
zijn vastgelegd hoe eventuele nieuwe problemen worden aangepakt. Ten slotte moeten
de oplossingen door de fabrikant in een Roadmap worden beschreven. Uitgangspunt is dat de industrie verantwoordelijk is voor de oplossingen
en dat zij de kosten daarvan betaalt. In juni heeft de fabrikant reeds toegezegd om
kosteloos te zorgen voor het (her-) ontwerp, het ontwikkelen van modificaties, de
reparatie van schade door corrosie en het ontwerpen van de preventieve maatregelen.
Inmiddels hebben Defensie en de fabrikant de problemen uitvoerig geanalyseerd. De
fabrikant heeft Defensie een oplossing geboden voor 75 van de 100 geïdentificeerde
punten gerelateerd aan corrosie. Daarvan worden er 56 correctief opgelost. Hiervoor
is een structurele modificatie aan het toestel nodig. Negentien worden er preventief
opgelost. Dit betekent dat aanpassingen nodig zijn in het schoonmaken, het spoelen,
insmeren of inspecteren van de toestellen. Voor één probleem met de transporthaak
is een herontwerp nodig. Om oplossingen te vinden voor de overige 24 punten moet Defensie
onderdelen uit een helikopter voor nadere analyse beschikbaar stellen aan de fabrikant.
Defensie gebruikt die helikopter echter voor training, opleiding en oefeningen. De
demontage zal daarom worden gecombineerd met het reeds gepland groot onderhoud in
de eerste helft van 2015.
Defensie heeft de oplossingen van de fabrikant samen met het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium
gevalideerd. Ook NAHEMA en de partnerlanden hebben positief geadviseerd. De oplossingen
zijn vastgelegd in een Roadmap en geformaliseerd met een Agreement Letter. In deze bindende overeenkomst is tevens vastgelegd hoe problemen in de toekomst
zullen worden aangepakt. Zo blijft er ruimte om eventuele nieuwe corrosieproblemen
aan de orde te stellen en kunnen de oplossingen daarvoor aan de Roadmap worden toegevoegd. Ook bevestigt de overeenkomst dat de corrosieproblemen voor rekening
van de fabrikant zijn. Ten slotte zijn er voldoende waarborgen dat de nog op te lossen
en eventuele nieuwe problemen zullen worden verholpen.
Deze afspraken geven vertrouwen. Besloten is de afname van de NH-90 helikopters te
hervatten. Defensie streeft ernaar dit jaar nog twee helikopters af te nemen. Dit
betreft het afnemen in juridische zin. De helikopters zullen in de eerste weken van
2015 worden geleverd.
De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert