33 683 Wijziging van de Zorgverzekeringswet in verband met verbetering van de maatregelen bij niet-betalen van de premie en de bestuursrechtelijke premie en enkele andere wijzigingen (verbetering wanbetalersmaatregelen)

Nr. 43 AMENDEMENT VAN HET LID BRUINS SLOT

Ontvangen 15 april 2015

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In artikel I wordt na onderdeel Ba een onderdeel ingevoegd, luidende:

Bb

Na artikel 18a wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 18aa

  • 1. Bij algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald dat in daarbij aan te wijzen gevallen een aan de verzekeringnemer of zijn partner uit te betalen zorgtoeslag als bedoeld in de Wet op de zorgtoeslag of een voorschot daarop, in afwijking van artikel 25, eerste lid, van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen, als tegemoetkoming in de premie en, voor zover de zorgtoeslag of het voorschot daarop dan nog toereikend is, het eigen risico, geheel of gedeeltelijk, direct of door tussenkomst van het Zorginstituut aan de zorgverzekeraar wordt uitbetaald indien ten aanzien van een zorgverzekering, rente en incassokosten buiten beschouwing latend, een achterstand in de betaling van de verschuldigde premie ter hoogte van drie maandpremies is ontstaan.

  • 2. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld met betrekking tot het eerste lid.

II

Aan artikel I wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

Ha

In artikel 124 wordt na «artikelen 11, derde of vierde lid,» ingevoegd: 18aa, eerste en tweede lid,.

Toelichting

De indiener wil met dit amendement bereiken dat de zorgtoeslag direct kan worden uitbetaald aan de betreffende zorgverzekeraar.

De indiener is van mening dat deze preventieve maatregel zorgt dat zwaardere maatregelen voorkomen kunnen worden. De zorgtoeslag dient ook gebruikt te worden waar hij voor bedoeld is, namelijk de basispremie voor de Zvw. Bij mensen die in aanmerking komen voor de zorgtoeslag beslaat deze ook een groot gedeelte van de ZVW premie.

Het bijgevoegde amendement ziet op de omleiding van de zorgtoeslag naar de Zorgverzekeraar voordat er sprake is van een bestuursrechtelijk regime.

Uit onderzoek1 blijkt dat de omleiding van de zorgtoeslag het beste na drie maanden premieschuld kan plaatsvinden: na twee maanden is te vroeg en na vier maanden interfereert met het bestuursrechtelijke premieregime. De indiener beseft dat de omleiding van de zorgtoeslag is niet op korte termijn te realiseren is. Bij het amendement past derhalve een delegatiegrondslag om de beschreven mogelijkheid te scheppen. Ook de uitwerking zal nog geregeld moeten worden; daarom laat de voorgestelde bepaling nog wat ruimte voor nadere invulling.

Dit amendement voorziet in twee routes, één direct en één door tussenkomst van het Zorginstituut (dat het CJIB kan inschakelen). Voorlopig kan de Belastingdienst de directe route nog niet volgen vanwege de technische impact.

Bruins Slot


X Noot
1

Verkenning vroegtijdige omleiding zorgtoeslag van 4 dec. 2014

Naar boven