Regeling intern solliciteren 2016

Burgemeester en wethouders van Katwijk;

 

Gelet op artikelen 147, derde lid, en 160 van de Gemeentewet;

 

Stellen vast artikel 2:4:3:1 Arbeidsvoorwaardenregeling (‘Regeling intern solliciteren 2016’), onder gelijktijdige intrekking van de Regeling intern solliciteren 2012.

Artikel 2:4:3:1 Regeling intern solliciteren 2016

  • 1.

    Doel

    De regeling heeft tot doel:

    • de positie van de interne sollicitant te omschrijven;

    • de doelmatigheid van en de zorgvuldigheid bij interne sollicitatieprocedures te bevorderen;

  • 2.

    Werkingssfeer

    De ‘Regeling intern solliciteren’ is van toepassing op:

    • alle medewerkers die door of vanwege de gemeente zijn aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn of met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan (zie artikel 1:1, eerste lid, sub a);

    • gewezen ambtenaren, die een (bovenwettelijke) uitkering ontvangen ten laste van de gemeente Katwijk, nadat zij zijn ontslagen op grond van:

      • artikel 8:3 (reorganisatie-ontslag),

      • artikel 8:5 (gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid),

      • artikel 8:6 (ongeschiktheid dan wel onbekwaamheid voor de functie) of

      • artikel 8:8 (ontslag op andere gronden);

    • door de directie aangewezen externe voorrangsdoelgroepen, waarvoor de gemeente verplichtingen heeft en/of is gebonden aan een landelijke, sectorale of regionale norm.

  • 3.

    Voorrangscategorieën

    Kandidaten uit de hieronder genoemde categorieën hebben een voorrangsstatus bij het aanbieden van vacatures. Voor de toepassing van deze regeling wordt onder vacature verstaan: vacant geworden functie of onderdelen van een functie met een minimum van 14,4 uur.

    Voor de gevallen waarin minder dan 14,4 uur vrijkomt maken de OR en de WOR-bestuurder nadere afspraken over de wijze waarop het personeel wordt geïnformeerd over en/of betrokken bij de invulling van deze uren.

    Er zijn 3 voorrangscategorieën, waarbij voorrangscategorie A prevaleert boven B en B boven C.

    • A.

      Re-integratie/herplaatsingskandidaten als genoemd in de Arbeidsvoorwaardenregeling (binnen deze categorie geldt geen voorrangsvolgorde).

      Onder categorie A vallen:

      • Medewerkers waarvan op sociaal-medische gronden is vastgesteld dat zij ter bevordering, behoud of herstel van hun arbeidsgeschiktheid een andere functie binnen de bestuursdienst dienen te vervullen;

      • Medewerkers in dienst van de gemeente die als gevolg van een reorganisatie hun functie hebben verloren en (nog) niet zijn geplaatst of herplaatst in de formatie van de organisatie, zoals omschreven bij ‘boventalligen’ in het Sociaal Statuut;

      • Medewerkers waarvan is vastgesteld dat hun functie binnen afzienbare termijn zal worden opgeheven als gevolg van reorganisatie, zoals omschreven in het Sociaal Statuut;

      • Gewezen medewerkers als bedoeld onder punt 2 van de regeling.

    • B.

      Interne kandidaten

      Alle medewerkers die in dienst zijn van de gemeente Katwijk.

    • C.

      Kandidaten uit externe doelgroepen

      Dit zijn doelgroepen waarvoor de gemeente verplichtingen heeft en/of is gebonden aan een landelijke of sectorale norm. Externe doelgroepen worden aangewezen door de directie, na melding daarvan aan de OR.

      Uitzondering:

      Kandidaten uit categorie C hebben voorrang boven interne kandidaten uit categorie B als het een doelgroep betreft waarvoor de gemeente gebonden is aan een wettelijke verplichting.

  • 4.

    Procedure

    Algemeen

    • Alle vacatures worden gemeld in het MT. Daarna worden ze gemeld bij de Flexafdeling.

    • Voor het rechtspositionele kader wordt verwezen naar het Sociaal Statuut (onder de definitie van en toelichting op ‘passende functie’) en de Arbeidsvoorwaardenregeling, waarvan de Regeling intern solliciteren deel uitmaakt.

    • Bij een interne sollicitatieprocedure wordt standaard een selectiecommissie ingesteld, als er één of meerdere medewerkers reageren. De selectiecommissie bestaat uit de leidinggevende, de inhoudelijk betrokken medewerker(s) en – op verzoek van de leidinggevende – een HRM adviseur.

    • De selectiecommissie adviseert de leidinggevende, die dit advies meeweegt in zijn of haar beslissing. Indien de leidinggevende afwijkt van het advies van de selectiecommissie, doet hij of zij dat met opgave van redenen.

    Situatie 1

    • De flexafdeling/HRM inventariseert of er medewerkers zijn uit categorie 3A, voor wie de functie passend of geschikt kan zijn.

    • Indien de inventarisatie kandidaten oplevert, geeft de flexafdeling in overleg met HRM een advies aan de leidinggevende om de kandidaten uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek.

    • In het gesprek beoordeelt de leidinggevende of de kandidaat geschikt of geschikt te maken is voor de vacante functie.

    • Als de kandidaat naar het oordeel van de leidinggevende geschikt (te maken) is volgt benoeming.

    • Als HRM/flexafdeling en de leidinggevende van mening verschillen over de geschiktheid van de kandidaat, wordt dit voorgelegd aan de directie. De uitspraak van de directie is bindend.

    Situatie 2

    • Indien er geen (geschikte) kandidaten zijn uit categorie 3A, inventariseert de flexafdeling/HRM of er medewerkers zijn uit categorie 3C, waarvoor de gemeente is gebonden aan een wettelijke verplichting en voor wie de functie geschikt of geschikt te maken kan zijn.

    • Als de inventarisatie mogelijk geschikte kandidaten oplevert, volgen dezelfde processtappen als in situatie 1.

    Situatie 3

    • Indien er geen (geschikte) kandidaten zijn als genoemd onder situatie 1 en 2 geeft de flexafdeling aan dat er direct kan worden geworven onder interne kandidaten (categorie 3B).

    • De interne wervingsprocedure wordt in gang gezet.

    Situatie 4

    • Indien er geen (geschikte) kandidaten zijn als genoemd onder de situaties 1 t/m 3, inventariseert de flexafdeling/HRM of er kandidaten zijn uit categorie 3C, voor wie de functie geschikt of geschikt te maken kan zijn.

    • Indien de inventarisatie kandidaten oplevert, volgen dezelfde processtappen als in situatie 1.

    Situatie 5

    • Als de situaties 1 t/m 4 geen geschikte kandidaten opleveren, volgt externe werving.

  • 5.

    Bijzondere situaties

    Om redenen van dienstbelang kan in incidentele gevallen worden afgeweken van de leden 3 en 4. Een verzoek daartoe wordt voorgelegd aan de directie, die daarop een beslissing neemt.

  • 6.

    Inwerkingtreding

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van de ‘Regeling intern solliciteren 2012’.

 

Katwijk,

Burgemeester en wethouders van Katwijk

drs. E. Stolk

drs. J. Wienen

Naar boven