Besluit van de gemeenschappelijke regeling Avres tot verlening van tijdelijk bijzonder mandaat aan de directeur van de gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom.

Het dagelijks bestuur en de voorzitter van de gemeenschappelijke regeling Avres, ieder voor zover bevoegd;

 

Gelet op:

 

Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Titel 3 van boek 3 van het Burgerlijk wetboek;

 

Artikel 5, eerste lid van de gemeenschappelijke regeling Avres;

 

Artikel 11, eerste lid van de gemeenschappelijke regeling Avres, juncto artikel 18 tweede en derde lid van de gemeenschappelijke regeling Avres;

 

Artikel 20, derde lid van de gemeenschappelijke regeling Avres;

 

Artikel 27, achtste en negende lid van de gemeenschappelijke regeling Avres;

 

Artikel 4 van het directiestatuut / mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit aan de directeur Avres;

 

Overwegende dat:

 

De (voormalige) gemeente Vianen per 1 januari 2019 door een gemeentelijke herindeling is opgegaan in de gemeente Vijfheerenlanden;

 

De raad en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden, hebben besloten, om - voor wat betreft het rechtsgebied dat is gerelateerd aan het grondgebied van de voormalige gemeente Vianen - alle door hen aan de gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom gedelegeerde, danwel gemandateerde taken en/of bevoegdheden in het kader (van de uitvoering) van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werknemers, de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Sociale kredietverstrekking en de daarbij behorende of aanverwante algemeen verbindende voorschriften, met ingang van 31 december 2019 te 24.00 uur terug te nemen, en deze genoemde taken en bevoegdheden met ingang van 1 januari 2020 te 0:00 uur te delegeren aan de gemeenschappelijke regeling Avres;

 

Het met oog op een goede en soepele overdracht van de (uitvoering van) taken en/of bevoegdheden vanuit de gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom aan de gemeenschappelijke regeling Avres het noodzakelijk, dan wel gewenst is, dat de directeur van de gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom tijdelijk en onder de verantwoordelijkheid van het dagelijks bestuur, respectievelijk de voorzitter van de gemeenschappelijke regeling Avres, de bevoegdheid blijft behouden om bepaalde taken uit te (kunnen) voeren;

 

Besluiten vast te stellen:

 

Het besluit tijdelijk bijzonder mandaat aan de directeur Werk en Inkomen Lekstroom

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

 

In dit besluit wordt verstaan:

Dagelijks bestuur: Het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres;

Voorzitter: De voorzitter van de gemeenschappelijke regeling Avres;

Directeur: De directeur van de gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom;

 

Artikel 2 Mandaat

 

Aam de directeur wordt in mandaat verleend de bevoegdheid tot:

Het voorbereiden, het nemen en het uitvoeren van besluiten in het kader van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werknemers, de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Sociale kredietverstrekking en de daarbij behorende of aanverwante algemeen verbindende voorschriften;

Het vertegenwoordigen van Avres in en buiten rechte.

 

Artikel 3 Volmacht en machtiging

 

Voor de toepassing van dit besluit wordt met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

Volmacht om namens Avres privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

Machtiging om namens Avres handelingen te verrichten die een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

 

Artikel 4 Ondermandaat

 

De directeur kan de bevoegdheden, genoemd in artikel 2, in ondermandaat verlenen aan medewerkers van de gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom.

 

Artikel 5 Kaders mandaat

 

De uitoefening van de bevoegdheden in mandaat verleend bij of krachtens dit besluit geschiedt met in achtneming van de volgende kaders:

Het verleende mandaat is beperkt tot het rechtsgebied dat is gerelateerd aan het grondgebied van de voormalige gemeente Vianen;

Het verleende mandaat strekt zich uit tot:

De afhandeling van de (primaire) besluitvorming op aanvragen die vóór 31 december 2019 te 24:00 uur zijn ingediend;

De afhandeling van de (primaire) besluitvorming die dient plaats te vinden naar aanleiding van feiten en omstandigheden die zich hebben voorgedaan vóór 31 december 2019 te 24:00 uur;

De afhandeling van bezwaar, beroep en hoger beroep ten aanzien van besluiten die op 1 januari 2020 nog geen formele rechtskracht hebben verkregen en waarbij derhalve voor een belanghebbende nog mogelijkheden van bezwaar, beroep en/of hoger beroep openstaan, danwel nog geen besluit op bezwaar is genomen of een gerechtelijke uitspraak in beroep of hoger beroep voorhanden is. De afhandeling van bezwaar, beroep en hoger beroep omvat ook de besluiten als bedoeld in sub a en sub b van dit artikel.

Het verleende mandaat strekt zich tevens uit ten aanzien van de regie over de uitvoering van / de begeleiding van trajecten in het kader van re-integratie en participatie die vóór 31 december 2019 te 24:00 uur zijn gestart en doorlopen na 1 januari te 0.00 uur. Het mandaat in concrete situaties loopt door tot het moment dat het traject is beëindigd, danwel tot het moment dat de regie over de uitvoering van / de begeleiding van een dergelijk traject is overgedragen aan Avres.

Het verleende mandaat strekt zich voorts uit ten aanzien van minnelijke en wettelijke trajecten schulddienstverlening en budgetbeheer die vóór 31 december 2019 te 24:00 uur zijn gestart en doorlopen na 1 januari te 0.00 uur. Het mandaat in concrete situaties loopt door tot het moment dat deze trajecten en het budgetbeheer zijn afgerond, danwel tot het moment dat het budgetbeheer is overgedragen aan Avres.

Het verleende mandaat strekt zich daarnaast uit tot de nazorg in de vorm van feitelijke handelingen gerelateerd aan besluiten die vóór 31 december 2019 te 24:00 uur formele rechtskracht hebben gekregen.

De verleende volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen strekt zich niet uit tot het aangaan van overeenkomsten en/of (financiële) verplichtingen/risico’s; tot het oprichten van en het participeren in rechtspersonen; en tot het verrichten van financiële transacties anders dan strikt noodzakelijk en direct gerelateerd aan de uitvoering van de taken en bevoegdheden met het oog op de rechten en plichten van een belanghebbende.

Het dagelijks bestuur en de voorzitter kunnen met het oog op de uitoefening van het mandaat nadere instructies geven.

 

Artikel 6 Informatieplicht

 

Eenieder aan wie bij of krachtens dit besluit mandaat is verleend verschaft het dagelijks bestuur of de voorzitter gevraagd of ongevraagd informatie over de uitvoering van de aan hem opgedragen taken.

Eenieder aan wie bij of krachtens dit besluit mandaat is verleend informeert het dagelijks bestuur of de voorzitter bij zwaarwegende omstandigheden en gebeurtenissen die betrekking hebben op de gemandateerde bevoegdheden.

De directeur houdt een register bij van krachtens dit besluit genomen besluiten en gevoerde rechtsgedingen.

Artikel 7 Ondertekening

 

Indien een besluit wordt genomen bij of krachtens het bepaalde in artikel 2, luidt de ondertekening:

 

“Het Dagelijks Bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres,

 

namens deze,

 

de directeur van Werk en Inkomen Lekstroom,

 

namens deze,

 

[gevolgd door de handtekening, naam en functie van de medewerker]”

Artikel 8 Slotbepalingen

 

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2020.

Dit besluit vervalt met ingang van 1 juli 2020, tenzij anders is in artikel 5 van dit besluit.

Dit besluit kan worden aangehaald als: Besluit tijdelijk bijzonder mandaat directeur Werk en Inkomen Lekstroom 2020.

 

 

Het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres,

 

 

 

De voorzitter, De secretaris,

E.A. Lanser S.N. Spanjaard

 

 

De voorzitter van de gemeenschappelijke regeling Avres,

 

 

 

E.A. Lanser

 

Aldus besloten door het dagelijks bestuur en de voorzitter van de gemeenschappelijke regeling Avres op .

12-9-2019,

Naar boven