21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken

Nr. 1178 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN,

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 september 2012

Hierbij bieden wij u aan het verslag van de Informele Raad Algemene Zaken (RAZ) d.d. 30 en 31 augustus jl.

De minister van Buitenlandse Zaken, U. Rosenthal

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, H. P. M. Knapen

Verslag van de Informele Raad Algemene Zaken d.d. 30–31 augustus, 2012.

Op 30 augustus kwam de Raad Algemene Zaken (RAZ) informeel bijeen te Cyprus. Op de agenda stond uitsluitend het Meerjarig Financieel Kader 2014–2020 (MFK). De onderhandelingen over het MFK zullen onder het Cypriotisch voorzitterschap intensiveren. Tijdens de vergadering werd aangekondigd dat er 22 en 23 november a.s. een extra Europese Raad zal worden ingelast, geheel gewijd aan het bereiken van overeenstemming over het MFK 2014–2020.

Voor de vergadering had het Cypriotische voorzitterschap een issues paper verspreid, waarin het de contouren schetste van een mogelijk akkoord. Hierin waren geen cijfers opgenomen. Wel gaf het voorzitterschap aan dat bezuinigingen in alle uitgavencategorieën onafwendbaar zijn. De structuurfondsen moeten vooral gericht worden op de arme regio's. Bezuinigingen op structuurfondsen zullen daarom vooral bij de rijke regio's (inclusief de nieuwe categorie transitieregio's) gevonden moeten worden. Bezuinigingen op landbouw zullen uit beide pijlers (inkomenssteun en plattelandsbeleid) moeten komen, waarbij meer flexibiliteit in het verschuiven van fondsen tussen beide pijlers mogelijk moet zijn. Het excellentiecriterium bij Horizon2020 (alleen de beste tenders ontvangen fondsen) staat niet ter discussie, maar het voorzitterschap wil wel onderzoeken hoe meer landen kunnen profiteren van deze fondsen. Over de Eigen Middelen deed het voorzitterschap bewust nog geen concrete, richtinggevende uitspraken. De discussie over Eigen Middelen (inclusief de kortingen) zal een belangrijk onderdeel zijn van de eindfase van de onderhandelingen. Het voorzitterschap gaf aan mogelijk in september bedragen of financiële bandbreedtes in de onderhandelingsbox te zullen zetten.

Tijdens de ochtendsessie spraken de ministers onderling. Tijdens de lunch en de middagsessie waren vertegenwoordigers van het Europees Parlement (EP) aanwezig.

De Europese Commissie en een grote groep landen (waaronder de Friends of Cohesion) gaven aan het niet eens te zijn met het voorzitterschap dat bezuinigingen onvermijdelijk zijn. Zij houden vast aan het Commissievoorstel als minimum plafond. De nettobetalers daarentegen steunden het voorzitterschap en gaven aan dat het Europees budget reëel constant gehouden moet worden vanaf 2011 en wordt bevroren op 1% van het EU-BNI. Dit betekent een verlaging van minimaal 100 miljard euro ten opzichte van het Commissievoorstel.

Veel landen spraken zich uit tegen het gebruik van kortingen. Het VK, Denemarken en Nederland gaven aan niet akkoord te kunnen gaan met een uitkomst die de bestaande excessieve netto-posities niet corrigeert en zullen derhalve vasthouden aan bestaande substantiële afdrachtskortingen. Veel landen spraken zich uit tegen nieuwe Eigen Middelen zoals een financiële transactie belasting of een Europese BTW-belasting. Enkele landen steunen deze voorstellen van de Commissie, omdat zij menen dat de Unie zelf Eigen Middelen moet kunnen heffen.

Alle landen herhaalden de nationale prioriteiten in de onderhandelingen, waarbij geen verrassingen werden gehoord of concessies werden gedaan.

De Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken gaf de Nederlandse prioriteiten nogmaals aan; een besparing van minimaal 100 miljard euro in betalingen ten opzichte van het Commissievoorstel en behoud van de huidige korting en perceptiekostenvergoeding.

Tijdens de lunch werd met het EP afgesproken hoe het EP informeel betrokken zal worden bij de voortgang in de onderhandelingen over de vele wetgevende voorstellen, die onderdeel uitmaken van het totale MFK-pakket.

In de middagsessie presenteerde het EP haar visie op het MFK. Volgens het EP zou de Europese begroting met minimaal 5% moeten stijgen in de volgende MFK-periode om de ambities van het EP waar te maken met onder andere Europa2020 en het stimuleren van groei en werkgelegenheid. Het EP gaf ook aan veel waarde te hechten aan de invoering van nieuwe Europese belastingen. Hoewel het EP formeel slechts een advies mag uitbrengen over de aanpassing van het Eigen Middelenbesluit, gaf het aan dit te zullen bezien in relatie tot het MFK, dat door het EP moet worden goedgekeurd.

Naar boven